همایون غنیزاده و سجاد افشاریان پس از هفت سال بار دیگر در پروژه «ددالوس و ایکاروس» همکاری میکنند. این نمایش در پردیس باغ کتاب تهران و با فرم اجرایی چندسانسی به صحنه خواهد رفت.
نمایش «هیس» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل شفیعی برای سومین بار در یک فستیوال بینالمللی خارجی حضور پیدا میکند.
حسین خدایاری اگر جسارت بیشتری به خرج دهد و به لحاظ فرم اجرایی، تجربیات تازهای را امتحان کند بیشک میتواند یکی از کارگردانان جوانی باشد که به مناسبات کارگری میپردازند تا شاید واقعیت تلخ و پنهان این قبیل فضاها را بیش از گذشته عیان کنند. در همان دقایقی که نامهها به مقصد نمیرسند و امیدهای واهی به رسواییهای کوچک و بزرگ ختم میشود.
از پوستر نمایش «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و طراحی و کارگردانی عرفان خالقی رونمایی شد.
فرزانه کابلی نه تنها برای نسل ما بلکه بسیاری از نسلها، نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم «مامان علی کوچولو» است و حال آنکه او به جز بازی در این مجموعه خاطرهانگیز، تجربههای بسیار زیادی در کار هنری دارد.
ابراهیم پشتکوهی، کارگردان نمایش «ذرات آشوب» و اهل جنوب ایران، شب گذشته پس از پایان اجرای نمایش روی صحنه آمد و با بیان اینکه یک آقازاده مشغول فروش خاک هرمز است، گفت: «گروه نمایش «ذرات آشوب» با افتخار به کمپین بازگرداندن خاک به جزیره هرمز میپیوندد.»
کنسرت-نمایش «سیصد» پس از اجرا در کانادا، به زودی در آمریکا نیز به روی صحنه میرود. نوید ، از ادامه اجراهای این نمایش در دو کشور خبر داد.
سید عباس صالحی صبح امروز، پنجشنبه، ۲۱ فروردین ماه در آیین آغاز پروژه پردیس فرهنگی هنری بوستان تئاتر شهر درباره وضعیت حریم تئاتر شهر و نیز تماشاخانه سنگلج توضیحاتی ارایه کرد.
کارگردان نمایش «خونه مادربزرگه» گفت: این نمایش صرفاً بازسازی یک خاطره جمعی نیست، بلکه تلاش دارد با بهرهگیری از فضای آشنا و نوستالژیک مجموعه «خونه مادربزرگه»، مخاطب را با مسائل و بحرانهای اخلاقی و اجتماعی امروز روبهرو کند.
نمایش «تلقین» کاری از هنرمندان مشهدی است که به کارگردانی احسان دبیر و تهیهکنندگی سام درخشانی از ۱۵ فروردین در عمارت هما روی صحنه رفته است.
محمدرضا مالکی اجرای نمایش «بازی استریندبرگ» را تحقق حسرتی بیستساله میداند و معتقد است این نمایشنامه با وجود گذر زمان، همچنان مسائل زنده و انسانی را روایت میکند و با مخاطب ارتباط میگیرد.
پویان باقرزاده از فعالان جوان تئاتر است که بیشتر در خارج از کشور زندگی میکند. او حالا مشغول اجرای تازهترین نمایش خود در تهران است و میگوید بسیار خوشحال و هیجانزده است که نمایشش را به زبان مادری روی صحنه میبرد.
نمایشنامه «نفرین» نوشته حمید عبدالحسینی توسط نشر طراحان تین به بازار آمد.
پشتکوهی با تمرکز بر این بخش کمرنگ تاریخ کشورمان، سعی دارد بهواسطه اجرای خود تلنگری به شهروندان این مرز و بوم زند: که تاریخ همواره قابل تکرار است. نکته حائز اهمیت دیگر که پشتکوهی در این اجرا بر اساس حوادث سالهای گذشته کشور با هوشیاری بر آن تاکید دارد، زنان و کنشگری آنها بر علیه استعمار و تجاوز است.
دراماتورژی اصطلاحی است که توامان هم به معماری زیباییشناختی یک قطعه از ادبیات نمایشی (ساختار، مضامین، اهداف و قراردادهای آن) و هم به فلسفه عملی تمرین تئاتر که برای خلق یک اجرای کامل به کار میرود، اشاره دارد.
کوشنر در قصه نمایشی کوتاهی که به خاکسپاری نمادین و به حزنآکنده یک نویسنده رنجدیده اختصاص دارد، از رنج فراگیری پرده برمیدارد که هر نویسندهای، مخصوصا آنگاه که نمایشنامهای خلق میکند، با آن دست در گریبان است: «شکل زندهای از عذاب» تا پیامهای اندوه و اعتراض اجتماعی و سیاسیات را در قالب خلاقانه نمایشنامه به گوش دنیا برسانی.
نمایش «شاه لیر» به کارگردانی الیکا عبدالرزاقی در تئاترشهر به صحنه میرود.
شنیدهها حاکی از آن است که سعید اسدی مدرس دانشگاه که تجربه مدیریت تئاتر شهر، تئاتر مولوی و دبیری جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه کاری خود دارد، گزینه اصلی مدیرکلی هنرهای نمایشی است و احتمال دارد به زودی از سوی نادره رضایی معاون هنری ارشاد به عنوان مدیرکل معرفی شود.
کارگردان نمایش «یخبستگی» معتقد است مهمترین عامل برای استقبال از یک نمایش ارتباط مخاطب با اثر است و لحظه خروج او از سالن و حسی که در آن لحظه دارد مهمترین عامل فروش است.
تئاتر «هامون» با سه نمایش منتخب جشنوارههای تئاتر، فعالیت خود را در سال جدید آغاز میکند.
بازیگران نمایش «ریش فیدل، غبغب مِرکل» نوشته امیرعلی نبویان و کار شهابالدین حسینپور معرفی شدند.