دوشنبه , ۱۲ آبان, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 5
نقد فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر»؛ بازگشت دلنشین جیم جارموش

نقد فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر»؛ بازگشت دلنشین جیم جارموش

فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازه‌ترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبه‌رو شد. این درام سه‌گانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظه‌های طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهره‌گیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانه‌اش، پرتره‌ای تازه از خانواده و فاصله‌های پنهان میان نسل‌ها ترسیم می‌کند.

نقد فیلم «Broken Voices»: کابوسی تلخ از رؤیای یک دختر نوجوان در درامی تأثیرگذار درباره #MeToo چهارشنبه 8 مرداد 1404 15:35

نقد فیلم «Broken Voices»: کابوسی تلخ از رؤیای یک دختر نوجوان در درامی تأثیرگذار درباره #MeToo

«Broken Voices» ساخته Ondřej Provazník، درامی تأمل‌برانگیز و متفاوت درباره سوءاستفاده جنسی و فضای پیچیده‌ای است که قربانیان را درگیر می‌کند. فیلم با تمرکز بر داستان یک دختر نوجوان ۱۳ ساله، به جای نمایش مستقیم خشونت، به بررسی ریشه‌ها و چگونگی وقوع این فجایع می‌پردازد و با بازی درخشان بازیگران، تجربه‌ای ماندگار برای مخاطب خلق می‌کند.

نقد فیلم The Goonies | ماجراجویی فراموش‌نشدنی نسل دهه هشتادی یکشنبه 5 مرداد 1404 13:23

نقد فیلم The Goonies | ماجراجویی فراموش‌نشدنی نسل دهه هشتادی

فیلم نوستالژیک و دوست‌داشتنی The Goonies، ساخته ریچارد دانر و به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ، بار دیگر با بازنمایی روح ماجراجویی و رفاقت نوجوانانه، بر پرده سینماها بازگشته است. این اثر کلاسیک ۱۹۸۵ که تأثیر عمیقی بر داستان‌سرایی نوجوانانه گذاشت، همچنان یکی از آثار شاخص ژانر ماجراجویانه محسوب می‌شود.

نقد فیلم Zero – هیجان بمب ساعتی در خیابان‌های داکار یکشنبه 5 مرداد 1404 12:40

نقد فیلم Zero – هیجان بمب ساعتی در خیابان‌های داکار

Zero، تریلری اکشن از کشور سنگال، با کارگردانی جسورانه و تدوینی پرشتاب، داستانی پرتنش و انفجاری را در دل پایتخت آفریقایی روایت می‌کند. روایتی که با وجود استفاده از موتیف کلیشه‌ای بمب ساعتی، تبدیل به تجربه‌ای نفس‌گیر و متفاوت شده است.

نقد فیلم Amadeus – شکوه شرارت آرام آنتونیو سالیِری در شاهکار میلوش فورمن یکشنبه 5 مرداد 1404 12:33

نقد فیلم Amadeus – شکوه شرارت آرام آنتونیو سالیِری در شاهکار میلوش فورمن

فیلم Amadeus با بازی فراموش‌نشدنی اف. موری آبراهام در نقش سالیِری، بار دیگر در نسخه اصلی سال ۱۹۸۴ روی پرده آمده؛ داستانی سرشار از حسادت، نبوغ، و فروپاشی که با کارگردانی بی‌نقص میلوش فورمن به یکی از شاهکارهای تاریخ سینما بدل شده است.

نقد فیلم «Dying» – بزرگ‌ترین فروپاشی رهبر ارکستر پس از «تار» کیت بلانشت شنبه 4 مرداد 1404 15:18

نقد فیلم «Dying» – بزرگ‌ترین فروپاشی رهبر ارکستر پس از «تار» کیت بلانشت

«Dying» ساخته ماتتیاس گلاس‌نر، کمدی سیاه و جذابی است درباره بحران‌های خانوادگی و وراثت عاطفی که با بازی درخشان لارس آیدینگر در نقش رهبر ارکستری دچار فروپاشی حرفه‌ای و شخصی می‌شود. فیلم داستانی تلخ، شوخ‌طبعانه و پیچیده را روایت می‌کند که بین هنر و زندگی در نوسان است.

نقد فیلم Gazer – تریلری روان‌پریشانه و مرموز از اعماق ذهن شنبه 4 مرداد 1404 14:22

نقد فیلم Gazer – تریلری روان‌پریشانه و مرموز از اعماق ذهن

«Gazer» نخستین فیلم بلند رایان جی اسلون، تریلری روان‌شناختی و خفقان‌آور است که با حال‌و‌هوای آثار دیوید لینچ و دیوید کراننبرگ، تماشاگر را در فضایی وهم‌آلود و ناآرام غرق می‌کند. این فیلم با بازی درخشان آریلا ماسترویانی، سفری کابوس‌وار به ذهن شخصیتی آسیب‌دیده و جامعه‌ای بی‌رحم است.

نقد فیلم «The Home» | فیلمی بی‌رمق از خالق «The Purge» و بازی ضعیف پیت دیویدسون شنبه 4 مرداد 1404 13:46

نقد فیلم «The Home» | فیلمی بی‌رمق از خالق «The Purge» و بازی ضعیف پیت دیویدسون

فیلم ترسناک جدید «The Home» به کارگردانی جیمز دماناکو و با بازی پیت دیویدسون، نتوانسته انتظارات مخاطبان ژانر را برآورده کند. نه حضور یک کمدین شناخته‌شده در نقش جدی موفق است، نه کارگردان نامدار این بار توانسته به استانداردهای موفقیت قبلی‌اش نزدیک شود.

نقد فیلم «زمینی» (Terrestrial) | کمدی سیاه، تخیل دیوانه‌وار و دروغ‌هایی که به خون ختم می‌شوند جمعه 3 مرداد 1404 14:03

نقد فیلم «زمینی» (Terrestrial) | کمدی سیاه، تخیل دیوانه‌وار و دروغ‌هایی که به خون ختم می‌شوند

«Terrestrial» با ترکیب هوشمندانه‌ای از طنز سیاه، روایت معمایی و نقد اجتماعی، داستان نویسنده‌ای شکست‌خورده را به یک کابوس فانتزی ـ روانی ـ علمی‌تخیلی تبدیل می‌کند. فیلمی که هم تماشاگر را فریب می‌دهد و هم سرگرم می‌کند؛ اثری غیرقابل‌طبقه‌بندی که شایسته دنبال‌کنندگان سینمای مستقل است.

نقد فیلم «Happy Gilmore 2» | آدام سندلر بازمی‌گردد: انفجاری از نوستالژی، شوخی و خشم کنترل‌نشده جمعه 3 مرداد 1404 13:54

نقد فیلم «Happy Gilmore 2» | آدام سندلر بازمی‌گردد: انفجاری از نوستالژی، شوخی و خشم کنترل‌نشده

فیلم «Happy Gilmore 2» نه تنها ادامه‌ای بر کمدی ورزشی کلاسیک سال ۱۹۹۶ است، بلکه با ترکیبی از نوستالژی، انرژی خام دهه نودی و بازگشت به همان شوخی‌های بی‌پروا، آدام سندلر را دوباره در نقش ضدقهرمان محبوبش احیا می‌کند — حالا با ریش، الکل و قلبی زخمی.

نقد فیلم «می‌دانم تابستان گذشته چه کردی»: یک اسلشر ساده با طعم «جیغ» اما بدون جذابیت واقعی دوشنبه 30 تیر 1404 15:20

نقد فیلم «می‌دانم تابستان گذشته چه کردی»: یک اسلشر ساده با طعم «جیغ» اما بدون جذابیت واقعی

بازسازی فیلم ترسناک کلاسیک «می‌دانم تابستان گذشته چه کردی» تلاش می‌کند یک معمای قتل مدرن و متفاوت ارائه دهد، اما با کشتارهای کم‌هیجان و داستانی کلیشه‌ای، بیشتر حس نوستالژی دهه نود را زنده می‌کند تا ترس واقعی.

نقد فیلم «Madly» | کمدی رمانتیک ایتالیایی با فرمولی تکراری اما قابل بازسازی شنبه 28 تیر 1404 13:06

نقد فیلم «Madly» | کمدی رمانتیک ایتالیایی با فرمولی تکراری اما قابل بازسازی

فیلم «Madly» جدیدترین اثر پائولو جنووزه، خالق فیلم پرفروش «غریبه‌های تمام‌عیار»، تلاش می‌کند با فرمولی پرزرق‌وبرق اما آشنا، روان و احساسات درونی شخصیت‌ها را به تصویر بکشد. اثری که گرچه پتانسیل بالایی برای بازسازی در فرهنگ‌های مختلف دارد، اما در نسخه اصلی بیش از آن‌که عاشقانه باشد، عصبی و پرحرف از کار درآمده است.

نقد فیلم «Guns & Moses» | خاخام، اسلحه و عدالت در صحرای کالیفرنیا شنبه 28 تیر 1404 11:51

نقد فیلم «Guns & Moses» | خاخام، اسلحه و عدالت در صحرای کالیفرنیا

فیلم «Guns & Moses» ساخته‌ی سالوادور لیتواک با ترکیب عجیبی از کمدی، اکشن و پیام‌های اجتماعی، تصویری نامتعارف از یک خاخام مسلح ارائه می‌دهد که در دل صحرای کالیفرنیا با تهدیداتی پیچیده‌تر از نفرت‌پراکنی مذهبی مواجه می‌شود. آیا این فیلم یک تریلر سیاسی‌اجتماعی هوشمندانه است یا صرفاً نمایشی پرهیاهو اما ناهماهنگ از دغدغه‌های یهودی-آمریکایی؟

نقد فیلم «Out of Love» | وقتی مادر ناپدید می‌شود و خواهر بزرگ‌تر باید نقش والد را ایفا کند شنبه 28 تیر 1404 11:41

نقد فیلم «Out of Love» | وقتی مادر ناپدید می‌شود و خواهر بزرگ‌تر باید نقش والد را ایفا کند

فیلم «Out of Love» به نویسندگی و کارگردانی ناتان آمبروزیونی، نگاهی انسانی و چندلایه به غیبت یک مادر و تلاش خواهر او برای حفظ ساختار خانواده دارد. با بازی درخشان کمیل کوتن در نقش زنی که ناخواسته به مادر موقت دو کودک تبدیل می‌شود، این درام فرانسوی با لحنی ظریف و واقع‌گرا به بررسی روابط خانوادگی، مسئولیت‌پذیری و بازسازی عاطفی می‌پردازد.

نقد فیلم «Madea’s Destination Wedding» | بازگشت مادرِ شلوغ تایِر پری به سبک همیشگی شنبه 28 تیر 1404 11:26

نقد فیلم «Madea’s Destination Wedding» | بازگشت مادرِ شلوغ تایِر پری به سبک همیشگی

فیلم «Madea’s Destination Wedding» سیزدهمین حضور کاراکتر محبوب و جنجالی تایِر پری، یعنی مادیا (Madea) در دنیای سینما است. فیلمی که در آن، همان فرمول همیشگی آثار پری تکرار می‌شود: شوخی‌های اغراق‌آمیز، لحظاتی از نصیحت‌های فلسفی و ماجراهایی پرهیاهو با دیالوگ‌هایی آشنا. اثری که اگر طرفدار همیشگی مادیا هستید، دقیقاً همان چیزی‌ست که انتظارش را دارید؛ نه بیشتر، نه کمتر.

نقد فیلم «کریستی»؛ داستان دلگرم‌کننده دو برادر که زخم‌های زندگی در سیستم مراقبت اجتماعی ایرلند را ترمیم می‌کنند یکشنبه 22 تیر 1404 16:59

نقد فیلم «کریستی»؛ داستان دلگرم‌کننده دو برادر که زخم‌های زندگی در سیستم مراقبت اجتماعی ایرلند را ترمیم می‌کنند

برندن کنتی، با اولین فیلم بلند خود «کریستی»، موفق شد جایزه برتر بخش Generation 14plus جشنواره برلین را به‌دست آورد و حالا در بخش Horizons جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۵ نیز خوش درخشیده است. «کریستی» با روایتی ساده اما پر‌احساس، قصه‌ی نوجوانی آسیب‌دیده از سیستم اجتماعی ایرلند را به تصویر می‌کشد که پس از سال‌ها با برادر ناتنی‌اش پیوندی دوباره برقرار می‌کند.

نقد فیلم «Better Go Mad in the Wild» | در ستایش دیوانگی و دوری از شهر: سفری به جهان فراموش‌شده‌ی دو برادر در طبیعت یکشنبه 22 تیر 1404 15:34
برگزیده جشنواره کارلووی واری

نقد فیلم «Better Go Mad in the Wild» | در ستایش دیوانگی و دوری از شهر: سفری به جهان فراموش‌شده‌ی دو برادر در طبیعت

فیلم اسلواکیایی «Better Go Mad in the Wild» به کارگردانی میرو رمو، برنده جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 2025، مرزهای مستند، درام و افسانه را درهم می‌شکند. این فیلم نگاهی شاعرانه، عجیب و گاه تراژیک به زندگی دو برادر دوقلوی منزوی دارد که در دل طبیعت زندگی می‌کنند و شعر را نه با کلمات، بلکه با زیستن معنا می‌کنند – آن‌هم با روایت یک گاو سخنگو!

نقد فیلم «Better Go Mad in the Wild»؛ مستندی شاعرانه و جذاب از زندگی دو برادر دوقلو در دل طبیعت بکر چک شنبه 21 تیر 1404 16:03

نقد فیلم «Better Go Mad in the Wild»؛ مستندی شاعرانه و جذاب از زندگی دو برادر دوقلو در دل طبیعت بکر چک

مستند داستانی «Better Go Mad in the Wild» به کارگردانی میرو رمو، روایتگر زندگی دو برادر دوقلو شصت‌ساله است که در دل جنگل‌های سرسبز Šumava در مرز چک و آلمان، سال‌هاست به دور از هیاهوی شهر و در هماهنگی کامل با طبیعت زندگی می‌کنند. فیلم، تلفیقی منحصربه‌فرد از طنز، شاعرانه‌گی و زندگی روزمره است که نگاه تازه‌ای به زندگی ساده و پیچیده این دو مرد می‌اندازد.

نقد فیلم «وقتی رودخانه به دریا می‌رسد»| درامی تأمل‌برانگیز درباره بهبودی پس از تجاوز جنسی شنبه 21 تیر 1404 10:50

نقد فیلم «وقتی رودخانه به دریا می‌رسد»| درامی تأمل‌برانگیز درباره بهبودی پس از تجاوز جنسی

درامی سنگین، تأمل‌برانگیز و سه‌ساعته که تماشای آن آسان نیست اما ارزشش را دارد. «وقتی رودخانه به دریا می‌رسد» ساخته پره ویلا بارسلُ، روایتی عمیق و انسانی از بهبودی پس از تجاوز جنسی را ارائه می‌دهد — بدون بهره‌گیری از کلیشه‌های سینمایی یا لحظات پر زرق‌وبرق. این فیلم در سکوت و جزئیات، حقیقتی جهانی را روایت می‌کند: التیام یافتن، زمان می‌خواهد.

نقد فیلم «Daniela Forever» | عاشقانه علمی‌تخیلی لو-فای درباره سوگواری و خواب هوشیار شنبه 21 تیر 1404 10:21

نقد فیلم «Daniela Forever» | عاشقانه علمی‌تخیلی لو-فای درباره سوگواری و خواب هوشیار

«Daniela Forever» به کارگردانی ناچو ویگالندو، داستان مردی را روایت می‌کند که پس از مرگ معشوقه‌اش با مصرف دارویی آزمایشی وارد دنیای خواب هوشیار می‌شود تا از درد غم رهایی یابد. فیلمی مفهومی، بصری و فلسفی که با نگاهی متفاوت به سوگواری و کنترل احساسات می‌پردازد.

نقد فیلم مستند «فصول» (The Seasons) ساخته‌ی مورن فازندیرو چهارشنبه 18 تیر 1404 16:28

نقد فیلم مستند «فصول» (The Seasons) ساخته‌ی مورن فازندیرو

«فصول» ساخته مورن فازندیرو، مستندی هنری و تجربی است که با نگاهی شاعرانه و چندلایه به تاریخ و مردم منطقه آلنتژو پرتغال می‌پردازد. فیلم در جشنواره لوکارنو ۲۰۲۵ رقابت می‌کند و حق پخش جهانی‌اش توسط Square Eyes خریداری شده است.