چهارشنبه , ۱۴ آبان, ۱۴۰۴
  • کناره‌گیری دسته جمعی از شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ زنجان‌پور، نسیم ادبی و حمید آذرنگ انصراف دادند

    کناره‌گیری دسته جمعی از شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ زنجان‌پور، نسیم ادبی و حمید آذرنگ انصراف دادند

    در حالی که تنها دو ماه به برگزاری چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده، تعدادی از اعضای سرشناس شورای سیاستگذاری این رویداد از حضور در آن کناره‌گیری کردند. پس از انتصاب سید وحید فخر موسوی به عنوان دبیر، ابتدا اکبر زنجان‌پور و شهرام گیل‌آبادی انصراف دادند و اکنون نیز چهره‌هایی چون نسیم ادبی، مریم رحیمی، بهزاد آقاجمالی، ماهان عبداللهی و افرا افروز (به نمایندگی از نسل نو) کناره‌گیری خود را تأیید کرده‌اند

  • توقیف فیلم سینمایی «آنتیک» به دلیل کپی‌برداری غیرمجاز از فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم»

    توقیف فیلم سینمایی «آنتیک» به دلیل کپی‌برداری غیرمجاز از فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم»

    در پی شکایت پلتفرم «آپرا»، فیلم سینمایی «آنتیک» به دلیل کپی‌برداری غیرمجاز از فیلمنامه ثبت‌شده «پست‌فطرت‌های محترم» نوشته پژمان تیمورتاش، توقیف شد. پس از طرح شکایت و انجام سه مرحله کارشناسی رسمی، نهایتاً هیأت پنج‌نفره کارشناسان رسمی دادگستری وقوع سرقت ادبی را تأیید کردند.

  • «پیرپسر» رکورد ۱۱ میلیاردی اکران آنلاین را ثبت کرد؛ توقف اکران، دامن زدن به قاچاق

    «پیرپسر» رکورد ۱۱ میلیاردی اکران آنلاین را ثبت کرد؛ توقف اکران، دامن زدن به قاچاق

    با وجود قاچاق گسترده فیلم «پیرپسر» در تاریخ ۴ آبان (پس از ثبت رکورد پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی تاریخ سینما با نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان)، اکران آنلاین این اثر در ۶ روز ابتدایی با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شد. طی این مدت، ۶۰ هزار کاربر به تماشای قانونی فیلم نشستند و ۱۱ میلیارد تومان فروش ثبت شد که رکوردی در اکران آنلاین محسوب می‌شود.

  • درخواست انجمن تهیه‌کنندگان مستقل: «تلویزیون را در بانک ملی مردم ادغام کنید»

    درخواست انجمن تهیه‌کنندگان مستقل: «تلویزیون را در بانک ملی مردم ادغام کنید»

    انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران بیانیه‌ای تند و انتقادی با عنوان «ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بی‌انتها در همراهی با مردم» منتشر کرد.

  • تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود ۱۳ آبان ۱۴۰۴

    تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

    «آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

    عادل تبریزی: به منتقدان می‌گویم اگر مفت‌بر فیلم بدی است، از آن بدتر هم می‌سازم/ نباید حکم تمام شدن کارگردان‌ها را صادر کرد ۲۶ مهر ۱۴۰۴

    عادل تبریزی: به منتقدان می‌گویم اگر مفت‌بر فیلم بدی است، از آن بدتر هم می‌سازم/ نباید حکم تمام شدن کارگردان‌ها را صادر کرد

    عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کم‌کاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفه‌های کمدی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» می‌خواند) بزرگ‌ترین دستاوردش بوده است.

    نقد نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی؛ رویارویی سنت و مدرنیته با طعم فولکلور ۲۸ مهر ۱۴۰۴

    نقد نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی؛ رویارویی سنت و مدرنیته با طعم فولکلور

    نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی، روایتی معاصر و التقاطی از داستان‌های فلکلور ایرانی است که با هدف نقد تقدیرگرایی و مردسالاری به صحنه رفته است. این اجرا با تلفیق آواز، رقص و امر دراماتیک در فضایی هیبریدی، تلاش می‌کند تا از دل سنت‌های هزینه‌زا، راهی به سوی همبستگی و رهایی جامعه پیدا کند.

    اکران آنلاین مستند «رویاباف و قاضی» ۱۰ آبان ۱۴۰۴

    اکران آنلاین مستند «رویاباف و قاضی»

    مستند بلند «رویاباف و قاضی» ساخته حسام اسلامی، پس از حضور موفق در جشنواره‌های معتبری چون ایدفا (IDFA) و هات‌داکس (Hot Docs)، اولین اکران خود را به صورت آنلاین و از روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه ساعت ۱۷ آغاز می‌کند.