پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 21
درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

نوید محمدزاده در پروژه کارگردانی خویش، مسیر دشواری را پیش گرفته که به نظر می‌آید در بعضی صحنه‌ها، بیش از اندازه معطوف به حضور او شده و به گنگی اجرا دامن زده است. به دیگر سخن، نمایش شهربازی سیاست اجرایی پر ابهامی را در پیش گرفته و مخاطبان پرشمارش را گرفتار سرگشتگی نالازمی کرده است.

به بهانه نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست»، به کارگردانی مهران مرادی / کنش حقیقی پیرمرد سوزنبان دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

به بهانه نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست»، به کارگردانی مهران مرادی / کنش حقیقی پیرمرد سوزنبان

گروه اجرائی نگاهی هم به فیلم هامون دارد. مواجهه پوریا شکیبایی با اکبر مشکاتی، یادآور مواجهه علی عابدینی با حمید هامون است. اکبر مشکاتی چه در مقام سوزنبان و چه در نقش علی عابدینی، قرار است میل به زندگی را در شخصیت‌های فروپاشیده و در آستانه انتحار بار دیگر احیا کند.

نقد نمایش «اسب چشمه» به کارگردانی کرم‌اله سلیمانی / در گیر و دار محافظه‌کاری شنبه 5 مرداد 1398 00:00

نقد نمایش «اسب چشمه» به کارگردانی کرم‌اله سلیمانی / در گیر و دار محافظه‌کاری

محافظه‌کاری نویسنده کار دست خود و قلم و اثرش داده است. او یا به ناچار مجبور به خودسانسوری شده و یا هنوز به عمق پردازش عصیان و نشان دادنش در صحنه واقف نشده است (البته من امیدوارم که بخش دوم درست بوده باشد چرا که با مطالعه و بررسی قابل حل است). همین احتیاط اثر را در حد و اندازه یک ایده خام داستانی نگه داشته و حالتی ایستا به خود گرفته است. ایده‌ای که می‌توانست جان‌مایه‌ی یک درام بومی و اصیل متعلق به جنوب کشور باشد، به ضد خود تبدیل شده و مانند خودسوزی احمد، به نابودی خود اقدام کرده است. وضعیت حاکم نیز از این اختگی تئاتر به نفع خود استفاده کرده و از حضور چنین آثاری در جشنواره‌های مختلف پفکی خود استقبال می‌کند.

نگاهی به نمایش «دروغ»/ دروغ‌ می‌گوییم، پس در امانیم شنبه 5 مرداد 1398 00:00

نگاهی به نمایش «دروغ»/ دروغ‌ می‌گوییم، پس در امانیم

نمایش خود یک «دروغ» است و خود بازتاب‌دهنده شرایط «دروغ» و حال با یک پرسش روبه‌رو می‌شویم که یک «دروغ» می‌تواند در تقبیح «دروغ» باشد.

«بانوی آوازه‌خوان» متهم می کند؛ نفرین، عفریتِ جنگ چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00
نگاهی به نمایش «بانوی آوازه‌خوان» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی؛

«بانوی آوازه‌خوان» متهم می کند؛ نفرین، عفریتِ جنگ

مخاطب طی ۷۰ دقیقه روایت هولناک علیرضا کوشک جلالی از بانوی آوازخوان هر صحنه و در هر آینه با سیلی های سختی مواجه می شود که ولو به عنوان مخاطب در پاره‌ای از موارد تاب تحمل آنرا ندارد. سیلی هایی که تماماً مزه حقیقت می دهند و چه خوش مثالی است این ضرب المثل که حقیقت تلخ است!

نگاهی به نمایش «وانیک»/ دغدغه‌های نامشخص دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

نگاهی به نمایش «وانیک»/ دغدغه‌های نامشخص

ود آنکه «وانیک» یکی از پرطرفدارترین و پراجراترین نمایش‌نامه‌های روز دنیاست، برخی اشکالات در نحوه اجرا و شاید اهمال در پرداختن به زیرلایه‌های متن و کشف ابعاد مهم و پنهان‌مانده آن اجرای جدید آن را به اجرائی بسیار معمولی بدل کرده که قطعا جای کار بیشتری داشت؛ اجرائی که کار را در اندازه یک نمایش سرگرم‌کننده نگه می‌دارد.

تئاتر «جنایات و مکافات» رضا ثروتی / اقتباسی موفق و اجرائی ماندگار دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

تئاتر «جنایات و مکافات» رضا ثروتی / اقتباسی موفق و اجرائی ماندگار

«جنایات و مکافات» آینه زشتی‌ها و پلیدی‌های یک شهر بزرگ و بازتاب‌دهنده رنج‌های انسان‌هاست؛ انسان‌هایی شکست‌خورده و مغموم، به‌گونه‌ای که مخاطب را میان خوب و بد، میان عمل درست و نادرست، به قضاوت می‌خواند؛ قضاوتی که برای آن دسته از مخاطبان که به اصول اخلاقی و مذهبی اهمیت بیشتری می‌دهند، دشوارتر و جدی‌تر خواهد بود‌.

نگاهی به نمایش «فرشته تاریخ»/ نشانه‌ای به رهایی دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

نگاهی به نمایش «فرشته تاریخ»/ نشانه‌ای به رهایی

اجرای رضایی‌راد از زندگی سراسر تلخی و رنج و محنت این نامدارترین منتقد و تحلیلگر روزگار یادشده، یکی از حیرت‌آورترین اجرا‌های سال‌های اخیر است؛ نمایشی در سه ساعت که جز چند لحظه کوتاه، از ریتم نمی‌افتد و تماشاگرش را بر روی صندلی‌های نسبتا خوب سالن چهارسوی تئاتر شهر میخکوب می‌کند.

مولن روژ ؛ لایه‌های پنهان اثر و شلیک خنده‌هایی که تراژدی می‌آفریند شنبه 29 تیر 1398 00:00

مولن روژ ؛ لایه‌های پنهان اثر و شلیک خنده‌هایی که تراژدی می‌آفریند

محسن تنابنده در نقش قنبر با لهجه ی قمی کنار آمده و با این که تماشاگر او را با لهجه مازنی می شناسد آرام آرام این لهجه (قمی ) را از او می پذیرد.

نقد نمایش «مگس» به دراماتوژی ایوب آقاخانی و کارگردانی توحید معصومی / آشِ کشکِ مرکز هنرهای نمایشی شنبه 29 تیر 1398 00:00

نقد نمایش «مگس» به دراماتوژی ایوب آقاخانی و کارگردانی توحید معصومی / آشِ کشکِ مرکز هنرهای نمایشی

عجایب این روزهای تئاتر ما تمامی ندارد. این نیز پدیده عجیبی است که همه در تئوری صاحب‌نظر و صاحب‌سبک هستند اما در عمل و در صحنه هیچ چیز برای عرضه ندارند. فقط کافی است از دوستان بپرسید که گروتسک یعنی چه. از سیر تا پیازش برایتان تعریف کرده و آباء و اجدادش را برایتان بیرون می‌ریزند اما در پیاده‌سازی‌اش به شدت لنگ می‌زنند. این روزها هم مد شده که بلاتکلیفی‌مان در مواجه با اثر را با کمی چاشنی کمدی لاله‌زاری و کمی ترس و اضطراب مدرن شبه‌روشنفکری قاطی کرده و به اسم گروتسک به مخاطب‌مان تحویل دهیم.

نقدی بر نمایش فرشته تاریخ به کارگردانی: محمد رضایی راد / «ژستی در میانه‌ی تاریخ» سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

نقدی بر نمایش فرشته تاریخ به کارگردانی: محمد رضایی راد / «ژستی در میانه‌ی تاریخ»

بنیامین ژستی در میانه‌ی تاریخ‌ست . تاریخی که از سویی برملاکننده‌ی فجایع عقاید فاشیستی‌ست که دست به قتل و حذف روشنفکران مخالفش می‌زند و خرد و نخبه‌گری را ولو تنها به دلیل پایبندی‌های عقیدتی و مذهبی، به کام مرگ می‌کشاند و ایدئولوژی برتر را نه از راه گفتمان و عقلانیت بلکه از منظر قدرت و سرکوب‌گری خشونت‌طلب، مسلط می‌کند

نقد «بانوی آوازخوان» به دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی / لطفا نخوان ای بانو... سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

نقد «بانوی آوازخوان» به دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی / لطفا نخوان ای بانو...

زاویه مدیوم از یک زن در بستری سیاه که پیراهنی سفید به تن کرده و صورتش نیز با پارچه‌ای به همین رنگ پوشیده شده است. دماغک بینی دلقک روی صورت زن نیز قرار دارد. این تصویر نه نمادین است و نه تمثیلی از یک موقعیت دراماتیک. چنان پرت‌وپلا نسبت به عنوان اثر است که از چهارچوب آن خارج شده و به پدیده‌ای دیگر تبدیل شده است.

درباره تازه‌ترين تجربه كارگردانی اشكان خطيبی/ تئاتر، بازی نيست دوشنبه 24 تیر 1398 00:00

درباره تازه‌ترين تجربه كارگردانی اشكان خطيبی/ تئاتر، بازی نيست

ايرانشهر و خطيبی چطور تصور كردند حق دارند براي اين تجربه سال اول دانشگاهي فضای تئاترهای جدي و حرفه‌ای را اشغال كنند و از مردم بهای بليت اجراهای حرفه‌ای را بخواهند؟ و البته از پيش مي‌دانم پاسخ اين است كه «دلم خواست»؛ چراكه اصولا اقتضای تئاتر سرمايه‌سالار همين است. پول دارم، تماشاگر دارم پس می‌سازم. ولی ناچارم يادآوری كنم كه تئاتر «بازی» نيست، حتی به شيوه برادوی

درباه نمايش «ماجرای عجيب سگی در شب» / دنيای پر تب‌وتاب يك اوتيسمی شنبه 22 تیر 1398 00:00

درباه نمايش «ماجرای عجيب سگی در شب» / دنيای پر تب‌وتاب يك اوتيسمی

افسانه كمالي با تكيه بر متن سايمون استيونز تلاش كرده دو جهان موازي بيافريند؛ يك جهان آدم‌هاي معمولي كه مدام سگ‌اندازي مي‌كنند و دوم جهان درونيات كريستين كه مملو از عجايب و غرايب است. اين دو جهان براي كريستين بدل به يك آشوب رنگارنگ مي‌شود. كمالي اثري آفريده كه نشان دهد جهان دروني يك اوتيسمي به چه ميزان مي‌تواند خيال‌انگيز باشد. در جهان دروني كريستين هر چيزي از شكل ثابتش خارج مي‌شود. در دنياي مثال او، يك آدم مي‌تواند سگ باشد و يك ماشين بزرگ، در حد يك اسباب‌بازي كوچك مي‌شود.

نگاهی به تازه‌ترين اجرای نصير ملكی جو / آن «نان» كه آجر می‌شود شنبه 22 تیر 1398 00:00

نگاهی به تازه‌ترين اجرای نصير ملكی جو / آن «نان» كه آجر می‌شود

نمايش «نان» ارجاعي هم دارد به «نان و عروسك» پيتر شومان. گو اينكه عروسك‌هاي شومان قرار است امپراتوري سرمايه را افشا كنند و با ماسك‌ها و ژست‌ها و شيوه جمعي توليد تئاترشان، همچون «نان» يك ضرورت باشند براي امكان احياي امر سياسي آن هم با تاكيد بر رهايي‌بخشي عروسك‌ها. اما از منظر نصير ملكي‌جو با توجه بر يادداشتي كه بر اجراي نان نوشته، با آن اختتاميه هراسناك و فاقد اميدورزي - كه در چيدن بلوك‌هاي آجري در مقابل چشم تماشاگران و ناپديد شدن چشم‌انداز روبه‌رو، آشكار مي‌شود - تئاتر بيش از آنكه يك ضرورت باشد، بهتر آن است كه به كار «خوب» كردن حال و روز مردمان خاورميانه بيايد كه نان‌شان اين روزها آجر شده. اينجاست كه به‌نظر مي‌آيد تجربه‌گرايي‌ فرمال نصير ملكي‌جو، در نمايش‌هايي چون نان، مسخ، كرگدن، كولا، سفيد برفي و هفت كوتوله در تمناي رسيدن به همين حال خوب باشد و نه بحراني كردن وضعيت موجود.

تئاتر «عاشقانه‌های خیابان» / مانور ابتذال بر تن سوخته دستفروشان مترو سه شنبه 18 تیر 1398 00:00

تئاتر «عاشقانه‌های خیابان» / مانور ابتذال بر تن سوخته دستفروشان مترو

«عاشقانه‌های خیابان» به ابتذال کشیدن کارگر است، جایی که بدون گفتن واقعیت دستفروشان، از اسم و رسمشان، طبقه بورژوای تهرانی را ارضا می‌کنی و گیشه‌ات را پر پول.

نقد نمایش «تایم لپس» به کارگردانی صالح علوی‌زاده / سردرگمی در مواجهه با یک مسأله... شنبه 15 تیر 1398 00:00

نقد نمایش «تایم لپس» به کارگردانی صالح علوی‌زاده / سردرگمی در مواجهه با یک مسأله...

نمایش از همان اول تصویری از مقصد ارائه داده و سپس به مسیر رسیدن به آن می‌پردازد. این نوع پردازش به شکل یک آزمایش روانکاوانه (به شکلی که ما دیدیم) بسیار ضعیف و الکن بوده و از هیچ نظام ساختاری تبعیت نمی‌کند. سه فرد در سیزده سال پیش جرمی را به اشتباه مرتکب می‌شوند و تاکنون با عذاب وجدان آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها در پی درمان خود در یک آزمایش شرکت می‌کنند تا شاید دردی از درد آن‌ها را دوا کند.

نگاهی به نمایش «عاشقانه‌های خیابان»/ روایت اقشار فرودست، باب میل اقشار بالادست پنجشنبه 13 تیر 1398 00:00

نگاهی به نمایش «عاشقانه‌های خیابان»/ روایت اقشار فرودست، باب میل اقشار بالادست

«آدم‌ها حق دارند زندگی کنند و عاشق شوند» ولی این حق اگر موضوع یک تئاتر تعاملی با درامی در بستر مسائل اجتماعی روز، آن هم در ارتباط با اقشار خاصی چون زنان دستفروش باشد، می‌تواند روایتی تلخ‌تر از آنچه انتظارش را دارید، به شما عرضه کند. نمایش «عاشقانه‌های خیابان» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی و نویسندگی مشترک محمد چرمشیر و بهمن عباسپور از همین جنس است.

نگاهی به نمایش «دروغ» به نویسندگی «فلوریان زلر» و کارگردانی آریان رضائی / یک کمدی - درام دیدنی پنجشنبه 13 تیر 1398 00:00

نگاهی به نمایش «دروغ» به نویسندگی «فلوریان زلر» و کارگردانی آریان رضائی / یک کمدی - درام دیدنی

آریان رضائی در نمایش دروغ هنرمندانه عمل کرده و اجرایی زیبا، دراماتیک، گیرا و تئاتری ارائه داده است.

«سیزیف»؛ نمایشی در وصف پوچی حیات / انسان در جستجوی معنای زندگی پنجشنبه 13 تیر 1398 00:00

«سیزیف»؛ نمایشی در وصف پوچی حیات / انسان در جستجوی معنای زندگی

همانطور که سیزیف برای کیفر فریبکاریش از سوی خدایان محکوم به کاری بی‌فرجام و بی‌پایان شد، بازیگران و ستارگان عرصه سینما و تئاتر نیز در روزمرگی و پوچی حیات گرفتار هستند. به عبارتی آنها مجبورند برای خلق اثری جاودانه و نا‌میرا در چرخه زاییدن و میراندن نقش‌ها غرق و مشقت‌های بی‌شماری را متحمل شوند.

نقد نمایش «نفرین قحطی‌زدگان» به کارگردانی اشکان خطیبی/ سطحی‌پردازی سیاسی... یکشنبه 9 تیر 1398 12:58

نقد نمایش «نفرین قحطی‌زدگان» به کارگردانی اشکان خطیبی/ سطحی‌پردازی سیاسی...

با نیم نگاهی به «نفرین قحطی‌زدگان» متوجه این موضوع می‌شویم که  تا چه اندازه این متن حتی در فضا و فرهنگ آمریکایی خود نیز سطحی و عقب‌افتاده است. ماجرای جنگ ویتنام، شعارهای دهان پرکن سیاست‌مداران بعد از جنگ، بازگشت به دوران طلایی آمریکا و ساخت‌وساز و آبادانی کشور به دست دلالان از جمله موتیف‌های اصلی شپارد در این نمایش‌نامه است.