در اتاق مستند کارفه، این هفته مستند «باشگاه حیوانات» به کارگردانی هادی آفریده با حضور جمع علاقمندان نمایش داده شد.
پایگاه خبری تئاتر: در اتاق مستند کارفه، این هفته مستند «باشگاه حیوانات» به کارگردانی هادی آفریده با حضور جمع علاقمندان نمایش داده شد.
پس از این جلسه نمایش مستند، هادی آفریده در پاسخ به این سوال که چقدر در پژوهشهایش به موضوع کالا شدن حیوانات در مستندش توجه داشته است؟ گفت: واقعیت این است که بخشی از تحقیقات به این موضوع اختصاص داشت و به اقتصاد فروش حیوانات هم پرداختیم اما موضوع فیلم من فقط درآمدزایی از حیوانات نبود.
آفریده ادامه داد: خیلی مهم بود که نشان دهیم این اقتصادزایی حاصل یک فرهنگ است. خصوصا در نیمه ابتدایی فیلم که ما با نشان دادن حیوانات اگزوتیک، فیلم را شروع میکنیم، هر چه به انتهای فیلم نزدیک میشویم متوجه میشویم که چرا افراد مثلا در خانه مار یا حیوان آرژانتینی نگه میدارند.
او با بیان اینکه در اروپا این آمار خیلی خیلی کمتر است، گفت: دلیلش هم این است که در ایران پت خانگی ممنوع است که حیوان اگزوتیک رواج میگیرد. بازار به شدت بزرگی هم تقاضا میکند، به تناسب این تقاضا عرضهای هم شکل میگیرد که زیر زمینی است. آماری هم وجود ندارد که سالانه چه تعداد حیوان به ایران قاچاق میشود اما عدد خیلی بزرگی است. من خانه خیلیهایشان رفتم و فقط یک نفر قبول کرد که از دستهایش در فیلم استفاده کنم. جالب این که تصورش هم این بود که دارد ارزآوری میکند و چیزی از مملکت بیرون نمیبرد بلکه چیزی دارد میافزاید! در حالی که تناسب اقلیمها با این اتفاق در هم میریزد.
مونا زندی حقیقی (فیلمساز) هم گفت: به نظر من مثلا جای مار به هیچ وجه در خانه نیست. حتی جایش در ایران هم نیست. سوسمار چرا باید در خانه باشد؟ آن چه در این فیلم میبینیم اتفاقی است که در طبقهای از جامعه در حال رخ دادن است و ما غافل از آن هستیم.
هادی آفریده ادامه داد: فاجعه آنجاست که بسیاری از اوقات افراد نمیتوانند این گونهها را در خانه نگه دارند و آنها را در طبیعت رهاسازی میکنند و پس از مدتی این گونهها با هم زاد و ولد میکنند و حاصل آن گونههای وحشتناکی است که پیش از آن وجود نداشته است! از سوی دیگر کسی که تمساح در خانه نگه میدارد چه اتفاق عاطفیای با تمساح برقرار میکند؟ در حالی که کسی که مثلا سگ گلدن ریتیور نگهداری کند کارکرد پزشکی دارد. پیش از آن که اپل واچ به بازار بیاید این سگها پیش از سکته متوجه میشدند. کسانی که دیابت دارند را نجات میدهند اما در فرهنگ اجتماعی ما چه جایگاهی دارند؟
آفریده خاطرنشان کرد: امروز بازار زیرزمینی اینها گسترش پیدا میکند و هر چیز زیرزمینیای هم عاری از فرهنگ میشود و این تبعات بدی دارد. فیلم من فقط دارد یک بستر اجتماعی را فارغ از خوب و بد بودن نشان میدهد.
هر هفته در اتاق مستند کارفه، فیلمی مستند از مستندسازان ایرانی و یا خارجی برای علاقهمندان نمایش داده میشود و پس از آن نیز جلسه تحلیل و گفت و گو درباره آن مستند برگزار میشود.
https://teater.ir/news/17966