سه شنبه , ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 42
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

 ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون شنبه 6 دی 1399 00:00

ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون

آنچه در آثار متنوع بيضايي مشهود است قاعده‌شكني و ساختارشكني است. اين ويژگي را مي‌توان از نشانه‌هاي درخور و شباهت‌هاي آثار او با نويسندگان مدرن تلقي كرد. بر هم زدن ساختار دهاني و زباني خواننده كه در ادبيات مدرن از مهم‌ترين مولفه‌ها به شمار مي‌آيد.

نقدی بر فيلم «كشتارگاه» / سلاخی می‌گريست به قناری كوچكی چهارشنبه 3 دی 1399 12:04

نقدی بر فيلم «كشتارگاه» / سلاخی می‌گريست به قناری كوچكی

اگر بخواهيم انسان را در فيلم «كشتارگاه» در قالب شخصيت «امير» تعريف كنيم، غير از پاره‌اي صفات پارادوكسيكال نامتجانس به چيزي ديگر بر نمي‌خوريم. امير هم مي‌تواند معصوم باشد و زلال و هم ظالم باشد و درنده. گرگي باشد در لباس ميش كه بستگي به سكانس فيلم مدام در حال رخت عوض كردن است.

درباره «‌دوئت» نخستين ساخته نويد دانش/ زندگی‌های گذشته چهارشنبه 3 دی 1399 11:55

درباره «‌دوئت» نخستين ساخته نويد دانش/ زندگی‌های گذشته

با وجود اينكه ستارگان «دوئت»، براي ديده شدن اولين فيلم «نويد دانش» نقش بسزايي دارند و حضورشان درام را تماشايي مي‌كند، اما اين فيلم به دليل فقدان متن قوي و منسجم، ماندگار نمي‌شود.

نگاهی به فيلم «سراسر شب» به كارگردانی فرزاد موتمن / جدال آرزومندانه واقعيت و خيال چهارشنبه 3 دی 1399 11:35

نگاهی به فيلم «سراسر شب» به كارگردانی فرزاد موتمن / جدال آرزومندانه واقعيت و خيال

وضعيت‌ سياه و نوآر گونه در فرم فيلم، به رنگ همان نوآر و تاريكي درازي است كه در سراسر فيلم «سراسر شب» ديده مي‌شود.حوادث و تنش‌هايي كه در شكل دستان سياه و آلوده دو جهان درون و بيرون شخصيت‌ها سر بر مي‌آورند و گلوي جهان سينمايي را در كنار جهان واقعيت به ‌شدت مي‌فشارند.

۱۷۱ هزار نفر ویژه‌ برنامه شب یلدای تئاتری‌ها را دیدند دوشنبه 1 دی 1399 13:48

۱۷۱ هزار نفر ویژه‌ برنامه شب یلدای تئاتری‌ها را دیدند

۱۷۱ هزار نفر ویژه‌برنامه شب یلدای هنرمندان تئاتر را که توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌کل هنرهای نمایشی و مجموعه «روبیکا» برگزار شد، به تماشا نشستند.

درباره فیلم ناگهان درخت / غوطه ور در گذشته پنجشنبه 27 آذر 1399 00:00

درباره فیلم ناگهان درخت / غوطه ور در گذشته

«ناگهان درخت» فیلمی است که به همان سبک و سیاق فیلم قبلی صفی یزدانیان ساخته شده است. فیلمی مملو از شعر، رنگ، نوستالژی و قاب بندی های زیبایی که بیشتر به تابلوی نقاشی می مانند تا فیلم. برخلاف بسیاری از فیلمسازان، صفی یزدانیان هرگز فیلم خود را مهندسی نمی کند.

درباره فیلم «جمشیدیه»/ تصویری از عصبیت زمانه ما شنبه 22 آذر 1399 14:16

درباره فیلم «جمشیدیه»/ تصویری از عصبیت زمانه ما

فیلم بیش از آنکه بر فرم و ساختار روایی خود تکیه کند تمرکز خود را پیرامون سویه‌های روانشناختی و جامعه‌شناسی ماجرا گذاشته و در پس سوژه به‌دنبال پیام اخلاقی خود می‌گردد. تلاش فیلمساز برای روایت روانشناختی قصه خوب است اما به‌دلیل همین ضعف‌های دراماتیکی شخصیت‌پردازی‌ها بر پایه روانشناختی شخصیت که مدنظر فیلمساز بوده بخوبی چفت و بست نمی‌شود و در واقع قصه در بیان مفهومی خود دچار لکنت می‌شود.

مهرجویی «لامینور» را امسال به جشنواره فیلم فجر می دهد؟ دوشنبه 17 آذر 1399 15:53

مهرجویی «لامینور» را امسال به جشنواره فیلم فجر می دهد؟

17 آذر سال گذشته در آستانه 80 سالگی داریوش مهرجویی از جای خالی فیلم جدیدش «لامینور» در جشنواره فجر نوشتیم؛ فیلمی که کرونا اکران آن را هم به تعویق انداخت و شاید سرنوشتش به جشنواره فجر امسال برسد.

نتفلیکس درخواست دولت بریتانیا را رد کرد/ برنامه‌ای نداریم دوشنبه 17 آذر 1399 10:01

نتفلیکس درخواست دولت بریتانیا را رد کرد/ برنامه‌ای نداریم

نتفلیکس اعلام کرد قصد ندارد عنوان داستانی را به سریال «تاج» بیفزاید.

محفل اکران های خصوصی فیلم ها داغ تر می شود؟! دوشنبه 17 آذر 1399 09:17

محفل اکران های خصوصی فیلم ها داغ تر می شود؟!

جزئیات اعلام شده از چگونگی برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن امسال نشان می‌دهد که بیش از هر چیز اکران‌های خصوصی فیلم‌ها داغ می‌شود، رسمی که پیش از این هم با برگزاری حضوری جشنواره داغ بود.

نگاهی به دیالوگ نویسی علی حاتمی در سالروز درگذشت «سعدی سینما» شنبه 15 آذر 1399 23:33

نگاهی به دیالوگ نویسی علی حاتمی در سالروز درگذشت «سعدی سینما»

امروز 24سال است «زنده ‌یاد علی حاتمی» که نامش احترام آمیز و ستایش برانگیز است، دیگر میان ما نیست. یگانه مردی که در جای ‌جای آثارش همچون «کمال ‌الملک»، «دلشدگان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر»، «هزاردستان» و... سنت ‌ها، آداب، آیین‌ ها، فرهنگ و هنر ایرانی موج می‌ زند.

چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کُشد؟ شنبه 15 آذر 1399 14:22

چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کُشد؟

بی‌شک درگذشت هر شهروند و هموطنی در هر کسوت و مرتبه‌ای بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یا هر عامل دیگری، ناراحت‌کننده است. اما در این روزهای عجیب، برای بسیاری این پرسش پدید آمده است که ویروس مرگبار چرا بیش از شاخه‌های دیگر همچون اقتصاد، سیاست، ورزش و... بیشتر شخصیت‌های فرهنگی و هنری را به کام مرگ می‌کشاند؟

درباره پرویز پورحسینی / هم شیفته اخلاقش بودیم و هم بازی خوبش دوشنبه 10 آذر 1399 00:00

درباره پرویز پورحسینی / هم شیفته اخلاقش بودیم و هم بازی خوبش

کل کل عجیبی بین تشکل‌های تئاتری بود. انگار علی حاتمی با اطلاع و آگاهی از همین بحث‌ها آنها را کنار هم قرار داده بود تا توانایی‌شان را به رخ بکشند. پرویز پورحسینی از اعضای کارگاه نمایش بود. آن زمان کارگاه نمایشی‌ها به اداره تئاتری‌ها می‌گفتند تئاتر سنگلجی‌ها.

درباره ويژگی‌های كارنامه كامبوزيا پرتوی/ يك سينماگر صاحب سبك پنجشنبه 6 آذر 1399 02:44

درباره ويژگی‌های كارنامه كامبوزيا پرتوی/ يك سينماگر صاحب سبك

پرتوي به خاطر سواد و سابقه پرافتخارش، جزو هيات داوري جشنواره‌هاي معتبر بود و علاوه بر اين مدرس فيلمنامه‌نويسي و به خوبي تجربياتش را به جوانان منتقل مي‌كرد و اغلب هنرجويانش از شيوه تدريس او به نيكي ياد مي‌كردند اما حالا، ديگر يك مدرس خوب سينما را هم از دست داديم.

نگاهی به فیلم دوئت/ چهارراه عواطف سه شنبه 4 آذر 1399 16:14

نگاهی به فیلم دوئت/ چهارراه عواطف

همین که در این فیلم از ناله‌پروری رایج سینمایی که در آن عواطف، روابط و آلام انسانی به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود، خبری نیست و به اعتبار کاراکترهای درون فیلم که برخلاف روحیه آتشین و بیش از حد هیجانی مرسوم، روابطشان را در اوج احترام و محبت بنا کرده‌اند، باید قدر دقت و سلیقه‌ای را که صرف ساخت فیلم دوئت شده است، دانست.

نگاهی به سریال «صفر 21»ساخته سیامک انصاری و جواد رضویان / خود گویی و خود خندی؟! دوشنبه 3 آذر 1399 18:23

نگاهی به سریال «صفر 21»ساخته سیامک انصاری و جواد رضویان / خود گویی و خود خندی؟!

گفته می‌شود مجموعه تلویزیونی «021» برای تولید و پخش در چهار فصل، طراحی و برنامه‌ریزی شده است؛ سریالی که در فصل نخستش هم نتوانسته توفیقی در جلب نظر مخاطب داشته باشد، با چه منطقی باید چهار فصل میهمان‌ خانه‌های مردم باشد؟

درباره «سازهای ناكوك» ساخته‌ علی حضرتی / آنچه به تجربه حاصل می‌شود دوشنبه 3 آذر 1399 00:00

درباره «سازهای ناكوك» ساخته‌ علی حضرتی / آنچه به تجربه حاصل می‌شود

حضرتي در اجرا كوشيده تا مايه‌هاي تمثيلي و بلاغي (rhetoric) فيلم را تشديد كند. اين كيفيت را مي‌توان در ترك ‌اين ها و ترك‌بك‌هاي متعدد دوربين، فضاي سرد داخل خانه در مقابل نورهاي گرم كافه يا احتراز بازيگران از برون‌ريزي احساسات (كه اصطلاحا بازي كنترل‌ شده خوانده مي‌شود) مشاهده كرد.

مانع‌تراشی رقیب یا بازارگرمی سازندگان؟ شنبه 24 آبان 1399 00:00

مانع‌تراشی رقیب یا بازارگرمی سازندگان؟

اولین تجربه سریال‌سازی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی هر چقدر در سکوت خبری و چراغ خاموش مراحل تولید را طی کرد، حالا در مرحله پخش خبرساز و پرحاشیه است. اولین خبرها در باره پخش «قورباغه» به ایام پس از اتمام سریال «همگناه» بازمی‌گردد.

نگاهی به فیلم «یلدا» / روایتی نو از یک موضوع تکراری شنبه 24 آبان 1399 17:35

نگاهی به فیلم «یلدا» / روایتی نو از یک موضوع تکراری

«یلدا» بیشتر از آن که مرهون موضوعش باشد، اساسا فیلمی شخصیت محور است و پی رنگ قتل (عمد یا غیر عمد) را با تکیه بر آنالیز کاراکتر های مسبب آن به نقد و چالش، کشیده است. گذشته را در همان گذشته قرار داده و با آدم هایی که از آن گذشته آمده اند، دادگاهی در پیشگاه مخاطب فراهم می سازد تا او با عنایت به هویت و احوالات امروزِ کاراکترها، ماجرا را داوری کند

چرا «خورشید» به اسکار رفت شنبه 24 آبان 1399 17:29

چرا «خورشید» به اسکار رفت

انتخاب فیلم مجید مجیدی به‌عنوان نماینده ایران برای آکادمی اسکار اصلا دور از انتظار نبود. در سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت اکران فیلم در تمام دنیا سروسامانی ندارد و بسیاری از فیلم‌های ایرانی در انتظار فروکش کردن بحران کرونا و بازگشایی سالن‌های سینما، به سر می‌برند، انتخاب فیلم برای اسکار از میان گزینه‌های موجود کار دشواری به نظر نمی‌رسید.