در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیلها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایهگذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف میکند.
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵، نشریه معتبر «کایهدوسینما» و «مجله تایم»، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را منتشر کردند. در فهرست کایهدوسینما، فیلم «بعدازظهرهای تنهایی» ساخته آلبرت سرا، در صدر قرار گرفت و پس از آن «یک نبرد پس از دیگری» (پل توماس اندرسن) دوم شد. در مقابل، مجله تایم فیلم «موج نو» از ریچارد لینکلیتر را در رتبه نخست قرار داد، که لینکلیتر با «ماه آبی» نیز در این فهرست رتبه سوم را کسب کرده است. این دو فهرست مجموعهای متنوع از آثار جشنوارهای و فیلمهای جریان اصلی را در بر میگیرد و برتری خود را در میان برترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ اعلام کردند.
سیوپنجمین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام (نیویورک) با اعطای جایزه بهترین فیلم بلند به «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن به پایان رسید. در شبی پر از رقابت میان آثار مستقل و استودیویی، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی یک موفقیت بزرگ کسب کرد و در هر سه رشته نامزدی خود شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی برنده شد.
بازداشت گروهی از هنرمندان و بازیگران سرشناس در یک میهمانی خصوصی شبانه، فضای رسانهای کشور را تحتالشعاع قرار داده است. درحالیکه خبرگزاریها ماجرا را گزارش مردمی اعلام کرده بودند، شنیدههای «هممیهن» حاکی از آن است که این عملیات با گزارش «ک.د»، کارگردان سینما، به دلیل اختلافات مالی میلیاردی با میزبان (ع.ش) صورت گرفته است.
محمدعلی فردین، بازیگر و کشتیگیر پیشین سینمای ایران، در تاریخ شفاهی خود به ماجرای مرگ مشکوک غلامرضا تختی پرداخته است. فردین میگوید تختی به دلیل فشارهای متعدد حکومتی و اطرافیان، دو تا سه سال پیش از مرگش به خودکشی فکر میکرد؛ اقدامی که فردین و همسرش تلاش کردند با یادآوری تعلق او به مردم و حرام بودن خودکشی در اسلام، وی را منصرف کنند
نمایش «غول خمیازهای» به نویسندگی و کارگردانی الهه موچانی، از روز چهارشنبه ۱۹ آذر، ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه میرود.
در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیلها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایهگذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف میکند.
هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «کج پیله» (با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت)، در گفتوگویی درباره حواشی و محتوای فیلمش صحبت کرد. او اعلام کرد که علیرغم داشتن پروانه نمایش، فیلمش به دلیل فشارهای خارج از وزارت فرهنگ دچار «توقیف خاموش» شده و سانسهای آن در بسیاری از شهرها ناجوانمردانه حذف شده است. علیمردانی ماهیت فیلم را تجربهای در ژانر فانتزی با هدف نقد طبقه بورژوایی خودخواه دانسته و تأکید کرد که یکی از کانسپتهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن شرافت و نجابت مردان، برخلاف جریان رایج در سینما، بوده است.
در رایگیری پنجاهویکمین دوره جوایز انجمن منتقدان فیلم لسآنجلس (LAFCA)، فیلم «نبردی پس از دیگری» (One Battle After Another) ساخته پل توماس اندرسون، جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سال را از آن خود کرد. سینمای ایران نیز با موفقیت جعفر پناهی در فیلم «یک تصادف ساده» (It Was Just an Accident) همراه بود که جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد و در جایگاه دوم بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان قرار گرفت.
وضعیت نابهنجار و آشفته تئاتر پایتخت، ناشی از بحران فراگیر مخاطب و تسخیر شدن سلیقه فرهنگی توسط عوامل نه چندان شایسته، موجب پسرفت تولید آثار هنری شده است. در این میان، تماشای آثار نمایشی نسل جدید مانند «مرد مرده» (حسین میرزایی) که جهان خودآیین خویش را با فرمی بدیع و آوانگارد میسازند، همچون رایحهای امیدبخش است.
فیلم کوتاه «حفره» به کارگردانی محمدرضا حسنی رنجبر و نویسندگی رضا فهیمی (برداشتی آزاد از داستان «خانه باباعلی») آماده نمایش و پخش بینالمللی شد.
در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیلها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایهگذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف میکند.
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دورهای فیلمهای انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز میکند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمیآید
در تازهترین دوره جشنواره فیلم مراکش، فیلم آسمان وعدهها بهعنوان برنده اصلی معرفی شد؛ اتفاقی که بار دیگر توجهها را به این جشنواره مهم سینمایی جلب کرده است. این موفقیت برای سینمای شمال آفریقا و کارگردان تونسی، اریژ سهیری، نقطه عطفی به شمار میرود و امسال جشنواره را به یکی از خبرسازترین رویدادهای سینمایی منطقه تبدیل کرده است.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
نمایش تحسینشده «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت و کارگردانی امیرحسین جوانی، پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۵۰۰ اجرای موفق در شهرهایی چون تهران (۶ دوره)، رشت، تبریز و اصفهان، این بار در شهر کرمان به روی صحنه میرود.
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱ آذر ۱۴۰۴
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱۵ آذر ۱۴۰۴
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱۹ آبان ۱۴۰۴
۱۶ آذر ۱۴۰۴
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۴ آذر ۱۴۰۴