یکشنبه , ۲۷ مهر, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 6
نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پست‌دراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمی‌خیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربه‌ای متفاوت رقم بزند.

پریسا نوروزی؛ و نگاهی انتقادی به «سمنوپزان»ِ آل‌احمد در «نه ماه پس از تولید»؛ بازتولید مناسبات مردسالارانه در یک جمع زنانه! شنبه 27 مرداد 1403 16:04

پریسا نوروزی؛ و نگاهی انتقادی به «سمنوپزان»ِ آل‌احمد در «نه ماه پس از تولید»؛ بازتولید مناسبات مردسالارانه در یک جمع زنانه!

پریسا نوروزی در «نه ماه پس از تولید»، ترجیح داده از فضای سنتی جلال آل احمد تا حدودی فاصله گرفته و یک فضای زنانه غیرطبیعی را بازنمایی کند که شبیه بعضی آثار تئاتر و سینمای معاصر ما است. طعنه‌ها، پنهان‌کاری‌ها، سکوت‌ها و اطوارها، به خوبی نشان از محافظه‌کاری درازدامن این قبیل جمع‌های زنانه است.

درباره نمایش خون‌مُردگی به کارگردانی مهدی جلینی؛ ماجرای عجیب بیمار اتاق ۱۳ شنبه 20 مرداد 1403 19:48

درباره نمایش خون‌مُردگی به کارگردانی مهدی جلینی؛ ماجرای عجیب بیمار اتاق ۱۳

شاید بتوان مهم‌ترین برگ برنده نمایش «خون‌مُردگی» را قصه‌ای باورپذیر با تعلیقی تماشایی دانست که «محسن سنگ ‌سفیدی» در جایگاه نمایشنامه‌نویس در طول روایت می‌پروراند و شخصیت‌ها را حول یک وضعیت واقعی که بتدریج بحرانی می‌شود سامان می‌دهد.

نقدی بر نمایش «در جستجوی بازیگر هملت» به کارگردانی مسعود دلخواه و نگاهی به امر معاصر در بوطیقای فرهنگی؛ هملت‌هایی که تبدیل به اشباح شدند چهارشنبه 17 مرداد 1403 23:30

نقدی بر نمایش «در جستجوی بازیگر هملت» به کارگردانی مسعود دلخواه و نگاهی به امر معاصر در بوطیقای فرهنگی؛ هملت‌هایی که تبدیل به اشباح شدند

مسعود دلخواه به‌عنوان دراماتورژ نمایش در جستجوی بازیگر هملت، می‌تواند فُرمی نظام‌مند با ساختار قصه‌گو را ایجاد کند؛ اما او ژانر هملت را تغییر می‌دهد و آن را به یک نمایش مستند معاصر از تمرین خود با شاگران واقعی‌اش تبدیل می‌کند.

نگاهی به نمایش‌های «تاری» و «دموکراسی با طعم همبرگر»؛ اجراهایی در حال و هوای اقتباس و بازخوانی دوشنبه 15 مرداد 1403 01:24

نگاهی به نمایش‌های «تاری» و «دموکراسی با طعم همبرگر»؛ اجراهایی در حال و هوای اقتباس و بازخوانی

حامد شفیعی‌خواه برای مواجهه با داستان کوتاه و خواندنی «هلیمِ جان‌سخت» وانگ مِنگ، به چینی‌زدایی از مناسبات متن مبادرت ورزیده و یک خانواده کمابیش انتزاعی، اما ملموس را به صحنه آورده است.

نقدی بر نمایشنامه‌ «مارش پیروزی و دو نمایشنامه‌ دیگر» نوشته‌ بهزاد صدیقی دوشنبه 15 مرداد 1403 01:22

نقدی بر نمایشنامه‌ «مارش پیروزی و دو نمایشنامه‌ دیگر» نوشته‌ بهزاد صدیقی

این سه نمایش‌نامه‌ی پیوسته‌مضمون و در عین حال مستقل، کنکاشی واقع‌بینانه در باب مقوله‌ای است که رد تاریخی آن را به‌کرات در زنده‌گی انسان‌ها دیده‌ایم و متأسفانه تضمینی برای تکرار‌نشدن آن هم وجود ندارد.

 درباره نمایش تاری اثر محمد برهمنی؛ بر آستانه ‎ی مرگ شنبه 13 مرداد 1403 00:22

درباره نمایش تاری اثر محمد برهمنی؛ بر آستانه ‎ی مرگ

اجرای «تاری» قابلیت تفسیر و اندیشه‌ورزی را دارد و گفتمانی را برای علاقمندان به تئاتر و تفکر مهیا می‌کند.

درباره نمایش «شکستن خط فرضی» به کارگردانی رسول کاهانی؛ مصائب اینجا و اکنونِ یک خانواده مدرن ایرانی جمعه 12 مرداد 1403 13:51

درباره نمایش «شکستن خط فرضی» به کارگردانی رسول کاهانی؛ مصائب اینجا و اکنونِ یک خانواده مدرن ایرانی

رسول کاهانی در نمایش «شکستن خط فرضی» توانسته با مهارت، روایتی از یک خانواده مدرن ایرانی ارائه دهد که در آستانه فروپاشی است اما برای گریز از آن تقلا می‌کند و بی‌وقفه دست و پا می‌زند حتی اگر نتیجه مثبتی به دست نیاید. گویی این خانواده، بیش از تداوم می‌بایست به پایان فکر کرده و خود را آماده جنگ و جدال‌های آتی در قبال تقسیم میراث خانوادگی کند.

درباره نمایش «وی ای آر»؛ درماندگی آموخته شده چهارشنبه 10 مرداد 1403 21:00

درباره نمایش «وی ای آر»؛ درماندگی آموخته شده

نمایش «وی ای آر» اثری چند لایه است که با بازی یک دست بازیگرانش که نشان از کارگردانی صحیح اثر داشته آدمی را در پی شناخت مفهوم زندگی در جهانی که در حال تهی شدن از معناست به چالش می‌کشاند.

وقتی زیگموند، تقابل فروید و یونگ را جدی نمی‌گیرد دوشنبه 8 مرداد 1403 23:02

وقتی زیگموند، تقابل فروید و یونگ را جدی نمی‌گیرد

نمایش زیگموند که این روزها در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، مخاطبانِ تئاتر را راضی کرده تا هر روز بر تعداد مخاطبانش اضافه شود.

تکرار یک پرسش استراتژیک در نمایش‌ «شاه لیر»؛ کدام شکسپیر با کدام سیاست اجرایی؟! شنبه 6 مرداد 1403 17:16

تکرار یک پرسش استراتژیک در نمایش‌ «شاه لیر»؛ کدام شکسپیر با کدام سیاست اجرایی؟!

شاه‌لیر کاوه مهدوی تلاشی است قابل اعتنا اما ناکافی در خوانشی تازه و معاصر از متن شکسپیر. اما همچنان برای فراتر رفتن از ملال‌انگیزی اجراهای منتسب به نمایشنامه‌های شکسپیری، می‌بایست تمهیدات خلاقانه‌تری تدارک دید.

درباره پرفورمنس «هفده دقیقه صحنه خالی» نصیر ملکی‌جو؛ ضیافتی در هفده دقیقه سه شنبه 2 مرداد 1403 00:44

درباره پرفورمنس «هفده دقیقه صحنه خالی» نصیر ملکی‌جو؛ ضیافتی در هفده دقیقه

ازاین‌منظر اجرایی که ملکی‌جو بر صحنه آورده، مازاد چندانی تولید نکرده، ما تماشاگران این روزهای تئاتر را شگفت‌زده نمی‌کند و به‌نظر می‌آید در آینده هم به خاطره‌ای ماندگار و خوشایند بدل نشود. نصیر ملکی‌جو به گواه آثاری که بر صحنه آورده، کارگردانی پیشرو و خلاق بوده و بعضی از اجراهای ماندگار سال‌های اخیر را به کمک دوستان خویش بر صحنه آورده است.

نگاهی کوتاه به نمایش افیلا؛ افلیای تصویر ساز جمعه 29 تیر 1403 21:26

نگاهی کوتاه به نمایش افیلا؛ افلیای تصویر ساز

شقایق فتحی به درستی فهمیده عالم برزخ افلیا برای مخاطب حی و حاضر با سورئالیسم همخوان است.

درباره نمایش «صداهایی ورای تاریکی»؛ سرکوب‌شدگانی که مشق دموکراسی و دادخواهی می‌کنند جمعه 29 تیر 1403 20:34

درباره نمایش «صداهایی ورای تاریکی»؛ سرکوب‌شدگانی که مشق دموکراسی و دادخواهی می‌کنند

می‌توان نمایش «صداهایی واری تاریکی» را یکی از اجراهای به نسبت خوب امسال فرض گرفت که با ترکیب بازیگران محدود حرفه‌ای و اکثر جوانان آماتور توانسته چه به لحاظ زیباشناسی و چه از منظر هستی‌شناسی، حرف تازه‌ای برای تئاتر ما به ارمغان بیاورد.

نقد نمایش «تایتان»؛ آخر بازی آخرالزمانی پنجشنبه 28 تیر 1403 00:43

نقد نمایش «تایتان»؛ آخر بازی آخرالزمانی

نمایش «تایتان» را می‌توان با جهان سینمایی شده فیلم‌هایی چون «مکس دیوانه» (Mad Max) به‌لحاظ شورش و ضدعاطفی شدن و شورش طبقات مختلف در آخرالزمان که در این نمایش جلوه‌گاهی از گردهمایی‌های یاغی‌گرایانه خدایان است، «هانیبال» از منظر خوردن مغز انسان مومیایی شده و «جوکر» با رویکردی جنون‌زدگی در پس انزوا در میان جماعات انسانی، تطبیق دارد.

نگاهی به نمایش‌های «در انتهای گلو» و « گورکن» شنبه 23 تیر 1403 11:33

نگاهی به نمایش‌های «در انتهای گلو» و « گورکن»

شاید بزرگترین کاستی اجرایی چون «گورکن» را بتوان در نسبتی که با «رئالیسم» برقرار می‌کند دانست.

درباره نمایش «تایتان» به کارگردانی بابک محمودزاده؛ گذار از یا گذر به «فاجعه‌اندیشی» سه شنبه 19 تیر 1403 18:39

درباره نمایش «تایتان» به کارگردانی بابک محمودزاده؛ گذار از یا گذر به «فاجعه‌اندیشی»

نمایش «تایتان» سخت‌خوان و دیرفهم است. گویی اتصال گذشته اسطوره‌ای بشر به آخرالزمانی که اینجا ترسیم شده امکان تفسیرهای بی‌پایان را ممکن کرده و بر سرگشتگی مخاطبان به شکل فزاینده‌ای افزوده است. صدالبته این پیچیدگی روایت، فضلیت محسوب نمی‌شود و اصولاً کار هنر ساده کردن جهان پر از ابهام معاصر است.

نگاهی به نمایش «خارشتر» به کارگردانی سیدعلی موسویان؛ دیر آمدی ای نگار سرمست سه شنبه 19 تیر 1403 11:56

نگاهی به نمایش «خارشتر» به کارگردانی سیدعلی موسویان؛ دیر آمدی ای نگار سرمست

این کار چندان تخت و بی‌فراز و فرود است که تحمل تماشاگر علاقه‌مند را به چالش می‌کشد و او باید قهقه خنده‌های پر سر و صدایش را به رخ همه تماشاگران عزیز برساند تا آنان نیز باری، تبسمی و لبخندی از سر صدق بزنند.

درباره نمایش‌های «هاله» و «خیابانخانه» تئاتر اضطرار و اضطراب شنبه 16 تیر 1403 18:22

درباره نمایش‌های «هاله» و «خیابانخانه» تئاتر اضطرار و اضطراب

در این مطلب به دو اجرا می‌پردازیم از نسل جوان که نشانه‌‌هایی دارد مهم از برای ما مخاطبان همیشگی تئاتر.

نقد نمایش «گورکن» به کارگردانی علی‏‌محمد کاظم‌‏نیا؛ قبرکن‌ها؛ گورخواب‌ها دوشنبه 11 تیر 1403 00:07

نقد نمایش «گورکن» به کارگردانی علی‏‌محمد کاظم‌‏نیا؛ قبرکن‌ها؛ گورخواب‌ها

نمایش «گورکن» می‌تواند بهتر از این باشد، اگر که به مانند وودی آلن توان شوخی‌کردن با مرگ را بیش از این در چنته داشته باشد.

درباره نمایش‌های «توو» و «لاتاری»؛  تئاتری‌هایی که بدون ابتذال می‌خنداند دوشنبه 4 تیر 1403 00:39

درباره نمایش‌های «توو» و «لاتاری»؛ تئاتری‌هایی که بدون ابتذال می‌خنداند

این هفته به دو اجرا می‌پردازیم که فضایی کمیک دارند و توانسته‌اند تاحدودی رضایت مخاطبان خویش را جلب کنند. دو اجرا از دو کارگردان جوان و خلاق کشور که دستی هم بر آثار سینمایی داشته و این روزها آثاری از آنان بر پرده‌های سینما یا پلتفورم‌های نمایش خانگی است.