لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ از سوی رئیسجمهور به مجلس ارائه شد که طی آن بودجه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رشدی ۱۱.۱ درصدی به بیش از ۱۵ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان رسیده است. بر اساس این لایحه، بخش عمدهای از این اعتبار به هزینههای جاری اختصاص یافته و بودجه عمرانی سهمی ۲ هزار میلیارد تومانی دارد. علیرغم رشد کلی ارقام، حذف ردیف بودجه مستقل برای حوزههای حیاتی همچون موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و هنرمندان پیشکسوت، یکی از نکات قابلتأمل و چالشبرانگیز در سند مالی سال آینده محسوب میشود.
سعید دلفانی، قاضی دیوان عدالت اداری، با استناد به متون صریح قانونی اعلام کرد که صداوسیما و ساترا فاقد صلاحیت برای صدور مجوز و نظارت بر شبکه نمایش خانگی هستند. این بنبست حقوقی که ناشی از جایگزینی «مصوبات مبهم» به جای «قانون مصوب مجلس» است، نه تنها پلتفرمها را در فضای ناامنی قرار داده، بلکه به دلیل تضاد منافع (رقابت همزمان صداوسیما با بخش خصوصی)، اصول حکمرانی رسانهای را زیر سؤال برده است.
نیف سروری، تهیهکننده فیلم سینمایی «پیرپسر»، در گفتوگویی افشاگرانه از جزئیات قاچاق این اثر و خروج غیرقانونی عامل اصلی آن از کشور پرده برداشت. به گفته وی، نسخه منتشر شده دارای واترمارک شخصیِ فردی است که مسئولیت پخش بینالملل فیلم را بر عهده داشته و هماکنون به خارج از کشور گریخته است.
بیست و پنجمین جشن دنیای تصویر (حافظ) با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف سینما و تلویزیون به ایستگاه پایانی رسید. در این مراسم که با حضور گسترده هنرمندان برگزار شد، امیرحسین قیاثی موفق شد تندیس بهترین چهره تلویزیونی را برای برنامه «نیمهشب» از آن خود کند. همچنین فیلم «پیرپسر» با کسب جوایز اصلی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی، فاتح بزرگ بخش سینمایی شد. در این شب پرستاره، چهرههایی نظیر رضا عطاران، شهاب حسینی و علیرضا قربانی نیز موفق به دریافت نشان حافظ شدند.
شیرین یزدانبخش، بازیگر پیشکسوت و چهره ماندگار فیلمهایی چون «آشغالهای دوستداشتنی» و «بوسیدن روی ماه»، در تاریخ ۶ دیماه ۱۴۰۴ دار فانی را وداع گفت. محسن امیریوسفی، کارگردان «آشغالهای دوستداشتنی»، در پیامی تکاندهنده با تکرار جمله «شیرین جون شرمندهام»، از ایستادگی و امیدواری این بازیگر در سالهای توقیف فیلم سخن گفت.
اوشان محمودی در نمایش «شهر گناه»، خانواده را به مثابه جزیرهای محصور در میان آبهای تیره به تصویر میکشد که اعضای آن در چرخهای باطل از سرکوب، گناه و سوپ ورمیشل گرفتار شدهاند. این اجرا با رویکردی جسورانه به مقوله جنسیت و استفاده از زنان برای ایفای نقشهای مردانه (و بالعکس)، مرزهای قطعیت را در مناسبات خانوادگی فرو میریزد. «شهر گناه» با گریمهای اغراقشده و بازیهای ماشینی، روایتی از زوال اقتدار پدرانه و تلاش بیثمر فرزندان برای رهایی از تروماهای گذشته است؛ تلاشی که در نهایت به بنبستی ساختاری و ایستایی محض ختم میشود.
در حالی که فروش بلیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۴ با افت ۳ میلیونی مواجه شده، سینمای ترکیه با درآمدی بالغ بر ۲۵۹ میلیون دلار، در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی برای هالیوود و بالیوود است. بررسیها نشان میدهد «تنوع ژانر» کلید اصلی موفقیت ترکیه در جذب ۷۵۰ میلیون بیننده جهانی است؛ الگویی که در ایران تنها با تجربههای محدودی چون «مست عشق» و «موسی کلیمالله» لمس شده است.
مهرداد اسکویی، چهره بینالمللی سینمای مستند ایران، در گفتوگویی تفصیلی با ایسنا از جزئیات خیرهکننده ساخت مستند «روباه و ماه صورتی» در طول هفت سال پرده برداشت. این فیلم که با تکنیک نوین «کارگردانی از دور» و با استفاده از تصاویر موبایلی ثریا اخلاقی ساخته شده، پس از دریافت جایزه بزرگ جشنواره ایدفا، مستقیماً به رقابت اسکار ۲۰۲۷ راه یافته است.
آموس پو، کارگردان، نویسنده و مستندساز جریانساز آمریکایی که از وی به عنوان پدر جنبش سینمایی «No Wave» یاد میشود، در ۷۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.
اوشان محمودی در نمایش «شهر گناه»، خانواده را به مثابه جزیرهای محصور در میان آبهای تیره به تصویر میکشد که اعضای آن در چرخهای باطل از سرکوب، گناه و سوپ ورمیشل گرفتار شدهاند. این اجرا با رویکردی جسورانه به مقوله جنسیت و استفاده از زنان برای ایفای نقشهای مردانه (و بالعکس)، مرزهای قطعیت را در مناسبات خانوادگی فرو میریزد. «شهر گناه» با گریمهای اغراقشده و بازیهای ماشینی، روایتی از زوال اقتدار پدرانه و تلاش بیثمر فرزندان برای رهایی از تروماهای گذشته است؛ تلاشی که در نهایت به بنبستی ساختاری و ایستایی محض ختم میشود.
فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به کارگردانی امید میرزایی و تهیهکنندگی سعید خانی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش بینالملل در نوزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم باتومی (BIAFF) شد.
فیلم کوتاه «قاتل میان ماست» به کارگردانی پرویز جاهد که برداشتی از ماجرای تلخ قتل داریوش مهرجویی و همسرش است، چهارشنبه ۳ دی در سینماتک موزه هنرهای معاصر اکران میشود. در این برنامه رایگان، علاوه بر نمایش فیلم داستانی، فیلم-گفتگوی اختصاصی جاهد با مهرجویی نیز با حضور کارگردان پخش و نقد خواهد شد.
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دورهای فیلمهای انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز میکند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمیآید
لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ از سوی رئیسجمهور به مجلس ارائه شد که طی آن بودجه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رشدی ۱۱.۱ درصدی به بیش از ۱۵ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان رسیده است. بر اساس این لایحه، بخش عمدهای از این اعتبار به هزینههای جاری اختصاص یافته و بودجه عمرانی سهمی ۲ هزار میلیارد تومانی دارد. علیرغم رشد کلی ارقام، حذف ردیف بودجه مستقل برای حوزههای حیاتی همچون موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و هنرمندان پیشکسوت، یکی از نکات قابلتأمل و چالشبرانگیز در سند مالی سال آینده محسوب میشود.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
هنرمندان تئاتر بجنورد روز جمعه ۵ دیماه، با برگزاری مجموعهای از برنامههای تخصصی، زادروز بهرام بیضایی را گرامی میدارند. این رویداد شامل کارگاه آموزشی «از متن مقدس تا صحنه معاصر» با حضور علیاصغر دشتی، نمایشنامهخوانی آثار بیضایی به کارگردانی علی عابدی و نشست تخصصی با سخنرانی محمد رضاییراد است.
۶ دی ۱۴۰۴
۶ دی ۱۴۰۴
۳ دی ۱۴۰۴
۱ دی ۱۴۰۴
۶ دی ۱۴۰۴
۶ دی ۱۴۰۴
۲ دی ۱۴۰۴
۱۹ آبان ۱۴۰۴
۵ دی ۱۴۰۴
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۳ دی ۱۴۰۴