رای گیری برای انتخاب نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۳ در حالی به پایان رسید که امسال شاهد اتفاقات عجیب وغریبی در پشت پرده جوایز آکادمی هستیم.

چارسو پرس: رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای نهایی نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز گذشته (۱۸ ژانویه، ۲۷ دی‌ماه) در حالی پس از شش روز به پایان رسید که در این میان اهالی هالیوود هر آنچه در توان داشتند، برای رسیدن به جمع نامزدهای نهایی جوایز آکادمی انجام دادند. 

یکی از عجیب ترین اتفاقات از سوی «جنت یانگ» رئیس آکادمی اسکار رقم خورد که در راس نهاد سینمایی برگزار کننده جوایز اسکار قرار دارد.

او با انتشار چند مطلب در توئیتر از «میشل یئو» بازیگر فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» به صورت واضح حمایت کرد، این در حالی است که حمایت‌های تأثیرگذاری مانند این برای مدیران آکادمی به‌ویژه رئیس و آن هم در اوج کمپین داغ اسکار، یک خط قرمز بزرگ محسوب می‌شود. 

«جنت یانگ» که خود یک چینی‌تبار است و به عنوان چهارمین زن و دومین چهره غیر سفیدپوست، ریاست آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را بر عهده گرفته است در توییتر خود از چهار دهه علاقه به «میشل یو» بازیگر اهل کشور مالزی نوشت و گفت عجیب است که اعطای جایزه به او اینقدر طولانی شده است. 

رئیس آکادمی اسکار همچنین ویدیویی از کمپین نتفلیکس برای «گیلرمو دل تورو» فیلمساز انیمیشن «پینوکیو» نیز منتشر کرد، که یکی از شانس‌های اسکار امسال برای شاخه بهترین انیمشن بلند است. اما ظاهرا رئیس آکادمی پس از دریافت واکنش‌هایی منفی، اقدام به حذف پست‌های حمایتی خود کرد و آکادمی نیز توضیحی در این باره منتشر نکرد. 

اما این تنها اتفاق عجیب در اسکار این فصل نیست و باید به «جویس کارول اوتس» نویسنده آمریکایی نیز اشاره کرد که فیلم «بلوند» با اقتباس از رمان نوشته او توسط نت‌فلیکس ساخته شده است. این نویسنده جنگی عجیب با فیلم «فبلمن‌ها» ساخته «استیون اسپیلبرگ» به راه انداخته است و در توئیتر این فیلم را اثری متوسط خواند که می‌تواند برای فیلمسازان جوان دلسرد کننده باشد. کمپانی نتفلیکس اعلام کرده ارتباطی با انتشار این توئیت‌ها ندارد. 

از سویی دیگر کمپینی عجیب برای «آندره‌آ ریسبرو» بازیگر انگلیسی فیلم «به لزلی» اولین ساخته بلند «ماریکل موریس» راه افتاده است، فیلمی که هنوز خیلی از کارشناسان جوایز سینمایی هنوز آن را تماشا نکرده‌اند اما ناگهان تبلیغات چشمگیری از سوی افراد مشهور برای «آندره‌آ ریسبرو» بازیگر این فیلم که در آن نقش یک الکلی را ایفا کرده، شکل گرفته است؛ از «جین فوندا»، «کیت وینسلت»، «جنیفر آنیستون»، «سارا پالسون»، «سوزان ساراندون» تا «رزی اودانل» و ده‌ها نفر دیگر درباره این بازیگر پست حمایتی گذاشته یا مصاحبه کرده‌اند.

«شارلیز ترون»، «اد نورتون»، «کورتنی کاکس»، «امی آدامز» و «گوئینت پالترو» نیز میزبان نمایش‌های این فیلم بوده‌اند. «کیت بلانشت» حتی در سخنرانی پس از کسب جایزه انتخاب منتقدان نیز نام «آندرهآ ریسبرو» را فریاد زد. این فیلم بر اساس اطلاعات مندرج در سایت «باکس‌آفیس موجو» تنها 27 هزار دلار در سراسر جهان فروخته است!

میزبانی از نمایش فیلم‌ها از سوی هنرمندان، دوستان و همکاران در فصل جوایز سینمایی امری متداول است اما این حجم از حمایت برای فیلمی ناموفق عجیب به نظر می‌رسد. 

کمپین‌های رقیب معتقدند کمپانی «CAA» که نماینده بسیاری از حامیان سرشناس «آندره‌آ ریسبرو» است و یا «جیسون واینبرگ» مدیر رسانه‌ای این بازیگر، احتمالا پشت این تلاش برای برجسته کردن این نقش‌آفرینی قرار دارند، چرا که توزیع کننده کوچک این فیلم نمی‌تواند حتی هزینه یک کمپین معمولی را بپردازد. 

فهرست رسمی نامزدهای نهایی اسکار روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) و مراسم اعطای جوایز نیز ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

///.