چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 61
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

ژن خوک و دوقلوهای به‌هم‌چسبیده! سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

ژن خوک و دوقلوهای به‌هم‌چسبیده!

ژن خوک در پیگیری جست‌و‌خیزهای طنزآمیز این دوقلوهای به‌هم‌پیوسته و نهایتا تقابل و گره‌گشایی انتهای فیلم، گویی فقط به اشاره‌ای طعنه‌آمیز به پدیده «آقازادگی» اکتفا کرده است و از ورود به ابعاد بحث‌انگیز این مسئله اجتماعی طفره می‌رود.

اثیرات منفی ورود نهادهای حکومتی به سینما/یادداشت سید محمد بهشتی درباره موسسه اوج سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

اثیرات منفی ورود نهادهای حکومتی به سینما/یادداشت سید محمد بهشتی درباره موسسه اوج

وقتی نهادی حکومتی از طریق مجموعه ای مثل اوج مشغول سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر می شود، به دلیل آن که حضورش یک حضور اقتصادی طبیعی نیست، منابعی را در اختیار مجموعه وابسته به خود می کند و از او هم فقط توقع این را دارد که فیلمی با فلان سوژه مورد نظر بسازد، بنابراین در این مدل طبیعی است که نگاه این نهاد، اقتصادی نخواهد بود و این منجر به آن خواهد شد که هم قیمت تمام شده فیلم ها بالا برود هم بازگشت سرمایه اهمیتی نداشته باشد، پس فقط تعداد تماشاچی اهمیت پیدا می کند که آن را هم می شود به شکل مصنوعی پدید آورد. این حضور غیرطبیعی نهادهای حکومتی در این بخش اقتصادی هنر چه در زمینه قیمت تمام شده و چه در زمینه بازگشت سرمایه اثرات مهلک اقتصادی در سینما خواهد داشت.

نقدی بر «خانه ديگری» ساخته «بهنوش صادقی» / يک فيلم کوتاهِ کش‌آمده سه شنبه 28 خرداد 1398 09:00

نقدی بر «خانه ديگری» ساخته «بهنوش صادقی» / يک فيلم کوتاهِ کش‌آمده

خدا را شکر که «اصغر فرهادي» راهي را به فيلم‌سازان نشان داد که در صحنه‌هايي که با اُفت ريتم مواجه هستند، با ايجاد يک هياهو و داد و بيداد دوباره حواس مخاطب را به دست آورند.

نگاهی به منطق «سعید روستایی» در دو فیلم/ چرا او شک دارد؟ دوشنبه 27 خرداد 1398 00:00

نگاهی به منطق «سعید روستایی» در دو فیلم/ چرا او شک دارد؟

متری شیش و نیم نشان داد که اگر نقد و شیوه آن در قالب یک فیلم خوب ریخته شود می‌تواند بدون آنکه سمت و سوی خاص و سیاسی پیدا کند هم مخاطب پسند باشد و هم نقد کند.

حکایت احوال ما و سلبریتی‌ها/ وقتی همه بیماریم! دوشنبه 27 خرداد 1398 00:00
نگاهی متفاوت به یک آسیب؛

حکایت احوال ما و سلبریتی‌ها/ وقتی همه بیماریم!

دیگر نمی‌شود چهره‌های مشهور و محبوب را پشت پرده نگه داشت و همان طور که دیدگاه رسمی می‌خواهد برای مردم، معرفی کرد اما سهم مردم در این فضای پرتناقض چیست؟

گونه شناسی سینمای اجتماعی یکشنبه 26 خرداد 1398 20:10

گونه شناسی سینمای اجتماعی

در تقسیم بندی گونه ( ژانر)های مختلف سینمایی که نشانگر سبک ورَده و گونه ی فیلم ها برپایه ی برخی همانندی های موضوعی یا داستانی آن ها ست، بسیار کسان به ترکیب و اصطلاح توافق شده ی “سینمای اجتماعی” یا “ژانر اجتماعی” (social genre) اعتقاد چندانی ندارند. هرچند می دانیم که واژه ی “سینما” در گذر زمان، در آمیزش با سایر پدیده ها ، ترکیب های متفاوتی به وجود آورده است که ازجمله ی آن ها، ترکیب هایی چون “سینمای سیاسی” و “سینمای اجتماعی” است که در بسیاری از نوشته ها ونقدهای منتقدان سینمایی، بارها و بارها از آن ها استفاده شده است.

فراستی: «ما همه با هم هستیم» نه کمدی‌است، نه سرگرم‌کننده شنبه 25 خرداد 1398 00:00

فراستی: «ما همه با هم هستیم» نه کمدی‌است، نه سرگرم‌کننده

مسعود فراستی در نقد فیلم «ما همه با هم هستیم» گفت: من می‌خواهم با یک فیلم گران سرگرمی‌ساز طرف باشم، اما این فیلم ابداً کمدی نیست و یک سقوط است.

نگاهی به فیلم «سرخپوست»/ آنچه سینما به آن احتیاج دارد شنبه 25 خرداد 1398 00:00

نگاهی به فیلم «سرخپوست»/ آنچه سینما به آن احتیاج دارد

بعد از یک هفته از اکران فیلم سینمایی سرخپوست بر پرده سینما، این موضوع به اثبات رسیده‌است که هنوز سینمای متنوع و موضوعی در کشور مخاطب دارد و سلیقه مخاطب به سمت سخافت محض پیش نمی‌رود.

سایه کمینه گرایی در آثار سفارشی بر «شبی که ماه کامل شد» جمعه 24 خرداد 1398 21:08

سایه کمینه گرایی در آثار سفارشی بر «شبی که ماه کامل شد»

فیلم با وجود قوام کلی داستان و کلیت خوب و قابل قبولش، مانند سایر فیلم‌های سفارشی و شبه سفارشی، دارای مشکلات اساسی در نوع نگاه به رویداد‌های خاص است. هر فیلمسازی مختار است که بر اساس سلیقه و صلاح دید خود، قسمتی دلخواه از یک داستان مشخص را برای روایت سینمایی اش برگزیند. اما گزینش چنین فیلمسازانی (مانند کاری که مهدویان در ماجرای نیمروز کرد) بر اوج طوفان است نه آرامش‌های دروغین پیش از طوفان.

نگاهی به فیلم «سرخپوست»/ یک ماکت زیبا جمعه 24 خرداد 1398 00:00

نگاهی به فیلم «سرخپوست»/ یک ماکت زیبا

شخصیت‌های «سرخ‌پوست» هم‌دلی ما را برنمی‌انگیزند؟ از خودمان می‌پرسیم این آدم‌ها چه ربطی به من دارند؟ چرا چنین چیزی می‌پرسیم؟ چون قرار است در فیلم‌ها رنج‌های انسان‌هایی را ببینیم که نه زمانه و نه طبقه و نه شغلشان، هیچ‌کدام شاید ربطی به ما نداشته باشد، اما پرسش‌ها و بیچارگی‌های ما را دارند.

حافظه مجسّم سینمای ایران جمعه 24 خرداد 1398 00:00

حافظه مجسّم سینمای ایران

۱۳ ساله بود که عشق عکاسی او را راهی لاله‌زار کرد و در همان سنین به‌عنوان کارگر ساده در یک عکاسی مشغول به کار شد. ژوله که تقریباً همه او را به‌نام «اصغر بیچاره» به‌یاد می‌آورند ۲۲ خرداد ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد و سه سال پیش دقیقاً در همین روز و در سن 89 سالگی در آپارتمانش در کالیفرنیا از دنیا رفت.

آدرس اشتباه نرویم؛ نه «رامبد» مقصر است، نه «نگار»! پنجشنبه 23 خرداد 1398 00:00

آدرس اشتباه نرویم؛ نه «رامبد» مقصر است، نه «نگار»!

کسانی باید مذمت شوند که با سوء مدیریت خود باعث شده اند هر روز تعداد قابل توجهی از ایرانیان جلای وطن کنند و به شرق و غرب عالم بروند تا بدانجا که طبق اعلام مقامات رسمی، ایرانیان در 120 کشور جهان پراکنده شده اند؛ آن هم نه اندکی از جمعیت که 5 تا 6 میلیون نفر و حدود 7 درصد از کل جمعیت ایران! غم انگیز نیست؟!

چرا ما «خانه دیگری» می‌سازیم؟ / مقایسه سینمای اجتماعی ایران و غرب از منظر امید به زندگی پنجشنبه 23 خرداد 1398 00:00

چرا ما «خانه دیگری» می‌سازیم؟ / مقایسه سینمای اجتماعی ایران و غرب از منظر امید به زندگی

بسیاری از فیلمسازان ما معتقدند که فیلمساز باید آینه جامعه باشد و چیزی که در جامعه در حال سیلان و حرکت است را ببیند و آن را حل و فصل کند. حال سوال اینجاست که آیا سینمای امروز ما در حال حل و فصل مشکلات روز جامعه است یا بیشتر به آن اضافه می‌کند؟

نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»/ روایتی از یک استحاله چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00

نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»/ روایتی از یک استحاله

«شبی‌ که ماه کامل شد» یک حرکت است هم برای فیلمساز و هم برای فیلم که از مبدأ رمانتیسم به مقصد تراژدی پیش می‌رود، این حرکت روایتگر یک استحاله بر بستر درامی عاشقانه می‌شود.

درجه‌بندی فيلم‌های سينمایی با كدام متخصص؟ چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00

درجه‌بندی فيلم‌های سينمایی با كدام متخصص؟

حسين انتظامي رييس سازمان سينمايي چندي پيش در توييتي اعلام كرد كه شورايي متشكل از متخصصان براي درجه‌بندي سني فيلم‌ها از تابستان فعاليت‌شان را آغاز مي‌كنند.وي اضافه كرده: قرار است يك شورا با تخصص‌هاي مكمل، درجه‌بندي سني فيلم‌ها را از تابستان آغاز كنند. حضور نهادهاي تخصصي غيردولتي در شوراي رده‌بندي سني فيلم قطعا موثر خواهد بود.

تاملی بر فيلم جديد نيما جاويدی/ چرا «سرخ‌پوست» فيلم مهمی است؟ سه شنبه 21 خرداد 1398 00:00

تاملی بر فيلم جديد نيما جاويدی/ چرا «سرخ‌پوست» فيلم مهمی است؟

جاويدي با سرخ‌پوست نشان داد كه مي‌تواند لحن و امضاي خودش را در سينماي ايران داشته باشد، آن هم لحني كه از قضا جاي خالي‌اش بسيار احساس مي‌شد. اثر بعدي جاويدي تعيين‌كننده است كه منتظر مولف شدن او در سينماي ايران باشيم يا خير؟

درباره فيلم «سرخ‌پوست»/ قربانی سندرم تفاوت سه شنبه 21 خرداد 1398 15:00

درباره فيلم «سرخ‌پوست»/ قربانی سندرم تفاوت

نيما جاويدي در دومين ساخته‌اش، خود را در چنبره‌اي از عناصر روايي، نمادين و تمثيلي گرفتار مي‌كند و در نهايت هم موفق نمي‌شود خود را برهاند. با اين‌ حال «سرخ‌پوست» به واسطه كوشش براي متفاوت بودن و تلاش جاه‌طلبانه‌اش براي يك بيان تمثيلي قابل ستايش است، هر چند كه لايه‌هاي تمثيل (در فقدان طراحي خط روايي) در نهايت دامان خودش را مي‌گيرد تا «سرخ‌پوست» با وجود همه جاه‌طلبي‌اش براي بيان مجموعه‌اي از مفاهيم و كوششي خستگي‌ناپذير براي سينمايي بودن (كه در ايران معمولا با لفظ متفاوت توصيف مي‌شود) – در كمال تاسف - چيزي جز يك شكست نباشد.

مروری بر فيلم «ترور سرچشمه» ساخته‌ محمدحسين مهدويان/ احضار تاريخ در يك اتاق دربسته سه شنبه 21 خرداد 1398 00:00

مروری بر فيلم «ترور سرچشمه» ساخته‌ محمدحسين مهدويان/ احضار تاريخ در يك اتاق دربسته

«ترور سرچشمه» بيش از آنكه تعبيري از يك رخداد باشد، كوششي است در جهت بازسازي يك دوره به مثابه امري نوستالژيك. از اين طريق است كه او موفق مي‌شود، ديدگاه سياسي‌اش نسبت به دوره تاريخي مورد نظر را بازسازي و به بيننده منتقل كند. همين رويكرد است كه كم‌و‌بيش موجب دوقطبي شدن قضاوت در مورد سينما و نوع نگرش او مي‌شود.

نگاهی به «هشت نفرت‌انگيز» ساخته كوئنتين تارانتينو /برهوت سرد نفرينی؛ از ترفندهای روايی تا خشونت بصری دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00

نگاهی به «هشت نفرت‌انگيز» ساخته كوئنتين تارانتينو /برهوت سرد نفرينی؛ از ترفندهای روايی تا خشونت بصری

تارانتينو بر پايه‌ شگردي پست‌مدرنيستي، صداي يك راوي داناي كل را احضار مي‌كند تا با يك فلاش‌بك به صحنه‌ پيشين، جنبه‌اي از نظر پنهان مانده را تصوير كند كه عملا بدل منطق بنيادينِ اثر نمي‌شود؛ يا وقتي در پايان، با حركت تيلت به پايين حضورِ شخصيت پنهان زير مغازه را رو مي‌كند كه تماما نسبت به حضورش بي‌اطلاع بوديم. اين در حقيقت، ترفندي شوك‌آور، ضد-تعليقي و يك تروكاژ و رودست‌زدن به مخاطب است كه راه فرار را براي ادامه‌ داستان باز مي‌كند.

درباره «سگ‌های انباری» و كوئنتين تارانتينو/ دنيای ديوانه ديوانه ديوانه ديوانه دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00

درباره «سگ‌های انباری» و كوئنتين تارانتينو/ دنيای ديوانه ديوانه ديوانه ديوانه

تارانتينو مثل هر هنرمند اصيل ديگري، چشم مخاطب را به وجهي جديد از جهان باز ميكند يا به همان امور مالوف و آشناي پيشين، منظري نو ميگشايد. او به ما نشان مي‌دهد كه دنياي خلافكارها، به اندازه ساير جاهاي آن، جنون‌آميز، پر از چرند و پرند و حرف اضافي، مملو از تصميمات غلط و اقدامات برنامهريزي نشده و تصادفي و سرشار از روزمرّگي و ملال است، يك دنياي ديوانه ديوانه ديوانه ديوانه.