دنیای انیمیشن بسیار وسیع و دائما در حال تکامل است. قدمت این شیوه از داستان سرایی، به بیش از صد سال پیش برمیگردد. از دورانهای انیمیشنی دیزنی گرفته تا انیمیشنهای غیر هالیوودی، مخاطبان سینما همیشه این شیوهی داستانگویی را تحسین کردهاند. یک موضوع در مورد انیمیشن که ما را مجذوب خود میکند، این است که یک اثر که بر روی هر لحظه آن فکر شده، هزاران بار طراحی شده و در نهایت کنار هم قرار داده شده تا تبدیل به انیمیشن بشود، دقیقا چه پروسهای را برای رسیدن به نقطه نهایی طی کرده است؟
چارسو پرس:همه از اینکه بتوانند ببینند یک اثر هنری پیچیده چگونه ساخته میشود لذت میبرند و با این حال، در مورد مستند درباره انیمیشن که به شدت مبحث جالبی است، به اندازه کافی صحبت نمیشود. دنیای انیمیشن بسیار وسیع و دائما در حال تکامل است. قدمت این شیوه از داستان سرایی، به بیش از صد سال پیش برمیگردد. از دورانهای انیمیشنی دیزنی گرفته تا انیمیشنهای غیر هالیوودی، مخاطبان سینما همیشه این شیوهی داستانگویی را تحسین کردهاند. یک موضوع در مورد انیمیشن که ما را مجذوب خود میکند، این است که یک اثر که بر روی هر لحظه آن فکر شده، هزاران بار طراحی شده و در نهایت کنار هم قرار داده شده تا تبدیل به انیمیشن بشود، دقیقا چه پروسهای را برای رسیدن به نقطه نهایی طی کرده است؟ همه چیز در مورد روند کشیدن یک نقاشی روی یک صفحه تا زنده کردن شخصیتهای آن توسط حرکت، کاملاً شگفت انگیز است. داستان پشت انیمیشنها به قدری مجذوبکننده است که مستندهای زیادی برای ردیابی و یادگیری عملکرد پشت صحنهی برخی از بزرگترین انیمیشنها و برنامههای تلویزیونی تمام دوران در طول تاریخ ساخته شده است.
۷- فرانک و اولی (Frank and Ollie)
آیا کسی در این سیاره وجود دارد که حداقل یک فیلم از استودیو گیبلی را دوست نداشته باشد؟ مستند «قلمرو رویاها و جنون» ما را به پشت صحنه کارهای داخلی استودیوی گیبلی میبرد. مامی سونادای فیلمساز، توشیو سوزوکی، ایسائو تاکاهاتا، و هایائو میازاکی، مدیران استودیو را در حالی که برای اکران دو فیلم خود آماده میشوند، دنبال میکند.. انیمیشنهای استودیو گیبلی به شدت زیبا هستند و این بخاطر نگاه زیبای آنها به روند خلاقه است. بینندگان همچنین میتوانند تفاوت در روند خلاقانه شرکتهای آمریکایی و یک روز کاری را در یک استودیوی ژاپنی مانند گیبلی مشاهده کنند. تقریبا تمام کلیپهای سخنان هایائو میازاکی که در اینترنت پخش شدهاند، از این مستند هستند. اگر طرفدار آثار استودیو گیبلی یا به طور کلی انیمیشنهای ژاپنی هستید، مطمئن باشید بارها و بارها این مستند را تماشا خواهید کرد.
۱۰- تاریخ انیمیشن شوروی (History of Soviet Animation)
- سال انتشار: ۲۰۲۱
- سازنده: ماونتن مدیا
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: –
- امتیاز کاربران راتن تومیتوز: –
۹- آن صدا را میشناسم (I know that voice)
- سال انتشار: ۲۰۱۲
- سازنده: لارنس شاپیرو
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
۸- تجربه آمریکایی والت دیزنی (American Experience Walt Disney)
- سال انتشار: ۲۰۱۵
- سازنده: شبکه پی. بی. اس
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم و انیمیشن که از منابع عجیبوغریب اقتباس شدهاند
۷- فرانک و اولی (Frank and Ollie)
- سال انتشار: ۱۹۹۵
- سازنده: تئودور توماس
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
۶- شش روز تا پخش (six days to air)
- سال انتشار: ۲۰۱۱
- سازنده: آرتور بردفورت
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم پرفروش دیزنی که عملکردی خیرهکننده در باکسآفیس داشتند
۵- داستان خالق موش: زندگی آب آیورکس (The Hand Behind the Mouse: The Ub Iwerks Story)
- سال انتشار: ۲۰۰۰
- سازنده: لزلی آیورکس
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
۴- زندان مجرد (Sweatbox)
- سال انتشار: ۲۰۰۲
- سازنده: ترودی استایلر
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
۳. بیداری زیبای خفته (Waking Sleeping Beauty)
- محصول: ۲۰۰۹
- سازنده: دان هان
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید: ۷ تفاوت بزرگ انیمیشنهای پیکسار و دیزنی
۲. داستان پیکسار (The Pixar Story)
- محصول: ۲۰۰۷
- کارگردان: لزلی ایورکس
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
۱- قلمرو رویاها و جنون (The Kingdom of Dreams and Madness)
- محصول: ۲۰۱۳
- کارگردان: مامی سونادا
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
- امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
https://teater.ir/news/63931