عمارت نوفللوشاتو این روزها با چهار اثر نمایشی جدید، فضایی پر جنبوجوش را تجربه میکند. از «راز شکست فاتحان» به کارگردانی نوید خدام عباسی و «ریکاوری» اثر امیرمحمد دشتگلی گرفته تا نمایشنامهخوانی «جادوی آینه» با حضور بهنوش بختیاری و دهها کودک و نوجوان و همچنین تمدید اجرای «به یک قاتل ساده نیازمندیم» به کارگردانی مریم امینی، علاقهمندان به تئاتر میتوانند گزینههای متنوعی را برای تماشا انتخاب کنند.
آروند دشتآرای، کارگردان تئاتر، تازهترین اثر خود، «ماهی بلژیکی» را مرداد و شهریور امسال در تهران روی صحنه میبرد. این نمایش که اقتباسی از متن لئونور کُنفینو، نمایشنامهنویس برجسته فرانسوی، با برگردان حمیدرضا امانپور قرایی است.
نمایش «باغ عدن» نوشته احسان معجونی و به کارگردانی شایان افشردی، با بازی فرزانه میدانی و احسان معجونی، از ۴ تیر ماه ساعت ۲۱ در سالن استاد سمندریان اجراهای خود را آغاز میکند.
باغ کتاب تهران میزبان هفته فیلم روسیه شده! از ۱۹ تا ۲۳ خرداد، هر شب ساعت ۱۸، میتونید ۵ فیلم جذاب از سینمای روسیه رو به صورت رایگان تماشا کنید. این برنامه بخشی از هفته فرهنگی روسیه در ایران است که فرصتی عالی برای آشنایی با سینمای معاصر این کشوره.
با وجود تنها سه روز باقیمانده تا آغاز اکران فیلم «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی در سینماها (۲۱ خرداد)، پیشفروش بلیت این اثر در سامانههای بلیتفروشی آغاز نشده است. این وضعیت با انتقاد شدید سازندگان فیلم همراه شده و به نظر میرسد اختلافات داخلی شورای صنفی نمایش و تغییرات پیشنهادی در ترکیب اعضای آن، عامل اصلی بروز این حاشیه بزرگ در آستانه اکران این فیلم سینمایی باشد.
بیژن اشتری، مترجم، نویسنده و روزنامهنگار برجسته ایرانی، عصر روز گذشته (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) در سن ۶۴ سالگی در منزل خود بر اثر سکته قلبی درگذشت. محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث، ضمن تایید این خبر، اشاره کرد که اشتری در سالهای اخیر با سرطان نیز درگیر بوده است.
امیر سمواتی، بازیگر و تهیهکننده پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران، ساعاتی پیش در سن ۶۵ سالگی در یکی از بیمارستانهای تهران به دلیل عارضه قلبی درگذشت. فرزند ایشان در گفتگویی این خبر را تأیید کرده و افزود که پدرش شب گذشته دچار عارضه قلبی شده و پس از عمل جراحی امروز، متاسفانه در بخش مراقبتهای ویژه (ICU) جان به جانآفرین تسلیم کردهاند.
فیلم «به او بگو که دوستش دارم» ساخته رومَن بُرَنژه، تلاشی احساسی و تجربهگرایانه برای بازخوانی سوگ مادری است که هیچگاه فرصت شناختنش فراهم نشد. فیلمی در مرز مستند، داستانی و خودزندگینامه، که از خاطرات شخصی فراتر میرود و به بازتابی جهانی از رابطه پیچیده مادر و دختر تبدیل میشود.
فیلم سینمایی «Ballerina» از دنیای جان ویک، با محوریت شخصیت «ایو» با بازی آنا د آرماس، تلاشی جسورانه و خونآلود برای تعریف دوباره قدرت زنانه در ژانر اکشن است. فیلمی که با ترکیبی از خشونت بیرحمانه، سبک بصری جذاب و حضور کاراکترهای آشنا از سری اصلی، تجربهای تماشایی برای طرفداران این فرنچایز بهارمغان میآورد.
فیلم ?Heads or Tails ساختهی کارگردانان ایتالیایی، با بازی جان سی. رایلی در نقش بافلو بیل، تلفیقی شوخ و سوررئال از اسطورههای غرب وحشی و طنز اروپایی ارائه میدهد؛ اثری که در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن بهنمایش درآمد و با نگاه خلاقانهاش به ژانر وسترن، تماشاگر را هم میخنداند و هم متعجب میکند.
هاروی واینستین، تهیهکننده پیشین هالیوود که به دلیل پروندههای متعدد آزار جنسی چهرهای منفور در فضای عمومی شده، در مصاحبهای تلفنی و نادر با شبکه فاکس ۵ اظهار داشت که «پشیمان» است و «رفتاری غیراخلاقی» داشته، اما همچنان اصرار دارد که «هیچگاه مرتکب جرم یا عمل غیرقانونی نشده است».
مارتین اسکورسیزی، کارگردان افسانهای سینمای آمریکا، در یک حضور متفاوت و غافلگیرکننده در اپیزود نخست سریال جدید Apple TV+ با نام «The Studio» ایفای نقش کرد. با این حال، حتی مقابل دوربین نیز از تیزبینی کارگردانیاش دست برنداشت.
فیلم «Rosemead» جدیدترین و متفاوتترین اثر لوسی لیو، روایتی تکاندهنده از مادری درگیر با بیماری لاعلاج و پسری درگیر اسکیزوفرنی است؛ فیلمی که در دل سینمای مستقل شکل گرفته و پس از هفت سال تلاش، در جشنواره تریبکا به نمایش درآمد.
با نزدیک شدن به اعلام برندگان Governors Awards، بحثها بر سر ۲۵ چهره سرشناس هالیوود که تاکنون از اسکار افتخاری بیبهره ماندهاند، داغ شده است. از جمله این نامها میتوان به هریسون فورد، ریدلی اسکات، پام گریر و جت لی اشاره کرد؛ هنرمندانی که علیرغم تأثیر عمیقشان بر سینما، هنوز موفق به دریافت این جایزه مادامالعمر آکادمی نشدهاند و اکنون زمان آن است که هیئت مدیره آکادمی به دستاوردهای برجسته آنها ادای احترام کند.
نتفلیکس در مستند «تایتان: فاجعه اوشنگیت» به بازخوانی فاجعهبارترین سفر توریستی عمقدریایی سالهای اخیر میپردازد؛ سفری که پنج نفر را در زیردریایی ناامن به کام مرگ کشاند. این مستند پرتنش، نمایی از غرور، نادیدهگرفتن هشدارها و اشتباهات مرگبار است.
در دنیایی که اکثر مردم جشنوارههایی چون کن و ونیز را بهعنوان اوج شکوه سینمایی میشناسند، شاید عجیب باشد که جشنواره مورد علاقهی من یک رویداد پرهیاهو اما صمیمی و جوانپسند در شهر زیبای انسی فرانسه باشد؛ جایی که انیمیشن، نه یک ژانر حاشیهای، بلکه ستارهی بیچونوچرای صحنه است.
نمایش «کارنامهی بُندارِبیدَخش»، اثری از بهرام بیضایی، به کارگردانی مشترک ساناز پوردشتی و مهدی وحیدروش، از ۲۰ خردادماه دور دوم اجراهای خود را در مجموعه تئاتر لبخند آغاز میکند. این نمایش که پیشتر با استقبال مخاطبان در کارگاه نمایش تئاترشهر مواجه شده بود، روایتی از تقابل جمشاه و وزیرش بُندارِبیدَخش را به تصویر میکشد.
جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی ۲۰۲۵، به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد صنعت انیمیشن در جهان، همچنان بستری بینظیر برای نمایش و کشف آثار کوتاه انیمیشن است. هر سال، این جشنواره بهترینها را در حوزه انیمیشن کوتاه گرد هم میآورد تا قصههایی ناب، خلاقانه و گاه تکاندهنده را به مخاطبان و حرفهایها عرضه کند. در این مقاله، ۱۰ فیلم کوتاه منتخب از رقابتهای امسال را بررسی میکنیم که هر کدام به شیوهای منحصربهفرد، طیف گستردهای از موضوعات و سبکهای بصری را پوشش میدهند و هیچ تماشاگر علاقمند به انیمیشن نباید فرصت دیدن آنها را از دست بدهد.
در عصر فرنچایزها و دنبالهسازیهای بیپایان، مرگ شخصیتهای محبوب دیگر نقطهی پایان نیست. از «جان ویک» گرفته تا «جیمز باند» و «سوپرمن»، قهرمانانی که میمیرند و برای بازگشت و زنده شدن تا قسمت بعدی صبر میکنند. اما این روند چه بلایی بر سر روایت، هیجان و معنای واقعی مرگ در سینما آورده است؟
مایکل داگلاس در مستند تازهای با عنوان «America’s Burning» نهتنها راوی اصلی بلکه تهیهکننده اجرایی آن است. این مستند سیاسی-اجتماعی که برای نخستینبار در جشنواره ترایبکا نمایش داده شد، تصویری بیپرده از شکاف سیاسی، فروپاشی طبقه متوسط و خطر فروپاشی اجتماعی در آمریکا ارائه میدهد.