جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 13
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره فیلم «گل های باوارده»؛ پول نفت... شنبه 22 بهمن 1401 17:37
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «گل های باوارده»؛ پول نفت...

قصه گل‌های باوارده پس از حدود نیم ساعت از فیلم با شکل گیری یک درام حداقلی برای اثر سینمایی اینچنین، سر و شکل می‌گیرد. البته فیلم در استفاده از انفجارهای رایج در فیلم‌های جنگی، خیلی اقتصادی و به اندازه رفتار می‌کند؛ چراکه قرار بوده این جلوه‌های در خدمت منطق قصه بادش، نه آنکه خلاءها و حفره‌های آن را پوشش دهد.

نگاهی به فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ جیغ، دعوا، نازنین زاغری و شعار! شنبه 22 بهمن 1401 17:28
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ جیغ، دعوا، نازنین زاغری و شعار!

پرداخت شخصیت‌ها و بازی‌ها در فیلم به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت، کارگردان فیلم بر بازیگران آن تسلطی نداشته است. «امیر جعفری» چیزی را که دوست دارد و خوب بلد است، باز هم به نمایش می‌گذارد، با چاشنی حرف‌های شعاری بدون توجیه برای موقعیت درام.

درباره فیلم «غریب»؛ در خدمت و غفلت ادبیات شنبه 22 بهمن 1401 03:40

درباره فیلم «غریب»؛ در خدمت و غفلت ادبیات

فیلمسازان ایرانی هنگام ساختن پرتره شخصیت‌های ملی، بیشتر تحت تأثیر این رویکرد قرار می‌گیرند که انگار هرچه انتخاب بازیگر و گریم او به شخصیت‌های واقعی تاریخی نزدیک باشد و هرچه رویدادهای واقعی، واقعی به تصویر کشیده شده باشند، کار موفق‌تر است.

نگاهی به فیلم «وابل»؛ عذاب شنبه 22 بهمن 1401 03:21
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «وابل»؛ عذاب "اجتماعی"

کارگردان به واسطه سال‌ها حضور به‌عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران، طبیعی است که در تصویر، قاب‌بندی، میزانسن، طراحی لوکیشن و غیره اثر قابل قبولی ارایه کند اما مشکل فیلمش در دو چیز است: استراتژی فکری و قصه.

درباره فیلم «گل های باوارده»؛ تریلر پالایشگاهی جمعه 21 بهمن 1401 02:56
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «گل های باوارده»؛ تریلر پالایشگاهی

«گل‌های باوارده» از معدود ساخته‌های سینمای مقاومت است که طی آن، فردیت در راستای منافع ملی کنار رفته و یک کوشش جمعی به شیوه صحیح دراماتیک به تصویر درمی‌آید.

«در آغوش درخت»؛ هبوط در هیاهو جمعه 21 بهمن 1401 02:52
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«در آغوش درخت»؛ هبوط در هیاهو

هر گاه در سینما، روانشناسی با اخلاق و عقیده، در هم تنیده اند، نتیجه کار، اثری درخشان و ماندگار خواهد بود.

نگاهی به فیلم «در آغوش درخت»؛ چالش بدون پشتوانه جمعه 21 بهمن 1401 02:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «در آغوش درخت»؛ چالش بدون پشتوانه

نخستین ساخته بابک خواجه‌پاشا، فیلم خلاقانه‌ای نیست. سوژه کهنه‌ای دارد و در برابر این سوژه، پرداخت مبتکرانه‌ای صورت‌ نگرفته است.

نگاهی به فیلم «اتاقک گلی»؛ سینمای حسرت جمعه 21 بهمن 1401 01:31

نگاهی به فیلم «اتاقک گلی»؛ سینمای حسرت

«اتاقک گلی» به هر حال از سطحی دست‌کم متوسط برخوردار است که غصه هدررفت بودجه و اعتبار تخصیص یافته به آن را نمی‌توان خورد اما این افسوس را به همراه دارد که ای کاش چنین آثاری با میزانی از واقع‌بینی و دقت در شکل دهی یک اثر حرفه‌ای، بر نسل جوان ما بتواند تاثیر مطلوبی بگذارد.

درباره فیلم «های پاور»؛ سینمای ضدارزش جمعه 21 بهمن 1401 00:08
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «های پاور»؛ سینمای ضدارزش

آیا این انتخاب تکراری به مسائل فرامتنی، ازجمله اشتغال فرزند شهید در مسولیت به نسبت عالیرتبه دولتی برمی‌گردد؟ فرآیند سفارش ساخت اثر به سازندگانش چگونه بوده است؟ کارگردان اثر در خود توان پذیرش این مسوولیت را می‌دیده است؟ آیا کارگردان اثر توانایی‌های فنی لازم را داشته اما شرایط به‌گونه‌ای بوده که در آفرینش یک اثر کیفی مطلوب ناموفق شده است؟ ناظران کیفی طرح چه کسانی بوده‌اند و مسوولیت خود را چگونه به انجام رسانده اند؟ و....

 اظهارات برنامه هفت مصداق بارز خشونت جنسی است پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:25
ناهید خداکرمی:

اظهارات برنامه هفت مصداق بارز خشونت جنسی است

ناهید خداکرمی نوشت: با شناختی که از رفتارها و گفتارهای ابوالقاسم طالبی داریم، احتمال بیان هر حرفی از سوی ایشان می‌رود. در کل آنچه او و همپالکی‌اش در رسانه ملی مطرح می‌کند، مصداق بارز خشونت جنسی علیه زنان و مردم ایران است.

تیم امید سینما پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:15
جشنواره امسال پر از استعدادهای جدید با آثار متوسط بود، مدیریت سینما با این استعدادها چه می‌کند؟

تیم امید سینما

در این دوره از جشنواره ایده‌های چشمگیری می‌بینیم و سینما اساسا قصه‌گوتر از دوره‌های قبل شده اما به‌جز چند مورد خاص، ضعف شدید کارگردانی هنوز وجود دارد.

درباره فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ یک پرتره هدر‌رفته پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:43
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ یک پرتره هدر‌رفته

در ثلث پایانی فیلم، مخاطب متوجه گرایش این شخصیت به سازمان می‌شود. سکانس مذکور در اجرا هم موفق بوده است اما زمینه‌چینی‌های لازم برای این امر ابدا کافی نبوده است. طوری‌که مخاطب حتی شاید حس کند شخصیت دچار یک جنون ناگهانی شده است.

سینمای ایران و فقر ابدی ژانرها پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:38

سینمای ایران و فقر ابدی ژانرها

سینمایی که همه تولیداتش کمدی یا جنگی یا اکشن باشد، در حقیقت دچار یک رشد گلخانه‌ای شده و نتوانسته توسعه متوازنی را به همه بخش‌هایش داشته باشد.

 سینمای ایران و فقدان ژانر فاجعه؛ مساله‌ای فراتر از تکنیک در میان است پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:15

سینمای ایران و فقدان ژانر فاجعه؛ مساله‌ای فراتر از تکنیک در میان است

چرا سینمای ایران کمتر سراغ ژانر فاجعه رفته و فیلم‌های ایرانی با محوریت یک فاجعه یا بحران عمومی، یا کم است یا اصلا وجود ندارد. درحالی‌که ایران کشوری بلاخیز و پر از حوادث و بحران‌های طبیعی و اجتماعی است که هرکدام از آنها می‌تواند دستمایه ساخت فیلم سینمایی قرار بگیرد.

«کاپیتان»؛ بخشش کودکانه برای زیستن مومنانه چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«کاپیتان»؛ بخشش کودکانه برای زیستن مومنانه

یک خصلت بزرگ بچه ها این است که نگران فردا نیستند و هر آنچه که در چنته دارند برای زندگی امروزشان هزینه می کنند. بنابراین همواره باید از کودکان آموخت.

 نگاهی به چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:04
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به "شماره ۱۰"؛ آزاده‌ای که به زندان بازمی‌گردد

"شماره ۱۰" یک فیلم فرار و گریز دفاع مقدسی است که کمتر در سینمای ایران دیده می‌شود. خط روایت، قصه فیلم، بازی‌ها و طراحی صحنه و لباس یکدستی خوبی برای یک فضای تیره و تار و گریز از زندان شکل بخشیده است که هدف مهمی را در پایان دنبال می‌کند.

 نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست! چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست!

پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلم‌سازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی‌ مشترک‌شان به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند.

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر

در این یادداشت نقدی بر فیلم "چرا گریه نمی کنی" به نویسندگی و کارگردانی علیرضامعتمدی و تهیه‌کنندگی رضا محقق را می‌خوانید.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "هوک"؛ فیلمی سرشار از موقعیت‌های ازدست‌رفته و ناقص

دو علت اصلی در این فیلم که مانع از ارتقای سطح کیفی هوک و علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلم‌های قابل‌قبول ورزشی ایران می‌شود، فقدان سکانس‌های قابل‌قبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "کت چرمی"؛ فاصله از یک تریلر سیاه پلیسی و برجسته کردن سویه‌های اجتماعی

«کت چرمی» از منظر داستانی و نوع نگاه کارگردانش به موضوع،‌ کوشیده تفاوت‌های قابل لمسی را هم با «مرد بازنده» داشته باشد.