چهارشنبه , ۱۴ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 42
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

درباره فیلم «ابلق» ساخته نرگس آبیار / جدال فُرم و محتوا پنجشنبه 16 بهمن 1399 14:02

درباره فیلم «ابلق» ساخته نرگس آبیار / جدال فُرم و محتوا

وقتی یک کارگردان تمام توان، دانش و تخصص برای ارائه یک فیلم خوش ساخت و درست را به کار بگیرد؛ خروجی که روی پرده سینما می رود به یک اثر قابل قبول تبدیل می شود.

«شیشلیک»؛ مرثیه‌ای بر یکی از مهمترین استعدادهای سینمای ایران چهارشنبه 15 بهمن 1399 13:00

«شیشلیک»؛ مرثیه‌ای بر یکی از مهمترین استعدادهای سینمای ایران

«شیشلیک» مرثیه‌ای است برای مهدویان، به عنوان یکی از مهمترین استعدادهای سینمای ایران. کسی که «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» را ساخته بود حالا چقدر زود به این سطح نازل از فیلمسازی رسید.

بی‌ همه ‌چیز؛ بی‌هیچ چیز در اقتباس چهارشنبه 15 بهمن 1399 12:11

بی‌ همه ‌چیز؛ بی‌هیچ چیز در اقتباس

بی‌‌ همه‌ چیز یك ماكت بی‌روح و ویران از نمایشنامه درخشان ملاقات با بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات است كه نه تنها به متن اصلی نكته‌ای اضافه نكرده است بلكه بسیاری از لحظات و نكات قابل تامل آن را نیز از بین برده است.

شیشلیك و سیب‌زمینی‌‌خورها چهارشنبه 15 بهمن 1399 00:00
درباره فیلم شیشلیم ساخته

شیشلیك و سیب‌زمینی‌‌خورها

شیشلیك از آن دسته آثاری است كه پا گذاشتن به بحث درباره آن مانند ورود به مرداب است. فیلم به وضوح مخالفان فراوانی دارد. تركیب امیرمهدی ژوله و محمدحسین مهدویان تركیبی ناهماهنگ و عجیبی است. دو جهان متفاوت كه معجونی به نام شیشلیك را فراهم آوردند و از قضا مورد پسند اكثریت منتقدان نبوده است.

درباره «ستاره بازی» ساخته هاتف علیمردانی / خوش‌ساخت و امیدواركننده چهارشنبه 15 بهمن 1399 11:55

درباره «ستاره بازی» ساخته هاتف علیمردانی / خوش‌ساخت و امیدواركننده

علیمردانی از لحاظ اجرا بهترین فیلم كارنامه‌اش را ساخته و شاید تنها ضعف ‌فیلم، افت ریتم آن در میانه‌های داستان است كه لطمه اساسی به‌ پیكره فیلم نمی‌زند.

درباره «شیشلیک» / كمدی روحوضی با دورهمی بی‌سروته چهارشنبه 15 بهمن 1399 11:48

درباره «شیشلیک» / كمدی روحوضی با دورهمی بی‌سروته

ژوله طنزهای نود شبی را با شوخی‌های اینستاگرامی و تلگرامی تركیب كرده و یك معجون عجیب و غریب به مخاطب ارایه كرده است كه از هر طرف نگاه كنی شخصیت‌ها و موقعیت‌ها نه طولی دارند و نه عرضی و نه عمقی‌.

نگاهی به فیلم «ابلق» نرگس آبیار / موشها و آدمها چهارشنبه 15 بهمن 1399 11:05

نگاهی به فیلم «ابلق» نرگس آبیار / موشها و آدمها

نرگس آبیار اینبار تصویری از فرودستان را با خط روایی کامل به ما نشان می دهد. آدمها و حاشیه هایشان که اگر نبود آن کات های سریع، همچنان ما در حواشی فیلم می ماندیم و به متن نمی رسیدیم.

نگاهی به فیلم «شیشلیک»/ حرکت بر روی سطح چهارشنبه 15 بهمن 1399 00:27

نگاهی به فیلم «شیشلیک»/ حرکت بر روی سطح

مشکل شیشلیک در وهله نخست به شوخی های تکراری، بهره گیری از الگوی مفهوم افعال و اعمال معکوس و کلیشه هایی بر می گردد که ژوله در نوشته های طنز خود و بخصوص شب های برره پیش از این، تجربه کرده و اینجا در بستری سینمایی با برخی زیرلایه های اجتماعی آن را قوام بخشیده است.

نگاهی به دومین ساخته کاوه صباغ‌ زاده / رمانتیسم عماد و طوبا گرفتار سندروم عقب‌گرد کارگردان فیلم اولی چهارشنبه 15 بهمن 1399 00:00

نگاهی به دومین ساخته کاوه صباغ‌ زاده / رمانتیسم عماد و طوبا گرفتار سندروم عقب‌گرد کارگردان فیلم اولی

گرچه کاوه صباغ‌زاده در ساخت فیلم رمانتیسم عماد و طوبا در ارائه و خلق فضایی رمانتیک و فانتزی توانسته شمایی از موفقیت را نشان دهد، در قیاس با ساخته پیشین او گامی به عقب است و به سندروم عقب‌گرد کارگردان فیلم اولی گرفتار شده است.

نگاهی به فیلم «بی‌ همه‌ چیز» ساخته محسن قرایی / تله عوام‌گرایی و درد قهرمان‌کشی چهارشنبه 15 بهمن 1399 00:00

نگاهی به فیلم «بی‌ همه‌ چیز» ساخته محسن قرایی / تله عوام‌گرایی و درد قهرمان‌کشی

فیلم «بی‌همه‌چیز» ساخته «محسن قرایی» میهمان اولین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها، آسیب‌های رفتارهای عوام‌گرایانه را در عرصه سیاست و اجتماع به نمایش می‌گذارد.

نقدی بر شیشلیک/ بلاتکلیف در ژانر؛ متوقف در ایدئولوژی چهارشنبه 15 بهمن 1399 00:01

نقدی بر شیشلیک/ بلاتکلیف در ژانر؛ متوقف در ایدئولوژی

سینما متشکل است از ژانرهای مختلف و گونه‌های متفاوت و همین تنوع ژانر است که شاید در جذب مخاطب؛ سینما را نسبت به مدیوم‌های دیگر متفاوت می‌کند.

درباره فیلم «بی همه چیز» / اسرار گنج دره جنی سه شنبه 14 بهمن 1399 00:00

درباره فیلم «بی همه چیز» / اسرار گنج دره جنی

«بی همه چیز» معلوم نیست چرا بی همه چیز است. آدم یاد اسرار گنج دره جنی می افتد که آخرش بی همه چیزی است.

نگاهی به فیلم «بی همه چیز» / پیوند موفق ادبیات و سینما سه شنبه 14 بهمن 1399 08:47

نگاهی به فیلم «بی همه چیز» / پیوند موفق ادبیات و سینما

«بی همه چیز» اگرچه شاهکار از آب در نیامده و شیمی شخصیت ها تا اندازه ای خام به نظر می رسد اما در سطح سینمای ایران و ارتباط با تماشاگر تا حدزیادی موفق عمل کرده است.

درباره «رمانتیسم عماد و طوبا»/ کمدی فانتزی برای تعدیل کلیشه‌ها سه شنبه 14 بهمن 1399 00:00

درباره «رمانتیسم عماد و طوبا»/ کمدی فانتزی برای تعدیل کلیشه‌ها

اینکه صباغ‌زاده تلاش می‌کند با تمهیدات روایی به سویه‌هایی جدید از یک دغدغه محوری بپردازد، می‌تواند نقطه قوت و امتیازی در تداوم و قوام نگاه او تلقی شود که هر بار رنگ‌آمیزی خاصی پیدا می‌کند.

درباره کارنامه فیلمسازی و بازیگری «علی مصفا» / رویکرد سبک گرایانه در سینما یکشنبه 12 بهمن 1399 09:59

درباره کارنامه فیلمسازی و بازیگری «علی مصفا» / رویکرد سبک گرایانه در سینما

او انگار خلق شده تا در فیلم‌هایی با مایه‌های شاعرانه و اگزیستانسیالیستی، نقش شخصیت‌های تنها، خاموش، سردمزاج و ملانکولیک را بازی کند. نقش‌هایی که هر کدام به نوعی با شخصیت آرام، درونگرا، کم حرف، ملانکولیک و روشنفکرانه او گره خورده است.‌

نگاهی به فیلم «صحنه‌ زنی»/ چه تحلیلی برای حذف این فیلم دارید؟ جمعه 10 بهمن 1399 11:32

نگاهی به فیلم «صحنه‌ زنی»/ چه تحلیلی برای حذف این فیلم دارید؟

سحر عصرآزاد: تماشای فیلم‌ سرپا، خوش ساخت و به شدت سینمایی «صحنه زنی»، خاطره تلخ بسیاری از فیلم‌های خوبی را برایم زنده کرد که در بیست سال گذشته قبل از جشنواره فجر دیدم و از غیبت و حذفشان در رقابت جشنواره، متعجب و گیج ماندم.

همه چیز درباره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فجر پنجشنبه 9 بهمن 1399 00:00

همه چیز درباره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فجر

در میان آثار بخش مسابقه سهم زنان فیلمساز سه فیلم و سهم فیلمسازان اول هفت فیلم است.

 آیا سه شنبه 7 بهمن 1399 20:19

آیا "سینما و تئاتر" دوباره گوشت قربانی کرونا می شوند؟

هرچند برگزارکنندگان جشنواره تئاتر و فیلم فجر عنوان کرده‌اند که اجازه شفاهی برای برگزاری بخش حضوری این جشنواره‌ها را به شکل محدود دارند ولی گفته می شود، هنوز هیچ ابلاغ رسمی از سوی وزارت بهداشت درباره حضور مخاطبان در این دو جشنواره صورت نگرفته است.

نقد فيلم مردن در آب مطهر/ زنده شدن با غسل تعميد دوشنبه 6 بهمن 1399 11:06

نقد فيلم مردن در آب مطهر/ زنده شدن با غسل تعميد

فيلم كه هر از گاهي با دوربين خود به بيغوله‌هايي سرك كشيده و با نمايش دادن وضعيت زيست مهاجران افغان قصد اين را دارد تا جنبه‌هاي منفي ترك موطن را عيان كند نه تنها نمي‌تواند مخاطب خود را تحت‌تاثير قرار دهد بلكه با ثبت لانگ‌شات‌هاي بسيار تكرار شده در سينما، خنثي بودن هر چه بيشتر شخصيت‌هايش را به خورد مخاطب مي‌دهد. مشخص است كه فيلمساز از بسياري چيزها دلخور است ولي نمي‌داند به ترتيب كدام را بيان و به چه ميزان پررنگ كند.

درباره همرفیق شهاب حسینی/ صدای تلويزيونت را كم كن! دوشنبه 6 بهمن 1399 09:42

درباره همرفیق شهاب حسینی/ صدای تلويزيونت را كم كن!

برنامه شهاب حسيني تركيبي است از مهمانان رامبد جوان و مهران مديري حالا با يك زمينه خاص. اينكه مهمان‌ها با هم رفيقند اما فراتر از رفاقت مهم مشهور بودن آنان است. به هر حال رفقاي قديمي‌تر و البته پشت‌هم‌تري از پژمان و سام داريم. آدم‌هايي كه در مسير رفاقت جان خود را فدا كرده‌انداما در اينجا رفاقت به معني چگونه با هم معروف بودن است.