یکشنبه , ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 60
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره رسول صدرعاملی و «سال دوم دانشكده من» / بازگشت به سينمای اجتماعی دوشنبه 13 آبان 1398 00:00

درباره رسول صدرعاملی و «سال دوم دانشكده من» / بازگشت به سينمای اجتماعی

«سال دوم دانشكده من» فراتر از يك فيلم متوسط آبرومند حركت نمي‌كند و به نقطه اوج تازه در سينماي سازنده‌اش تبديل نمي‌شود. با اين همه فيلم (با وجود ملال‌‌آور شدن در بعضي فصل‌ها) مي‌تواند تا انتها تماشاگر را با خود همراه كند، بازگشت به سينماي اجتماعي براي صدرعاملي خوش‌يمن است. فيلمسازي كه مانند دوران روزنامه‌نگاري پيگير مسائل اجتماعي است و تلاش مي‌كند، فيلم‌هايش رنگ و بو و حال و هواي زمانه خود را داشته باشند.

نگاهی به فيلم مسخره‌باز / در سرزمين عجايب دوشنبه 13 آبان 1398 00:00

نگاهی به فيلم مسخره‌باز / در سرزمين عجايب

اينكه مخاطب ايراني ديگر دركي از سينما ندارد. محصولات سينمايي اين سال‌ها، همگي در بند رئاليسم اجتماعي دستمالي شده و ناتوراليسم ابتر، ذائقه مخاطب ايراني را در فقدان اكران فيلم‌هاي خارجي، اخته كرده است. پس با ديدن فيلمي متفاوت با خودش مي‌گويد «اوه اين چقدر تئاتريه!» اين وضعيت عجيب در حالي رخ مي‌دهد كه «مسخره‌باز» درباره سينماست. تصويري از سينما ارايه مي‌دهد و مدام به سينما ارجاع مي‌دهد.

ریختن خون ناحق «خانه‌ پدری» دامن سینمای ایران را می‌گیرد/ زنده‌ به‌گور! دوشنبه 13 آبان 1398 00:00

ریختن خون ناحق «خانه‌ پدری» دامن سینمای ایران را می‌گیرد/ زنده‌ به‌گور!

خیلی هنر می خواهد از کیانوش عیاری اپوزیسیون بسازید. اما شرایط فعلی سینمای ایران دارد او را به سمت قبادی شدن، پناهی شدن یا کاهانی شدن می‌برد. هر چند که کیانوش عیاری عاقل‌تر از آن است که بخواهد گزک دست مخالفان فیلمش دهد. اما خیلی بی‌شرمی می‌خواهد حالا که فیلمش را هم توقیف کرده‌اید بر طبل شکایت قضایی از او بکوبید و بخواهید او را برای فیلمی که ساخته نقره‌داغ کنید.

قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین» دوشنبه 13 آبان 1398 00:00

قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»

این فیلم قدرت «زن» را تمام قد به رخ می‌کشد. دو کودک با نظم کامل و اتکا به نفس خیره کننده و سرشار از محبت در دامن زنی به معنای کامل، زن و مادر و به اقتضای جبر روزگار و جامعه بدون پدر پرورش می‌یابند. پس قهرمان فیلم، شیرین است.

«خانه پدری»؛ پژوهشی قابل تأمل! چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

«خانه پدری»؛ پژوهشی قابل تأمل!

در بحث موضوعات اجتماعی و پژوهش های اجتماعی، نگاه به سوژه بسیار متفاوت از نگاه عمومی است. در این نوع نگرش ها، معمولا عطف به یافته ها و برداشتی که برایمان ایجاد شده، فرضیه نخست در دسترس تغییر یا تحول یا تثبیت قرار می گیرد. اکنون در موضوع مطرح در فیلم «خانه پدری»، می توان دریچه ای متفاوت از نظریات لحظه ای و سوگیرانه باز کرد و زاویه دید دیگری بر آن طرح نمود.

گودالِ سینما/ نگاهی به مفهوم «سینمای اجتماعی» در فیلم «متری شیش و نیم» چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

گودالِ سینما/ نگاهی به مفهوم «سینمای اجتماعی» در فیلم «متری شیش و نیم»

فیلم «متری شیش و نیم» در دسته بندی­ های سینمای ایران، «فیلم اجتماعی» خوانده می شود. وقتی حرف از فیلم اجتماعی به میان می­ آید، دقیقا چه نوع سینمایی مد نظر است؟ آیا مطرح شدن موضوعات اجتماعی در سینما قادر است سینما و مکانیزم آن را تغییر دهد؟ حاصل مواجهه مخاطبِ ایرانی با مشکل اجتماعی ­اش از طریق سینما چیست و «سینمای اجتماعی» به دنبال برانگیختن جه نوع واکنشی از سوی مخاطب است؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است نگاهی به فرآیند «سینماشدنِ» یک مشکل اجتماعی در فیلم «متری شیش و نیم» و چرخه­ نظریه ­پردازیِ پس از آن بیاندازیم.

درباره حرف و حدیث‌های اطراف «رد خون»/ دم خروس یا قسم حضرت عباس؟! چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

درباره حرف و حدیث‌های اطراف «رد خون»/ دم خروس یا قسم حضرت عباس؟!

“ماجرای نیمروز؛رد خون” همان چیزی است که سینمای جریان اصلی می نامیمش. جریان غالب در سینمای دنیا بر پایه ایدئولوژی ها و تفکرات حاکم بر جغرافیا و اتمسفری است که فیلمها در آن ساخته می شوند.

«فرامتن»/ خانه در «خانه پدری» چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

«فرامتن»/ خانه در «خانه پدری»

خانه در «خانه پدری» صرفا یک مکان نیست، فارغ از زیبایی شناسی بصری، حس و حالی دارد که انگار روح تماشاگر را در خود تسخیر کرده و به آدم های خانه گره می زند. خانه در «خانه پدری» هم کارکرد نوستالژیک دارد هم استراتژیک و کیانوش عیاری چه هنرمندانه از روح و کالبد این خانه در روایت قصه خود بهره برده است.

در جامعه ای که در ملاءعام اعدام صورت می گیرد، باور کردنی نیست که فیلم چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

در جامعه ای که در ملاءعام اعدام صورت می گیرد، باور کردنی نیست که فیلم"خانه پدری" به خاطر صحنه خشن توقیف شود

روزنامه ایران نوشت: توقیف فیلم خانه پدری از سوی دادستانی تهران بازتاب گسترده‌ای داشت. فیلمی که پس از مدت‌های زیادی اجازه پخش گرفت و استقبال متوسطی هم از آن شد، اگر تا پایان اکران نیز ادامه می‌یافت مشکل چندانی ایجاد نمی‌کرد ولی با توقیف آن تبدیل به یک مسأله جدی شده است.

آژیرهای روشن قرمز چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

آژیرهای روشن قرمز

خانه پدری بعد از ده سال توقیف، از یک اکران چند روزه به بیرون پرت می‌شود و هیچ مقام حقیقی و حقوقی قدرت ایستادگی ندارد . این پرتاب به طور مشخص و دقیق به صورت‌های تک تک ما اصابت کرده و ما را خونین و با جراحتی عمیق رها ساخته است.

«تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «خانه پدری»؛ یک سند تصویری زنده چهارشنبه 8 آبان 1398 00:00

«تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «خانه پدری»؛ یک سند تصویری زنده

خانه پدری روایت بکر و جسورانه ای دارد و همین در سالهایی که اغلب فیلم های ایرانی،به خصوص فیلم های جریان اصلی و بدنه، فاقد حتی ایده مرکزی هستند و نمی شود داستانی چند خطی برایشان جفت و جور کرد! غنیمتی است.

با انگ سیاه‌نمایی به «خانه‌ پدری» نمی‌توان موضوع خشونت خانگی را کتمان کرد دوشنبه 6 آبان 1398 00:00

با انگ سیاه‌نمایی به «خانه‌ پدری» نمی‌توان موضوع خشونت خانگی را کتمان کرد

سرانجام پس از ده سال، فیلم «خانه‌ پدریِ» کیانوش عیاری (۱۳۸۹)، با اصلاحاتی جزئی و با رده‌بندی سنی بالای ۱۵ سال، در سینماهای کشور اکران شده و برخلاف اکران موقت سال ۱۳۹٣بر روی پرده نمایش است.

تحلیل فیلم «زندگی خصوصی» ساخته تامارا جنکینز / تنهایی پرهیاهو جمعه 3 آبان 1398 00:00

تحلیل فیلم «زندگی خصوصی» ساخته تامارا جنکینز / تنهایی پرهیاهو

«زندگی خصوصی»، تلاش دونفره زوجی برای دست‌یافتن به مفهوم خوشبختی است و آنچه زندگی را در پرتوی خورشید کوچکی همچون فرزند روشن می‌کند. فیلم که از میانه ماجرای ناباروری زوجی میان‌سال آغاز می‌شود، به‌خوبی توانسته است روایت را در قالب زنجیره‌ علت و معلولی کنش‌های فیلم‌نامه‌ای و نگاه دقیق و ریزبینانه درمان‌های علمی به نتیجه برساند.

درباره فيلم «درخونگاه»/ از عشق و تنهایی و فراموشی جمعه 3 آبان 1398 00:00

درباره فيلم «درخونگاه»/ از عشق و تنهایی و فراموشی

عده‌اي در «درخونگاه» به دنبال رد پاي سينماي کيميايي در فيلم مي‌گشتند و عده‌اي ديگر لحن فيلم را به ساخته‌هاي او شبيه دانستند. اين اداي دين به مسعود کيميايي حالا در اکران عمومي نيز محل بحث و نظر است.

نگاهی به فیلم «نور زندگی من»/ عشق، رساترین نمود جهان واقع جمعه 3 آبان 1398 00:00

نگاهی به فیلم «نور زندگی من»/ عشق، رساترین نمود جهان واقع

نوع پرداخت نقاط ضعف شخصیت به گونه‌ای در آپاراتوس سینمایی فیلم افلک حل و با غافلگیری همراه می‌شود که از فیلم بیرون نمی‌زند و مخاطب را با خود همراه می‌کند؛ به این ترتیب با شخصیتی الکن مواجه نیستیم. پدر که برای هر ماجرایی برنامه‌هایی از پیش تعیین‌شده به عنوان راه نجات و رهایی طراحی می‌کند، در سکانس‌های میانی بی‌دلیل جان دختر را به خطر می‌اندازد و او را با خود به شهر می‌برد یا به‌آسانی به مردهای ساکن خانه قدیمی مادربزرگش اعتماد می‌کند و در کنارشان می‌ماند.

نگاهی به فيلم «انگل» ساخته یونگ جون هو/ قاعده بازی! شنبه 27 مهر 1398 00:00

نگاهی به فيلم «انگل» ساخته یونگ جون هو/ قاعده بازی!

«انگل» همان‌طوركه از عنوانش پيداست، فيلمي ا‌ست در مورد بودن و بيان خود در اندام ديگري. خود يا آنچه قرار است سوژه بناميم در قالب خانواده‌اي چهارنفره و در سطحي پايين‌تر از آنچه منزلت‌شان است همچون انساني كه از عرش به فرش آمده، معرفي مي‌شوند؛ خانواده‌اي كه به سختي مايحتاج روزانه را به دست مي‌آورند و به سختي زندگي مي‌كنند. طبيعي است كه در چنين موقعيتي دستيابي به منزلتي پايدار هدف نهايي باشد

نگاهی به فيلم مسخره‌باز ساخته همايون غنی زاده/ شادكامی در سرزمين خيال پنجشنبه 25 مهر 1398 00:00

نگاهی به فيلم مسخره‌باز ساخته همايون غنی زاده/ شادكامی در سرزمين خيال

فيلم مسخره‌باز از طريق پيوند روياهاي يك هنرمند به وضعيت بغرنجي از تاريخ ايران ادامه پيدا مي‌كند كه قسمت‌هايي از پيرنگ فيلم اشاره‌هايي به وضعيت سياسي دوراني از تاريخ معاصر ايران دارد كه وضعيت اسفبار و حوادث تلخ ‌آن دوران در برخي ديالوگ‌ها كاملا مشهود است.

نگاهی به مستند «در جست‎وجوی فريده» / خيلی دور، خيلی نزديك پنجشنبه 25 مهر 1398 00:00

نگاهی به مستند «در جست‎وجوی فريده» / خيلی دور، خيلی نزديك

جذابيت و اهميت اين فيلم در آن است كه از خلال تقابل فرهنگها و رويارويي آدم‌هايي با تجربههاي زيستهاي متفاوت، نه فقط فريده به عنوان زني با هويتي دوپاره و آزرده، به جست‌وجوي نيمه گمشده خود بر ميآيد، بلكه ما تماشاگران طبقه متوسط ايراني نيز كه مخاطب عمده اين دست آثار (فيلمهاي هنر و تجربه) هستيم، به گوشه و كنار زواياي مغفول وجود جمعي خودمان سرك ميكشيم و با زيستجهانهايي خيلي دور و خيلي نزديك به جهان زندگي خودمان آشتي ميكنيم.

درباره انيميشن «داستان اسباب‌بازی 4»/ آخرين ماموريت وودی پنجشنبه 25 مهر 1398 00:00

درباره انيميشن «داستان اسباب‌بازی 4»/ آخرين ماموريت وودی

اهميت و كيفيت «داستان اسباب‌بازي ٤» فقط به پيشرفت‌هاي چشمگير و روزآمد تكنولوژي cgi محدود و خلاصه نمي‌شود كه مي‌توان آن را در بسياري از پرداخت جزييات اعم از دقت بر بافت‌ها و رنگ‌هاي صحنه‌ها، طراحي شخصيت‌ها و لوكيشن‌ها، ظرافت در نورپردازي يا كوچك‌ترين اشياء و خردريزها نيز مشاهده كرد. چهارمين قسمت از مجموعه «داستان اسباب‌بازي» شايد بيش و پيش از هر چيز ارايه‌ تصويري خيال‌انگيز و سرشار از فراز و نشيب است.

نگاهی به فيلم سينمايی «انگل» به كارگردانی يونگ جون هو / ابتذال بي‌پايان چهارشنبه 24 مهر 1398 00:00

نگاهی به فيلم سينمايی «انگل» به كارگردانی يونگ جون هو / ابتذال بي‌پايان

شخصيت‌هاي فيلم همگي به نوعي دچار بي‌هويتي و بحران هويتند. در مورد خانواده كيوو، زماني كه سنگ ظاهرا شانس وارد زندگي آنها مي‌شود اين بحران خودش را به وضوح نشان مي‌دهد . يعني نپذيرفتن هويت خود و سعي در جايگزيني يك هويت جعلي براي رسيدن به مقاصد كه در اواسط فيلم، كيوو توسط همين سنگ مورد اصابت قرار گرفته و تا دم مرگ مي‌رود.