یکشنبه , ۲۳ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 3
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

آیا غربت محل خوبی برای نخبه‌های ایران است؟ یکشنبه 5 اسفند 1403 01:48

آیا غربت محل خوبی برای نخبه‌های ایران است؟

در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر هنگامی که فیلم اعجاب‌برانگیز «پیرپسر» اُکتای براهنی پس از چند سال توقیف در سالن همایش‌های برج میلاد فقط در یک سانس برای اهالی مطبوعات به نمایش در آمده بود، بار دیگر این پرسش پیش آمد که آیا همان ساز و کار برای رنجاندن و رماندن هنرمندان این‌بار نیز درصدد دور کردن هنرمند نخبه‌ای دیگر است؟

چرا پلشتی های حسن پورشیرازی با همه بدی‌هایش فراموش نمی‌شود؟ یکشنبه 5 اسفند 1403 01:43

چرا پلشتی های حسن پورشیرازی با همه بدی‌هایش فراموش نمی‌شود؟

غلام باستانی گویا قدمتی دیرینه در نهان همه‌مان داشت. حال نه به‌ شدتی که دیده‌ایم. شاید گوشه‌ای از نادرستی‌هایش را همگان دارا باشیم. حال در مقام پدر یا انسان امروزی. حسن پورشیرازی این آیینه کدر را زدود.

فستیوالی سفارشی، سلیقه‌ای یا سینمایی؟ یکشنبه 5 اسفند 1403 01:30

فستیوالی سفارشی، سلیقه‌ای یا سینمایی؟

مساله مهم دیگر به خارج کردن فیلم‌های قابل توجه و باکیفیت از بخش مسابقه و نمایش آن در بخش خارج از مسابقه مربوط بود به نحوی که به استناد جمعیت حاضر در سالن نمایش‌های میلاد، فیلم‌های خارج مسابقه به مراتب از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ موفق‌تر و شلوغ‌تر شدند.

فیلم فجر راه به کجا می‌برد؟ چهارشنبه 1 اسفند 1403 14:32

فیلم فجر راه به کجا می‌برد؟

منطقی‌اش این است که سرمایه‌گذاری فیلم را بسازد و بعدتر در فرایند اکران عمومی و حواشی آن از فیلم درآمدزایی کند. اما در عمده موارد برای فیلم‌های ایرانی قضیه اینطوری پیش نمی‌رود. سینمای ایران به‌شدت به بودجه‌های دولتی وابسته است.

درباره فیلم «شاه‌نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو؛ سوءاستفاده در قامت ادای دین چهارشنبه 1 اسفند 1403 12:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «شاه‌نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو؛ سوءاستفاده در قامت ادای دین

در این مطلب به نقد فیلم «شاه‌نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو پرداختیم.

درباره «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی سه شنبه 30 بهمن 1403 20:24

درباره «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی

فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، پس از سال‌ها دوری او از سینمای ملودرام، بازگشتی تحسین‌برانگیز به این ژانر است. این اثر، با اقتباس از رمان نوجوانانه‌ای به همین نام نوشته فرهاد حسن‌زاده، داستانی پدر-دختری را در یک روز در تهران روایت می‌کند.

نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ فانتزی‌های سورئال و کمدی‌های پیچیده از جنس سروش صحت سه شنبه 30 بهمن 1403 19:24

نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ فانتزی‌های سورئال و کمدی‌های پیچیده از جنس سروش صحت

فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» ساخته سروش صحت به نظر می‌رسد یک اثر پیچیده و فانتزی باشد که می‌خواهد با شیوه‌ای خاص به دنیای درونی شخصیت‌هایش بپردازد.

درباره فیلم «پیرپسر»؛ زخم‌هایی که هرگز ترمیم نمی‌شوند سه شنبه 30 بهمن 1403 14:51

درباره فیلم «پیرپسر»؛ زخم‌هایی که هرگز ترمیم نمی‌شوند

یکی از نقاط قوت فیلم، تغییر تدریجی ژانر آن است. در ابتدا، فیلم به نظر می‌رسد که صرفاً یک درام خانوادگی تلخ است، اما کم‌کم تبدیل به تریلری روانشناختی می‌شود که مخاطب را درگیر کرده و در نهایت با پایانی تراژیک، او را مبهوت رها می‌کند.

سهم سینمای ایران از اکران بین‌الملل؛ فقط فیلم‌های زیرزمینی دوشنبه 29 بهمن 1403 17:13

سهم سینمای ایران از اکران بین‌الملل؛ فقط فیلم‌های زیرزمینی

مدتی است که از سینمای رسمی ایران فیلمی به پرده های سینماهای غرب نیامده اما در عوض، فیلم های کاملا مستقل و بدون مجوز که به‌شکل زیر زمینی و با امکانات مالی محدود ساخته شده، و یا کلا سینماگران ایرانی آنرا در خارج از کشور ساخته اند مورد توجه نه تنها جشنواره ها، بلکه پخش کنندگان نیز قرار گرفته است.

راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل؛ نفس‌هایی که به شماره افتاده یکشنبه 28 بهمن 1403 03:05

راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل؛ نفس‌هایی که به شماره افتاده

سینمای مستقل در ایران آخرین نفس‌هایش را می‌کشد. در شرایطی که تولیدات سینمایی کشور عمدتا به فیلم‌های کمدی تجاری یا فیلم‌های ارگانی محدود شده است، جایگاه سینمای مستقل بیش از هر زمان دیگری متزلزل به نظر می‌رسد. عدم حمایت نهادهای صنفی، سازمان‌های فرهنگی و سیاست‌گذاران سینمایی از این جریان، باعث شده است که بسیاری از فیلمسازان مستقل، امکان تولید، اکران عمومی و حتی حضور در جشنواره‌های داخلی را از دست بدهند.

نگاهی به فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی؛ مغشوش با دیالوگ‌های شعاری یکشنبه 28 بهمن 1403 02:29

نگاهی به فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی؛ مغشوش با دیالوگ‌های شعاری

یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که پیش می‌آید، این است که ما پروین را فقط در دو، سه پلان کوتاه در حال شعر گفتن البته غیر از شعر محتسب و مست در محفل ادبی شاعران دیده‌ایم. چرا اثر زیست شاعرانه ندارد؟‌ چرا در فضای شاعری، فیلمساز کم‌گویی را پیشه کرده است؟ پاسخ در اینجاست که ورزی می‌خواهد نشان بدهد سیاستمدار و فرد نظامی متوسل به دولت با زنش خوب تا نمی‌کند.

درباره «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار سفری به لایه‌های پنهان انسان و جامعه یکشنبه 28 بهمن 1403 02:24

درباره «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار سفری به لایه‌های پنهان انسان و جامعه

این فیلم، تجربه‌ای است که نه‌تنها باید تماشا کرد، بلکه باید درباره آن اندیشید. به‌رغم کندی‌هایی در روایت، اثر با عمق انسانی و اجتماعی خود، در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و او را به بازاندیشی درباره ارزش‌های زندگی و جامعه وادار می‌کند.

نگاهی به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ جای خالی نگاه عمیق یکشنبه 28 بهمن 1403 02:18

نگاهی به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ جای خالی نگاه عمیق

سوال اینجاست که چرا باید فیلم‌هایی در این جشنواره به نمایش درآیند که حتی از ابتدایی‌ترین اصول سینما دور هستند؟ جای چنین فیلم‌هایی در یک رویداد فرهنگی مهم کشور نیست. این در حالی است که جشنواره فجر باید محلی برای نمایش آثار برجسته و جریان‌ساز باشد، نه جایی برای نمایش کارهایی که هیچ‌گونه نوآوری در خود ندارند.

«بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ شنبه 27 بهمن 1403 14:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ

«بچه مردم» فیلم کامل و بدون تقصی نیست. شاید بتوان گفت در مقیاس کلی به قاب تلویزیون نزدیک تر است تا سینما. اما به‌دلیل نگاه جدید به موضوعات تلخ و نوآوری در پرداخت خلاقاته و فاتتزی، فیلم خوبی است.

«ناتوردشت»؛ یک فینال درخشان و دیگر هیچ سه شنبه 23 بهمن 1403 19:36
نقد فیلم های جشنواره فجر

«ناتوردشت»؛ یک فینال درخشان و دیگر هیچ

«ناتور دشت» یک درام ملتهب و درگیرکننده است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد فصل فینال می‌گذارد و به جز این پایان‌بندی شکوهمند، اتفاق چندان خاصی را رقم نمی‌زند.

«خاتی»؛ روایتی یک خطی که حسابی پیچیده شده است سه شنبه 23 بهمن 1403 19:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«خاتی»؛ روایتی یک خطی که حسابی پیچیده شده است

«خاتی» علیرغم بهره گیری از لوکیشن‌های بکر و متعدد و زیبا ریتم کندی دارد و بخش زیادی از این کندی ریتم به روایت باز میگردد.

«بازی را بکش»؛ کشته شدن داستان با روند ضدسینوسی سه شنبه 23 بهمن 1403 19:30
نقد فیلم‌های خارجی

«بازی را بکش»؛ کشته شدن داستان با روند ضدسینوسی

«بازی را بکش» از ناحیه کم‌مایه بودن داستان و نگاه تک‌کاراکتری خود ضربه می‌خورد؛ نه داستان چسب بسط محتوایی دارد و نه کاراکتر کلیدی روایت می‌تواند با کنش‌مندی خود، روندی سینوسی به داستان دهد.

خطر کن و متفاوت باش؛ گونه کمدی فانتزی و چالشِ «تاکسیدرمی» سه شنبه 23 بهمن 1403 19:24
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

خطر کن و متفاوت باش؛ گونه کمدی فانتزی و چالشِ «تاکسیدرمی»

موفقیتِ نسبی «باغ کیانوش» در جشنواره و فروشی که این فیلم کمدی فانتزی را به سومین فیلم غیرکمدی سال تبدیل کرد، سبب شد محمدجواد موحد دوباره به همراه کارگردانی فیلم اولی به سراغ «تاکسیدرمی» برود، فرمولی امتحان پس داده اما پرخطر.

تاکسیدرمی؛ وقتی پوست فیلم کنده می‌شود سه شنبه 23 بهمن 1403 19:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

تاکسیدرمی؛ وقتی پوست فیلم کنده می‌شود

«تاکسیدرمی» به‌عنوان تنها نماینده سینمای کمدی فانتزی در جشنواره این دوره، علیرغم آن‌که خوب شروع می‌شود اما به دلیل فقر داستانی و بلاتکلیف بودن در ماهیت خود، نمی‌تواند داستان سرراستی را برای مخاطبش تعریف کند و به همین دلیل با گنگی مشهودی مواجه می‌شود که چندان برازنده اثر نیست.

«رها»؛‌ یک فیلم جسورانه درباره شخصیت‌های رهاشده سه شنبه 23 بهمن 1403 19:16
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«رها»؛‌ یک فیلم جسورانه درباره شخصیت‌های رهاشده

«رها» نخستین فیلم حسام فرهمند؛ یک اتفاق تازه و جدی در سینمای اجتماعی امروز ما است،‌ فیلمساز نسبت به سوژه‌اش بلاتکلیف نیست و شناخت به اندازه نسبت به موقعیت دارد. دوربین نگاهش را به دل و درون جامعه متاثر از شرایط اقتصادی برده است.