یکشنبه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 11
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

بازخوانی سینمای اصغر فرهادی به بهانه ۵۲ سالگی‌اش/ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 00:11

بازخوانی سینمای اصغر فرهادی به بهانه ۵۲ سالگی‌اش/ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی

نام اصغر فرهادی گرچه با موج نوی سینمای ایران گره نخورده است اما سینمای او موجی تازه در جریان و روند تاریخی سینمای ایران بود و می‌توان او را در امتداد همان موج نوی سینمای ایران دانست با مؤلفه‌های تازه و متناسب با زمانه خود.

نگاهی به جایگاه شغلی و اجتماعی هنروران در سینمای ایران/ سراب یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 14:08

نگاهی به جایگاه شغلی و اجتماعی هنروران در سینمای ایران/ سراب

هنرورها نه صنف دارند نه انجمن نه اتحادیه، نه بیمه دارند و نه کارت شناسایی شغلی و درآمدشان نزدیک به صفر است. افرادی که مسوول ساماندهی و آوردن هنرورها برای پروژه‌های فیلم و سریال هستند بابت هر هنرور مبلغ 400 هزار تومان دریافت می‌کنند و برخی از آنها تا جایی که بتوانند از این پول کم می‌کنند و مبلغ ناچیزی را به خود فرد هنرور می‌دهند.

آقای سهیلی چرا« گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟ جمعه 14 اردیبهشت 1403 14:31

آقای سهیلی چرا« گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟

هر چند هنوز از ساخت گشت ارشاد 3، پنج سال نمی‌گذرد و سعید سهیلی نشان داده هر پنج سال یك‌بار سراغ گشت ارشاد می‌رود، به گمانم بد نباشد دوباره شخصیت‌های ثابت فیلم‌هاش را وارد داستانی جدید كند .

نقد فیلم «روز مبادا» هدیه تهرانی؛ «کلوزاپ» زنانه به سبک «مشق شب» جمعه 14 اردیبهشت 1403 00:44

نقد فیلم «روز مبادا» هدیه تهرانی؛ «کلوزاپ» زنانه به سبک «مشق شب»

«روز مبادا» مشخصاً متأثر از سینمای عباس کیارستمی و به طور ویژه شکل کارش در فیلمی مثل «کلوزاپ» است. کمی رنگ اصغر فرهادی به خود می‌گیرد، در وجه زنانه‌اش به سینمای رخشان بنی‌اعتماد نزدیک و در لحظاتی یادآور سینمای تجربی علیرضا داوودنژاد می‌شود.

نگاهی دیگر به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی/ مصائب یک عشق کاملا سینمایی پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 16:18

نگاهی دیگر به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی/ مصائب یک عشق کاملا سینمایی

شهرک تجربه‌ای است متفاوت در رابطه با سینما و مکان. بدون زیستن در یک مکان ایزوله و تن دادن به مفهوم «شهرک‌بودگی»، سلوک روحی بازیگران برای نزدیکی به نقش ناممکن خواهد بود. اما همچنان باید این نکته را متذکر شد که علی حضرتی در خلق یک «فضا/مکان»، کمابیش محافظه‌کارانه عمل کرده و بیش از اندازه به مناسبات امروزی زندگی در ایران، وفادار مانده است.

چگونه «مست عشق» فیلمی پرفروش، اما بی‌کیفیت از کار درآمد؟/ پرداخت سطحی به مضامین عمیق پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 02:26

چگونه «مست عشق» فیلمی پرفروش، اما بی‌کیفیت از کار درآمد؟/ پرداخت سطحی به مضامین عمیق

«مست عشق» به دلیل پرداخت ضعیف، سطحی و دم دستی به مضامین عمیقی چون عشق و مذهب اثری نه چندان قابل توجه در کارنامه حسن فتحی محسوب می‌شود که به دلایل ذکر شده که بیشتر به ایرادات فیلمنامه‌ای مربوط می‌شود فاقد مرجعیت هنری برای به تصویرکشیدن ماجرای مولانا و شمس به شمار می‌آید.

نقد فیلم «مست عشق»؛ وقتی شمس و مولانا فدای رنگ و لعاب می‌شوند سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 13:45

نقد فیلم «مست عشق»؛ وقتی شمس و مولانا فدای رنگ و لعاب می‌شوند

«مست عشق» مانند تمام آثار تاریخی حسن فتحی قاب‌بندی‌های درست و رنگ و لعابی که بیننده را جذب کند دارد. اما به دلیل تصمیم گروه بر ساخت فیلم در ترکیه و فضاسازی به سبک طراحان صحنه ترک برای فیلم، امضا یا حضور خود فتحی در پشت صحنه فیلم احساس نمی‌شود. بیشتر از آن بینندگانی که سریال‌های تاریخی ترکی مانند «حریم سلطان» را دیده باشند، احساس می‌کنند که پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در آن سریال‌ها حضور دارند تا اینکه یک کارگردان ایرانی «مست عشق» را ساخته است.

نگاهی به فیلم سینمایی «مست عشق» / تکه‌پاره‌های یک روایت دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 19:42

نگاهی به فیلم سینمایی «مست عشق» / تکه‌پاره‌های یک روایت

پول‌پاشی فیلیمو، فیلمنت و نماوا با سینمای ایران چه کرد! چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 12:52

پول‌پاشی فیلیمو، فیلمنت و نماوا با سینمای ایران چه کرد!

سخنان اخیر نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا بخش‌های مختلفی داشت که برخی از آنها غلط نبودند [و ناخواسته آدرس‌های درستی می‌دادند] اما با لحن تند و صریحی بیان شدند و به چشم آمدند. واقعیت این است که دو پلتفرم فیلیمو و فیلمنت آغازگر اختلال در مناسبات حرفه‌ای و قواعد اقتصادی سینما بودند و اگر قرار است در دعوای اخیر، به دنبال مقصر بگردیم، شاید بهتر و ضروری باشد تحقیق و تفحص لازم درباره همه مصادیق مطرح شده صورت بگیرد...

کمدی سینمای ایران را بلعیده! یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 16:22

کمدی سینمای ایران را بلعیده!

عده‌ای از فیلمسازان این روزها سخت مشغول ساخت کمدی‌های گیشه‌پسندی هستند که از این راه فروش خوبی نیز به دست آورده‌اند. در این میان نکته قابل‌توجه این است که گیشه سینمای ایران چند سالی است که با فیلم‌های کمدی و طنز اشغال شده است. برای اثبات این مدعی کافی است نگاهی به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بیاندازیم که تا رتبه پانزدهم آن، که متعلق به فیلم «ملاقات خصوصی» است، خبری از گونه‌های دیگری از سینما نیست.

به نام سینمای ایران، به سود شبکه جم! / آیا فروش 1200 میلیارد تومانی به سود سینمای ایران بود یا ماهواره ها؟ چهارشنبه 29 فروردین 1403 19:03

به نام سینمای ایران، به سود شبکه جم! / آیا فروش 1200 میلیارد تومانی به سود سینمای ایران بود یا ماهواره ها؟

اینکه فیلم‌ها چرا و چگونه در ماهواره‌ها و شبکه‌های فارسی زبان تبلیغ می‌کنند اصلا موضوع این نوشته نیست ، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخش‌کننده‌ها برای تبلیغ فیلمشان هزینه‌های بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.

فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد چهارشنبه 29 فروردین 1403 12:39

فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد

یک‌سالی از مرگ کیومرث پوراحمد فیلمساز مهم می‌گذرد؛ فیلمسازی که می‌توان در میراث سینمایی‌ای که از خود به‌جا گذاشت، درس‌های ارزشمندی آموخت اما دراین‌میان شاید مهمترین آنها دغدغه داشتن نسبت به ایران و هویت ایرانی بود؛ فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد و بماند؛ یادش ماندگار.

«دونده» امیر نادری چهل ساله شد سه شنبه 28 فروردین 1403 12:05

«دونده» امیر نادری چهل ساله شد

دونده شاهکار کالت و تماشایی امیرنادری چهل ساله شد.

نقد فیلم «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان؛ نفرین به سفر که هر چه کرد او کرد دوشنبه 27 فروردین 1403 17:58

نقد فیلم «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان؛ نفرین به سفر که هر چه کرد او کرد

انسان در وجودش مملو از ویژگی‌های متناقض است که هر کدام او را به سویی می‌کشد. چگونه می‌شود در یک پیکر نیروهای کاملا متضاد وجود داشته باشد و هر کدام از این نیرو‌ها این پیکر بیچاره را به سمت خود سوق دهد. دوگانگی یا چندگانگی ویژگی‌های انسان زمانی مانند اژدهای چند سر نمود بیرونی پیدا كرده و فرد در مواجهه با خویشتنش دچار بهت و حیرت می‌شود.

نگاهی به فیلم سینمایی «تمساح خونی» ساخته‌ جواد عزتی؛ ملغمه دوشنبه 27 فروردین 1403 14:34

نگاهی به فیلم سینمایی «تمساح خونی» ساخته‌ جواد عزتی؛ ملغمه

کم‌مایه‌بودن چاشنی داستانی فیلم از مشکلات آشکار کلیت فیلم است که تقریبا در تمام طول اثر به کندی ضرباهنگ و کش داده‌شدن موقعیت‌هایی که پس از دو سه دقیقه اول دیگر دستاورد دراماتیکی برای بیننده ندارند انجامیده است، ولی زمانی که از میدان دید بازتری به داستان نگاه شود فصل فرار دو قهرمان علاوه بر آکندگی از کش داده‌شدن‌های سرتاسر داستان که به این فصل هم سرایت کرده، در نگاهی کلی‌تر یک بی‌توازنی و بی‌تعادلی فاحش را هم به فیلم تحمیل کرده است تا انسجام میان سه پرده فیلم کاملا مخدوش شود.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی یکشنبه 26 فروردین 1403 18:23

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

نقد فیلم «گیجگاه»؛ نوستالژی‌بازی بی سر و ته شنبه 25 فروردین 1403 18:21

نقد فیلم «گیجگاه»؛ نوستالژی‌بازی بی سر و ته

«گیجگاه» نه فیلم جذابی باشد نه به یادماندنی. نمی‌تواند در دسته کمدی هم قرار بگیرد. اصلاً در هیچ ژانری نمی‌تواند قرار بگیرد. نوستالژی‌بازی بی سر و تهی است با یک سری بازیگر چهره و بازیگران قدیمی که کمکی به جذب مخاطب نخواهند کرد؛ حتی اگر همچون تمام کمدی‌های سینمایی و تلویزیونی سال‌های اخیر (همان تلویزیونی) یک سکانس اکشن شبیه فیلم‌های اکشن قدیمی با حضور افتخاری بازیگران قدیمی این ژانر بازسازی شود.

نگاهی به دسته‌بندی رنگ‌ها براساس شدت حرارت و کاربرد آن در سینما؛ فیلم‌ها و رنگ‌ها شنبه 25 فروردین 1403 17:10

نگاهی به دسته‌بندی رنگ‌ها براساس شدت حرارت و کاربرد آن در سینما؛ فیلم‌ها و رنگ‌ها

چشم انسان رنگ‌های گرم را نزدیک‌تر از واقعیت به خود می‌بیند و به همین دلیل است که در معماری داخلی از این دسته رنگ‌ها برای دنج نشان دادن اتاق‌ها و سالن‌های بزرگ خانه استفاده می‌شود. رنگ‌های گرم شادی، هیجان و امیدواری را در ذهن انسان باز تولید می‌کنند، سه عنصری که سینمای تجاری به جهت جذب و کشاندن تماشاگر بیشتر به سالن‌های سینما به ‌شدت به آن نیاز دارد.

رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند! شنبه 25 فروردین 1403 15:41
به بهانۀ اصلاحیۀ پاسخ وزیر ارشاد در «قاف»

رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند!

روابط عمومی وزارت ارشاد توضیح داده «اشتباهی سهوی رخ داده چون منظور آقای اسماعیلی خانم پوران درخشنده بوده نه خانم رخشان بنی‌اعتماد.» اما کاش اضافه می‌شد البته هر دو بانو در سینمای ایران درخشیده‌اند...

درباره آخرین ساخته وحید جلیلوند «شب داخلی دیوار »؛ نقض قرارداد فیلمساز جمعه 24 فروردین 1403 00:26

درباره آخرین ساخته وحید جلیلوند «شب داخلی دیوار »؛ نقض قرارداد فیلمساز

هوشنگ گلمکانی نوشت: ویژگی اصلی فیلم «شب داخلی دیوار »مضمونش نیست، بلکه فرم روایتش است که البته مضمون را تأثیرگذارتر می‌کند.