فیلم درام «خانواده اجارهای» (Rental Family) به کارگردانی هیکاری و با بازی برندان فریزر، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و به سرعت به عنوان یکی از جدیترین گزینهها برای فصل جوایز سینمایی شناخته شد. فریزر در این فیلم، با یک نقشآفرینی آرام و تأثیرگذار، به روایت داستان یک بازیگر تنها در توکیو میپردازد که برای یک آژانس «خانواده اجارهای» کار میکند.
فیلم «کریستی» به کارگردانی دیوید میچود، داستان زندگی کریستی مارتین، بوکسور زن پیشگام آمریکایی، و تلاش نافرجام شوهر و مربیاش برای قتل او را روایت میکند. اجرای جسورانه سیدنی سوئینی و حضور بن فاستر در نقش جیم مارتین توجه منتقدان و تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو را جلب کرد و او را در مسیر جدی رقابت اسکار قرار داده است.
الکساندر پِین، رئیس هیئت داوران جشنواره ونیز ۲۰۲۵، پس از آنکه شیر طلایی بهترین فیلم به «پدر، مادر، خواهر، برادر» ساخته جیم جارموش رسید، در برابر پرسشهای خبرنگاران درباره ندادن جایزه اصلی به فیلم تحسینشده «صدای هند رجب» واکنش نشان داد و شایعه تهدید به استعفای یکی از داوران را رد کرد.
فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازهترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبهرو شد. این درام سهگانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظههای طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهرهگیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانهاش، پرترهای تازه از خانواده و فاصلههای پنهان میان نسلها ترسیم میکند.
نمایش «نسل سکوت» به نویسندگی محمدرضا عطاییفر و کارگردانی محمدهادی عطایی، از روز ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۴ در سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه خواهد رفت. این اثر که به تهیهکنندگی محمود مداحی تولید شده است، به بررسی تأثیرات جنگ بر زندگی سه شخصیت در سه موقعیت زمانی متفاوت میپردازد.
گوهر خیراندیش، بازیگر پیشکسوت سینما، در نخستین شب از رویداد «هفت شب با فیلمهای ماندگار سینمای ایران»، به روایت ناگفتههایی از پشت صحنه فیلم «بانو» پرداخت. او در این مراسم که به مناسبت روز ملی سینما برگزار شد، از توقیف یازدهساله فیلم، افسردگی بیتا فرهی، آسیبدیدگی جسمی خود و نگاه فلسفی داریوش مهرجویی به این اثر سخن گفت.
در ششمین جلسه از فصل دهم «پاتوق فیلم کوتاه»، با حضور شهرزاد امیرشاهکرمی (منتقد) و تییام یابنده (میزبان)، چالشهای استفاده از بازیگران حرفهای در سینمای کوتاه بررسی شد. در این نشست، پس از نمایش فیلمهای «حلما» و «تبر»، به این موضوع کلیدی پرداخته شد که آیا حضور چهرهها در فیلم کوتاه میتواند به کیفیت اثر کمک کند یا آن را به خطر میاندازد.
فیلم مستند «من جلال آلاحمد هستم» به کارگردانی علی اکبری، روز سهشنبه، ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴ در فرهنگسرای اندیشه رونمایی و نقد و بررسی میشود. این مستند ۶۰ دقیقهای به سالهای پایانی و پرالتهاب زندگی جلال آلاحمد میپردازد و وجوه سیاسی و اجتماعی این شخصیت را بررسی میکند.
شرایط فعلی تئاتر، «مملو از تعلیق و معما» توصیف شده است؛ جایی که بسیاری از اجراها به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب و رکود، مخاطبان خود را از دست دادهاند. با این حال، نویسنده با جدا کردن حساب نمایشهای کمدی مبتذل که تحت عنوان «شادی شبانه» رونق دارند، معتقد است که جامعه نیازمند «شوخطبعی» است تا «لودگی» و ذائقه مخاطب باید با آثار خوب تربیت شود.
مهراب قاسمخانی در برنامه «ساطور» به میزبانی منصور ضابطیان، خاطراتی از سانسورهای عجیب سریال «شبهای برره» و پایان ناگهانی آن تعریف کرد. او با بیان اینکه سانسورهای «برای حفظ قدرت» نشانهای از ضعف و عدم اعتمادبهنفس هستند، از آسیبهای خودسانسوری و تغییر ذائقه مخاطب در جامعه صحبت کرد.
بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، در توییتی مدعی شد که صداوسیما با یک پیشنهاد ۵۰۰ هزار دلاری به شهرام شبپره، از او برای حضور در برنامهای در یک پلتفرم نمایش خانگی دعوت کرده، اما این خواننده این پیشنهاد را نپذیرفته است. به گفته بابازاده، تهیهکننده و مجری این برنامه پیشتر تأییدیه حراست صداوسیما را برای این همکاری دریافت کردهاند.
نمایش «آوازخوان طاس» نوشته اوژن یونسکو و با ترجمه داریوش مهرجویی، به کارگردانی قاسم عبداللهی از ۱۶ شهریور تا ۱ مهر در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه میرود. کارگردان این اثر، با وجود ریسک بالای اجرای این نمایشنامه شاخص و ابزورد، هدف خود را ارائه تفسیری متفاوت از آن عنوان کرده است.
داود نامور، رئیس انجمن صنفی تماشاخانههای ایران گفت: که بخش خصوصی آمادگی دارد جشنواره تئاتر فجر را یاری کند و خواستار واگذاری این رویداد مهم فرهنگی به این بخش شد. او همچنین با انتقاد از تأخیر در انتخاب دبیر جشنواره، تأکید کرد که دبیر آینده باید از میان اهالی تئاتر، با سابقه اجرایی و ارتباط قوی با هنرمندان انتخاب شود.
فیلم «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی، ۴۰ سال پس از تولید و پس از طی فراز و فرودهای بسیار، از جمله چهار سال و نیم توقیف، بار دیگر مورد توجه جهانی قرار گرفت و نسخه ترمیمشده آن در بخش کلاسیکهای جشنواره فیلم ونیز هشتاد و دوم، جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.
هفتمین جلسه از دهمین فصل «پاتوق فیلم کوتاه»، روز سهشنبه، ۱۸ شهریورماه، در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. در این جلسه، چهار فیلم کوتاه از کارگردانان ایرانی به همراه یک اثر از کلمبیا نمایش داده میشود و امیر قادری، منتقد سینما، به تحلیل و بررسی آثار خواهد پرداخت.
در برنامه سینمایی «هفت»، پشت پردهٔ انصراف خانه سینما از انتخاب و معرفی فیلم ایرانی به آکادمی اسکار فاش شد. این انصراف در پی ارسال نامهای از سوی برخی هنرمندان خارجنشین به آکادمی اسکار صورت گرفته است که در آن، خواستار عدم پذیرش فیلم از ایران شده بودند.
سیاوش اسعدی، کارگردان فیلم «غریزه»، در گفتوگویی از توقف اکران محدود این فیلم توسط وزارت ارشاد انتقاد کرد. او این اقدام را با وجود داشتن پروانه نمایش، «عجیب» و «غیرقانونی» دانست و گفت این توقف، فرصت معرفی فیلم به اسکار را با مشکل مواجه کرده است.
نمایش «لجنخوار» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردانی ویدا موسوی، از روز سهشنبه، ۱۸ شهریورماه، در تالار حافظ روی صحنه میرود. در آستانه آغاز اجرای این نمایش که روایتی متفاوت از اروندرود را بازتعریف میکند، از پوستر رسمی آن نیز رونمایی شد.
نمایش کمدی موزیکال «ریش فیدل، غبغب مرکل» به نویسندگی امیرعلی نبویان و کارگردانی شهابالدین حسینپور، در دور دوم اجراهای خود از دهه سوم شهریورماه به مدت محدود در تالار حافظ روی صحنه میرود. این نمایش که پیش از این با استقبال مخاطبان مواجه شده بود، با گروهی جدید از بازیگران و نوازندگان، هر شب ساعت ۲۱ اجرا خواهد شد.
این گزارش با اشاره به اداره امور با سرپرست یا بدون مدیر در ادارهکل هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر، از عدم انتصاب دبیر برای چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در آستانه نیمه دوم سال جاری انتقاد کرده و زمان را به عنوان «حلقه مفقوده» در تصمیمگیریهای فرهنگی و هنری معرفی میکند.