نقد فیلم آواتار: آتش و خاکستر نشان میدهد سومین قسمت از مجموعه جیمز کامرون، اگرچه از نظر داستانی قابل قبول و از نظر اکشن چشمگیر است، اما دیگر آن حس شگفتی بصری بیهمتای قسمت اول را تکرار نمیکند.
فیلم «استخوان دریاچه» به کارگردانی «مرسدس بایسک مورگان» و نویسندگی «جاشوا فریدلندر» روایتگر تعطیلات یک زوج است که از سرگرمیهای ساده به بازیهای خطرناک و خونآلود کشیده میشود.
فیلم «All of You» به کارگردانی ویلیام بریجز و بازی برت گلداستین (نویسنده مشترک)، یک درام رمانتیک جدی است که در آیندهای نزدیک رخ میدهد. داستان، جهانی را به تصویر میکشد که در آن شرکت Soul Connex با ادعای کشف فرمول علمی «سولمیت»، انتخاب انسانی در عشق را مصادره کرده است. فیلم حول محور رابطه میان دو دوست قدیمی، سایمون (برت گلداستین) و لورا (ایموجن پوتس) میگردد که علیرغم کشش عاطفی انکارناپذیر میانشان، تصمیم میگیرند به نتیجه تست علمی اعتماد کنند.
فیلم تاریخی «نورنبرگ» با بازی درخشان راسل کرو و رامی مالک، یک درام تاریخی تأثیرگذار و مرتبط با زمانه امروز را ارائه میدهد. داستان فیلم وقایع پیش از محاکمههای نورنبرگ را بازگو میکند و نگاه تازهای به عدالت بینالمللی پس از جنگ جهانی دوم ارائه میدهد.
«ابدیت» جدیدترین کمدی رمانتیک دنیای پس از مرگ است که در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی دیوید فراین و با بازی مایلز تلر، الیزابت اولسن و کالوم ترنر، داستان یک مثلث عشقی پس از مرگ را روایت میکند و با طراحی صحنه و فیلمبرداری جذاب، تجربهای دلنشین و خیالانگیز برای دوستداران ژانر کمدی رمانتیک ارائه میدهد.
ریچارد لینکلیتر در «Blue Moon» با همراهی اتان هاوک، روایتی عمیق و تراژیک از شب آخر زندگی لورنس هارت، ترانهسرای افسانهای برادوی، خلق میکند؛ هنرمندی که در میانه شهرت ازدسترفته، مستی همیشگی و رؤیای دستنیافتنی عشق، با زخمهای روحش میجنگد.
دنیل دیلوئیس پس از هشت سال دوری از سینما در فیلم «Anemone» ساخته پسرش رونان دیلوئیس ظاهر شده است، اما این درام نجربی نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
فیلم تازه آروه دسپلشن، «دو پیانو»، با بازی فرانسوا سیویل و شارلوت رمپلینگ، داستانی پرهیجان و احساسی درباره هنر، خیانت و عشق همهجانبه ارائه میدهد.
«بیگانگان: فصل دوم» دنبالهای از سهگانه ترسناک رنی هارلین است که مادلین پتچ را دوباره در نقش مایا، قربانی قاتلان نقابدار، نشان میدهد. فیلم اگرچه ایدههای تازه چندانی ارائه نمیکند، اما تعلیق، صحنههای تعقیب و لحظات ترسناک را با استادی به تصویر میکشد و بیننده را درگیر میکند.
در «حصار» کلر دنیس، حصاری نه چندان بلند و ساده، نمادی از فاصله و تضاد بین جهان غرب و جوامع محلی آفریقای غربی است. فیلم با بازی مت دیلون و ایساک د بانکوله، روایت تقابل انسانی، اخلاقی و اجتماعی میان دو جهان ناهمگون را به تصویر میکشد.
فیلم «Steal Away» به کارگردانی کلمنت ویرگو (Clement Virgo) و با بازی آنگوری رایس (Angourie Rice) و مالوری جانسون (Mallori Johnson) داستان دو دختر جوان را روایت میکند، اما روایت پیچیده و تمهای فلسفی آن برای مخاطب عادی مبهم و ناتمام باقی میماند.
فیلم «Kokuho» ساخته «Lee Sang-il»، کارگردان شناختهشده ژاپنی، با بازی «Ryo Yoshizawa» بهعنوان قهرمان داستان، روایتی گسترده و پرجزئیات از زندگی یک بازیگر افسانهای کابوکی را به تصویر میکشد. این درام تاریخی که بیش از سه ساعت به طول میانجامد، نهتنها به نمایش شکوه و رنجهای این هنر میپردازد بلکه بازتابی از پیچیدگیهای اجتماعی و تاریخی ژاپن معاصر نیز ارائه میدهد.
انیمه «Demon Slayer: Infinity Castle» به کارگردانی هاروئو سوتوزاکی، اولین قسمت از سهگانهای است که دنباله مستقیم سریال محبوب «Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba» محسوب میشود. این فیلم ۱۵۵ دقیقهای، که توسط کرانچیرول در سطح جهانی عرضه شده، تجربهای بصری خیرهکننده است اما در روایت آنقدر به پیشدانستههای مخاطب وابسته است که تماشاگر تازهکار را عملاً از همان دقایق آغازین سردرگم میگذارد.
ژولیت بینوش، ستاره فرانسوی و برنده اسکار، برای اولین بار پشت دوربین میرود تا مستند «In-I In Motion» را بسازد، فیلمی که بازسازی صادقانه همکاری او با رقصنده و کرئوگرافر بریتانیایی، اکرام خان، در پروژه صحنهای «In-I» در سال ۲۰۰۸ است. این اثر، تجربهای منحصر به فرد و دشوار از آموزش متقابل بازیگری و رقص، و تلاش هنرمندان برای غلبه بر محدودیتهای خود را به تصویر میکشد.
فیلم بیوپیک جدید آگنیشکا هالند، «فرانتز»، زندگی فرانز کافکا را بهصورت یک پرتره پراکنده و تجربی بازآفرینی میکند. اثر تلاش میکند با ساختاری نوآورانه و بازی با زمان و فضا، خلاقیت و فشارهای روانی نویسنده چک را به تصویر بکشد، اما هرچند جسورانه است، در یافتن یک نقطه تمرکز و پیام مشخص ناتوان است.
فیلم «Good News» ساخته بیون سونگ-هیون، اثری کمدی و سیاسی است که با رویکردی هجوآمیز، روایتی از یک هواپیماربایی تاریخی در دهه ۷۰ میلادی را به تصویر میکشد. این فیلم با تمرکز بر بیکفایتی مقامات و ناشیگری تروریستها، طنزی سیاه و پرکشش ارائه میدهد که پس از نمایش موفق در جشنوارهها، از ۱۷ اکتبر در نتفلیکس منتشر میشود.
فیلم «Exit 8» به کارگردانی Genki Kawamura، اقتباسی هوشمندانه از بازی ویدیویی محبوب با همین نام، تماشاگر را به دنیایی مینیمالیستی و ذهنی میبرد. مرد گمشده، شخصیت اصلی، در تونلهای مترو گرفتار شده و تنها با شناسایی «ناهنجاریها» قادر به پیشروی است. این فیلم، با ترکیب سبک بصری روشن و روانشناختی، تجربهای شبیه حل معما ارائه میدهد و همزمان به بررسی چرخههای ذهنی و تصمیمگیری اخلاقی در زندگی واقعی میپردازد.
فیلم «Swiped» زندگی و موفقیتهای وایتنی ولف-هرد، بنیانگذار اپلیکیشن Bumble، را روایت میکند. این بیوپیک به کارگردانی ریچل لی گلدنبرگ، با ظاهری جذاب و درخشان، مسیر صعود او را نمایش میدهد، اما در عین حال بیش از حد سطحی است و عمق واقعی چالشها و بحرانهای زندگی یک زن کارآفرین را ارائه نمیدهد.
«Him» به کارگردانی جاستین تیپینگ و تهیهکنندگی جردن پیل، فوتبال حرفهای را از دریچهای وحشتناک و پرتنش به تصویر میکشد؛ جایی که ضربه مغزی، رقابت شدید و فداکاریهای خطرناک، بازیکنان را در معرض پیامدهای جسمی و روانی میگذارد و مخاطب را وادار میکند دیگر هرگز ورزش محبوب آمریکا را مثل قبل نبیند.
مستند جدید «داستان ناگفته» که از هولو پخش شده، به بررسی جشنواره موسیقی «Lilith Fair» در دهه ۱۹۹۰ میپردازد؛ رویدادی پیشگامانه به رهبری سارا مکلاکلن که به نمادی از قدرت و نفوذ زنان در صنعت موسیقی تبدیل شد. این مستند، با نگاهی به موفقیتها و چالشهای این جشنواره، به مخاطب نشان میدهد که چرا Lilith Fair در زمان خود، حسی انقلابی داشت.
فیلم «نبردی پس از دیگری» (One Battle After Another) ساخته پل توماس اندرسون، تصویری دلهرهآور و انسانی از آمریکای آینده را به نمایش میگذارد؛ کشوری که در چنگال دولت پلیسی و ملیگرایی مسیحی گرفتار شده و انقلاب، خانواده و سرنوشت یک پدر و دختر را به هم گره میزند. حضور لئوناردو دیکاپریو و شان پن در نقشهای اصلی، این اثر را به یکی از مهمترین فیلمهای سال بدل کرده است.