پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 14
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

نقدی بر فیلم تفریق؛ تفریقِ دو همزاد شنبه 18 شهریور 1402 19:38

نقدی بر فیلم تفریق؛ تفریقِ دو همزاد

فیلم سینمایی «تفریق»، یک درام روانشناختی بر محور ایده آشنای همزادپنداری عینی است که نمی‌تواند گامی جسورانه فراتر از نمونه‌های مشابه بردارد و در ابهام و بی‌منطقی، به سرانجامی باورناپذیر ختم می‌شود.

نقدی بر فیلم ارادتمند، نازنین بهاره بیتا؛ بی‏‌خود و بی‏‌جهت شنبه 18 شهریور 1402 21:54

نقدی بر فیلم ارادتمند، نازنین بهاره بیتا؛ بی‏‌خود و بی‏‌جهت

فیلم فهم مبتذلی از آزادی‌زنان دارد و آن را به سخیف‌ترین شکل‌ممکن، خوانش و روایت می‌کند. مردان هم در زنجیره‌ای از حماقت و هوس‌بازی خلاصه شده و درنهایت با تصویری فلاکت‌بار از جهانی مواجهیم که در یک روایت دایره‌ای، از خیابان آغاز می‌شود و در خیابان به انتها می‌رسد تا به‌زعم خود، داستانی از زنان‌خیابانی‌مدرن را به تصویر کشیده باشد. البته فیلم با یک‌سوال به پایان می‌رسد؛ با این سوال که «امشب چی بچه‌ها؟»، تا بر تداوم بی‌هدف جهانی که ترسیم کرده، تاکید کند. جهانی که در آن سه‌زن جوان تصمیم می‌گیرند

درباره دوشنبه 13 شهریور 1402 01:54

درباره "خشت و آیینه" ابراهیم گلستان؛ اولین فیلم فمینیستی سینمای ایران

اولین فیلم فمینیستی ایران، می‌تواند "خشت و آیینه" (۱۳۴۴) به کارگردانی ابراهیم گلستان باشد که در پیشینهٔ سینمای فمینیستی ایران محسوب می‌شود. این فیلم به طور ضمنی به مسائل جنسیتی و نقش زنان در جامعه می‌پردازد و در زمانی که مفاهیم فمینیسم در ایران هنوز به طور رسمی شناخته نشده بود، بیان‌کنندهٔ اهمیت این مسائل در سینما بود

نقد فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی  نشانی از آفرینش هنری نیست! یکشنبه 12 شهریور 1402 15:25

نقد فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی نشانی از آفرینش هنری نیست!

تفریق برای مخاطبش ایده‌ای بسط نیافته را به ارمغان می‌آورد. گاهی فیلم‌ساز آن‌قدر مجذوب ایده خود می‌شود تاحدی‌که نمی‌تواند از او فاصله بگیرد. ایده شبیه چراغی پرنور می‌تواند مسیر داستان را روشن نماید. اما اگر فیلم‌ساز بیش از اندازه مجذوب ایده شود مانند این است که چراغ را در چشمان خود بیندازد؛ بنابراین ایده بسط پیدا نمی‌کند. داستان شکل نمی‌گیرد و درنهایت اثری با لکنت فراوان تهیه و تولید می‌شود.

درباره فیلم جدید مانی حقیقی؛ تفریغ تفریق یکشنبه 12 شهریور 1402 15:21

درباره فیلم جدید مانی حقیقی؛ تفریغ تفریق

خوانندگان به حتم در مباحث تصویب بودجه با اصطلاحی آشنا هستند به نام «تفریغ» که به معنای تحت‌اللفظی آن نظارت بر اجرای بودجه است. حال تفریق مانی حقیقی را بودجه سالانه‌ای در‌نظر بگیریم و مخاطبان را هم ناظر بر هزینه‌کرد آن. نتیجه چه خواهد شد؟ کم کردن و کاستن تفریق فیلم چه جایگاهی در پایان‌بندی فیلم دارد؟ و آیا می‌توان داستانی تا این اندازه حساس (البته در ایران) را تبدیل به فیلمی کرد که مخاطب را تا انتها راضی نگه دارد؟! به حتم تیم سازنده، بهتر از مخاطب به این چالش‌ها واقف است. پس چرا درصدد آن بر آمده که چنین داستانی را در مدیوم سینما بیازماید

 «چهار دختر» به اسکار رسید شنبه 11 شهریور 1402 19:13

«چهار دختر» به اسکار رسید

درام- مستند «چهار دختر» نماینده سینمای تونس در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ خواهد بود.

درباره فیلم «تفریق»؛ به علاوه باران شنبه 11 شهریور 1402 03:03

درباره فیلم «تفریق»؛ به علاوه باران

«تفریق» بدها را کنار هم می‌گذارد و خوب‌ها را باهم می‌برد. حالا ممکن است باهم بودن بیتا و جلال در جهانی دیگر باشد؛ تهرانی به موازات این تهرانِ ما. اصلا این طور است که آن دو از قبل، همان جا بوده‌اند و پرت شدن به تهرانِ فیلم، همه چیز را در هم و بر هم کرده و صاعقه‌هایی که اینجا می‌بینیم حاصل برخورد ابرهای آن جهان باشند نه آسمان اینجا که نمی‌توان لکه‌ای در آن دید.

درباره ابراهیم گلستان؛ در آتش صراحت‌ چهارشنبه 1 شهریور 1402 19:22

درباره ابراهیم گلستان؛ در آتش صراحت‌

گلستان در پيشانی رمان «اسرار گنج دره جنی» نوشته: هرگونه انطباق آدمهای واقعی با شخصيت‌های اين داستان بايد باعث شرمندگی آنها شود(به مضمون) شايد معمای ابراهيم گلستان در همين جمله باشد.

 روزگارِ سیاه صدا و سیما/ نه رشیدپور این تلویزیون را نجات می‌دهد نه گلزار چهارشنبه 1 شهریور 1402 19:16

روزگارِ سیاه صدا و سیما/ نه رشیدپور این تلویزیون را نجات می‌دهد نه گلزار

شهبازی باشد یا گلزار؛ هیچ فرقی ندارد. تمام شده ماجرا! این تلویزیون، سال‌هاست از خانه‌هامان پَرت شده بیرون!... جنگِ بین‌ شهبازی‌ها و گلزارها؛ جنگِ زَرگری‌ست، یا واقعی؛ هیچ اهمیت ندارد. این را بیاورند یا آن ، هیچ خبری نخواهد شد. چون هیچ‌کس نخواهد دید. اینجا ، نامش: «خطّ پایان» است .

بازیگر آمریکایی نتوانست «اوپنهایمر» را تحمل کند/ خسته شدم! چهارشنبه 1 شهریور 1402 14:53

بازیگر آمریکایی نتوانست «اوپنهایمر» را تحمل کند/ خسته شدم!

لوگان پل می‌گوید که از سالن سینمای «اوپنهایمر» خارج شده است چون هیچ اتفاقی در فیلم نمی‌افتاد.

 چاره‌ای نیست! فیلمسازان مجبورند در خارج از کشور فیلم بسازند دوشنبه 30 مرداد 1402 21:27

چاره‌ای نیست! فیلمسازان مجبورند در خارج از کشور فیلم بسازند

یک منتقد سینما نوشت: فیلم ساختن در داخل کشور روز به روز سخت‌تر می‌شود و دایره ممیزی هر روز سختگیرانه‌تر می‌شود، با این شرایط، فیلمساز فکر می‌کند در خارج از کشور هم می‌تواند راحت‌تر حرفش را بزند و هم محدودیت‌های داخل را نداشته باشد.

نقد فیلم «تصور» به کارگردانی علی بهراد؛ شبه فیلم ! یکشنبه 29 مرداد 1402 12:37

نقد فیلم «تصور» به کارگردانی علی بهراد؛ شبه فیلم !

فیلمساز با دخالت مشهود وارد فیلم شده و اطلاعات بی‌شمار اجتماعی نسبت به بانوان را به سر حس مخاطب فرو ریخته و تلنبار می‌کند. دغدغه‌های بانوان مختلف که همه به یک‌ریخت درآمده‌اند، نه‌تنها کمکی به پرداخت و بسط ایده نکرده، بلکه اثر را دوپاره می‌کند. ترکیب روایت عشقی میان‌تهی با لیست طولانی مساله‌های اجتماعی بانوان.

درباره حکم محکومیت سعید روستایی؛ داوری یک داوری چهارشنبه 25 مرداد 1402 17:15

درباره حکم محکومیت سعید روستایی؛ داوری یک داوری

باید گفت، سینمای ایران سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذراند؛ سینمایی که چندسالی با فقر مالی و کمبود مخاطب دست‌وپنچه نرم می‌کرده، با تجربه سهمگین دوسال کرونا که تا آستانه تعطیلی پیش رفته، حالا با اعتراضات اخیر و احضار سینماگران دچار احتضار شده و رو به سمت مرگ دارد.

بررسی سینمای فریدون رهنما در سالگرد درگذشت او؛ در میانه باستان‌گرایی و مدرنیسم سه شنبه 17 مرداد 1402 15:13

بررسی سینمای فریدون رهنما در سالگرد درگذشت او؛ در میانه باستان‌گرایی و مدرنیسم

تاریخ همانقدر برای رهنما اهمیت دارد که اسطوره. درواقع رهنما این‌ دو را از هم تفکیک نمی‌کند و مرز قاطعی بین آنها نمی‌کشد. رهنما با استفاده از ساختار فیلم در فیلم (meta-cinema) یا نمایش در فیلم (meta-narrative)، به نوعی مکالمه مدرن و امروزی با تاریخ دست می‌زند.

وزیر ارشاد و سه ادبیات؛ کدام یک برای اهل فرهنگ و هنر جذاب‌تر است؟ یکشنبه 8 مرداد 1402 13:04

وزیر ارشاد و سه ادبیات؛ کدام یک برای اهل فرهنگ و هنر جذاب‌تر است؟

شاید تصور شود غرض طرح این پرسش است که آیا اگر در دولت قبل هم این اتفاق رخ می‌داد ایشان در جایگاه منتقد آن دولت هم این گونه موضع می‌گرفتند یا کل دولت به فساد متهم می‌‌شد یا این سؤال که این نداشتن پیش‌داوری و پرهیز از قضاوت تنها منحصر به منصوبان و اصطلاحا خودی‌هاست یا اگر متوجه مدیر رسانه یا هنرمندی خارج از دایره رسمی بود هم چنین موضعی اتخاذ می‌شد؟

درباره آثار هنری خلق شده با استفاده از هوش مصنوعی: بین ماهیت خلاقیت و ماشین شنبه 7 مرداد 1402 10:12

درباره آثار هنری خلق شده با استفاده از هوش مصنوعی: بین ماهیت خلاقیت و ماشین

آیا آثار هنری خلق شده با استفاده از هوش مصنوعی واقعاً می‌توانند به عنوان یک اثر هنری محسوب شوند؟ آیا قدرت خلاقیت و نبوغ انسانی را که در هنر بازتاب می‌یابد، می‌توان با قدرت محاسباتی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی جایگزین کرد؟

درباره «نگهبان شب»؛ فیزیک میرکریمی و ذهن فرهادی سه شنبه 3 مرداد 1402 15:37

درباره «نگهبان شب»؛ فیزیک میرکریمی و ذهن فرهادی

نگهبان شب علی‌الظاهر درباره فقر و نابرابری و توسعه شهری می‌خواهد بحثی را صورت دهد تا به‌عنوان یک کار اجتماعی به بیننده فیلم پیام‌هایی را منتقل کند اما نه‌تنها هیچ پیامی را نمی‌تواند ارسال کند بلکه حتی باعث می‌شود مخاطب دچار آشفتگی شود و فهمش از مسائل در وضعیت غیرقابل‌باوری قرار بگیرد.

نگاهی به مفهوم «زن‌بودگی» در 3 پرتره از سینمای مهرجویی؛ تنهایی‌های پرهیاهو سه شنبه 3 مرداد 1402 15:00

نگاهی به مفهوم «زن‌بودگی» در 3 پرتره از سینمای مهرجویی؛ تنهایی‌های پرهیاهو

در بین این آثار ما با یک دوره تاریخی خاص هم مواجه هستیم که از قضا برآمدنِ سوژه زن در آن بازه تاریخی، یعنی دهه 70 در آثار مهرجویی رخ می‌دهد و مطالعه و کندوکاو این آثار را جالب توجه‌تر می‌کند. برای توضیح گزاره قبلی شاید بد نباشد نگاهی به فضای دهه هفتاد بیندازیم. دهه هفتاد و علی‌الخصوص نیمه نخست آن را می‌توان به مثابه دوران گذار/ فقدان دانست که بین شور انقلابی جامعه در دهه شصت و شکل‌گیری و تثبیتِ چهارچوب جامعه در دهه هشتاد، رها مانده بود. بیش از یک دهه به خاطر نوع نگرش موجود در گفتمان رسمی، تلاطم‌های مربوط جنگ و التهابات سیاسی جاری در جامعه، مسائل زنان نه‌تنها مهجور مانده بود، بلکه به‌طور کل از یادِ جمعی جامعه رنگ باخته بود.

 سلبریتی یا اختلاس‌گر سه شنبه 3 مرداد 1402 14:39

سلبریتی یا اختلاس‌گر

حقوق کیفری، خشن‌ترین قسمت حقوق است. جرم و مجازات هر چه در کشور کمتر باشد آن کشور خوشبخت‌تر است. این نکته را من نمی‌گویم، اساتید حقوق کیفری می‌گویند که بازدارندگی مجازات در جهان به پایان خط رسیده است.

درباره تصویر زن در سینمای بهرام بیضایی؛ شکستن کهن‌الگو به نفع زن مقتدر سه شنبه 3 مرداد 1402 01:31

درباره تصویر زن در سینمای بهرام بیضایی؛ شکستن کهن‌الگو به نفع زن مقتدر

نکته جالب درباره آثار بیضایی این است که علی‌رغم داشتن دغدغه‌های پررنگ ملی و بومی، فیلم‌های او «مردانه» نیستند و اتفاقا خیلی وقت‌ها زنانی مقتدر و عملگرا قهرمان آن هستند.