فیلم جدید برادران داردن با عنوان «مادران جوان» در جشنواره‌های بین‌المللی با تحسین منتقدان مواجه شده است. این فیلم که با محوریت بارداری نوجوانان و زندگی در خانه‌های حمایت اجتماعی ساخته شده، روایتی تلخ و در عین حال سرشار از امید از واقعیت‌های جامعه معاصر بلژیک ارائه می‌دهد.

چارسو پرس ژان‌پیر و لوک داردن، فیلمسازان بلژیکی شناخته‌شده که سبک واقع‌گرایانه و اجتماعی‌شان شهرت جهانی دارد، این‌بار با فیلمی متفاوت به صحنه بازگشته‌اند. «مادران جوان» (Young Mothers) روایتگر زندگی چهار دختر نوجوان باردار در خانه‌ای حمایتی در شهر لی‌یژ بلژیک است که هر کدام در مسیر زندگی و مادری با چالش‌های خاص خود روبه‌رو هستند.


برخلاف آثار گذشته برادران داردن که اغلب بر یک یا دو شخصیت متمرکز می‌شدند، فیلم جدید آن‌ها با نگاهی چندصدایی (کرال)، داستان چهار دختر جوان را در کنار هم روایت می‌کند. همین ساختار روایی باعث شده تا «مادران جوان» نه‌تنها مستندگونه‌تر از گذشته به‌نظر برسد، بلکه انسانی‌تر و واقع‌بینانه‌تر نیز عمل کند.


در این فیلم که با حضور بازیگران عمدتاً ناآشنا ساخته شده، هر یک از شخصیت‌ها نماینده نوعی از مواجهه با بارداری نوجوانی هستند:

  • جسیکا دختری است که خود در کودکی به فرزندخواندگی سپرده شده و اکنون باردار است. او مصمم است که "چرخه رهاشدگی" را بشکند و مادر خوبی برای دخترش باشد.

  • آریانه، برخلاف جسیکا، خانواده‌ای ناپایدار دارد. مادرش او را به بارداری تشویق کرده اما خود مسئولیت‌پذیر نیست. آریانه در تلاش است تا آینده‌ای بهتر برای فرزندش فراهم کند، حتی اگر به معنای واگذاری او به خانواده‌ای دیگر باشد.

  • پرلا که با امید به حفظ رابطه‌اش با یک پسر نوجوان باردار شده، پس از آزادی او از بازداشتگاه با بی‌توجهی کامل مواجه می‌شود.

  • جولی نیز همراه پسر نوجوانی به نام دیلن، با گذشته‌ای از اعتیاد، تلاش می‌کند مسیر تازه‌ای بسازد.

در میان تمام تلخی‌ها و چالش‌ها، فیلم پر است از لحظاتی از همدلی، مشارکت و حمایت اجتماعی؛ فضایی که در آن شخصیت‌ها همدیگر را در پختن غذا، مراقبت از نوزادان یا حتی تصمیم‌گیری‌های بزرگ زندگی همراهی می‌کنند. خانه‌ای که در آن اقامت دارند، با کمک کارکنان مسئول و دلسوز اجتماعی اداره می‌شود — نقشی که اغلب در جوامع فراموش می‌شود.


اینجا بخوانید: معرفی، نقد و بررسی فیلم‌های خارجی


فیلم برخلاف دیگر آثار سینمایی با محوریت بارداری نوجوانان، مانند «هرگز به‌ندرت گاهی همیشه» یا «اتفاق»، موضع‌گیری سیاسی مستقیمی ندارد. تمرکز بر روی دخترانی است که تصمیم به ادامه بارداری گرفته‌اند. با وجود آن‌که موضوع سقط جنین بارها مطرح می‌شود، اما روایت فیلم از زاویه‌ای انسانی و بدون قضاوت بیان می‌شود.


در نهایت، اگر پیامی اجتماعی در فیلم وجود دارد، این است که:

«بجای آن‌که انتظار داشته باشیم مادران نوجوان مسئولیت کامل را بر دوش بگیرند، باید جامعه مسئول حمایت از آنان باشد.»


«مادران جوان» نه‌تنها یکی از بهترین آثار اخیر داردن‌هاست، بلکه از نگاهی انسانی و واقع‌گرایانه، ما را به بازاندیشی در باب نقش جامعه در تربیت مادران آینده دعوت می‌کند. اثری که هم از لحاظ هنری و هم اجتماعی ارزش تماشا و تحلیل دارد.


منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند