شنبه , ۶ بهمن, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 9
قصه آدم‌های خوب در سیستم‌های ناکارآمد یکشنبه 1 مرداد 1402 16:59
گفت‌وگو با حسین میرزامحمدی، کارگردان فیلم «کت چرمی» که این روزها در سینماها اکران است

قصه آدم‌های خوب در سیستم‌های ناکارآمد

حسین میرزامحمدی: شاید باورتان نشود اصلا نمی‌دانستم فیلمنامه «مرد بازنده» موضوعش چیست، حتی یکی، دوبار از طریق اسکایپ با آقای مهدویان و آقای هاشمی‌ن‍ژاد نویسنده باهم گفت‌وگو داشتیم اما از قصه مرد بازنده چیزی نمی‌دانستم.

85 درصد بازیگران سینمای ایران بیکارند یکشنبه 1 مرداد 1402 16:54
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با پژمان بازغی، رییس انجمن صنفی بازیگران درباره حواشی بی‌سابقه هنرمندان در ماه‌های اخیر

85 درصد بازیگران سینمای ایران بیکارند

پژمان بازغی: خدا را شکر ما جزو صنف کارگران فصلی وزارت کار هستیم. اس‌ام‌اس که می‌آید در تایتل نوشته شده «حساب کارگران فصلی وزارت کار» که خیلی تاسف‌آور است.

 حکم اصلاح یا قصد مجازات؟ شنبه 31 تیر 1402 05:27
بررسی حقوقی رأی صادرشده برای یک بازیگر زن در گفت‌وگو با وحید آگاه و مهدی کوهیان

حکم اصلاح یا قصد مجازات؟

وحید آگاه: به‌نظر می‌رسد چون نظام حقوقی ایران، از ارتباطی وثیق با شرع برخوردار است، نه مطلوب است و نه ممکن که تمام شرع به قانون تبدیل شود، پس در همه قوانین و مقررات از عبارت موازین شرعی استفاده شده و به‌نظر می‌رسد که ارائه تفسیری ثابت برای قانون‌گذار ناممکن است.

غم «نگهبان شب» از جنس حسرت است، نه تحقیر/ قصه‌گو، خدا نیست! پنجشنبه 29 تیر 1402 16:22
گفتگو با سیدرضا میرکریمی

غم «نگهبان شب» از جنس حسرت است، نه تحقیر/ قصه‌گو، خدا نیست!

سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «نگهبان شب» ضمن تشریح نسبت این فیلم با جامعه امروز تأکید کرد به‌عنوان سازنده فیلم هنوز در فضای آن، گرفتار است.

عاشقانه‌ای که با سخت‌گیری لیلا حاتمی اوج گرفت/یک «تصور» غیرمنتظره پنجشنبه 29 تیر 1402 16:13

عاشقانه‌ای که با سخت‌گیری لیلا حاتمی اوج گرفت/یک «تصور» غیرمنتظره

علی بهراد کارگردان فیلم سینمایی «تصور» به ارایه توضیحاتی درباره تجربه کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی خود با نقش‌آفرینی متفاوت لیلا حاتمی در نقش اصلی پرداخت.

 با صدور حکم آزاده صمدی به نظر قاضی هم از سندروم علاقه به شهرت رنج می‌برد چهارشنبه 28 تیر 1402 14:46
مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما:

با صدور حکم آزاده صمدی به نظر قاضی هم از سندروم علاقه به شهرت رنج می‌برد

مرضیه برومند می‌گوید: حکمی که برای آزاده صمدی صادر شده نه تنها جالب و سرگرم کننده است بلکه به نظر می‌آید ایشان هم از سندروم دیده شدن و علاقه به شهرت رنج می‌برند.

 واکنش شتابزده به مدرنیسم عقب‌مانده سه شنبه 27 تیر 1402 15:07
گفت‌وگو با پرویز جاهد پژوهشگر و منتقد سینما درباره موج نوی سینمای ایران

واکنش شتابزده به مدرنیسم عقب‌مانده

هنوز درباره موج نو سینمای ایران و سرشت و سرنوشت آن مناقشه وجود دارد. جریانی که مسیر سینمای ایران را در یک دوره تاریخی تغییر داد و بستر لازم برای تولد و تولید یک سینمای روشنگرانه و تاثیرگذار را فراهم کرد که از آن می‌توان به عنوان دوره طلایی و نقطه‌عطف تاریخی در تاریخ سینمای ایران نام برد.

گفت‌وگو با سپیده میرحسینی کارگردان «فیلم پسر انسان»/ نگاه جنسیت‌زده، انکار انسان است دوشنبه 26 تیر 1402 20:05

گفت‌وگو با سپیده میرحسینی کارگردان «فیلم پسر انسان»/ نگاه جنسیت‌زده، انکار انسان است

مسئله این بود که به‌دلیل مقتضیات قصه به‌ناچار ما باید درباره گذشته حرف می‌زدیم. آذر 18سال پیش تطبیق جنسیت داده بود و ما نمی‌خواستیم روی این مسئله خیلی تاکید کنیم و موقعیت کنونی اهورا و چالش‌هایی که برای او پیش آمد، مهمتر بود. بنابراین از گفت‌وگو برای پرداختن به رخدادهای گذشته و رمزگشایی از آن استفاده کردیم.

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد دوشنبه 19 تیر 1402 18:11

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد

هادی حجازی‌فر دبیر این دوره از جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات نمایشگران عروسکی، معتقد است در هر شرایطی حق با هنرمند است حتی اگر درخواستش غیرمنطقی باشد.

 رسول «نگهبان شب» دورترین کاراکتر به شخصیت واقعی من است یکشنبه 18 تیر 1402 19:31
تورج الوند مطرح کرد؛

رسول «نگهبان شب» دورترین کاراکتر به شخصیت واقعی من است

تورج الوند با اشاره به اینکه در سینما کاراکتری مشابه رسول در «نگهبان شب» وجود نداشته، تأکید کرد که برای ایفای این نقش الگوهای اصلی او آدم‌های واقعی بودند.

میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقت‌یاب هنرمند را جدی بگیرند/ وظیفه‌ هنرمند این است که نگذارد کار به دعوا بکشد نه اینکه وارد دعوا شود چهارشنبه 14 تیر 1402 17:10

میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقت‌یاب هنرمند را جدی بگیرند/ وظیفه‌ هنرمند این است که نگذارد کار به دعوا بکشد نه اینکه وارد دعوا شود

رضا میرکریمی به‌عنوان یک فیلمساز پیشکسوت به سینمای اجتماعی و معناگرا می‌پردازد و این روزها از برخی فعالیت‌هایش کناره گرفته است و نسبت به مدیریت فرهنگی انتقاد دارد، او معتقد است تعداد زیادی نهاد با مأموریت‌های مشابه فرهنگی تأسیس شده که کاربردی ندارند.

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر چهارشنبه 14 تیر 1402 13:02
مدیر عامل خانه تئاتر خبر داد

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر

مدیر عامل خانه تئاتر از همکاری شهاب حسینی با این خانه برای انجام فعالیت‌های آموزشی هنری خبر داد.

دوست دارم فیلمی از وقایع سال گذشته بسازم یکشنبه 11 تیر 1402 16:53

دوست دارم فیلمی از وقایع سال گذشته بسازم

کارگردان فیلم «مصلحت» با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم سیاسی و اعمال نظرهای بیرون از حیطه وزارت ارشاد ابراز تمایل کرد که از وقایع سال گذشته کشور فیلم بسازد اما درعین حال معتقد است به دلیل پیچیدگی این جریان، باید کمی زمان بگذرد تا بعد، از یک منظر درست و با نگاهی فراگیر فیلمی ساخته شود که برای خنک شدن دل نباشد بلکه ماندگار بماند.

فرجام تلخ فریماه فرجامی / کوه استعداد ناگهان فرو ریخت شنبه 10 تیر 1402 20:08

فرجام تلخ فریماه فرجامی / کوه استعداد ناگهان فرو ریخت

اگر نگاه کنیم از دهه ۳۰ به بعد ما هنرمندان درجه یکی داشتیم که گرفتار اعتیاد چه در نوع مواد مخدر و چه در نوع نوشیدنی الکلی معتاد شدند و در حالی که هنرمندان درجه یکی بودند زندگیشان از دست رفته است. مثلا یکی از بهترین این افراد داریوش رفیعی بود که در سی و چند سالگی درگیر اعتیاد شد یا اصغر تفکری، یکی از بزرگ‌ترین کمدین‌های سینما و تئاتر ایران که او هم همینگونه درگیر شد.

 نمی‌خواستیم در «کت چرمی» ابرقهرمان معرفی کنیم / کاش سیاه‌نمایی از دایره لغات مسئولان حذف شود سه شنبه 6 تیر 1402 17:44

نمی‌خواستیم در «کت چرمی» ابرقهرمان معرفی کنیم / کاش سیاه‌نمایی از دایره لغات مسئولان حذف شود

حسین میرزامحمدی با اشاره به اینکه چندین پایان‌بندی برای فیلم «کت چرمی» در نظر گرفته شده بود، تأکید کرد که یکی از اولویت‌ها در مورد پایان‌بندی «کت چرمی» این بود که مخاطب با حال خوب سینما را ترک کند.

خشم جامعه را به رسمیت بشناسید پنجشنبه 1 تیر 1402 00:41
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با هادی حجازی فر درباره فعالیت‌هایش ، شرایط این روزهای سینما و سیاست مدیران

خشم جامعه را به رسمیت بشناسید

خاطرم هست هنگام تئاتر «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» اثر علیرضا نادری، افراد ریختن در تالار مولوی و حمله کردند نگذاشتند این تئاتر اجرا شود، اما 11 سال بعد توسط متولی تئاتر دفاع مقدس، از این هنر به عنوان باارزش‌ترین متن تقدیر شد. یعنی ما 10سال زودتر از آنها در مقام هنرمند این موضوع را فهمیدیم. خب همین اتفاقات باعث می‌شود که رفتارهای جعل و فیک وارد حرفه ما می‌شود.

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم پنجشنبه 1 تیر 1402 00:33
گفت‌وگو با ایوب آقاخانی به مناسبت انتشار «زیر‌نور موضعی» مجموعه سه‌جلدی نمایشنامه‌هایش

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم

من وضعیت نمایشنامه‌نویسی را بغرنج می‌دانم. معلم نمایشنامه‌نویسی خوب نداریم یا بسیار انگشت‌شمار و بی‌انگیزه هستند. بخشی از این به این دلیل است که انگار اصلا مستمع جاذب و جالبی هم وجود ندارد.

 «مصلحت» نه کهنه می‌شود نه بیانیه سیاسی صادر می‌کند سه شنبه 30 خرداد 1402 22:59

«مصلحت» نه کهنه می‌شود نه بیانیه سیاسی صادر می‌کند

حسین دارابی با اشاره به اینکه در فیلم سینمایی «مصلحت» از ارائه بیانیه سیاسی و ابراز دیدگاه‌های سیاسی به شکلی غلو شده فاصله گرفته است، تأکید کرد: «مصلحت» پیش از اینکه فیلمی سیاسی باشد یک درام پلیسی معمایی است.

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون دوشنبه 29 خرداد 1402 17:23

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون

نمایش "بی صورت فلکی" این روزها در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود تا از منظر طنز به موضوع جراحی‌های زیبایی و معضلات موجود در آن بپردازد.

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود یکشنبه 28 خرداد 1402 23:31
گفت‌وگو با قطب‌الدین صادقی درباره امروز و فردای هنر نمایش در ایران

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود

تئاتر در ایران پشتوانه اداری محکمی ندارد. مرکز هنرهای نمایشی خودش را موظف به حمایت از گروه‌های تئاتری نمی‌داند و حمایت‌هایی که هر از چند گاهی می‌کند خیلی قابل توجه نیست و برخی از پرنسل مرکز که اتفاقا خودشان نیز از دانش‌آموختگان رشته هنرهای نمایشی هستند در شرایط موجود دیگر نسبت به وظیفه‌ای که به هنرهای نمایشی دارند احساس مسوولیت نمی‌کنند و به سود گروه‌های تئاتری حتی یک قدم برنداشته‌اند و مدیران تئاتری کشور نیز پشتوانه ندارند.