چهارشنبه , ۲ آبان, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 67
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

برای مسعود کیمیایی، روایتگر درد یکشنبه 7 مرداد 1397 12:16
یادداشت پرویز جاهد برای زادروز یک فیلم‌ساز:

برای مسعود کیمیایی، روایتگر درد

پرویز جاهد نوشت: سینما اگر نتواند دل آدم را به درد بیاورد، به چه کار می‌آید؟ مسعود کیمیایی اما در این کار استاد است. او درد و کاراکترهای دردمند را خوب می‌شناسد و در به تصویر کشیدن این دردها مهارت شگفت‌انگیزی دارد. هیچ سینماگری در سینمای ایران به خوبی کیمیایی نتوانسته درد یک آدم را به تصویر بکشد.

«من‌سرایی» می‌کنم، پس هستم ...! جمعه 5 مرداد 1397 14:39
نقدی بر فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی

«من‌سرایی» می‌کنم، پس هستم ...!

«خوک» ملامت فیلم‌های موسوم به هنری است؛ همان تفکری که در «مربع» روبن اوستلوند نیز جاری است و هر دو آثاری غیرسینمایی هستند؛ اما «مربع» را می‌توان تحمل کرد؛ لااقل کوششی است به بار ننشسته؛ اما «خوک» چیزی دارد که موجب عذاب است؛ عذابی ستوه‌آور و آن، حضور چشم‌کورکن «منِ» فیلم‌ساز است

نوشتار طائرپور به بهانه‌ی‌ بزرگداشت مرضیه محبوب یکشنبه 31 تیر 1397 14:36

نوشتار طائرپور به بهانه‌ی‌ بزرگداشت مرضیه محبوب

تهیه‌کننده و نویسنده «خاله قورباغه» نوشت:«محال است به دنیای مرضیه محبوب قدم بگذاری و از دیدن عروسک های پیر و کودکش یا بزرگ و کوچکش، لبانت به خنده باز نشود. شک ندارم که او بهشت خدا را با خلق این بهشت عروسکی برای بچه‌ها، خریده است.»

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم شنبه 30 تیر 1397 14:45

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم

اسماعیل بنی‌اردلان پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است حوزه نقد و تحلیل در ایران باید بر اساس هویت و فرهنگ خودمان صاحب تئوری شود و رسیدن به این مطلوب مستلزم این است که با روش‌های نقد آشنا شویم.

گفته‌های یک منتقد خارجی از چهارشنبه 27 تیر 1397 14:29

گفته‌های یک منتقد خارجی از "گدار"، "ولز" و نقدنویسی

یک منتقد بین‌المللی سینما گفت: نقد خوب نقدی است که خواننده از خلال آن به راحتی نتواند تشخیص دهد که منتقد فیلم را دوست داشته یا خیر چرا که باید با دلیل محکمه‌پسند و سازنده بگوید یک فیلم به چه دلیل خوب یا بد است.