پنجشنبه , ۱۵ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 60
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر جمعه 29 آذر 1398 00:00

نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر

موفقیت ارحام صدر سبب شد، مقلدان زیادی پیدا کند که تلاش می‌کردند موضوعات خانوادگی و گاه اجتماعی را دستمایه نمایش‌های‌شان کنند‌، اما آنها چندان توفیقی نیافتند زیرا آنچه کار این هنرمند را متفاوت می‌کرد، نگاه او بود که فراتر از یک کمدی سطحی قرار می‌گرفت. البته نقدی هم به ارحام صدر وارد است که او گاه با کسانی که تلاش می‌کردند خود را به قطبی در سطح او برسانند، چندان منصف نبود. هر چند این از ارزش کار او کم نمی‌کند.

نگاهی به مستند «آندره تارکوفسکی يک نيايش سينمايی»/ احساس رستگاری قديس‌وار پنجشنبه 28 آذر 1398 00:00

نگاهی به مستند «آندره تارکوفسکی يک نيايش سينمايی»/ احساس رستگاری قديس‌وار

فيلم مستند «آندره تارکوفسکي، يک نيايش سينمايي»، فيلمي ديدني در نشان‌دادن سلوک روحي آندره تارکوفسکي از ديدگاه پسر او به شمار مي‌رود.

درباره عباس كيارستمی به بهانه موفقيت‌ تازه‌اش/ باز هم فيلمسازی كه دوستش داريم پنجشنبه 28 آذر 1398 00:00

درباره عباس كيارستمی به بهانه موفقيت‌ تازه‌اش/ باز هم فيلمسازی كه دوستش داريم

موفقيت‌هاي بين‌المللي آثار كيارستمي نشان‌دهنده اين موضوع مهم است كه برد جهاني يك اثر به هيچ‌ عنوان نيازمند هزينه‌هاي هنگفت نيست بلكه آنچه اهميت دارد، نوع نگاه تيزبين يك هنرمند در شكار موضوع و آگاهي از چگونگي ارايه آن است.

«زهرا امیر ابراهیمی» همانی است که آبرویش را بردیم و هنوز پشیمان نیستیم! دوشنبه 25 آذر 1398 00:00

«زهرا امیر ابراهیمی» همانی است که آبرویش را بردیم و هنوز پشیمان نیستیم!

این روز‌ها زهرا امیر ابراهیمی، بازیگری که انتشار فیلمی از روابط شخصی اش، او را مجبور به ترک وطن کرد، درباره آن روز‌ها و فردی که عامل انتشار آن فیلم خصوصی بوده، صحبت‌هایی کرده و دوباره پس از سال‌ها موضوع وی در رسانه‌ها داغ شده است.

درباره فیلم «جوکر» ساخته تاد فيليپس / تقلیل به کلیشه‌ها یکشنبه 24 آذر 1398 00:00

درباره فیلم «جوکر» ساخته تاد فيليپس / تقلیل به کلیشه‌ها

. «جوکر» پر است از موقعیت‌های کلیشه‌ای که پشت بازی خوب واکین فینیکس پنهان شده‌اند. از ادعای اینکه آرتور پسر آقای وین است بگیرید تا آزار او در کودکی توسط مادرش، همگی در فروکاستن یک پروژه سیاسی تاثیرگذارند.

استاد بازی با كليشه‌ها یکشنبه 24 آذر 1398 00:00
درباره «مرد ايرلندی» به كارگردانی مارتين اسكورسيزی

استاد بازی با كليشه‌ها

در «مرد ايرلندي» روايت از زبان يكي از شخصيت‌ها تعريف مي‌شود. روايتي چند پاره با رفت‌وبرگشت‌هاي بسيار زياد در زمان كه احتياج مبرمي به يك نخ روايي دارد.

درباره فيلم «مرد ايرلندی» به كارگردانی مارتين اسكورسيزی بازگويی وقايع تاريخی كافی نيست! یکشنبه 24 آذر 1398 16:07

درباره فيلم «مرد ايرلندی» به كارگردانی مارتين اسكورسيزی بازگويی وقايع تاريخی كافی نيست!

اگر «مرد ايرلندي» را نه به مثابه‌ حضور و همنشيني دنيرو/پاچينو/پشي اينك مسن، يا حتي آدم‌هاي واقعي و شمايل تاريخي بلكه از منظر شخصيت‌هاي فيلميك يعني شيرن/هافا/بوفالينو بنگريم پاشنه‌ آشيل ساخته‌ اسكورسيزي و ضعف‌ها و كاستي‌هاي جدي فيلمنامه‌نويسي استيون زايلين هرچه بيشتر عيان شده و مانعي اساسي براي ارتباط، نزديكي، همراهي و همدلي با فيلم و شخصيت‌هايش مي‌شود.

فرصت جوانی!/ چرا باید در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر منتظر درخشش جوان‌ها بود؟ یکشنبه 24 آذر 1398 00:00

فرصت جوانی!/ چرا باید در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر منتظر درخشش جوان‌ها بود؟

استقبال بی سابقه از بخش «نگاه نو» در سی و هشتیمن دوره جشنواره فیلم فجر و ثبت نام ۳۷ فیلم برای آن، نوید رقابتی نفس‌گیر و جذاب بین فیلمسازان جوان را می‌دهد.

نگاهی كوتاه به فيلم «معكوس»/ سينمای كيميايی جونيور دوشنبه 18 آذر 1398 07:42

نگاهی كوتاه به فيلم «معكوس»/ سينمای كيميايی جونيور

ملغمه يك دهه سينماي مسعود كيميايي. ردپاي «قاتل اهلي» در فيلم عيان است، مخصوصا با حضور پدر سالار در نقش سالار مرد عرصه سياست ، با همه ابهاماتش. رفاقت پسرانه همه آثار كيميايي به خصوص «جرم»، در «معكوس» نخ‌نما مي‌شود و در نهايت فضاسازي اغراق‌آميز «متروپل»، در آن مكان‌هاي ناديده با آدم‌هايي كه انگار فارسي حرف نمي‌زنند، جان مي‌دهند.

نگاهی به فیلم مطرب؛ یک فیلمفارسی تمام عیار یکشنبه 17 آذر 1398 00:00

نگاهی به فیلم مطرب؛ یک فیلمفارسی تمام عیار

کارگردان بارکد که به تدریج پله های ترقی در سال های اخیر پشت سر هم طی کرده بود با ساخت مطرب، ضعیف ترین و مبتذل ترین فیلم در کارنامه‌اش را به ثبت رساند .

حکایت ناتمام «خانه پدری» / هزینه‌ای گزاف که تنها برای ۲۹ روز نمایش پرداخت شد! شنبه 16 آذر 1398 00:00

حکایت ناتمام «خانه پدری» / هزینه‌ای گزاف که تنها برای ۲۹ روز نمایش پرداخت شد!

فارغ از این که «خانه پدری» واجد چه ارزش‌هایی هست آیا این همه هزینه مادی و اعتباری تنها برای ۲۹روز نمایش یک فیلم لازم بود؟‌ آیا واقعا عاقلانه و مدبرانه است که برای نمایش یا عدم نمایش یک فیلم، حجم بالای متن نوشته شود، سینماگران، منتقدان، کارشناسان فرهنگی و حتی سیاستمداران بسیاری اظهارنظر کنند، ساعت‌ها گفتگو انجام گیرد،۳ رییس سازمان سینمایی،۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگیر و سخنگوی دولت وادار به پاسخگویی شود؟

«در فضیلت هیچ کاری نکردن!» شنبه 16 آذر 1398 12:38

«در فضیلت هیچ کاری نکردن!»

شرکت نکردن در یک جشن، حتا کنش هم به حساب نمی‌آید؛ فقط هیچ کاری نکردن است! دوستان گرامی، آیا هیچ کاری کم‌هزینه‌تر از هیچ کاری نکردن سراغ دارید؟!

يادداشتی بر فيلم «خانه‌ پدری»/ يك مرور تاريخی پنجشنبه 14 آذر 1398 19:46

يادداشتی بر فيلم «خانه‌ پدری»/ يك مرور تاريخی

عياري برخلاف اغلب هم‌نسلان خوددر پي نگاه و پرداخت تازه‌اي در سينماست؛ او به‌دنبال ايده‌هايي بكر مي‌رود و با روايت‌پردازي‌هاي عموما نوآورانه‌اش مخاطب را شگفت‌زده مي‌كند.

نگاهی به فيلم «خانه پدری» كيانوش عياری/ رفو شدن اصل مطلب در فيلمی شتابزده سه شنبه 12 آذر 1398 00:00

نگاهی به فيلم «خانه پدری» كيانوش عياری/ رفو شدن اصل مطلب در فيلمی شتابزده

اگر فيلمي راجع به بحران اخلاقي ساخته مي‌شود بايد بحران را نشان دهد؛ رساندن پيام خبري كه پدر و پسري دختري را كشتند، چه عكس‌العملي در ذهن بيننده و نفي اين كار به جا مي‌گذارد؟

درباره مسخره ‎باز اثر همايون غنی‎زاده / كه چی؟ سه شنبه 12 آذر 1398 18:13

درباره مسخره ‎باز اثر همايون غنی‎زاده / كه چی؟

مسخرهباز فيلمي درباره سينماست، با استفاده از ظرفيتها و توانمنديهاي منحصر به فرد اين هنر. همين هم آن را جذاب ميسازد. از رهگذر اين فيلم نقبي ميزنيم به دنياي فيلمهاي قديمي و خاطرهانگيز و بار ديگر اسير جادوي سينما ميشويم، به شرط آنكه تكرارهاي خستهكننده و داستان بيربط و «لايتچسبك» فيلم آزارمان ندهد.

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی! جمعه 8 آذر 1398 00:00

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!

سینمای ما که همواره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرده اکنون در شرایط سخت تری قرار گرفته و بعد از این باید شاهد پیامدهای افزایش بنزین بر اقتصاد و صنعت سینما بود و اضافه شدن واژه جدید «سینمای بنزینی» به ادبیات سینمایی کشور!

چرا بعضی فيلمسازها فيلم‌شان را به جشنواره نمی‌دهند/ فتحی هم به مهرجويی پيوست پنجشنبه 7 آذر 1398 00:00

چرا بعضی فيلمسازها فيلم‌شان را به جشنواره نمی‌دهند/ فتحی هم به مهرجويی پيوست

بعضي فيلمسازها هم دليل اصلي بي‌رغبتي‌شان براي حضور در جشنواره را نوشتار تند بعضي از منتقدان در طول جشنواره اعلام مي‌كنند. آنها معتقدند گسترش فضاي مجازي در چند سال اخير باعث شده هر كسي نام خود را منتقد بگذارد و شان و منزلت فيلمسازان قديمي را ناديده گرفته و نكاتي را به عنوان ايراد درباره فيلم مطرح كنند كه هيچ ربطي به فيلم نداشته باشد و همين مساله به ظاهر پيش پا افتاده شرايط اكران را براي فيلم‌ها سخت مي‌كند.

نگاهی به فيلم «زغال»/ ميراث كيارستمی چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00

نگاهی به فيلم «زغال»/ ميراث كيارستمی

حالا مستندسازي يك جهان تا جايي پيش مي‌رود كه پايان آن هم با اين تضاد ميان كنش غيرمذهبي و باور مذهبي گره‌ مي‌خورد. براي مخاطب ايراني اين پادافره پاياني جز پيچيدگي نيست؛ هر چند كنش نهايي غيرت براي غلبه بر مشكلاتش نيز امر پيچيده‌اي نيست؛ گويي ما مي‌دانيم در اين سرزمين غبار و سرما، قهرماني چون غيرت، در فضاي روستايي- با تمام سادگي در روابط انساني- دست به چه عملي مي‌زند.

درباره فيلم هزارتو / مخاطب هم به درك چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00

درباره فيلم هزارتو / مخاطب هم به درك

با كمي دقت به سينماي دو، سه سال گذشته ايران مي‌توان ديد فيلم‌هاي ايراني چيزي براي عرضه در فيلمنامه ندارند. نه مي‌توانند موقعيت‌هاي دراماتيكي بيافرينند و نه مي‌توانند شخصيت‌پردازي قابلي روي پرده نمودار كنند. همه ‌چيز به همان تصويري بازمي‌گردد كه فيلمساز از بازيگران انتخابي‌اش دارد. چون فلان بازيگر در فلان فيلم چنان بوده، چرا در فيلم من نباشد. پس شما دعوت مي‌شويد به يك فيلم تكراري با بازي‌هاي تكراري و از همه مصيبت‌بارتر پيرنگ تكراري.

درباره فيلم هزار تو / قصه‌ای در كلانشهر چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00

درباره فيلم هزار تو / قصه‌ای در كلانشهر

«هزارتو» در پيچيدگي طبقاتي نهفته است. در اين هم‌آميزي طبقاتي كه هيچ فردايي را براي كودك قصه متصور نيست و اصلا مساله‌‌اش نجات كودك نيست.نماي ابتدايي و انتهاي «هزارتو» را بايد بهترين معرف اين دنياي پيچيده دانست.