چارسو پرس: در حالی که فیلمهایی مانند "پیر پسر" ساخته اکتای براهنی، به دلیل کیفیت بالای ساخت و پرداخت، از حضور در جشنواره باز میمانند، "آنتیک" با داستانی کلیشهای و بازیهای ضعیف، به بخش مسابقه راه پیدا میکند. این موضوع، سوالات زیادی را در مورد نحوه انتخاب فیلمها و معیارهای داوری جشنواره ایجاد میکند.
"پیر پسر" ساخته اکتای براهنی، فیلمی است که با داستانی جذاب و انسانی، توانسته است توجه بسیاری از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. این فیلم، به گفته بسیاری از کارشناسان، از نظر فنی و هنری در سطح بسیار بالایی قرار دارد و میتوانست به راحتی در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور داشته باشد. اما متاسفانه، به دلایلی نامعلوم، این فیلم از حضور در جشنواره بازماند و جای آن را فیلم ضعیفی مانند "آنتیک" گرفت.
حضور فیلم ضعیفی مانند "آنتیک" در جشنواره فجر، نه تنها به اعتبار جشنواره لطمه میزند، بلکه باعث دلسردی فیلمسازان جوان و مستعد میشود. وقتی فیلمسازان میبینند که فیلمهای بیکیفیت و سطحی، بدون هیچ معیار مشخصی، در جشنواره حضور دارند و مورد توجه قرار میگیرند، انگیزه خود را برای ساخت فیلمهای خوب و با ارزش از دست میدهند.
از سوی دیگر، حضور اینگونه فیلمها در جشنواره، باعث بیاعتمادی مخاطبان به سینمای ایران میشود.
بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران
به نظر میرسد که در انتخاب فیلمها برای جشنواره فجر، عوامل دیگری غیر از کیفیت فیلم، دخیل هستند. برخی از این عوامل میتوانند شامل روابط شخصی، لابیگری، و یا حتی مسائل سیاسی باشند. در نتیجه، فیلمهایی که از نظر هنری و فنی در سطح بالایی قرار دارند، به دلیل نداشتن این عوامل، از حضور در جشنواره باز میمانند و فیلمهای ضعیف و بیکیفیت، به جای آنها در جشنواره حضور پیدا میکنند.
این موضوع، نه تنها به سینمای ایران ضربه میزند، بلکه به مخاطبان و دولت نیز آسیب میرساند. مخاطبان، به جای دیدن فیلمهای خوب و با ارزش، مجبور به تماشای فیلمهای ضعیف و بیمایه میشوند و دولت نیز، به جای حمایت از سینمای با کیفیت، بودجه و امکانات خود را صرف تولید فیلمهای بیارزش میکند.
برای جلوگیری از این وضعیت، لازم است که معیارهای انتخاب فیلمها در جشنواره فجر، شفاف و مشخص باشد و هیچگونه عامل دیگری غیر از کیفیت فیلم، در انتخاب آن دخیل نباشد. همچنین، لازم است که هیئت انتخاب جشنواره، از افراد متخصص و بیطرف تشکیل شده باشد تا بتوانند فیلمها را بر اساس معیارهای هنری و فنی، و بدون هیچگونه جانبداری پذیرفته یا رد شوند.
نویسنده: خسرو خالقی