پایگاه خبری تئاتر: «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین فیلـــــــم سینمایی کاوه صباغزاده پس از «ایتالیا ایتالیا»؛ ادامهدهنده دغدغه او در باب آسیبشناسی رابطه زوجها و زندگی مشترک است.
فیلمساز همچون فیلم اول خود که اقتباس از قصه «یک موضوع موقت» جومپا لاهیری بود، این فیلم را نیز با برداشت آزاد از کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن ساخته است؛ قصهای که به زندگی یک زوج از کودکی تا آشنایی، عاشقی و کهنسالی در کنار هم میپردازد.
اینکه صباغزاده تلاش میکند با تمهیدات روایی به سویههایی جدید از یک دغدغه محوری بپردازد، میتواند نقطه قوت و امتیازی در تداوم و قوام نگاه او تلقی شود که هر بار رنگآمیزی خاصی پیدا میکند.
«رمانتیسم عماد و طوبا» با تعلق خاطر فیلمساز بهگونه کمدی فانتزی، زندگی این زوج هنرمند را از بدو تولد تا وصل و مخاطراتی که برای ماندن یا ترک زندگی مشترک دارند؛ با زیرمتن عشق به مثابه یک مهارت زندگی پی میگیرد.
زیرمتنی که میتواند شعاری و واجد پیام مستقیم باشد اما قالب کمدی فانتزی کمک کرده تا این وجه تعدیل شده و اغراق موجود بر بستر مؤلفههای ژانر از دافعه برانگیزی فاصله گرفته و نسبت خود را با رئالیسم حفظ کنند. فیلمساز با تعمد فانتزی را وارد زاویه نگاهش به آدمها، وقایع و رویدادهای قصه و حتی جزئیاتی همچون شمایل ظاهری مکانها، آدمها، رنگ و لعابها و حتی کنش و واکنشهای دراماتیک کرده تا جهان رئال را تعدیل کند.
ترکیب این نسبت از فانتزی و رئالیسم باعث شده داستان کلیشهای و تکراری تبدیل عشق به نفرت در روابط زوجها، با خوانشی تازه به مخاطب منعکس شود تا در عین حال این جنس فانتزی زمینهای برای تخیلپردازی مخاطب و فرار از رئالیسم در تعیین تکلیف رویدادها فراهم کند. مثل جایی که عماد و طوبا در فرار از دست مأموران روی پل، به ناگاه بال درمی آورند و به پرواز درمی آیند. هرچند این اجرا ضعیف از کار درآمده اما نقش مؤثری در شکل دادن به ساختار و فرم فیلم دارد و میتوانست در ادامه نقش و کارکرد بیشتری برای متمایز شدن جهان فیلم پیدا کند که این اتفاق نمیافتد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» واجد زاویه نگاه خوشبینانهای برای ارائه راهکار دوام روابط و زندگی مشترک زوجها است و قالب کمدی فانتزی به تعدیل این اغراق در خوشبینی و حرکت بر مسیر قصهای کلیشهای و قابل پیشبینی کمک کرده است.
برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید
برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید
نویسنده: سحر عصرآزاد