یکشنبه , ۲۳ شهریور, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 35
نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پست‌دراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمی‌خیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربه‌ای متفاوت رقم بزند.

من خودم را می‌خواهم / درباره‌ی نمایش فصل شکار بادبادک‌ها پنجشنبه 8 مرداد 1394 14:39
به کارگردانی جلال تهرانی

من خودم را می‌خواهم / درباره‌ی نمایش فصل شکار بادبادک‌ها

قهرمان نمایش تهرانی این راه را برنمی گزیند و تلخ­تر از آن است که بخواهد به رهایی بیاندیشد. تمام آنچه وی انجام می­دهد کشمکش میان خود گم­شده و گذشته­ای است که راه گریزی از آن وجود ندارد و در نتیجه­ی آن باید به خیال، آنهم در سیاه‌ترین شکل ممکن‌اش پناه برد.

درباره‌ نمایش «اولئانا» به کارگردانی علی‌اکبر علیزاد/ درباب منفور بودن قدرت پنجشنبه 1 مرداد 1394 00:00

درباره‌ نمایش «اولئانا» به کارگردانی علی‌اکبر علیزاد/ درباب منفور بودن قدرت

علی‌اکبر علیزاد دومین بار است که متن ترجمه‌شده‌ی اولئانا اثر دیوید ممت را به روی صحنه می‌آورد؛ یکبار در سال 85 در مجموعه‌ی تئاتر شهر و دومین بار در تیر ماه سال جاری در سالن استاد سمندریان تماشاخانه‌ی ایرانشهر. آنچنان که خود می‌گوید اولئانا نمایشنامه‌ای است در باب روابط انسانی، عدم فهم، قضاوت‌ها و احساس تنفر شدید که در این روابط دیده می‌شود. در کنش «رجعت» همواره امری مهم و قابل توجه نهفته است؛ باید دید این « چیز» گم‌شده در اثر ممت چیست که کارگردان اثر را واداشته تا باری دیگر آن را به صحنه بیاورد.

نگاهی به نمایش «اسم» / سرگشته در میان نام‌ها دوشنبه 15 تیر 1394 13:46
به کارگردانی لیلی رشیدی

نگاهی به نمایش «اسم» / سرگشته در میان نام‌ها

نمایش اسم به کارگردانی لیلی رشیدی از 4 تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت

نگاهی به نمایش «زبان اصلی» قاضی باش! نه تماشاچی پنجشنبه 4 تیر 1394 17:14
.

نگاهی به نمایش «زبان اصلی» قاضی باش! نه تماشاچی

نمایش زبان اصلی از بیستم خردادماه با نویسندگی، کارگردانی و طراحی رسول کاهانی در سالن باران به اجرای عمومی درآمده است؛ اثری که روایت­گر مصائب و مشکلات زندگی زناشویی نسل جوان جامعه امروز است.

ساختن زندان بزرگ /نگاهی به نمایش پلیس چهارشنبه 27 خرداد 1394 12:41
.

ساختن زندان بزرگ /نگاهی به نمایش پلیس

رضا آشفته درباره نمایش "پلیس" نوشت: فهم آثار "اسلاومیر مروژک" بستگی به درک عمیق از کمدی سیاه، گروتسک، ابزورد و بلوک شرق اروپایی پس از جنگ جهانی دوم دارد.

نگاهی به نمایش «شبی بیرون از خانه» / دیگران به کلی بیمارند پنجشنبه 30 بهمن 1393 12:45
بازنشر

نگاهی به نمایش «شبی بیرون از خانه» / دیگران به کلی بیمارند

نمایش ˝شبی بیرون از خانه˝ به کارگردانی مشترک رامین معصومیان و فرید قادرپناه که این روزها در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) روی صحنه است، مانند دیگر آثار هارولد پینتر اثری است به غایت پینترستیک که از قواعد گفتار سلطه‌آمیز و معیوب دیگری بر سلف تبعیت می‌کند.

نگاهی به نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی‌مرند دوشنبه 27 بهمن 1393 13:03
.

نگاهی به نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی‌مرند

برهانی مرند در نمایش ˝پاییز˝ زاویه عدسی نگاهش را روی یک خانواده از طبقه متوسط متمرکز کرده و تضادها و تناقضات درونی آنها را به تصویر کشیده و رنگ باختن آرمان نسل نو را به سوگ نشسته است.

نباید به بهانه‌ی اجرای نمایش‌های بومی به خرافات دامن زد سه شنبه 16 دی 1393 14:17
در جلسه‌ی نقد و بررسی "کاریزما" مطرح شد؛

نباید به بهانه‌ی اجرای نمایش‌های بومی به خرافات دامن زد

جلسه‌ی نقد و بررسی نمایش "کاریزما" به کارگردانی حامد مهریزی‌زاده، شب گذشته- 15 دی‌ماه 93- به همت کانون ملی منتقدان با حضور سهراب سلیمی؛ کارگردان و مدرس تئاتر؛ و سید مسعود موسوی؛ کارگردان و منتقد تئاتر؛ در سالن فردی حوزه هنری برگزار شد.

نگاهی به نمایش ˝همه‌ دزدها که دزد نیستند˝ به کارگردانی سامان ارسطو جمعه 12 دی 1393 16:54

نگاهی به نمایش ˝همه‌ دزدها که دزد نیستند˝ به کارگردانی سامان ارسطو

دزدی در نمایشنا‌مه‌ داریو فو و نمایش سامان ارسطو، بهانه‌ای می‌شود برای به میدان آوردن شخصیت‌های خاطی دیگر.

نگاهی به نمایش «دیده‌بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی پنجشنبه 11 دی 1393 14:40
یک نمایش بی ادعا با داستانی ساده و روان

نگاهی به نمایش «دیده‌بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی

نمایش «دیده‌بانان»، به نویسندگی پیر‌روبر لوکلرک و کارگردانی محمد‌رضا خاکی را که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، می‌توان در مجموعه آثار دانشگاهی طبقه بندی کرد.

نگاهی به نمایش «دو دلقک و نصفی» کاری از جلال تهرانی پنجشنبه 11 دی 1393 14:33

نگاهی به نمایش «دو دلقک و نصفی» کاری از جلال تهرانی

نمایش دو دلقک و نصفی یک نمایش طنز است و می شود در آن خط و خطوط کمدی و تراژدی را مشاهده کرد. نمایشی که به ترکیب قدرت و زد و خورد آن بین عواملش می­پردازد. شاید هیچ یک از رضا آشفته: ما مخالفتی با قدرت نداشته باشیم اما همیشه این قدرت برای همه دست و پاگیر بوده است. نبودنش به نوعی برایمان رنج آور خواهد شد و بودنش مهارناپذیر و اسباب زحمت دیگران و شاید بانی نابودی و ویرانی فردی باشد.

نگاهی به نمایش «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر به کارگردانی نادر برهانی مرند. پنجشنبه 4 دی 1393 12:58

نگاهی به نمایش «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر به کارگردانی نادر برهانی مرند.

اجرا از نظر محتوایی افرادی را نشان می دهد که  در دنیای سرمایه داری زیر پای سرمایه داران له می شوند و دنیای درام برای مخاطب یک قانون وضع میکند: " اگر می خواهید  در جهان سرمایه داری باقی بمانید و روزگار خود را بگذرانید باید قواعد بازی ان را بلد باشید وگرنه از میدان رقابت به بیرون پرت می شوید!"

نگاهی به نمایش«مردی برای تمام فصول» / جلوۀ حقیقی قانون و رنگ گرفتن آن دوشنبه 17 آذر 1393 00:00

نگاهی به نمایش«مردی برای تمام فصول» / جلوۀ حقیقی قانون و رنگ گرفتن آن

نمایش ˝مردی برای تمام فصول˝ نوشتۀ رابرت بولت، ترجمۀ فرزانه طاهری و کارگردانی بهمن فرمان‌آرا؛ به اعتبار عناصر دیداری‌اش مانند طراحی صحنه، لباس، نور و چهره‌پردازی تماشایی‌تر می‌شود.

یادداشتی برای پرفورمنس پرنده ونی‌لبک نوشته و کارگردانی بهزاد صدیقی و علی‌محمد رحیمی یکشنبه 16 آذر 1393 00:00
کوششی قابل تأمل در عرصه‌ی نمایش جنگ

یادداشتی برای پرفورمنس پرنده ونی‌لبک نوشته و کارگردانی بهزاد صدیقی و علی‌محمد رحیمی

پرفورمنس پرنده و نی‌لبک نوشته‌ و کارگردانی بهزاد صدیقی و علی‌محمد رحیمی نمایشی با موضوع جنگ ایران و عراق در روزهای 10 تا 12 آذرماه جاری در آمفی‌تئاتر فر‌هنگسرای فردوس به روی صحنه‌رفت و با استقبال مخاطبان و خانواده‌‌ها روبه‌رو شد

نگاهی به نمایش ˝گلن‌گری گلن‌راس˝ به کارگردانی عماد قلی‌پور دوشنبه 10 آذر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝گلن‌گری گلن‌راس˝ به کارگردانی عماد قلی‌پور

˝گلن‌گری گلن‌راس˝ یکی از نمونه‌های درخشانی است که حاکمیت پول و سرمایه را بر روابط انسانی عامل ایجاد دنیایی معرفی می‌کند که در آن آدم‌ها برای به دست آورن سود بیشتر نه تنها انسان‌های دیگر را نادیده می‌گیرند بلکه در مواقعی حتی حاضر هستند برای رسیدن به جایگاهی بالاتر یا منفعتی بیشتر به هم نوعان خود آسیب‌های جدی روحی و روانی وارد کنند.

نگاهی به نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است» شنبه 8 آذر 1393 00:00

نگاهی به نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است»

نمایش ˝وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است˝ به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی بر این پرسش اساسی تاکید می‌کند که آیا انسان را از گناه گریزی است و یا تا ابد به دنبال انسان است تا به لغزش او ترس و احساس ندامت را همچون یک خوره و برزخ در جانش بی‌اندازد.

شکست خوردگان دنیای مدرن / نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ نادر برهانی مرند پنجشنبه 6 آذر 1393 00:00

شکست خوردگان دنیای مدرن / نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ نادر برهانی مرند

نادر برهانی‌مرند در نمایش ˝مرگ فروشنده˝ برای ارتباط مخاطب با این درام ایستا و کم تحرک سعی کرده با تداخل مرزهای رئال و سوررئال به همراه بازی‌های خوب بازیگران؛ نمایشی امروزی ارائه دهد.

درباره نمایش ˝برزیلیا˝ به کارگردانی پوریا عبدی / قضیه چاقو خوردن هوشنگ پنجشنبه 6 آذر 1393 00:00

درباره نمایش ˝برزیلیا˝ به کارگردانی پوریا عبدی / قضیه چاقو خوردن هوشنگ

نمایش ˝برزیلیا˝ تلاش ستودنی از چند جوان عاشق تئاتر است که باید منتظر کارهای بهتر و پخته‌تری از آنها بود.

نگاهی به نمایش ˝خواب‌آلودگی˝/ واقعیت تلخ چهارشنبه 28 آبان 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝خواب‌آلودگی˝/ واقعیت تلخ

˝خواب‌آلودگی˝ نوشته، طراحی و کارگردانی احسان بیات‌فر به زمان پس از جنگ اختصاص دارد، متاسفانه خیلی دیر فرصت پراختن به چنین موقعیت‌هایی را یافته‌ایم در حالی‌که باید مردم خیلی زود‌تر از این‌ها با واقعیت‌های جنگ و آسیب‌های ناشی از آن آشنا می‌شدند.

نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ به کارگردانی نادر برهانی‌مرند سه شنبه 27 آبان 1393 00:00
مرگ رویاهای این آدم‎های معمولی

نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ به کارگردانی نادر برهانی‌مرند

آرتور میلر در سال 1949 با نوشتن نمایشنامه ˝مرگ فروشنده˝ واقعیتی را به تصویر کشید که در آن آدم‌های جامعه - آدم‌های معمولی جامعه - سرنوشتی هولناک داشتند.