جمعه , ۱۳ تیر, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 67
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

فیلم «غلامرضا تختی» از کدام تختی حرف می‌زند؟/ سیمای مردی با بلیت مرگ چهارشنبه 28 فروردین 1398 00:00

فیلم «غلامرضا تختی» از کدام تختی حرف می‌زند؟/ سیمای مردی با بلیت مرگ

تکلیف «غلامرضا تختی» با خودش معلوم است. این مهم‌ترین خصیصه اثر تازه فیلمسازی است که اگر تختی به روایت توکلی را دیده باشید، می‌توانید با نگارنده هم‌عقیده شوید که کارگردان «غلامرضا تختی» اتفاقاً بهترین انتخاب برای ساخت فیلمی درباره جهان پهلوان معاصر ما ایرانی‌هاست.

درباره فيلم «سوگلی» ساخته يورگوس لانتی‌موس/ داستان مظلومی كه ظالم شد یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00

درباره فيلم «سوگلی» ساخته يورگوس لانتی‌موس/ داستان مظلومی كه ظالم شد

سينماي لانتي‌موس هميشه آن قدر عجيب و غريب بوده و آنچنان با مرز واقعي/ناواقعي و آگاهي تماشاگر بازي كرده است كه نمي‌شد لانتي‌موس را در قامت يك تصويرگر پرتره تصور كرد؛ پرتره‌اي كه احتمالا قرار است تاريخ نعل‌به‌نعل يك ملكه قرن هجدمي بريتانيا را براي ما با يك فرمت سينمايي استاندارد روايت كند. اما لانتي‌موس در «سوگلي» نه به لحاظ فرمي از آثار قبلي‌اش فاصله گرفته و نه از پروژه‌اي كه در چهار فيلم قبل‌تر پي گرفته بود، دور شده است. با تساهل مي‌توان گفت كه در همه آثار پيشين لانتي‌موس دو مولفه‌ مهم وجود دارد، يكي جهان‌هاي آلترناتيو و ديگري مناسبات قدرت.

نگاهی به فيلم جديد سعيد روستايی/ قيمتِ يك زندگی؛ متری شش و نيم یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00

نگاهی به فيلم جديد سعيد روستايی/ قيمتِ يك زندگی؛ متری شش و نيم

در مسير پيش ‌روي بحران و شخصيت‌پردازي در ميانه فيلم برخي از دگرگوني كنش دروني شخصيت‌ها براي تماشاگر چندان روشن نيست مثلا اينكه چه مانعي سبب شده بود كه صمد براي نجات يا تخفيف مجازات از مجرم رشوه دريافت نكند يا صرفنظر مي‌كند؟ برملا شدن راز دستگيري حجم انبوه مواد پيش ساير همكارانش، يا دگرگوني در وجدانش؟

واکنش سید محمد بهشتی به فیلم شنبه 24 فروردین 1398 14:44

واکنش سید محمد بهشتی به فیلم "تختی" / جامعه به اسطوره نیاز دارد

سید محمد بهشتی نوشتاری را «به بهانۀ نمایش فیلم غلامرضا تختی» منتشر کرد.

دوست داشتن یا نداشتنِ ضد قهرمانی که با کفش می خوابد چهارشنبه 21 فروردین 1398 20:45
نگاهی به فیلم سینمایی «متری شش و نیم»:

دوست داشتن یا نداشتنِ ضد قهرمانی که با کفش می خوابد

«متری شش و نیم» به عنوان دومین ساخته سعید روستایی هر چند بار دیگر قدرت و صراحت زبان روایی او را به رخ می کشد، اما در تصویرِ قصه قهرمانش و جلب حس همذات پنداری مخاطب به دلیل حرکت در سطح، نتوانسته به اثری موفق بدل شود.

نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی نوروز ۹۸ / پابلو اسکوبار ایرانی سه شنبه 20 فروردین 1398 00:00

نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی نوروز ۹۸ / پابلو اسکوبار ایرانی

اگرچه برنده شدن دزدها در فیلم‌های ایرانی از زمان رضاخان و به عبارتی قبل از سال ۱۳۲۸ که سینما در ایران جدی شود، ممنوع شده بود و تمام حساسیت‌های این‌چنینی در دهه ۴۰ به صورت بخشنامه‌ای رسمی و بی‌تعارف ابلاغ شدند و طی ۴۰ سال اخیر هم کمابیش روی بسیاری از این مسائل حساسیتی جدی وجود داشت، اما واقعیت این است که پلیس ایران امروز با سینما خیلی نرم‌تر شده و مشکل سعید روستایی نه موسسه ناجی هنر سال ۱۳۹۷، بلکه تاریخچه سینمایی است که او در آن فیلمسازی می‌کند.

نتیجه منطقی مافیای سینمای ایران بعد از عرض‌اندام چندساله/ شوخی دستی با عدالت سه شنبه 20 فروردین 1398 00:00

نتیجه منطقی مافیای سینمای ایران بعد از عرض‌اندام چندساله/ شوخی دستی با عدالت

اکران «رحمان ۱۴۰۰» که بدون ‌ترس از دچار‌شدن به مبالغه می‌شود آن را مبتذل‌ترین فیلم به نمایش درآمده در ۴۰ سال گذشته دانست که حتی اگر شبکه‌های خبری اروپا بخواهند بخش‌هایی از آن را در یک گزارش تصویری پخش کنند، پیش از پخش تصاویر باید عبارت «هشدار! دیدن این صحنه‌ها ممکن است برای عده‌ای مناسب نباشد» را درج کنند، فیلمی که مخاطب پس از تماشای آن وقتی از سالن بیرون آمد به‌سختی ابتدای آن را به یاد می‌آورد و غیر از تهوع‌آورترین صحنه‌های جنسی چیزی در خاطره باقی نمی‌گذارد.

درباره فيلم آشغال‌های دوست‌داشتنی/ پارانويای ناتمام دوشنبه 27 اسفند 1397 00:00

درباره فيلم آشغال‌های دوست‌داشتنی/ پارانويای ناتمام

آشغال‌هاي دوست‌داشتني در زمانِ خودش اگر اكران شده بود بيشتر مي‌توانست در ذهن‌ها بماند يا حداقلِ توان گفت‌وگو ايجاد كند. آنهايي كه 6 سال اين فيلم را توقيف كردند مي‌دانستند كه كدام زمان براي اكران بهتر است.

نگاهی به فیلم احمدرضا معتمدی /«سوء‌تفاهم» در زمانه «وانمود» یکشنبه 26 اسفند 1397 18:50

نگاهی به فیلم احمدرضا معتمدی /«سوء‌تفاهم» در زمانه «وانمود»

فیلم «سوء‌تفاهم» با توجه به وجه نظری درخور تأمل، متأسفانه نه در جشنواره فجر سال گذشته، چنان که بایدوشاید، مورد توجه قرار گرفت، نه در زمان نامناسب نمایش عمومی کنونی بر پرده سینماها.

درباره فیلم‌سازانی مانند تقوایی و بیضایی شنبه 25 اسفند 1397 12:00

درباره فیلم‌سازانی مانند تقوایی و بیضایی

واقعیت این است که ما تا چه حد می‌توانیم دانش‌آموخته‌های کلاس‌های درس را به‌عنوان هنرمند پرورش بدهیم؟ پس گوشه‌نشین‌کردن این تفکرات چه دلیلی دارد؟ مگر اینکه نمی‌خواهیم اتفاقی درست و مناسب برای جامعه ما بیفتد! بااین‌حال تاریخ گواه خوبی است که عملکرد ما بررسی کند. امثال بیضایی و تقوایی قطعا در تاریخ نام‌شان به نیکی یاد می‌شود. فقط دریغ و درد که آن‌چنان قدردان آنها نیستیم... .

«دلبندِ پيشانی‌سفيد» شنبه 25 اسفند 1397 11:26

«دلبندِ پيشانی‌سفيد»

‌«شصت‌ونهمين دوره جشنواره فيلم برلين» امسال روي خوشي به سينماي ايران نشان نداد!‌ اما روي خود را در نمايش آثار فرماليستي و به قول معروف سينماي روشنفکرانه، سفيد کرد! در اين دوره تنها يک فيلم بلند داستاني از سينماي ايران به نام «نشت» در بخش غير‌رقابتي «فروم-Frum» نمايش داده شد؛ فيلمي که با زيرمتن ابزورد (معنا‌باخته) و سياسي آن به اثر فرماليستي و ناپخته شبيه شده تا يک فيلم هنري؛ اما نمايش يك مستند اتنوگرافي (مردم‌شناسانه) با نام «دلبند» ساخته «ياسر طالبي» و تهيه‌کنندگي «الهه نوبخت» از ايران در بخش سينماي آشپزي-Culinary Cinema» جان تازه‌اي به سينماي کم‌فروغ ايران در اين دوره از جشنواره فيلم برلين داد!

نگاهی به فیلم جن زیبا؛ سلبریتی های قرضی سه شنبه 21 اسفند 1397 00:00

نگاهی به فیلم جن زیبا؛ سلبریتی های قرضی

تجربه تولیدات سال های اخیر نشان می دهد که حضور هنرپیشگان غیرایرانی در تولیدات سینمایی ایران به رغم جذابیت، اگر توام با اصول و استانداردهای فیلمسازی نباشد، موید موفقیت فیلم و فیلمساز نخواهد بود.

نگاهی به فيلم «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی يزدانيان/ هيچ چيزش ناگهانی نيست یکشنبه 19 اسفند 1397 00:00

نگاهی به فيلم «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی يزدانيان/ هيچ چيزش ناگهانی نيست

در فيلم‌هاي صفي هميشه کسي در سفر است. مسافري مي‌آيد و کسي به سفر مي‌رود. رفته‌ها و نرفته‌ها مقصد آخرشان رشت است؛ رشتي که خود سرا‌پا ايماژ است؛ رشتي که هميشه قبل از رسيدن به آن بايد از مرگ و رفتگان عبور کرد. کارگردان چند سال پيش در رثاي پيش از طلوع/ پيش از غروب لينکليتر مي‌نويسد اين چه عاشقانه‌اي است که در شروع داستانش آدم‌‌هايش را به گورستان مي‌برد و حالا اين چه آرمان‌شهري است که براي ورود به آن بايد هميشه از گورستان گذشت.

تاملی بر فيلم «سوءتفاهم»/ درهم‌آميختگي سينما و فلسفه جمعه 10 اسفند 1397 19:32

تاملی بر فيلم «سوءتفاهم»/ درهم‌آميختگي سينما و فلسفه

«سوءتفاهم» فيلمي درخور انديشيدن است و فيلم انديشه‌اي است كه مي‌شود در حوزه ارتباطات و به‌خصوص در حوزه گفت‌وگو آن را مورد تامل قرار داد.

فیلم کوتاه و تماشاگر عجول امروز چهارشنبه 1 اسفند 1397 20:53

فیلم کوتاه و تماشاگر عجول امروز

درجهان کنونى با گسترش رسانه هاى گوناگون براى ارائه اطلاعات و مفاهیم فرهنگی، هنرى وسیاسى باید زبان ایجاز راجستجو کنیم.

پول کثیف یا حق‌السکوت؟!/ ماجرای پول‌های کثیف در سینما از منظری دیگر سه شنبه 30 بهمن 1397 00:00

پول کثیف یا حق‌السکوت؟!/ ماجرای پول‌های کثیف در سینما از منظری دیگر

پول کثیف یا حق‌السکوت؟! عمق فاجعه پولشویی در سینما یعنی اینکه هنرمند و عرصه رسانه را به این واسطه از پرداختن و نقد و اعتراض به فساد و رانت و اختلاس بازداشتن و با آلوده‌کردن هنرمند و سینما به پولهای کثیف، قفل سکوت بر لبان هنرمند زدن.

نقد فیلم را سیاسی نکنیم یکشنبه 28 بهمن 1397 16:02

نقد فیلم را سیاسی نکنیم

یکی از مباحث مهم و سرنوشت ساز برای سینما و جنبه های رسانه ای و تئوریک آن، مربوط به سیاسی شدن «نقد فیلم» به عنوان یکی از شیوه های تبیین و تفسیر فیلم محسوب می شود که در سال های اخیر در بخش نویسندگان سینمایی باب شده است و در این دوره از جشنواره فجر نیز نمودِ آشکاری داشت.

سینما به توانِ تئاتر یکشنبه 28 بهمن 1397 00:00

سینما به توانِ تئاتر

انگار بار دیگر سینماگرها به خاطر آوردند که بسیاری از استعدادهای جوان را باید از دل پلاتوهای مرکز شهر تهران، کشف و به سینما معرفی کرد.

آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه‌ای هستیم لطفاً سنگ نیندازید! چهارشنبه 24 بهمن 1397 13:47

آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه‌ای هستیم لطفاً سنگ نیندازید!

اشکال آنجاست که برای خودت به واسطه آن نسبت فامیلی حق قائل باشی و بگویی: " ببینید چه رفتاری با قدیمی‌های این سینما می‌کنند. بعد یک سری آدم را دارند در برابر آن قدیمی‌ها بولد می‌کنند که یعنی واقعاً هیچ نقدی به فیلم‌های‌شان نیست؟ آنها همه فیلم‌های خیلی خوبی می‌سازند و ما فیلم بد می‌سازیم؟ "

نگاهی به فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»/ اثری متوسط در جشنواره و کارنامه کارگردانش جمعه 19 بهمن 1397 18:49

نگاهی به فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»/ اثری متوسط در جشنواره و کارنامه کارگردانش