جمعه , ۲۱ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 12
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

گفت‌وگو با رضا بهبودی به بهانه بازی در نمايش «خرده‌نان»/ بازيگران بايد كتاب بخوانند كه نمی‌خوانند جمعه 10 اسفند 1397 00:00

گفت‌وگو با رضا بهبودی به بهانه بازی در نمايش «خرده‌نان»/ بازيگران بايد كتاب بخوانند كه نمی‌خوانند

هيچ‌ وقت جريان نقد در ايران جدي گرفته نشده است. دوستان منتقد هم-نه همه آنها-كم سواد هستند. البته به دوستان برنخورد. تشكل‌هاي درست و درمان نقد پا نگرفته است. فرهنگ عمومي ما بي‌خيال نظرات ديگران است.

خانه برناردا آلبا نمایانگر خفقان یک رژیم دیکتاتوری است چهارشنبه 24 بهمن 1397 13:51
مائده طهماسبی:

خانه برناردا آلبا نمایانگر خفقان یک رژیم دیکتاتوری است

مائده طهماسبی درباره تجربه کار با علی رفیعی گفت: کار کردن با آقای رفیعی برایم بسیار جذاب بود؛ چون کار با ایشان امری سهل و ممتنع است. یعنی همانقدر که آسان به نظر می‌رسد می‌تواند سخت باشد. ایشان تمرین‌های طولانی و مداوم را ترجیح می‌دهد و برخلاف آنچه امروز در تئاتر ما اتفاق می‌افتد وقتی سر تمرین‌های ایشان می‌رفتیم هر روز ۴-۵ ساعت روی صندلی‌مان می‌چسبیدیم و برای هر صحنه اتودهای مختلفی می‌زدیم.

قربانیِ اسیدپاشی بازیگر تئاتر شد/ اجرای نمایشی با ۱۲ بازیگر نابینا دوشنبه 15 بهمن 1397 18:17

قربانیِ اسیدپاشی بازیگر تئاتر شد/ اجرای نمایشی با ۱۲ بازیگر نابینا

«شاباش‌خوان» نمایشی به کارگردانی غلامرضا عربی و براساس متنی از محمد چرمشیر است که با ۱۲ بازیگر زن نابینا روی صحنه رفته که یکی از آنها از قربانیان اسیدپاشی است. او هدف از اجرای این اثر را تغییر نگاه مردم به نابینایان و بهبود کیفیت زندگی جامعه درگیر این معلولیت می‌داند.

گفت‌وگو با علی شمس، کارگردان نمايش «وقتی خروس غلط می خواند»/ تئاتر روشنفکری را نمی‌فهمم دوشنبه 15 بهمن 1397 15:01

گفت‌وگو با علی شمس، کارگردان نمايش «وقتی خروس غلط می خواند»/ تئاتر روشنفکری را نمی‌فهمم

من فکر نمي‌کنم روشنفکري بيشتر از اينکه يک ليبل باشد، يک مَنِش است. روشنفکري شغل نيست و اصلا هم چيز خنده‌دار يا متلک‌گونه‌اي نيست. متأسفانه امروزه وقتي مي‌خواهيم کسي يا چيزي را مسخره کنيم، مي‌گوييم خيلي روشنفکر يا روشنفکرانه است. اتفاقا مفهوم به‌شدت جدي، کاربردي و کاريزماتيکي است؛ اما تئاتر روشنفکري را من نمي‌فهمم يعني چه! {تئاتري روشنفکر} را مي‌فهمم؛ ولي {تئاتر روشنفکري} را نمي‌دانم يعني چه. قطعا من خودم را روشنفکر مي‌دانم و به اين کلمه باور دارم و از اينکه در گفتمان روزمره به کنايه، متلک و هزل، تقليل پيدا کرده، اصلا خوشحال نيستم.

گفت‌وگو با لوريس چكناواريان به بهانه اجرای اپرای «پرديس و پريسا»/ تعصب در هنر باعث عقب‌ماندگی است دوشنبه 15 بهمن 1397 14:52

گفت‌وگو با لوريس چكناواريان به بهانه اجرای اپرای «پرديس و پريسا»/ تعصب در هنر باعث عقب‌ماندگی است

تعصب در هنر باعث عقب ماندگي است. ما بايد بدانيم كيفيت اجرا مهم است وگرنه هرگز آلمان‌ها به اين افتخار نكرده‌اند كه تمام نوازندگان اركسترهاي‌شان آلماني هستند يا نه! هر اركستري را بررسي كنيد، متوجه مي‌شويد نوازندگان آن تركيبي از ملل مختلفند.

دیکتاتورها هیچ‌وقت حریف فرهنگ و هنر نمی‌شوند/تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک را برآورده کرد شنبه 13 بهمن 1397 21:12
ژان‌کلود کریر:

دیکتاتورها هیچ‌وقت حریف فرهنگ و هنر نمی‌شوند/تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک را برآورده کرد

«ژان‌کلود کریر» از تاثیر «عباس کیارستمی» بر سینمای جهان گفت و اینکه از سانسور نباید ترسید. چون سانسور آثار بسیار بزرگی را به وجود آورد مثل «پیراندلو»، «برشت»، «بکت». او همچنین گفت: در رابطه با فضای سینمایی هالیوود احساس ناامیدی زیادی دارم.

گفت وگو با منیژه محامدی کارگردان نمایش «تبرئه»/ زندگی در دنیا بسیار سخت و ترسناک شده است جمعه 12 بهمن 1397 19:35

گفت وگو با منیژه محامدی کارگردان نمایش «تبرئه»/ زندگی در دنیا بسیار سخت و ترسناک شده است

منیژه محامدی از بزرگان تئاتر ما است که در چند دهه اخیر متن های نویسندگان بزرگ خارجی از قبیل آرتور میلر را با توانمندی روی صحنه اجرا کرده است. محامدی درنمایش «تبرئه» که توسط دو نویسنده معاصر امریکایی با عنوان جسیکا بلنک و اریک جنسون نوشته شده به بحث عدالت رو به زوال در جوامع بشری می پردازد که بشریت را رو به سیاهی وتاریکی می‌برد وعدالتی که فقط به امکان موجود فکر می‌کند.

ستایش از زنانی که دست به افشاگری می‌زنند چهارشنبه 10 بهمن 1397 12:37
در نمایش «ضَن» مطرح می‌شود؛

ستایش از زنانی که دست به افشاگری می‌زنند

مهیار احمدی، نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «ضَن» که به موضوع تجاوز، تعرض و مسائلی که در آینده دارد می‌پردازد، قصه‌های این نمایش را واقعی خواند و بر نقش اساسی خانواده در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

فهم تئاتر ستم‌دیدگان در ایران دچار سوءتفاهم است/ برخی اساتید منشا ترویج اطلاعات غلط درباره تئاترند یکشنبه 7 بهمن 1397 12:10
آریان رضایی مطرح کرد:

فهم تئاتر ستم‌دیدگان در ایران دچار سوءتفاهم است/ برخی اساتید منشا ترویج اطلاعات غلط درباره تئاترند

نویسنده کتاب «مونو/ شورایی و گفت‌وگو با مردم» با بیان اینکه «ما امروز در شناخت تئاتر آگستو بوآل دچار سوءتفاهم‌های زیادی در ایران هستیم» منشا این موضوع را سیستم دانشگاهی دانست که به عقیده او گاهی برخی اساتید اطلاعات غلط را ترویج می‌کنند.

تئاتر روشنفكری و غيرروشنفكری از كف خيابان عقب‌تر است شنبه 6 بهمن 1397 11:57
گفت‌و‌گو با سعدي محمدي عبد، كارگردان نمايش «تابستان»

تئاتر روشنفكری و غيرروشنفكری از كف خيابان عقب‌تر است

در قرن اخير اشكالي از اجرا پديد آمد كه از هيچ متن مكتوبي كمك نگرفتند و هر يك با استفاده از عنصر ديگري همچون رقص يا بداهه‌پردازي و غيره به اجرا دست زدند كه باز هم در اين فرمت اجرا نيز الزاما «context» (فحواي كلام، موقعيت، زمينه و بافت) وجود دارد كه «رخداد»ها يا «كنش‌»هايي در بستر آن رخ مي‌دهد. بنابراين به نظر من عنصر سومي وجود دارد كه الزام‌آورتر از دو عنصر قبلي است و آن مواجهه است. مواجهه تماشاگر با يك وضعيت، كه در آن كسي يا چيزي در حال انجام كاري است.

گفت‌وگو با احسان فلاحت‌پيشه/ باشد كه نااميدی به آگاهی منجر شود شنبه 6 بهمن 1397 11:24

گفت‌وگو با احسان فلاحت‌پيشه/ باشد كه نااميدی به آگاهی منجر شود

خصوصي‌سازي افسارگسيخته و هجوم سرمايه‌هاي بي‌منطق به سمت تئاتر كه يك زمان در سينما و شبكه نمايش خانگي شاهد بوديم و زماني هم در تجسمي، كار را براي همه ما دشوار كرده است. از هرجا كه بشود كاسبي كرد عده‌اي مشغولند و مبلغان ماجرا هم يك عده هنرپيشه كاسبكار هستند. تمام نشانه‌هاي سرمايه‌داري دست به دست يكديگر داده‌اند تا كالاي فوق‌زباله‌شان را به خورد تماشاگران دهند. به همين دليل معتقدم در چنين شرايطي وقتي به جريان سرمايه‌داري تن ندهيد تمام اركان فعاليت شما به مشكل برمي‌خورد. تماميت‌خواهي بر جريان حاكم شده كه همه ‌چيز را در خدمت خودش مي‌طلبد و اگر تن ندهيد شما را حذف مي‌كند.

گفت‌وگو با قطب‌ الدین صادقی درباره «کافکا با من سخن بگو» / کار ما دفاع از زیبایی محتوا و زیبایی شکل است سه شنبه 2 بهمن 1397 17:35

گفت‌وگو با قطب‌ الدین صادقی درباره «کافکا با من سخن بگو» / کار ما دفاع از زیبایی محتوا و زیبایی شکل است

در سالن‌های دیگر باید گدایی کرد و از کارمندهای دون‌پایه خواهش کرد تا به من سالن بدهند؛ افرادی که حتی اسم نمایش‌هایی که من برای اجرا پیشنهاد می‌کنم، به گوششان نخورده است. پس به این فکر افتادم که جایی درست کنم تا آثار مورد علاقه و به سبک و سیاق خودم را اجرا کنم.

حسین محب اهری به روایت خودش چهارشنبه 26 دی 1397 19:16

حسین محب اهری به روایت خودش

حسین محب اهری می‌گفت: در هیچ نمایشی نیست که بازی کنم و در آن نمایش بود و نبود من فرق نکند. هر نمایشی بازی می‌کنم، انرژی‌ام تا آخرش روی صحنه است به کارگردان هم ربطی ندارد. در کار تلویزیون هم همینطورم. فرقی نمی‌کند پیش پا افتاده است یا نه همان قدر برای آن وقت می‌گذارم که برای کار جدی.»

۱۰ میلیارد تومان بدهی داریم/ نگاهمان اصلاحی است نه حذفی/ خانه تئاتر علیه ما موضع دارد سه شنبه 25 دی 1397 06:36

۱۰ میلیارد تومان بدهی داریم/ نگاهمان اصلاحی است نه حذفی/ خانه تئاتر علیه ما موضع دارد

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: نگاهمان اصلاحی است نه حذفی. حتی گروهی داشتیم که کارش مشکل داشت، ما فقط تذکر دادیم و سعی کردیم دوره اجرایش تمام شود تا به آن لطمه نخورد.

تئاتر گیشه‌ای از تولید اندیشه بازمی‌ماند شنبه 22 دی 1397 19:38

تئاتر گیشه‌ای از تولید اندیشه بازمی‌ماند

دورنمات در جایی گفته ‌است: «دنیای آشفته ما بیشتر جایی برای کمدی است تا تراژدی. از آن هنگام که ایجاد تراژدی واقعی امکان‌پذیر نیست، کمدی روش خوبی برای بیان حقایق به‌شمار می‌رود... راه ما همان‌طور که در سیاست به بمب اتم رسیده، در تئاتر نیز به کمدی ختم می‌شود». همان‌طور که از این جمله پیدا است دورنمات از زاویه نگاه خود وارد ژانر تراژدی-کمدی می‌شود. فلاحت‌پیشه بیش از سه سال است که درگیر این نمایشنامه است و به همین مناسبت پای صحبت‌های او نشسته‌ایم.

رؤیا تیموریان: رفیعی چهره‌ای یگانه در‌ تئاتر ایران است شنبه 22 دی 1397 13:26

رؤیا تیموریان: رفیعی چهره‌ای یگانه در‌ تئاتر ایران است

رؤیا تیموریان را باید روی صحنه تئاتر تصور کرد و دید. تلویزیون و سینما فقط و فقط بخشی از توانایی او در بازیگری را به نمایش می‌گذارد و او فرمانروایی‌اش را بر صحنه تئاتر تکمیل می‌کند و نشان می‌دهد. تیموریان که کار حرفه‌ای‌اش را سال 1358 با چند تئاتر آغاز کرده بود فرصت همکاری با چهره‌های مطرح تئاتر را در کارنامه کاری خود جای داد تا آن سال‌ها اهل فرهنگ و هنر و علاقه‌مندانش او را به‌عنوان یک استعداد درجه یک در تئاتر بشناسند. در کارنامه تئاتری او بازی برای رکن‌الدین خسروی، علی‌رفیعی، علیرضا کوشک‌جلالی، بهزاد فراهانی و جوان‌ترهایی همچون مرتضی میرمنتظمی به چشم می‌خورد.

مثل باروت برای به‌آتش کشیدن همه‌چیز! جمعه 21 دی 1397 16:08

مثل باروت برای به‌آتش کشیدن همه‌چیز!

این روزها نمایش «خنکای ختم خاطره» با کارگردانی نویسنده اثر یعنی حمیدرضا آذرنگ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است. خود حمیدرضا آذرنگ به همراه فاطمه معتمد آریا، علی سلیمانی، مرتضی آقاحسینی، مجید رحمتی، امین میری، بهنام شرفی، پریا وزیری، سارا شاهرودیان، امید سلیمی، هیراد آذرنگ و ماهرخ لک گروه بازیگران این نمایش نود دقیقه‌ای را تشکیل می‌دهند.

من هم مثل لوركا نگران جامعه خودم هستم دوشنبه 17 دی 1397 23:06
گفت‌وگو با علي رفيعي به بهانه اجراي نمايش «خانه برناردا آلبا»

من هم مثل لوركا نگران جامعه خودم هستم

من هيچ‌وقت عضو يك حزب و گروه سياسي نشدم، چون روحم آزادتر از پذيرش چارچوب بود. به همين دليل علاقه نداشتم در هيچ جنبش سياسي حضور پيدا كنم، ولي درونمايه روحم همان رومانتيسم انقلابي را حمل مي‌كند. به همين دليل هرجا امكان داشته باشد اين روحيه انقلابي را تزريق مي‌كنم و يكي از اين محل‌ها صحنه تئاتر است، اما در عين حال اجازه نمي‌دهم سياست در كار وارد شود.

طاعون جدال قدرت را جمع مي‌كند یکشنبه 16 دی 1397 13:45
گفتگو با شهاب آگاهی، كارگردان نمايش «پرومته/طاعون»

طاعون جدال قدرت را جمع مي‌كند

مواجهه با اجراهاي گروه تئاتر «بِين» براي من واجد همان كيفيتي است كه در نگاه اول از نام گروه به ذهن متبادر مي‌شود. بين، ميانه، عدم قطعيت. پروژه‌هاي اين گروه مثل هر گروه ديگري كه كار خود را با شيوه تمرين و تغيير مدام به صحنه مي‌آورند در طول زمان شكل مي‌گيرد. به اين معني كه شماي تماشاگر وقتي به تماشاي كار مي‌نشينيد نبايد انتظار ديدن يك اجراي چارچوب‌بندي شده قطعي با مولفه‌هاي كلاسيك و منطق ارسطويي را داشته باشيد. واقعيت را بخواهيد اولين‌بار شبي به تماشاي كار نشستم كه از يك ماراتن تئاتري مي‌آمدم و آخرين آنها «پرومته/طاعون» شهاب آگاهي بود. نتيجه؟ ميزاني نارضايتي از چيزي كه ديده بودم! ولي هرچه زمان گذشت، متوجه شدم چيزي در كار برايم باقي مانده كه با خودم حمل مي‌كنم. اتمسفري كه اجراگرها آن شب تا حدي موفق به ساختنش شدند و البته تصاوير بديع ناشي از طراحي صحنه به يادماندني شيما ميرحميدي. اينكه طاعون ما را با خود خواهد برد كمي ترسناك بود ولي در نهايت يك روزنه اميد هم وجود داشت كه سايه قدرت طبيعت بخشاينده روي سر همه ما قرار دارد و همه‌چيز را دربرخواهد گرفت.

گفت‌وگو با حميدرضا آذرنگ/ قلم در دست ما درد می‌كند سه شنبه 4 دی 1397 12:53

گفت‌وگو با حميدرضا آذرنگ/ قلم در دست ما درد می‌كند

نمي‌خواهم بنويسم! براي اينكه دستم زخم است و كمرم تا شده. به اين دليل كه اگر براي نوشتن هر كدام از آثارم يك سال زمان گذاشتم و يك سال هم طول كشيد تا روي صحنه برود به اندازه 20 سال پير شدم. براي نوشتن متن‌ها روبه‌روي كساني نشستم و جواب‌ پس دادم كه بالاخره يك روزي گفته خواهد شد.