چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 60
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

اگر تقوایی «چای تلخ» را می‌ساخت، بهترین فیلم جنگی سینمای ایران می‌شد پنجشنبه 20 تیر 1398 00:00

اگر تقوایی «چای تلخ» را می‌ساخت، بهترین فیلم جنگی سینمای ایران می‌شد

واقعیت این است که سینمای ایران درحال حاضر ناصر تقوایی را ندارد، همان طور که بهرام بیضایی را ندارد، همان طور که امیرنادری را هم ندارد.

بگذاریم «سحر قریشی» فیلم سینمایی بسازد سه شنبه 18 تیر 1398 18:39

بگذاریم «سحر قریشی» فیلم سینمایی بسازد

این خبر با واکنش‌های متعددی همراه گشت حتی کاریکاتوریست‌ها هم به عنوان موضوعی طنز به آن پرداختند، آیا سحر قریشی توانایی و شایستگی ساخت فیلم سینمایی را دارد یا خیر؟

آقای وزیر! سینما بیشتر از «سالن» به فیلم نیاز دارد جمعه 14 تیر 1398 19:54

آقای وزیر! سینما بیشتر از «سالن» به فیلم نیاز دارد

اگر واقعا دوست دارید مردم سینما بروند برای سلیقه مردم تعیین تکلیف نکنید و بگذارید فیلم خارجی هم به نمایش درآید. آنگاه خواهید دید تعداد سینماروها بیشتر می شود یا نه. اگر مشکل با برخی صحنه های تنانه است هم قابل حذف اند و هم قابل اصلاح و اگر کلیت فیلم مشکل نداشته باشد حذف آن صحنه های خاص پذیرفتنی است.

«ما همه باهم هستیم» چگونه شکست خورد؟/ سقوط هواپیمای لاکچری تبریزی سه شنبه 11 تیر 1398 00:00

«ما همه باهم هستیم» چگونه شکست خورد؟/ سقوط هواپیمای لاکچری تبریزی

فروش فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» با وجود حضور پرشمار چهره‌های مطرح سینمایی، به‌طرز معناداری افت کرده و این یک شکست برای تیم کمال تبریزی است؛ این شکست چگونه رقم خورد؟

درباره حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های ایرانی/ بازیگر خارجی، بودن یا نبودن! سه شنبه 11 تیر 1398 17:59

درباره حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های ایرانی/ بازیگر خارجی، بودن یا نبودن!

 سینما به مثابه یک رسانه و هنر جمعی و بواسطه تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی که در آن اتفاق می‌افتد از این ویژگی و قابلیت برخوردار است که از هنرمندان کشورهای مختلف به‌عنوان نیروی انسانی متخصص بهره ببرد و ساخت فیلم با بازیگرانی از کشور‌های دیگر، مدت هاست به رخداد رایجی در سینمای دنیا مبدل شده و چیز عجیبی نیست.

نگاهی به فیلم «ماهمه باهم هستیم»/ مرثیه‌ای برای تبریزی؛ کارگردانی که دوستش داریم یکشنبه 9 تیر 1398 00:00

نگاهی به فیلم «ماهمه باهم هستیم»/ مرثیه‌ای برای تبریزی؛ کارگردانی که دوستش داریم

نوزدهمین تجربه سینمایی بلند کمال تبریزی درست در ۳۰ سالگی فعالیت او به عنوان کارگردان به فیلمی رسید که شاید بار و نام کمدی را با خود به همراه داشته باشد ولی در عمل به اثری مانند است که تکلیفش با خودش و عواملش مشخص نیست چه رسد به مخاطب.

ستارگان روشن؛ نگاهی اجمالی به کارنامه کارگردان و برخی از بازیگران «شبی که ماه کامل شد» یکشنبه 9 تیر 1398 00:00

ستارگان روشن؛ نگاهی اجمالی به کارنامه کارگردان و برخی از بازیگران «شبی که ماه کامل شد»

نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» یک تراژدی عاشقانۀ ایرانی- یکی از هزاران عاشقانه های نافرجام- روی کاغذ ریخت و به درستی در فیلمی جا داد که محصول آن بالاتر و پرجنب و جوش تر از بسیاری آثار داخلی و هم دست و هم پایۀ خیلی از نمونه های اکشن و بیگ پروداکشن خارجی است. این بار آبیار با عنایت کامل بر شرایط روز و روحیه و ناخودآگاه جمعی مردم سرزمینش، فیلمی ساخته کوبنده و افشاگر

«سرخ‌پوست» ؛ مسیح در قصر یا روی تپه‌های جل‌جتا؟ سه شنبه 4 تیر 1398 00:00

«سرخ‌پوست» ؛ مسیح در قصر یا روی تپه‌های جل‌جتا؟

فیلم سرخ‌پوست شاید خوانشی از داستان «مسیح در قصر» باشد. مسیح اما اینجا تنها سرگرد جاهد نیست. «احمد» است که با چوبه های دار از زندان خارج می شود.

درباره فيلم «ما همه با هم هستيم» ساخته كمال تبريزی/ سند 10 ساله سه شنبه 4 تیر 1398 09:00

درباره فيلم «ما همه با هم هستيم» ساخته كمال تبريزی/ سند 10 ساله

ما همه...» تجربه جالبي است، فيلمي كه در 10 سالگي وقايع سال 1388 به نمايش درآمده و شايد به چشم آيندگان (كه قطعا از ما باهوش‌تر و باسوادترند) با ديدي ديگر نگريسته شود.

نگاهی به فيلم «سرخپوست»، ساخته نيما جاويدی/ شبح زندان قانون سه شنبه 4 تیر 1398 00:00

نگاهی به فيلم «سرخپوست»، ساخته نيما جاويدی/ شبح زندان قانون

سرخپوست نمونه‌اي از يك فيلم موفق با كلوزآپ، نما، قاب‌بندي‌ها و انواع نورپردازي‌هايي معنادار است و روايت مناقشه‌برانگيز از زندگي مسوولاني را براي قضاوت اخلاقي پيش پا مي‌گذارد كه در يك دوراهي سرنوشت‌ساز به تصميمي قاطعانه اقدام مي‌كنند.

نگاهی به فيلم «كارت پرواز»/ رقص با مرگ سه شنبه 4 تیر 1398 00:00

نگاهی به فيلم «كارت پرواز»/ رقص با مرگ

«كارت پرواز» براساس يك آمار تلخ و واقعي ساخته شده، رحماني تلاش كرده در فيلمش به واقعيت هراسناكي كه زنان، مردان و كودكان را احاطه كرده وفادار باشد و فيلمي درباره سرنوشت تراژيك آدم‌هايي بسازد كه در سوداي زندگي بهتر، قرباني مرگ مي‌شوند

«قصر شیرین» فیلمی در حال و هوای شاهکار «دسیکا» دوشنبه 3 تیر 1398 12:34
هالیوود ریپورتر:

«قصر شیرین» فیلمی در حال و هوای شاهکار «دسیکا»

منتقد هالیوود ریپورتر در یادداشتی درباره فیلم «قصر شیرین» آن را اثری معرفی کرد که با ظرافت نوشته شده و با حساسیت کارگردانی شده و می‌تواند نماینده اسکار سینمای ایران باشد.

نگاهی به فیلم سینمایی «زهرمار»/ یک «زهرمار» دیگر در دوران افول سینما دوشنبه 3 تیر 1398 00:00
گفت و گو با بازیگران «شبی که ماه کامل شد»

نگاهی به فیلم سینمایی «زهرمار»/ یک «زهرمار» دیگر در دوران افول سینما

سودای فیلمسازی در سینما همیشه برای کارگردانان تلویزیونی اولویت داشته است، اما زمانی که وارد عرصه سینما می‌شوند با همان چارچوب ساختاری تلویزیون فیلم می‌سازند و نتیجه‌اش تقریباً تراژیک می‌شود، مثل مهران مدیری که بعد از سال‌ها سریال‌سازی فیلم «پنج عصر» را ساخت و با واکنش‌های منفی زیادی به دلیل ضعف محتوایی و ساختاری روبه‌رو شد. این روز‌ها اولین فیلم سینمایی سیدجواد رضویان نیز اکران شده است.

مسعود فراستی؛ منتقدی که طاقت نقد ندارد! دوشنبه 3 تیر 1398 00:00

مسعود فراستی؛ منتقدی که طاقت نقد ندارد!

کسی چون فراستی که سالیان زیادی است در زمینه نقد فیلم فعالیت دارد، چگونه یک نقد ساده به عملکردش در برنامه هفت تلویزیون اینچنین ناراحتش می‌کند؟

چرا ما همه با هم هستیم یکشنبه 2 تیر 1398 00:00

چرا ما همه با هم هستیم

ساخت و تولید هر فیلمی از یک دغدغه و یا انگیزه سیاسی، تجاری، معنوی، کمدی یا اجتماعی به ذهن فیلمساز می‌رسد؛ اما «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی با کدام یک از این دغدغه‌ها ساخته شده است؟

کیارستمی ستایشگر زندگی یا مرگ‌اندیش؟ شنبه 1 تیر 1398 16:28

کیارستمی ستایشگر زندگی یا مرگ‌اندیش؟

«کیارستمی بعد از مرگش مشهورتر از کیارستمی در زمان حیاتش است اما آن کیارستمی که روزبه‌روز پرآوازه‌تر می‌شود، فاصله‌اش با کیارستمی واقعی هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود. کیارستمی مشهور شبحی یا سایه‌ای است از واقعیت مردی که نزدیک ۵۰ سال فیلم ساخت، شعر نوشت، عکس گرفت و طبعاً مثل هر هنرمند بزرگی اوج و فرود و تناقضات درونی خود را داشت.»

چرا ما دیگر به کمدی‌‌های وطنی نمی‌خندیم؟ شنبه 1 تیر 1398 00:00

چرا ما دیگر به کمدی‌‌های وطنی نمی‌خندیم؟

فیلم‌های کمدی دهه ۶۰ هم ما را می‌خنداند اگرچه از ارزش هنری این آثار راضی نبودیم اما در نبودِ تفریحاتِ سالم، خانواده را می‌بردیم برای دیدن‌شان تا حالِ همه خوش شود. از دهه ۷۰، کم کم میزان خنده‌دار بودن این آثار کم شد، و کم شد، و کم شد تا در دهه نود، که دیگر نمی‌خندیم!

به مناسبت درگذشت فرانكو زفيرلی/ وداع با شكسپير سينما شنبه 1 تیر 1398 00:00

به مناسبت درگذشت فرانكو زفيرلی/ وداع با شكسپير سينما

زفيرلي در تقسيم‌بندي كارگردانان سينماي كشور ايتاليا در رديف چهره‌هايي چون «لوئيجي رامپا و والريوروزليني» قرار مي‌گيرد. كارگردان‌هايي كه به اشكال مختلف در پي احياي صداهاي فراموش ‌شده در زمينه ادبيات داستاني و ادبيات نمايشي در قالب هنر سينما هستند. ميراثي كه چنين سينماگراني براي آينده‌ سينما برجاي گذاشتند، يادآوري اين نكته بود كه مديوم سينما با كمي مطالعه و سخت‌گيري به خود، مي‌تواند به عنوان كشف و ثبت هر رويداد كوچك و بزرگ تاريخي و ادبي و هنري مورد استفاده قرار گيرد.

نگاهی به سينمای كمال تبريزی در سال‌های اخير/ هوا را از من بگير، سينماي آبگوشتی را نه! پنجشنبه 30 خرداد 1398 00:00

نگاهی به سينمای كمال تبريزی در سال‌های اخير/ هوا را از من بگير، سينماي آبگوشتی را نه!

سينماي كمال تبريزي در كجا ايستاده است؟ اين سينما با عبور از خط قرمزهاي (دستوري) و تلاش در جلب‌توجه به نوعي يك «ماشين توخالي» است. اين اصطلاح لئون تروستكي است. اين ماشين تو خالي تلاش مي‌كند ذهن و جسم شما را چند ساعتي اسير كند. بعد مانند سردردي كوتاه از دست آن خلاص مي‌شويد. كليت اين سينما چنين است.

نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»/ «یک‌بار برای همیشه» در طبقه متوسط! سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»/ «یک‌بار برای همیشه» در طبقه متوسط!

از آنجا که «طبقه متوسط» در اغلب جوامع دغدغه فرهنگ و هنر و بسیاری دیگر از مطالبات اجتماعی و سیاسی را به دوش می‌کشد، به‌دنیاآوردن فرزند این خانواده به شکل نمونه‌وار با دغدغه‌های یادشده پیوند معنی‌داری پیدا می‌کند. به‌وجودآمدن تنگناهای اقتصادی و فرهنگی برای افراد این طبقه مهم اجتماعی، به‌خصوص در سالیان اخیر، گذشته از سایر دغدغه‌های زیستی و اجتماعی در فیلم «به‌دنیاآمدن» مسئله به‌دنیاآوردن فرزند و از اساس معنای «بودن یا نبودن» در جهان فعلی را به ذهن متبادر می‌کند، به صورتی که اگر در سایر فیلم‌ها شاهد به‌تصویرکشیده‌شدن دغدغه‌های انسانی، اخلاقی و فرهنگی شخصیت‌های طبقه‌متوسطی بوده‌ایم، در فیلم محسن عبدالوهاب به طور زیرپوستی و غیرمستقیم تا انتها با مفهوم وجود یا نبود این طبقه هم مواجه هستیم.