غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «کیک محبوب من» درباره حواشی به وجود آمده درباره این فیلم توضیحاتی ارائه داد.
فیلم «All of You» به کارگردانی ویلیام بریجز و بازی برت گلداستین (نویسنده مشترک)، یک درام رمانتیک جدی است که در آیندهای نزدیک رخ میدهد. داستان، جهانی را به تصویر میکشد که در آن شرکت Soul Connex با ادعای کشف فرمول علمی «سولمیت»، انتخاب انسانی در عشق را مصادره کرده است. فیلم حول محور رابطه میان دو دوست قدیمی، سایمون (برت گلداستین) و لورا (ایموجن پوتس) میگردد که علیرغم کشش عاطفی انکارناپذیر میانشان، تصمیم میگیرند به نتیجه تست علمی اعتماد کنند.
با اعلام فهرست آثار انتخابی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم توکیو، سینمای ایران نمایندهای در بخش مسابقه اصلی ندارد، اما دو فیلم «دور درمیانه شرق» به کارگردانی آرش انیسی و «دخترِ نوح» به کارگردانی امیررضا جلالیان به بخش «آینده آسیا» راه یافتند. این جشنواره از ۲۷ اکتبر (۵ آبان) با فیلم «صعود برای زندگی» افتتاح و در ۵ نوامبر (۱۴ آبان) با «همنت» ساخته کلوئی ژائو به کار خود پایان میدهد.
فیلم سینمایی درام «این جمعیت قابل کنترل» به کارگردانی محمدمتین اوجانی، امشب (سهشنبه ۸ مهر) ساعت ۲۰، در بخش سینما آنلاین پلتفرم فیلمنت عرضه خواهد شد. این فیلم که محصول سال ۱۴۰۲ است، داستان تلاش پسر یک مادر ۸۰ ساله و پرجمعیت در جنوب شهر را برای برآورده کردن آرزوی سفر حج او روایت میکند، تلاشی که طبق برنامه پیش نمیرود.
فیلم سینمایی «زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد و تهیهکنندگی مشترک کامبیز بابایی و بهمن کامیار، در جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو (برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۵) جایزه بهترین فیلم خارجی را کسب کرد. این فیلم که نخستین ساخته سینمایی پرشاد است، پیش از این نیز به بخش پایانی رقابت بهترین فیلم در جشنواره بینالمللی «پل طلایی» استانبول راه یافته بود.
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران در واکنش به حواشی اخیر پیرامون معرفی فیلم ایران به اسکار، اطلاعیهای صادر کرد و ضمن ابراز تأسف از بیانیه کمیته اسکار، از تصمیم خانه سینما برای کنارهگیری از فرآیند انتخاب فیلم قویاً دفاع کرد. این انجمن تأکید کرده که حذف سه چهره برجسته سینمایی از فهرست کمیته انتخاب توسط بنیاد سینمایی فارابی، نقض آشکار توافق و دلیلی بر تصمیم شجاعانه و مسئولانه خانه سینما برای حفظ استقلال و اعتبار خود بوده است.
فیلم علمی-تخیلی «۱۲ میمون» (Twelve Monkeys) ساخته تری گیلیام (۱۹۹۵)، با گذشت سه دهه، همچنان بهعنوان یکی از پایههای اصلی ژانر سفر در زمان شناخته میشود. این فیلم که با الهام از کوتاهمستند تجربی «لا ژته» کریس مارکر ساخته شد، با ترکیب دقیق تصاویر دیستوپیایی، حلقههای زمانی پیچیده و روایت پرهیجان احساسی، به یک تراژدی انسانی ماندگار تبدیل شده است.
سازمان SAG-AFTRA، صنف بازیگران هالیوود، به شدت از «تیلی نورود»، بازیگر ساخته شده توسط هوش مصنوعی، انتقاد کرد. این شخصیت دیجیتال، که توسط ایلین وان در ولدن خلق شده، اخیراً به موضوع بحثبرانگیزی در هالیوود تبدیل شده و ادعا شده بود چندین نماینده هنری علاقهمند به امضای قرارداد با آن هستند.
نیکول کیدمن، بازیگر برجسته هالیوود، و کیت اوربان، خواننده و ترانهسرای کانتری، پس از ۱۹ سال ازدواج تصمیم به جدایی گرفتهاند. این زوج دو دختر دارند و سالها به عنوان یکی از محبوبترین زوجهای هالیوود شناخته میشدند.
پس از موفقیت خیرهکننده بازاکران فیلم «میانستارهای» در آیمکس، بسیاری از منتقدان معتقدند حالا نوبت فیلم «جاذبه» است تا دوباره روی بزرگترین پردههای سینما بدرخشد. این اثر هیجانانگیز و برنده اسکار، یکی از نابترین تجربههای بصری تاریخ سینما محسوب میشود که تماشای آن روی پردههای معمولی هرگز با نسخه اصلی قابل مقایسه نیست.
شاهد احمدلو، کارگردان و عضو گروه انتخاب نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران، معتقد است که این رویداد تازه تأسیس میتواند با تداوم و پشتیبانی مالی، بستری برای کشف استعدادهای نو و ارتقای سینمای کمدی کشور باشد. احمدلو با تأکید بر درخشان بودن و رعایت استانداردها در فیلمهای کوتاه و انیمیشنهای ارسالی، این آثار را «پدیده» خواند که نشاندهنده ظرفیتهای ارزشمند نسل جوان است.
بهمن کامیار، به مشکلات دو سالهای که مانع صدور پروانه نمایش فیلم «لاکپشت» میشد، پرداخت و دلیل اصلی آن را «برداشتهای سلیقهای» و اعمال ممیزیهایی دانست که با «سبک زندگی نمایش داده شده در فیلم» ناسازگار قلمداد میشد. کامیار همچنین تأکید کرد که فیلمنامه «لاکپشت» از ابتدا برای فرهاد اصلانی نوشته شده بود و بدون حضور او، فیلم ساخته نمیشد.
فیلم معمایی «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به کارگردانی شهرام مکری، به عنوان نماینده رسمی تاجیکستان در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد. این فیلم که محصول مشترک ایران، تاجیکستان و امارات است، چهارمین فیلم بلند مکری و چهارمین اثری است که از سوی تاجیکستان به آکادمی معرفی میشود.
فیلم تاریخی «نورنبرگ» با بازی درخشان راسل کرو و رامی مالک، یک درام تاریخی تأثیرگذار و مرتبط با زمانه امروز را ارائه میدهد. داستان فیلم وقایع پیش از محاکمههای نورنبرگ را بازگو میکند و نگاه تازهای به عدالت بینالمللی پس از جنگ جهانی دوم ارائه میدهد.
«ابدیت» جدیدترین کمدی رمانتیک دنیای پس از مرگ است که در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی دیوید فراین و با بازی مایلز تلر، الیزابت اولسن و کالوم ترنر، داستان یک مثلث عشقی پس از مرگ را روایت میکند و با طراحی صحنه و فیلمبرداری جذاب، تجربهای دلنشین و خیالانگیز برای دوستداران ژانر کمدی رمانتیک ارائه میدهد.
اندرو گارفیلد، بازیگر تحسینشده هالیوود، اعلام کرد که در فیلم «The Social Reckoning» به کارگردانی آرون سورکین نقشی نخواهد داشت؛ دنبالهای بر «شبکه اجتماعی» (۲۰۱۰) که قرار است در سال ۲۰۲۶ اکران شود.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بار دیگر تهدید کرد که بر تمامی فیلمهای تولیدشده خارج از ایالات متحده تعرفه ۱۰۰ درصدی اعمال خواهد کرد؛ اقدامی که به گفته او برای بازگرداندن صنعت فیلمسازی «دزدیدهشده» آمریکا ضروری است.
ریچارد لینکلیتر در «Blue Moon» با همراهی اتان هاوک، روایتی عمیق و تراژیک از شب آخر زندگی لورنس هارت، ترانهسرای افسانهای برادوی، خلق میکند؛ هنرمندی که در میانه شهرت ازدسترفته، مستی همیشگی و رؤیای دستنیافتنی عشق، با زخمهای روحش میجنگد.
شراره رخام، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفتوگو با تی وی پلاس، جزئیات تازهای از پیشنهادهای غیراخلاقی که در ازای گرفتن نقشهای پرکار دریافت کرده، ارائه کرد. رخام مدعی شد که پیشنهادی صریح برای "شش ماه همراهی" با یک تهیهکننده برای بازی در یک سریال با دستمزد بالا دریافت کرده و همچنین با درخواست عجیب یک نویسنده مواجه شده که میخواست برای نوشتن «در مورد چشمهایش» به بالکن خانهاش برود.
حمزه صالحی، نویسنده فیلمهای پرفروشی چون «فسیل» و «اجل معلق»، در یک گفتوگو، از ارقام بالای دستمزد نویسندگان در سینما و تلویزیون ایران پرده برداشت. او اعلام کرد که دستمزد نگارش یک فیلمنامه سینمایی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و در برخی موارد، این رقم میتواند تا یک میلیارد تومان نیز افزایش یابد.
ویستاویژن یکی از نوآوریهای مهم تاریخ سینماست که در سال ۱۹۵۴ توسط کمپانی پارامونت معرفی شد. این فرمت فیلمبرداری با استفاده از فیلم ۳۵ میلیمتری افقی توانست تصاویری با وضوح و کیفیت بالاتر ارائه دهد و تحولی در نمایش فیلمهای عریض (Widescreen) ایجاد کند. اگرچه عمر تجاری ویستاویژن کوتاه بود، اما تأثیر آن بر فناوریهای سینمایی و استانداردهای تصویربرداری تا امروز ادامه یافته است.