آیا آن همه سریال و فیلم تلویزیونی درباره‌ی ابرقهرمان‌ها را که طی دهه‌ی ۷۰ و ۹۰ میلادی هر چند وقت یک‌بار از طریق یک شبکه پخش می‌شدند به یاد دارید؟ آن سریال‌هایی که با سر و صدای زیاد پخش شدند و کمی بعدتر بعد از یک یا دو فصل دیگر نامی از آن‌ها به میان نیامد در خاطرتان هست؟ سر
چارسو پرس: بسیاری از محصولات بصری ابرقهرمانی بلافاصله پس از متولدشدن، در یک چشم به هم زدن از بین رفتند و به دست فراموشی سپرده شدند و بعضی از این محصولات یک سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده هستند.

طی آن سال‌ها از هر سریالی که قرار بود ساخته شود به عنوان بزرگ‌ترین پروژه‌ی بعدی یاد می‌شد؛ بزرگ‌ترین اقتباس از مردان ایکس، بزرگ‌ترین اقتباس از مرد عنکبوتی. شبکه‌ها در آن روزها وقت و هزینه‌ی زیادی را صرف تبلیغات قسمت نخست سریال‌ها می‌کردند و امیدوار بودند که سریال‌های ابرقهرمانی هم بتوانند مانند کتاب‌های مصور جای خودشان را در بین مخاطبان عام تلویزیون پیدا کنند و به محصولاتی پرطرفدار تبدیل شوند. با این حال هر پروژه بعد از پروژه‌ی بعدی با شکست مواجه می‌شد؛ آیا «اسمالویل» (Smallville) و «قهرمانان» (Heroes) را به یاد دارید؟ احتمالا جوابتان منفی است و همین جواب منفی نکته‌ای که ما می‌خواهیم به آن اشاره کنیم را به اثبات می‌رساند.


این سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی فراموش‌شده جاه‌طلبی‌های بزرگی داشتند و برنامه‌های زیادی برای آینده‌ی خودشان در سر پرورانده بودند، اما ترکیبی از برنامه‌ریزی ضعیف، کمبود بینش و البته صرفا بدشانسی باعث شد که آن‌ها از همان ابتدا نفرین شوند. پیش از این که مخاطبان به خودشان بیایند پخش این سریال‌ها لغو می‌شد و ابرقهرمان‌های آن‌ها به ابرقهرمان‌های فراموش شده تبدیل می‌شدند. بعد از لغو شدن پخش این برنامه‌های تلویزیونی، بازیگران و سازندگان به مسیر حرفه‌ای خود ادامه می‌دادند و تنها چیزی که از این برنامه‌ها باقی می‌ماند خاطرات بودند. البته خاطرات مخاطبان از این سریال‌ها هم به تدریج فراموش می‌شدند. حالا تصمیم گرفته‌ایم به عنوان ایده‌هایی که می‌توانستند پرداخت‌های بهتری داشته باشند و به سرنوشت رضایت‌بخش‌تری برسند نگاهی دوباره به این سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی فراموش شده بیاندازیم.


۱۸. کاپیتان آمریکا (Captain America)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۶۶
  • سازندگان: جک کربی، جو سیمون
  • بازیگران: برنارد کوآن، دان میسون، جک کرلی، کلاد ری
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

مدت‌ها پیش از این که کریس ایوانز سپر کاپیتان آمریکا را بردارد، آن را مال خود کند و تبدیل به یکی از قدرتمندترین ابرقهرمان‌های دنیای مارول شود، شبکه‌ی سی‌بی‌اس دو مرتبه تلاش کرد تا برای این شخصیت مجموعه‌های تلویزیونی مختلف بسازد. دهه‌ی ۶۰ میلادی شاهد این شخصیت بود که وارد دنیای انیمیشن می‌شد و در سریال «کاپیتان آمریکا» تلاش می‌کرد تا دنیا را نجات دهد. این انیمیشن تلاش کرد تا پرتره‌ای از این قهرمان با سپر ستاره‌دارش ترسیم کند در حالی که او با شخصیت‌های شروری مانند جمجمه قرمز و زمو می‌جنگد.

این انیمیشن سریالی وقایع زیادی را در بر می‌گیرد؛ از حمل کردن محصولات نظامی ارتش در حال شست‌وشوی مغزی شدن گرفته تا فهمیدن درباره‌ی مرگ باکی و پیوستن به گروه انتقام‌جویان قدرتمند. این سریال تلویزیونی که یک سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده است به بررسی وقایع زیادی از زندگی این قهرمان می‌پردازد. لحن این سریال کاملا شبیه به لحن محصولات تلویزیونی دهه‌ی ۶۰ میلادی است و ریشه‌های سیاسی و اجتماعی این انیمیشن ۱۳ قسمته باعث شده بود که کم‌تر از آن چه لازم است علمی-تخیلی باشد. اگر شما فرصت آن را داشته باشید و یک بار دیگر به تماشای این سریال بنشینید به راحتی خواهید فهمید که چرا این سریال نتوانست موفق شود.


۱۷. شزم! (Shazam!)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۷۴
  • سازندگان: نرم پرسکات، لو شیمر، دیک روزنبلوم
  • بازیگران: مایکل گری، لس تریمین، جکسون پاستویک، جان دیوی
  • تعداد فصل‌ها: ۳ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۵ از ۱۰

حالا فقط نامی از این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده باقی مانده است. «شزم!» حتی برای دهه‌ی ۷۰ میلادی یک سریال تلویزیونی عجیب و غریب به شمار می‌آمد. داستان این سریال حول محور پسری ۱۲ ساله می‌چرحید که می‌توانست فقط با فریادزدن یک کلمه تبدیل به یک ابرقهرمان بزرگسال و بعدتر تبدیل به کاپیتان مارول شود. شکل ابرقهرمان این کودک قدرت‌هایی شبیه به زدن صاعقه و پروازکردن داشت. هر قسمت این سریال داستان‌هایی را روایت می‌کرد از مسئولیت‌ها و وظایف این کودک در دنیای واقعی و مبارزه‌های او با افراد شرور به عنوان یک ابرقهرمان جادویی. با وجود این که امروزه از شزم به لطف فیلم‌های سینمایی‌اش به عنوان یک ابرقهرمان دوست‌داشتنی یاد می‌شود، اما در دهه‌ی ۷۰ فقط بعضی از مخاطبان تلویزیونی توانستند با این سریال ارتباط برقرار کنند.

از مادر تنها و عصبی‌کننده‌ی این کودک گرفته تا استادش، تمام شخصیت‌های این سریال شخصیت‌های ناپخته و ناقص بودند که در کمال تعجب توانستند داستان‌های سریال را برای سه فصل کامل پیش ببرند. این سریال امتیازهای مناسبی دریافت کرد اما احتمالا کودکان هرگز نتوانستند با آن ارتباط برقرار کنند و احتمالا با توجه به جلوه‌های ویژه‌ی آن دوران این سریال به نظرشان گیج‌کننده می‌آمد. با وجود تمام این‌ها «شزم!» لایق احترام است چرا که حتی اگر تمام نواقص آن را در نظر بگیریم، این سریال ثابت کرد که سریال‌های ابرقهرمانی می‌توانند مخاطبانی به جز کودکان هم داشته باشند.


۱۶. مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (The Amazing Spider-Man)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۷۷
  • سازنده: استیو دیتکو
  • بازیگران: نیکولاس هاموند، رابرت اف. سیمون، چیپ فیلتز، مایکل پتکی
  • تعداد فصل‌ها: ۲ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۲ از ۱۰

«مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» نسبت به سایر برنامه‌های تلویزیونی هم‌عصر خودش لحنی لطیف‌تر را در پیش گرفت و به روایت کردن ریشه‌های داستانی ابرقهرمان موردعلاقه‌ی ما پرداخت. پیتر پارکر در این سریال در حال دست و پنجه نرم کردن با زندگی معمولی دانشجویی است و سعی می‌کند تا روابط خود با اطرافیانش را به گونه‌ای مدیریت کند که مخاطبان از آن راضی باشند. همان‌طور که همه می‌دانیم قصه در همین‌جا به پایان نمی‌رسد. وقتی که یک عنکبوت رادیواکتیوی پیتر را گاز می‌گیرد، همه‌چیز در زندگی او دست‌خوش تغییر می‌شود.

پیش از این که توبی مگوایر، اندرو گارفیلد یا تام هالند لباس محبوب مرد عنکبوتی را به تن کنند، نیکولاس هاموند بود که نقش این ابرقهرمان را ایفا کرد. در این سریال خبری از شخصیت‌های مهم دیگر داستان مرد عنکبوتی مانند گوئن استیسی و عمو بن نیست. در آن زمان به نظر می‌آمد که لزومی برای تبدیل کردن داستان مرد عنکبوتی به یک برنامه‌ی تلویزیونی یا سینمایی وجود ندارد. این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده فقط برای دو فصل ادامه پیدا کرد در حالی که قسمت نخست آن به طول ۹۰ دقیقه به عنوان یک فیلم تلویزیونی پخش شد. این سریال توانست نگاهی تازه به شخصیت دوست‌داشتنی مرد عنکبوتی بیاندازد و نشان دهد که ژانر ابرقهرمانی چگونه گسترش یافته است.


۱۵. نیروی جی: نگهبانان فضا (G-Force: Guardians of Space)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۸۶
  • سازنده: فرد لاد
  • بازیگران: سم فونتانا، کم کلارک، باربارا گوسون، جان رابسون
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۴ از ۱۰

«نیروی جی: نگهبانان فضا» یکی از آن سریال‌های انیمیشنی بازسازی یک برنامه‌ی بین‌المللی ژاپنی به نام «گاچامن» (Gatchaman) است. این سریال خاص داستان هم‌تیمی شدن گروهی از پلیس‌های فضایی انسان‌گونه را روایت می‌کند که با شرورهای کهکشانی مانند گالاکتور و خادم‌هایش می‌جنگند. در این انیمیشن مضامینی مانند ماجراجویی‌های فضایی، نبردهای کهکشانی و تکنولوژی‌های پیشرفته مورد توجه قرار گرفته بودند. اگرچه با توجه به زمانه‌اش باید به این سریال احترام گذاشت، اما با این حال نمی‌توان از مفاهیم ساده‌لوحانه و جلوه‌های ویژه‌ی احمقانه‌اش که مختص فیلم‌های علمی-تخیلی دهه‌ی ۸۰ میلادی است چشم‌پوشی کرد.

نخستین‌بار کمپانی سندی فرانک با انیمیشنی با نام «جنگ سیاره‌ها» (Battle of the Planets) تلاش کرد تا اقتباسی از برنامه‌ی بین‌المللی ژاپنی انجام دهد و کمی بعدتر نسخه‌ی انگلیسی آن با نام «نیروی جی: نگهبانان فضا» منتشر شد. این سریال انیمیشنی درباره‌ی ابرقهرمان‌های فراموش شده با توجه به طول ۸۵ قسمتی‌اش، سریالی بامزه بود، اما نتوانست نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند و یا مورد توجه جشنواره‌ها قرار بگیرد. قهرمان‌های شبیه به پرنده‌ی این انیمیشن نشان می‌دهند که جهان تلویزیون و ابرقهرمان‌های تلویزیونی پیش از این که فیلم‌های مجموعه‌ای و چندقسمتی تبدیل به چیزی طبیعی شوند چگونه بوده است.


۱۴. مدافعان زمین (Defenders of the Earth)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۸۶
  • سازندگان: ویل ماگنت، جان گیبز
  • بازیگران: ویلیام کالاوی، آدام کال، ران فیربرگ، باستر جونز
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

داستان‌گویی طولانی در ژانر ابرقهرمانی به خصوص در قالب انیمیشن هرگز برای دوران ابتدایی تلویزیون مناسب نبود، اما وقتی که «مدافعان زمین» وارد این زمینه شد، توانست تبدیل به یکی از بهترین تیم‌های انیمیشنی دهه‌ی خودش شود؛ درست مانند انتقام‌جویان و لیگ عدالت. این سریال دهه‌ی ۸۰ میلادی عجیب‌تر از سایرین بود و داستان یک تیم ابرقهرمانی را روایت می‌کرد. در این گروه ابرقهرمان‌هایی وجود داشتند با قدرت‌های مختلف؛ یکی از آن‌ها پرواز می‌کرد، دیگری بسیار قدرتمند بود، یکی‌دیگر ناپدید می‌شد و دیگری می‌توانست از خودش انرژی ساطع کند.

شخصیت‌های این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده از کتاب‌های مصور شناخته‌شده‌ای مانند فلش گرودون، فانتوم و مندریک جادوگر سر بر آورده‌ بودند. تمرکز این گروه بر مبارزه با شرورهای کهکشانی و دفاع کردن از زمین در مقابل تهدیدهایی مانند ارباب شیطانی مینگ بی‌رحم بود. از نظر بصری این سریال انیمیشنی سبکی رنگارنگ و بامزه داشت، اما از نظر ساختاری گویا تیم سازندگان از امکانات کافی برخوردار نبودند. از نظر محتوایی این انیمیشن سریالی درباره‌ی ابرقهرمان‌های فراموش شده سعی می‌کرد شوخی و احساسات را به یک اندازه به داستان تزریق کند و موفق شد ۶۵ قسمت دوام بیاورد.


۱۳. روبوکاپ (RoboCop)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۹۴
  • سازندگان: ادوارد نومیر، مایکل مینر
  • بازیگران: ریچارد ادن، یوت نیپر، سارا کمپبل، بلو مانکوما
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۵ از ۱۰

این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده بر اساس مجموعه فیلم‌های علمی-تخیلی و اکشن «روبوکاپ» ساخته شد. این سریال متفاوت تلاش کرد تا از شهرت مجموعه‌ی سینمایی این شخصیت استفاده کند و داستان خود را به مخاطبانی جوان‌تر ارائه کند. این سریال در جهت رسیدن به هدف خود بسیاری از خشونت‌های گرافیکی موجود در داستان این شخصیت را حذف کرد. ریچارد ادن در این سریال نقش قهرمان اصلی را ایفا کرد. این سریال به داستان مجموعه فیلم‌های سینمایی بی‌توجه بود و حتی نام بسیاری از شخصیت‌های داستان اصلی را تغییر داد.

این سریال فقط برای یک فصل ادامه پیدا کرد و توانست ۲۲ قسمت طول داشته باشد. در نهایت به دنبال هزینه‌های هنگفت تولیدش، ساخت این سریال متوقف شد. تولید هر قسمت این سریال ۱.۲ میلیون تا ۱.۵ میلیون دلار هزینه داشت. تغییر کلی لحن داستان، صحنه‌های اکشن اندک و بی‌کیفیت و البته کمبود خشونت هم در توقف تولید این سریال بی‌تقصیر نبودند. «روبوکاپ» در نهایت قادر نبود امتیاز متناسب و یا میزان مخاطبان متناسب با هزینه‌های هنگفت تولید خودش را به دست‌اورد.


۱۲. مانتیس (M.A.N.T.I.S.)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۹۴
  • سازندگان: سم ریمی، سم هم
  • بازیگران: کارل لامبلی، راجر ریس، کریستوفر گارتین، گلین گورک
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۷ از ۱۰

سم ریمی که حالا تبدیل به نویسنده و کارگردانی سرشناس شده است، برای این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده‌ی شبکه‌ی فاکس قسمت نخستی به مدت دو ساعت ساخت که در آن کارل لامبلی نقش دکتر مایلز هاوکینز باهوش را ایفا می‌کند. هاوکینز بعد از این که مورد عصابت گلوله قرار می‌گیرد، از کمر به پایین فلج می‌گردد. در پاسخ به این واقعه او بدنی قدرتمند برای خودش می‌سازد که توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارد؛ بدنی که او را تبدیل به یک ابرقهرمان قدرتمند می‌کند. هاوکینز از این لباس خارق‌العاده برای جنگیدن با جنایت و مراقبت کردن از شهر در مقابل جنایتکاران استفاده می‌کند و نام مانتیس را برای خودش بر می‌گزیند.

طی ۲۲ قسمت خود، «مانتیس» با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد و تلاش کرد تا امتیازهای بیشتری بگیرد. این سریال در این مسیر بسیاری از شخصیت‌های نامناسب خود را رها کرد و عناصری مانند سفر در زمان، هیولاها و جهان‌های موازی را برای جلب کردن توجه مخاطبان بیش‌تر وارد داستان نمود. با این حال این سریال نتوانست به موفقیت دست پیدا کند و تولید آن بعد از یک فصل و پیش از این که تمام قسمت‌هایش بتوانند پخش شوند، متوقف شد. دو سال بعد، شبکه‌ی سای-فای حق پخش این سریال را خرید و توانست دو قسمت نهایی ساخته شده برای آن را پخش کند.


۱۱. نسل ایکس (Generation X)

  • سال تولید: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جک شولدر
  • بازیگران: مت فروئر، فیونا هیوز، هدر مک‌کامب، بامپر رابینسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

هنگامی که فاکس اعلام کرد قرار است فیلم تلویزیونی آزمایشی با نام «نسل ایکس» منتشر شود و در نهایت تبدیل به یک سریال تلویزیونی گردد، طرفداران انتظارات فراوانی داشتند. این سریال داستان گروهی از جوان‌های جهش‌یافته را روایت می‌کرد که در حال بزرگ شدن بودند و شخصیت‌های معروف اما فارست و بنشی به آن‌ها تعلیم می‌دادند. «نسل ایکس» ریشه‌های نوجوانانه‌ی خود را در آغوش گرفت و بیش از هرچیز به روابط بین شخصیت‌های جهش‌یافته پرداخت. این سریال با سبک ملودراماتیک و ساده‌لوحانه‌ی خود تبدیل به نسخه‌ی بسیار ضعیف‌تر از انیمیشن سریالی «مردان ایکس: سریال انیمیشنی» (X-Men: The Animated Series) شد، در حالی که بسیار کم‌تر از آن جاه‌طلب بود؛ البته باید اشاره کرد که طراحی این سریال جالب بود. فاکس قسمت آزمایشی این سریال درباره‌ی ابرقهرمان‌های فراموش شده را به عنوان یک فیلم تلویزیونی پخش کرد، اما منتقدان آن را مورد نکوهش قرار داند، مخاطبان نادیده‌اش گرفتند و این فیلم هرگز به یک سریال کامل تبدیل نشد.


۱۰. مرد شب (Night Man)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۹۷
  • سازنده: گلن ای. لارسن
  • بازیگران: مت مک‌کالم، درک وبستر، فلیسیا ام. بل، ارل هالیمن
  • تعداد فصل‌ها: ۲ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۶ از ۱۰

«مرد شب» سریالی عجیب بود که وقایع آن حول محور ماجراهای شبانه‌ی موسیقیدانی که به تازگی قدرت‌های ماورایی کسب کرده بود می‌چرخید. مت مک‌کالم در این سریال نقش جانی دانیمو یک نوازنده‌ی ساکسیفون را بازی می‌کند که یک شب مورد عصابت صاعقه قرار می‌گیرد و در می‌یابد که دارای قدرت ماورایی شنیداری شنیده است. او بعد از این حادثه می‌تواند صدای فکر کردن مردم را بشنود و شخصیت‌های شرور را تشخیص دهد. «مرد شب» که کارگردانی آن را کارگردان شناخته شده‌ی آثاری مانند «ناوبر فضایی گالاکتیکا» (Battlestar Galactica)، «نایت رایدر» (Knight Rider)، «مگنوم پی. آی.» (Magnum, P.I.) و «بلاگردان» (The Fall Guy) به نام گلن ای. لارسن بر عهده داشت، سریالی منحصر به فرد اما عجیب بود.

این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده عناصر مختلفی از فانتزی تلخ را با ویژگی‌های استاندارد فیلم‌های ابرقهرمانی ترکیب می‌کرد و به نظر می‌رسید که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در نهایت اما فروختن سریالی که ایده‌هایش تا این اندازه عجیب هستند تبدیل به کاری سخت شد و این سریال نتوانست بیش از ۲ فصل دوام بیاورد. در رابطه با جهان‌های موازی، این شخصیت متعلق به دنیای مارول است، اما به نظر می‌رسد هنوز این کمپانی هیچ برنامه‌ای در رابطه با استفاده کردن از این شخصیت که یکی از ابرقهرمان‌های فراموش شده است، ندارد.


۹. کلاغ: راه‌پله‌ای به بهشت (The Crow: Stairway to Heaven)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۹۸
  • سازنده: اسکات ویلیامز
  • بازیگران: مارک داکاسکاس، مارک گامز، سابینه کارزنتی، کتی استوارت
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۴ از ۱۰

این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده الهام گرفته از فیلمی به همین نام محصول ۱۹۹۴ است که براندن لی، فرزند بروس لی، هنگام فیلم‌برداری آن طی حادثه‌ای کشته شد. این سریال ابرقهرمانی کانادایی تلاش کرد تا شخصیت کتاب کمیک جیمز اوبار را به تصویر بکشاند. مارک داکاسکاس در این سریال نقش ستاره‌ی راکی را ایفا می‌کند که تبدیل به یک شورشی نقاب‌دار نامیرا می‌شود. این سریال سال ۱۹۹۸، پنج سال بعد از مرگ ناراحت‌کننده‌ی لی به نمایش درآمد و مانند ادامه‌ی سینمایی‌ای که سال ۱۹۹۶ برای فیلم اصلی ساخته شده بود، متاسفانه با شکست مواجه شد.

طی تنها فصلی که این سریال فرصت پخش شدن پیدا کرد، چهره‌های شناخته شده‌ای مانند آنتونی مایکل هال و کوری فلدمن در آن حضور پیدا کردند و با این حال مانند فیلم اصلی با حضور پسر بروس لی که حالا تبدیل به یک فیلم کالت با طرفداران دوآتیشه شده است، مراحل تولید این فیلم هم با واقعه‌ای تراژیک همراه شد. یکی از بدلکاران این سریال به نام مارک آکراستریم به دنبال صانحه‌ای که در آن یکی از انفجارهای جلوه‌های ویژه‌ی میدانی به درستی پیش نرفت، به دنبال برخورد شی‌ای سخت با سرش جان سپرد. اگرچه این سریال در ابتدا توانست نقدهای مثبتی دریافت کند و امتیازات خوبی به دست آورد، اما ساخت آن متوقف شد. در حالی که قرار بود قسمت‌های پایانی مناسبی برای این سریال ساخته شود، اما هرگز چنین نشد.


۸. انتقام‌جویان: متحد می‌ایستند (The Avengers: United They Stand)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۹۹
  • سازنده: ران مایریک
  • بازیگران: لیندا بلنتین، تونی دنیلز، گراهام هارلی، همیش مک‌ایوان
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۳ از ۱۰

این انیمیشن براساس تیم معروفی که استن لی و جک کربی آن را خلق کرده‌اند ساخته شد. «انتقام‌جویان: متحد می‌ایستند» توانایی‌های بالقوه‌ی زیادی در راستای معرفی کردن تیم انتقام‌جویان به مخاطبان گسترده داشت، اما در عوض این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده کتاب‌های مصور و داستان‌های جذاب آن‌ها را تبدیل به چیزی متوسط و معمولی کرد. در این انیمیشن سریالی شخصیت‌های کم اهمیت‌تر مانند مرد مورچه‌ای، واسپ، هاک‌آی، تیگرا، فالکون و ویژن شخصیت‌های محوری هستند. این تیم دور هم جمع می‌شود تا با تمام نیروهای شیطانی دنیا مبارزه کند. خط داستانی اولیه‌ی «انتقام‌جویان: متحد می‌ایستند» به اندازه‌ای ساده‌لوحانه بود که نتوانست مخاطبان را جذب کند. شبکه‌ی فاکس ابرقهرمان‌ها را تبدیل به نسخه‌هایی معمولی کرد که به جای لباس‌های مخصوص خود زره می‌پوشند و بیش از آن چه قابل باور است عضلانی هستند. در حالی که تنها هدف این سریال تبلیغات برای این شخصیت‌ها و فروختن لوازم تولیدشده درباره‌ی آن‌ها بود، اما این سریال نتوانست چنین کند و بعد از ۱۳ قسمت به پایان رسید.


۷. پروژه‌ی زتا (The Zeta Project)

  • سال آغاز پخش: ۲۰۰۱
  • سازنده: رابرت گودمن
  • بازیگران: دیدریچ باردر، جولی ناتانسن، کورتوود اسمیت، دومینیک جنینگز
  • تعداد فصل‌ها: ۲ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

دنیای انیمیشن دی‌سی بسیار گسترده است و از آن جایی که ابرقهرمان‌های زیادی در این دنیا وجود دارند، به راحتی می‌توان بعضی از ابرقهرمان‌های درجه‌ی سوم را به دست فراموشی سپرد. «پروژه‌ی زتا» اسپین‌آفی بود درباره‌ی رباتی که سرکش می‌شود. زتا توسط دولت ساخته شده بود تا طبق دستورات به قلمروی دشمن نفوذ کند و آن‌ها را از بین ببرد، اما در عوض او به مخالفت با سازندگان خود پرداخت. این ربات خانه‌اش را ترک می‌کند و از توانایی‌هایش در راستای اهدافی دیگر بهره می‌برد. این ربات همه‌ی این کارها را با کمک رو انجام می‌دهد.

شخصیت زتا برای نخستین‌بار در سریال تلویزیونی «بتمن بیاند» (Batman Beyond) دیده شد و با دیدن او همه فکر می‌کردند که این شخصیت می‌تواند تبدیل به ضدقهرمانی مناسب و درخشان شود. اگرچه سریال خلق‌شده توسط رابرت گودمن برای شبکه‌ی دابلیوبی بسیار جذاب بود و به بررسی مفاهیمی مانند سفر در زمان، فسادهای سازمانی و … می‌پرداخت، با این حال با وجود شروع قدرتمندش، نمره‌های این سریال به تدریج کاهش پیدا کردند و این سریال ابرقهرمانی فراموش‌شده نتوانست بیش از ۲ فصل دوام بیاورد.


۶. پرنده‌های شکاری (Birds of Prey)

  • سال آغاز پخش: ۲۰۰۲
  • سازنده: لائیتا کالوگریدیس
  • بازیگران: اشلی اسکات، دینا میر، ریچل اسکارستن، میا سارا
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۴ از ۱۰

«پرنده‌های شکاری» ایده‌ی خوبی بود، اما انتخاب بازیگران اشتباه و اگر بخواهیم صادق باشیم بازی‌های ضعیف بازیگران آن را از بین بردند. البته دیالوگ‌های این سریال هم به اندازه‌ای مسخره بودند که ارتباط برقرار کردن با آن را مشکل می‌کردند. وقایع این سریال در گاتهام رخ می‌دهند. کت‌وومن به تازگی به دستان جوکر کشته شده است و بتمن برای عزاداری کردن گاتهام را ترک کرده. این سریال در تصمیمی عجیب و غریب، نام و تاریخچه‌ی شخصیت‌های شناخته شده‌ی دی‌سی را تغییر داد. در حقیقت این سریال یک بی‌نظمی بزرگ است. شنیدن این نکته ناراحت‌کننده است چرا که این سریال می‌توانست با دقت بیش‌تر مواد اولیه‌ی بیش‌تری از کتاب‌های مصور «پرندگان شکاری» بگیرد و شخصیت‌های بهتری خلق کند. می‌توان از نظر سیاسی این سریال را یک سریال پیش‌رو دانست، اما این سریال بعد از ۱۳ قسمت به پایان رسید و امروزه از آن چیزی جز یک پاورقی در دنیای دی‌سی باقی نمانده است.


۵. کریپتو سوپرسگ (Krypto the Superdog)

  • سال آغاز پخش: ۲۰۰۵
  • سازندگان: آلن بورنت، پائول دینی
  • بازیگران: سم وینسنت، برایان دورومانت، اسکات مک‌نیل، الن کندی
  • تعداد فصل‌ها: ۲ فصل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۶ از ۱۰

«کریپتو سوپرسگ» یک سریال انیمیشنی کودکان درباره‌ی سگ سوپرمن، کریپتو بود که از سیاره‌ی کریپتون به زمین فرستاده شده بود. درست مانند اربابش او دارای قدرت‌های ماوپرایی شده بود تا با جرم و جنایت بجنگد. وقتی که کوین ویتنی نه ساله سرپرستی این سگ را قبول می‌کند، او روزها نقش یک سگ لابرادور بی‌ادعا را بازی می‌کند و شب‌ها تبدیل به سوپرسگی می‌شود که می‌خواهد با تمام نیروهای شیطانی بجنگد. این انیمیشن سریالی با لحن مناسب خانواده‌اش مفاهیم علمی-تخیلی را با داستانی ابرقهرمانانه ترکیب کرده بود و در کنار تمام این‌ها بامزه هم بود. وقایع این سریال حول محور کریپتو می‌گردد که از توانایی‌هایی مانند پرواز، بینش دید در شب و قدرت فراوان استفاده می‌کند تا ماجراجویی‌های مصورش را از سر بگذراند و به کودکان درس‌هایی درباره‌ی زندگی بدهد. در این دوران اما پروژه‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر با بودجه‌های سنگین‌تر در حال تولید شدن برای سینما و تلویزیون بودند و مخاطبان در نهایت از «کریپتو سوپرسگ» خسته شدند؛ البته به نظر می‌رسید خود سریال هم دیگر ایده‌ای برای ادامه دادن داستان ندارد.


۴. آکوامن (Aquaman)

  • سال آغاز پخش: ۲۰۰۶
  • سازندگان: آلفرد گاف، مایلز میلر
  • بازیگران: جاستین هارتلی، لو دایموند فیلیپس، دنیس کوئینونتس، ریک پترز
  • تعداد فصل‌ها: ۱ قسمت آزمایشی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

مایلز میلر و آلفرد گاف که سازندگان سریال «اسمالویل» بودند، یک‌بار دیگر قسمتی آزمایشی ساختند به امید این که تبدیل به سریالی کامل شود. این سریال این بار درباره‌ی آکوامن بود. این‌بار اما نتیجه از دفعه‌ی قبل هم فاجعه‌بارتر بود. با وجود این که این سریال بر اساس یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دنیای دی‌سی ساخته شده بود، بلافاصله بعد از یک قسمت متوقف شد. در این فیلم جاستین هارتلی که بعدها ایفاگر نقش گرین لنترن شد نقش آکوامن را ایفا می‌کرد. این سریال تلاش کرد تا اقتباسی باشد از شخصیت‌ها و داستان‌های اصیل ریشه‌های دنیای زیردریایی آکوامن با ترکیبی از اسطوره‌شناسی، افسانه و کمدی، اما هیچ‌چیز در این سریال عملکرد درستی نداشت. بودجه‌ی محدود و لحن نامناسب سریال نتوانست مخاطبان را جذب کند. فیلم‌های سینمایی محبوبی که بعدتر درباره‌ی این شخصیت دنیای دی‌سی ساخته شدند هم هنوز نتوانسته‌اند به خوبی این شخصیت را به تصویر بکشانند.


۳. تیغه: سریال (Blade: The Series)

  • سال آغاز پخش: ۱۹۶۶
  • سازنده: دیوید اس. گایر
  • بازیگران: کرک جونز، جیل واگنر، ناسون لی، جسیکا گور
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۳ از ۱۰

«تیغه: سریال» تلاشی دیگر بود در زمینه‌ی ساختن مجموعه‌ای در ژانر ابرقهرمانی و وحشت و این بار قرار بود این فیلم بر اساس فیلم‌های تیغه باشد. این فیلم داستان بلید را دنبال می‌کند در حالی که او درباره‌ی خطرات ماوراالطبیعی در شهر نیویورک به تحقیق می‌پردازد. او در همین حال در تلاش است تا به روابط خود با انسان‌های اطرافش و موجودات خون‌آشام‌مانند نزدیکش هم سر و سامان بدهد. در این سریال کرک جونز ایفاکننده‌ی نقش اصلی است. این سریال تلاش می‌کند تا فضایی خاص مناسب با یک سریال تلویزیونی ایجاد کند. «تیغه: سریال» حتی توانست در این زمینه موفق هم شود و چندین نقد مثبت از منتقدان دریافت نماید. با این حال شبکه‌ای که این سریال برای پخش شدن انتخاب کرده بود شبکه‌ی مناسبی نبود، چرا که عناصر گوتیک و چندش‌آور این سریال برای مخاطبان شبکه‌ی اسپایک مناسب نبودند. پخش این سریال بعد از ۱۳ قسمت متوقف شد و پتانسیل‌های این سریال هرگز شکوفا نشدند. امروزه از شخصیت بلید به عنوان شخصیتی یاد می شود که منتظر است تا شکوفا شود.


۲. شنل (The Cape)

  • سال آغاز پخش: ۲۰۱۱
  • سازنده: تام ویلر
  • بازیگران: دیوید لیونز، کیت دیوید، سامر گلا، جیمز فرن
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۷ از ۱۰

وقایع این سریال در شهر خیالی پالم سیتی رخ می‌دهند. در این سریال درام ابرقهرمانانه داستان حول محور کارآگاه سخت‌کوشی به نام وینس فارادی (دیوید لیونز) می‌گردد. این کارآگاه بعد از این که شاهد یک صحنه‌ی قتل شوکه‌کننده توسط یک قاتل مرموز می‌شود، از آن‌جایی که به عنوان قاتل برایش پاپوش می دوزند مجبور می‌شود خانواده‌ی خود را ترک نماید و فرار کند. فارادی تصمیم می‌گیرد خودش را به جای ابرقهرمان محبوب پسرش، شنل، جا بزند. او وارد ماجراجویی‌ای می شود که طی آن سعی می‌کند اتهامات را با از بین بردن قاتل واقعی از نام خودش بزداید.

قسمت نخست این سریال توانست به طور شگفت‌انگیزی ۸.۴۵ میلیون مخاطب را جذب کند، با این حال امتیاز این سریال با هر قسمت کم‌تر شد و منتقدان نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. اگرچه این سریال توانست نامزد دریافت جایزه‌ی تلویزیونی امی در رشته‌ی بهترین چهره‌پردازی شود، با این حال پخش این سریال درام بعد از ۱۰ قسمت متوقف شد و قسمت پایانی آن هم فقط به صورت آنلاین در دسترس بینندگان قرار گرفت. خوشبختانه قسمت نهایی به تعدادی از سوال‌های اساسی درباره‌ی پایان‌بندی داستان پاسخ داد، اما به راحتی هر کسی می‌توانست دریابد که این سریال می‌تواند بیش از این ادامه داشته باشد.


۱. بی‌قدرت (Powerless)

  • سال آغاز پخش: ۲۰۱۷
  • سازنده: بن کوئین
  • بازیگران: ونسا هادجنز، دنی پودی، کریستینا کرک، ران فونچز
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۴ از ۱۰

«بی‌قدرت» یکی از سریال‌های ابرقهرمانی کمدی است که طی سال‌های اخیر ساخته شد. وقایع این سریال در دنیایی رخ می‌دهند که در آن بسیاری از مردم نوعی ابرقدرت دارند. تمرکز این سریال بر روی تیم تحقیقاتی و گسترشی‌ای است که در مرکز امنیت ساختمان وین مشغول به کار هستند. این سریال با بازیگران درخشان خود که ونسا هادجنز در نقش امیلی لاک آن‌ها را رهبری می‌کرد و سبک مخصوص خود در ترکیب کردن عناصر فانتزی با فضای کاری کمدی به صورت خلاقانه توانست نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کند. این سریال تلویزیونی بعد از قسمت نخست با مشکلات زیادی روبه‌رو شد، چرا که به نظر مخاطبان حرف زیادی برای گفتن نداشت. اگرچه این سریال به دنبال جاه‌طلبی و پیش‌رو بودن مورد توجه و ستایش قرار گرفت، اما نتوانست بیش از یک فصل دوام بیاورد.




منبع: دیجی‌مگ