سه شنبه , ۱۳ آبان, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 41
گفت‌وگوی احمد غلامی و صادق زيباکلام درباره سياست در فيلم «غلامرضا تختی»/ بازگشت سیاسی ‌تختی سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 00:00

گفت‌وگوی احمد غلامی و صادق زيباکلام درباره سياست در فيلم «غلامرضا تختی»/ بازگشت سیاسی ‌تختی

زيباکلام: تختي هم اگر نفس مي‌كشد، براي مردم است، در فيلم به‌درستي نشان داده مي‌شود كه اگر مدال مي‌گيرد و كشتي مي‌گيرد، براي مردم است. در فيلم به‌خوبي نشان داده مي‌شود كه تختي براي مردم زنده است و به‌نوعي شباهت‌هايي هم با مصدق پيدا مي‌كند. مصدق هم مدام از مردم سخن مي‌گويد. اينجا كمي نگران مي‌شوم؛ چون به ايران 98 پل مي‌خورد. من به‌عنوان استاد علوم سياسي از جاهايي نگران مردم مردم گفتن مصدق‌ها، طالقاني‌ها و تختي‌ها مي‌شوم. براي اينكه خيلي وقت‌ها بايد چيزي بگوييد كه مردم خوششان نمي‌آيد و دوست ندارند آنها را از زبان شما بشنوند.

فیلم‌های خوب را قطعا اسم‌های بزرگ نمی‌سازند / امسال،سال خوب بازار جشنواره‌ی جهانی فجر سه شنبه 27 فروردین 1398 00:00

فیلم‌های خوب را قطعا اسم‌های بزرگ نمی‌سازند / امسال،سال خوب بازار جشنواره‌ی جهانی فجر

دبیر جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر در آستانه‌ی آغاز این رویداد سینمایی گفت: باید این عادت را کنار بگذاریم که فیلم‌های خوب را اسم‌های بزرگ می‌سازند.

حديث غربت و تنهایی تئاتر دانشجويی دوشنبه 26 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگو با مدير مركز تئاتر مولوی به بهانه نزديك شدن به جشنواره تئاتر دانشجويی

حديث غربت و تنهایی تئاتر دانشجويی

در حال حاضر شرايط توليد تئاترمان چندان بسامان نيست. مولفه‌هايي كه بيشتر جنبه‌هاي حاشيه‌اي در توليد تئاتر دارد به محورهاي اصلي تبديل شده است و آرام آرام خودش را نهادينه و تبديل به الگويي مي‌كند كه مي‌تواند خطرات جدي‌اي را در ساحت انديشه‌ورزي تئاتر در پي داشته باشد. قطعا تئاتر دانشگاهي مي‌تواند با تكيه بر تحقيق و پژوهش الگوهاي مناسبي را در همه ابعاد هنرهاي نمايشي ايجاد و پيشنهاد كند تا ديگر مراكز هم عرض هم با استفاده از اين الگوها فعاليت‌هاي هدفمند خود را دنبال كنند.

فیلم‌سازی بر اساس غریزه/ فیلم‌ساز محبوبم «نگهدار جمالی‌» است یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگویی با کامران حیدری به بهانه‌ی نمایش فیلم‌هایش در آمریکا

فیلم‌سازی بر اساس غریزه/ فیلم‌ساز محبوبم «نگهدار جمالی‌» است

کامران حیدری، مستندساز ایرانی می‌گوید: بر اساس غریزه‌ام فیلم می‌سازم و فیلم‌هایم بسیار شخصی و براساس زندگی خودم هستند. بیشتر از سینما و یا هر فیلمسازی، بیشتر تحت تأثیر مردم پیرامونم هستم و این روش فیلمسازی را به من دیکته می‌کند.

داستان نمی‌خوانيم، با ادبيات آشنا نيستيم و نمی‌خواهيم باشيم یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
ميزگردی با حضور سعيد عقيقی و محمدعلی سجادی درباره اقتباس در سينمای ايران

داستان نمی‌خوانيم، با ادبيات آشنا نيستيم و نمی‌خواهيم باشيم

اگر يك اثر ادبي خوب در دست يك فيلمنامه‌نويس ضعيف كه ادبيات نمي‌فهمد و ذات داستان را نمي‌فهمد، قرار بگيرد آن وقت چه اتفاقي مي‌افتد؟ قطعا منجر به برگردان خوبي نمي‌شود. لزوما داستان خوب نمي‌تواند مبدل به يك اثر سينمايي موفق شود. نمونه‌اي كه الان به ذهنم مي‌رسد «كوري» ساراماگو است. اين رمان درخشان آن ور دنيا بازتاب خوبي دارد اما در برگردان سينمايي‌اش عقيم باقي مي‌ماند. يا «بار هستي» نوشته ميلان كوندرا... يا آثار ديگري كه هنوز از آن استفاده مي‌شود .

افتخار می‌كنم در روزگار شوخی‌های سخيف شعار بدهم یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگو با آرش عباسی، كارگردان نمايش «هفت دقيقه» كه با نقش‌آفرينی بازيگران افغانستانی روی صحنه است

افتخار می‌كنم در روزگار شوخی‌های سخيف شعار بدهم

حتي اگر شعار داده باشم با افتخار مي‌گويم بله! شعار دادم، اصلا فرياد زدم. فراموش نكنيد ما نمايشي با محوريت مسائل كارگري روي صحنه آورده‌ايم كه ضعيف‌ترين قشر اين جامعه محسوب مي‌شوند و كافي است ذره‌اي به وضعيت كارگران در همين جامعه كنوني خودمان توجه كنيد. به وضعيت همين شش ماه و يك‌سال قبل كارگران در نقاط مختلف ايران كه چه مصيبت‌ها و رنج‌هايي متحمل شدند.

تئاتر کارگری دغدغه‌‌ام است / نوشتن برای من عرق‌ریزان روح است شنبه 24 فروردین 1398 00:00
لیلی عاج:

تئاتر کارگری دغدغه‌‌ام است / نوشتن برای من عرق‌ریزان روح است

تئاتر کارگری دغدغه‌ من است؛ اما نگاهم سیاسی نیست، چون اصلا سواد این نگاه را ندارم برای من فقط این موضوع مهم است که معیشت یک خانواده کارگر چگونه می‌تواند تبدیل به بحران و درام شود.

انتشارات نمایش و یک دهه انتقاد با گفتاری از نصرالله قادری چهارشنبه 22 اسفند 1397 00:00

انتشارات نمایش و یک دهه انتقاد با گفتاری از نصرالله قادری

انتقادها از دوره کاری نصرالله قادری در انتشارات نمایش بسیار است؛ اما او معتقد است بدون بودجه مکفی نمی‌شود انتظارها را برآورده کرد.

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم دوشنبه 15 بهمن 1397 00:00

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم

کارنامه سياوش اسعدي در طول سال‌ها فعاليتش براي اهالي سينما و منتقدان بحث‌برانگيز بوده است؛ آثاري مبتني‌بر تجربه‌گرايي که مورد توجه انجمن منتقدان نيز قرار گرفت. سياوش اسعدي بعد از ساخت «جيب‌بر خيابان جنوبي» سرگرم ساخت فيلمي به نام «سال‌تحويل» شد که به دلايل زیادی، از جمله نبود بودجه کافي نيمه‌کاره رها شد و بعد از آن نگارش فيلم‌نامه «درخونگاه» آغاز شد؛ تجربه‌اي مشترک به قلم سياوش اسعدي و نيما نادري که اقتباسی از نمايش‌نامه «يوبيتسومه» است که نيما نادري سال‌ها پيش نوشت و به صحنه برد. سال گذشته «درخونگاه» به دليل ادامه‌دارشدن فيلم‌برداري و تکميل‌نبودن مراحل فني فيلم به جشنواره فيلم فجر نرسيد و امسال در فهرست نهايي هيئت انتخاب جشنواره سي‌وهفتم فيلم فجر قرار گرفت.

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست چهارشنبه 7 شهریور 1397 00:28
به بچه‌هایمان یاد ندادیم مملکت‌شان را دوست داشته باشند

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی معتقد است مدیران کنونی تلویزیون از جنس فرهنگ نیستند. آنها برای کودکان برنامه‌ای ندارند. او می‌گوید جشنواره عروسکی به سبب ویژگی‌های منحصربه‌فردش می‌تواند تبدیل به یک همدلی ملی شود.

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم سه شنبه 6 شهریور 1397 15:59

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم

تهمینه میلانی گفت: درباره ایدز ۶ فیلمنامه نوشتم که مانع از ساخت آن شدند. توجیه‌شان هم این بود که آبروی ما در دنیا می‌رود و قبح آن می‌ریزد.

اصغر خلیلی: اغلب هنرمندان خطوط سانسور را می شناسند دوشنبه 5 شهریور 1397 22:32

اصغر خلیلی: اغلب هنرمندان خطوط سانسور را می شناسند

خلیلی با استفاده از تئاتر کمدی سیاسی «داریو فو»، کمدی رفتاری «کمدیا دل‌آرته» و کمدی کلامی نمایش ایرنی «روحوضی» و شیوه‌های دیگر کمدی تلاش می‌کند به موضوعات سیاسی بپردازد که دستمایه اصلی او هم دوران دیکتاتوری آدولف هیتلر است. به همین مناسبت پای صحبت‌های اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان این نمایش نشسته‌ایم که در چند سال اخیر تئاتر سیاسی را دنبال کرده است.

افشین هاشمی: آرزو دارم فیلمی کاملا موزیکال بسازم دوشنبه 5 شهریور 1397 18:46

افشین هاشمی: آرزو دارم فیلمی کاملا موزیکال بسازم

هاشمی: «گاهی پیش می‌آید که معضلات زندگی مردم از معضلات مطرح شده در فیلمی اجتماعی یا روشنفکری جدی‌تر می‌شود؛ فیلم‌های کمدی در این شرایط خودشان را بیشتر به رخ می‌کشند». فیلم «خاله قورباغه» علاوه بر داستانی سرگرم‌کننده، تلاش می‌کند روایتی آموزشی درباره درک انسان‌های دیگر را هم در خود جای بدهد.

افسانه زمانی: در عدم پرورش تخیل، پدر و مادرها متهم ردیف اول هستند دوشنبه 5 شهریور 1397 01:26

افسانه زمانی: در عدم پرورش تخیل، پدر و مادرها متهم ردیف اول هستند

این روزها اگر به سالن تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله سر بزنید، شاهد اجرای تازه‌ترین نمایش افسانه زمانی با عنوان «ترنج» خواهید بود؛ نمایشی باز هم مثل آثار پیشین او در حال و هوای نمایش‌های ایرانی، آیینی و البته این‌بار با چاشنی موسیقایی بیشتر. زمانی که پس از کارگردانی نمایش‌هایی مانند «دختران باغ‌های قالی»،«سه بچه‌خوک» و «حکایت مرد کوهستان» چند سالی بود سراغ اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان نرفته بود، اکنون با نمایشنامه‌ای با نویسندگی مشترک خود و نسرین خنجری به همان حال و هوا برگشته و باز هم نمایشی دیدنی و جذاب را رقم زده است.

دنياي داستان‌هاي ابوتراب خسروي را دوست دارم دوشنبه 8 مرداد 1397 19:09
گفت‌وگو با مهدي نصيري، نويسنده و كارگردان نمايش «اين قصه را با من بخوان»

دنياي داستان‌هاي ابوتراب خسروي را دوست دارم

مهدی نصیری، منتقد، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر است. او دکترای ادبیات نمایشی دارد و درحال‌حاضر علاوه‌بر اینکه رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران است، نمایش‌نامه می‌نویسد و کارگردانی می‌کند. «این قصه را با من بخوان» تازه‌ترین نمایش اوست که این روزها در تالار مهر حوزه هنری روی صحنه است. نمایش‌نامه‌ای که از یک داستان کوتاه در مجموعه «کتاب ویران» ابوتراب خسروی اقتباس شده است.

روی گردونه بی‌رحم زمان چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 16:51
با مصطفی کوشکی و هستی حسینی به مناسبت کارگردانی «رومولیت»

روی گردونه بی‌رحم زمان

در حقیقت نمایش‌های ما این شکلی شروع می‌شوند؛ یعنی یک شیوه اجرائی خلاقانه. خلاقانه منظور این نیست که ما خوبیم، یک شیوه اجرائی بکر، دست‌نخورده، تازه، دغدغه ما می‌شود و براساس آن، شیوه اجرائی، خودش نمایش‌نامه خودش را یا موضوع خودش را انتخاب می‌کند و بعد نویسنده می‌آید براساس نمایش‌نامه‌ای که انتخاب شده، نمایش‌نامه را دوباره‌نویسی می‌کند.

با پری صابری از دیروز تا امروز به بهانه اجرای نمایش «کوروش»؛ دلبسته این خاکم چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 14:48

با پری صابری از دیروز تا امروز به بهانه اجرای نمایش «کوروش»؛ دلبسته این خاکم

در گذشته بعضی کتاب‌های خارجی درباره کوروش کبیر را خوانده بودم ولی از اطلاعات آنها برای نوشتن نمایشنامه استفاده نکردم. نمایشنامه بیشتر بر پایه اطلاعات کتاب‌هایی شکل گرفت که به فارسی ترجمه شده‌اند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در جریان شکل‌گیری متن و کارگردانی نمایش به حس درونی و شخصی خودم نسبت به این شخصیت نیز توجه داشتم. مهربانی و گذشت او نسبت به اقوام و مردمی که در جنگ شکست‌شان می‌داد نکته بسیار مهمی است. کوروش از این نظر شخصیتی بسیار استثنایی است.

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 14:37
گفت و گو با شهاب الدین حسین پور، کارگردان نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند»

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن

این نکته برای محمد امیریاراحمدی بسیار مهم است که در قصه‌اش گره‌های کور وجود نداشته باشد. در مورد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» چون متن اولیه توسط کس دیگری نوشته شده بود، ضرورت حضور یاراحمدی باز کردن گره‌های کوری بود که پیش‌تر در متن شکل گرفته بودند و او از ابتدا تا انتهای متن را بازنویسی و ربط‌های منطقی را که گم شده بودند به آن اضافه کرد.

 بهروز غریب‌پور؛ «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 13:20
۱۰۰ عروسک در دست ساخت است

بهروز غریب‌پور؛ «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد

بهروز غریب پور کارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران گفت: ما برای هر اُپرایی عروسک‌های خاص خودش را می‌سازیم و برای «اُپرای عشق» هم بیش از ۱۰۰ عروسک در دست ساخت قرار دارد.

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 10:16
گفت‌وگو با هوشمند هنرکار و شهرام زرگر به مناسبت اجرای «زندانی خیابان نواب»

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

مقوله بازنویسی، مقوله‌ای جدید نیست. قدمت بازنویسی، شاید، به قدمت نمایش‌نامه‌های کلاسیک یونان و رم باستان باشد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به «مده‌آ»‌های مختلف اشاره کرد. البته شاید کسانی بگویند که آن بازنویسی نیست، ولی فراموش نکنیم که پلات ثابت است و نویسندگان مختلف، جنبه‌های مختلفی از این پلات را برجسته کرده‌اند.