مستند «ترنسکُشی» به کارگردانی محسن آقایی، نسخهای بازآفرینیشده و گستردهتر از مستند برنده جایزه «پیلهابریشم»، از شنبه ۱۵ آذر ماه در دانشگاههای سراسر کشور رونمایی میشود و اکران آنلاین آن نیز از ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۴ در پلتفرم سفیرتماشا آغاز خواهد شد.
فیلم سینمایی «آن دیگری» به کارگردانی امیر توکلی و تهیهکنندگی سید محسن جاهد، از روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه در سینماهای گروه هنر و تجربه روی پرده میرود.
امیرحسین سرخیان، تهیهکننده و مجریطرح تئاتر، که سال گذشته سه اثر از جمله «ژوزف» و «سفید و آرام» را روی صحنه برده بود، با تجربهای تازه به قالب «دیجیتالتئاتر» روی آورده است.
جرای چندرسانهای «شدن» به کارگردانی و طراحی بهزاد غلامی، هنرمند ایرانی ساکن کانادا و با سابقه در دنس معاصر و تئاتر تجربی، در شهر تورنتو روی صحنه میرود.
هیئت انتخاب بخش دیگرگونههای اجرایی هفتمین دوره جشنواره تئاتر «شهر» که متشکل از فاتح بادپروا، میلاد مولوی و محمدهادی عطایی است، ۱۲ اثر را به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرد.
فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به نویسندگی و کارگردانی امید میرزایی و تهیهکنندگی سعید خانی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش بینالملل از پانزدهمین دوره جشنواره آنتم (Anthem) در آمریکا شد.
داوران بخشهای مختلف چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر که از پنجم تا دوازدهم آذر ماه در شیراز به دبیری روحالله حسینی در حال برگزاری است، اعلام شدند.
فراخوان نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، به همت انجمن انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری جلال غفاری قدیر، در دو بخش اصلی و جنبی منتشر شد.
روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از حضور ۱۸ مستند ایرانی در بخش مسابقه فیلمهای دانشجویی نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» خبر داد.
پانزدهمین جلسه فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه با نمایش و نقد چهار فیلم، ساعت ۱۷ روز سهشنبه ۱۱ آذر ماه در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
در آستانه نود و هشتمین دوره جوایز اسکار، فهرست غیررسمی ۲۰ فیلم فینالیست بخش جلوههای ویژه اسکار ۲۰۲۶ اعلام شد.
مجله معتبر سینمایی کایه دو سینما، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ خود را منتشر کرد. در این فهرست که با رأی بیش از ۳۰ نفر از کارکنان مجله انتخاب شده است، فیلم درام برزیلی «بعد از ظهرهای تنهایی» اثر آلبرت سِرا در صدر قرار گرفت؛ این دومین صدرنشینی سِرا در سه سال اخیر با این نشریه محسوب میشود.
فراخوان بخش جدید «فجر پلاس» چهل و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با مشارکت انجمن تماشاخانههای خصوصی و مدیریت شاهین چگینی منتشر شد.
تداوم حضور «سرپرستها» به جای مدیران رسمی در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتقادات جدی را در پی داشته است. این روند عجیب که ابتدا با تغییر مدیران زیرمجموعههایی چون تئاتر و موسیقی آغاز شد و سپس به کنار رفتن نادره رضایی از معاونت هنری و جایگزینی محمدمهدی احمدی (سرپرست) رسید، بلاتکلیفی مدیریتی و عدم امکان برنامهریزی کارشناسانه برای حوزههای هنری را در پی داشته است.
هجدهمین دوره جوایز فیلم آسیا-پاسیفیک (APSA) با موفقیت سینماگران ایرانی همراه بود. فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، که پیشتر نخل طلای کن را نیز کسب کرده بود، دو جایزه مهم بهترین فیلم و بهترین کارگردانی این رویداد را به خود اختصاص داد.
تازهترین فعالیت سعید روستایی (کارگردان فیلمهای «متری شش و نیم» و «ابد و یک روز») در مقام تهیهکننده تئاتر، نمایش «هر کس، هرجا و هر چیز» به کارگردانی رعنا مقدم است. این اثر که بر اساس متنی از دانکن مک میلان توسط خود مقدم ترجمه شده است، با شعار «ما به اندازه رازهامون بیماریم» و گروهی پرشمار از بازیگران جوان در سالن شماره یک عمارت نمایشی هما روی صحنه میرود.
روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از حضور ۱۱ مستند بلند خارجی در بخش مسابقه بینالملل نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خبر داد. این آثار از تولیدات سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ هستند و از کشورهایی چون بلژیک، جمهوری چک، هند، قزاقستان، مونتهنگرو و ترکیه در این رویداد شرکت دارند.
جاه و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم هند که در گوآ برگزار شد، با معرفی برندگان خود به کار پایان داد. فیلم سینمایی «رها» ساخته حسام فرهمند و تهیهکنندگی سعید خانی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم اول کارگردان شد. این جایزه به طور مشترک با فیلم «فرانک» از استونی به «رها» تعلق گرفت.
خستین دوره جشنواره فیلم دوحه با معرفی برندگان خود به کار پایان داد. فیلم سودانی «ملکه پنبه» ساخته سوزانه مرغنی که اولین بار در هفته منتقدان ونیز رونمایی شده بود، موفق به دریافت جایزه فیلم محبوب تماشاگران شد.
اقتباس سینمایی جدید فرانسوا اوزون از رمان مشهور «بیگانه» اثر آلبر کامو، با واکنش شدید کاترین کامو، دختر و مدیر میراث ادبی نویسنده، روبهرو شده است. کاترین کامو این اقتباس را در مجموع خوب ارزیابی میکند، اما کارگردان را به دلیل فاصله گرفتن از متن اصلی در بخش پایانی و گرفتار شدن در «تصحیحهای سیاسی» مورد انتقاد قرار داده است.