پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳
  • اولین هنرپیشه زن سینمای ایران و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

    اولین هنرپیشه زن سینمای ایران و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

    دهم اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته می‌شود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران می‌دانند.

  • سهم سازمان «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

    سهم سازمان «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

    روزنامه اعتماد از تعیین بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای سازمان اوج و سراج خبر داده است.

  • پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند/او برای برگشت از سفر،چندین قرار کاری گذاشته بود و قول داده بود برای دیدن خواهرش به زاهدان برود

    پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند/او برای برگشت از سفر،چندین قرار کاری گذاشته بود و قول داده بود برای دیدن خواهرش به زاهدان برود

    دختر کیومرث پوراحمد در مورد روز حادثه می‌گوید: «پدرم اکثرا هر چند وقت یک بار از شخصی که در شمال می‌شناخت ویلا اجاره می‌کرد و به شمال می‌رفت، چون می‌خواست بنویسد و خلوت کند. معمولا هم تنها به آنجا می‌رفت؛ یعنی اولین‌بار نبود که تنها به شمال رفته بود. قرار بود به تهران برگردد، چون قرارهای مختلف داشت، اما ناگهان آن اتفاق افتاد؛ روز حادثه صاحب ویلا به آنجا رفت و با آن صحنه روبه‌رو شد و به پلیس اطلاع داد. همه خانواده هر کدام به نوع خودمان بر این موضوع تاکید داریم که پدرمان شمال نرفت که خودش را بکشد.»

  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد

    فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد

    فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «سناریوها» آخرین ساخته «ژان لوک گدار» کارگردان مولف فرانسوی در جشنواره کن امسال همراه با یک معرفی ۳۴ دقیقه‌ای از این سینماگر به نمایش درمی‌آید.

  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج» ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

    پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»

    معاون میراث فرهنگی استان تهران به دنبال تخریب ساختمان همجوار تماشاخانه سنگلج که تهدیدی برای این بنای تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی اعلام شده است، گفت: شهرداری از میراث فرهنگی قبل از عید استعلام گرفته بود و براساس پاسخی که به آن داده شده است، سازه جدید طبق ضوابط حریم مصوب بافت سنگلج می‌تواند تا ۱۲ متر ارتفاع داشته باشد.

    نقد فیلم «مست عشق»؛ وقتی شمس و مولانا فدای رنگ و لعاب می‌شوند ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    نقد فیلم «مست عشق»؛ وقتی شمس و مولانا فدای رنگ و لعاب می‌شوند

    «مست عشق» مانند تمام آثار تاریخی حسن فتحی قاب‌بندی‌های درست و رنگ و لعابی که بیننده را جذب کند دارد. اما به دلیل تصمیم گروه بر ساخت فیلم در ترکیه و فضاسازی به سبک طراحان صحنه ترک برای فیلم، امضا یا حضور خود فتحی در پشت صحنه فیلم احساس نمی‌شود. بیشتر از آن بینندگانی که سریال‌های تاریخی ترکی مانند «حریم سلطان» را دیده باشند، احساس می‌کنند که پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در آن سریال‌ها حضور دارند تا اینکه یک کارگردان ایرانی «مست عشق» را ساخته است.

    زور سرمایه به هنر نمی‌رسد ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

    گفت‌وگو با «همایون اسعدیان» درباره حواشی اخیر شبکه نمایش خانگی و گیشه سینمازور سرمایه به هنر نمی‌رسد

    انتظار همه ما این است، افرادی که در این سطح مدیریتی قرار می‌گیرند و در هیئت‌مدیره یک پلتفرم عظیم هستند، کافی بود اشاره کنند که بعضی از تهیه‌کنندگان یا بازیگران به تعهدشان یا اخلاقیات پایبند نیستند. در این صورت نه‌تنها کسی ایرادی نمی‌گرفت، بلکه تأیید هم می‌کرد.

    از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

    گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات‌مدیره خانه سینما درباره تبلیغ فیلم‌های سینمای ایران در ماهواره از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

    فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

    مهرداد فرید مطرح کرد: فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

    هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید

    بررسی وظیفه هنر در زمانه عسرت در گفت‌وگوی کیوان کثیریان با محمدرضا اصلانی و نوید پورمحمدرضا هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید

    فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

    فرزاد موتمن فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

    نگاهی به نمایش «بیژن و منیژه» به کارگردانی شکرخدا گودرزی/ واریته بهاری ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    نگاهی به نمایش «بیژن و منیژه» به کارگردانی شکرخدا گودرزی/ واریته بهاری

    پرسش من از شکرخدا این است؛ چرا با توجه به اندازه‌های حیرت‌آور ادیبانه‌ای که من در او سراغ دارم، نکوشیده تا دست‌کم کتاب چهار جلدی شاهنامه به زبان نثر اثر ایرج گلسرخی را بخواند و داستان بیژن و منیژه را دست‌کم از این کتاب استخراج کند و با این کار اولین گام را در راه پژوهیدن صحنه‌ای شاهنامه بردارد؟

    ویدئو- خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ؛ ترس آقای خواننده از بردن نام ویگن ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    ویدئو- خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ؛ ترس آقای خواننده از بردن نام ویگن

    خاطرات جالب همکاری ایرج مهدیان با ویگن و عارف در مولن‌روژ، خوانندگی در جایی که زمانی صاحب آن، خانم دلکش بود را ببینید. مهدیان در این گفتگو از لباسی که در خشکشویی گیر کرده بود(به دلیل فوت پدر صاحب مغازه) و کت‌وشلواری که با آن بالاجبار، ۳شب اجرا رفت و جوانی که فکر می‌کرد او همین یک‌دست لباس را دارد، گفت.

    انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

    انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران

    بخش ویژه «کتاب و سینما» با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران مانند سال‌های گذشته در چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود.

    قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید

    قطب‌الدین صادقی با بیان اینکه اصفهان در تئاتر، صاحب یکی از سنت‌های بسیار درخشان است، گفت: برای احیای تئاترِ اصفهان به خلاقیت نیاز دارید، باید کار کنید، پژوهشگر می‌خواهید، به کُننده نیاز دارید و بدانید که بالاتر از حمایت نهادها، ارادۀ فردیِ آدم‌ها و روشن‌بینی هنرمندان است که اهمیت دارد.