جمعه , ۲۹ فروردین, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 7
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

داریوش مهرجویی؛ کارگردانی که فلسفه را به جان سینما انداخت یکشنبه 22 مهر 1403 19:15

داریوش مهرجویی؛ کارگردانی که فلسفه را به جان سینما انداخت

امروز نخستین سالگرد فقدان داریوش مهرجویی در سینمای ایران است. کارگردانی که با ۲۳ فیلم، جهان منتظم سینمایی خود را با بن‌مایه‌ای فلسفی، به ساحت جامعه و دوستداران خود تزریق کرد و در این مسیر، با مواجهه قهرمان و مصائب زندگی روزانه، به یک آسیب‌شناسی شگرفی رسید که سبب شد تا جایگاه وی به‌عنوان کارگردانی تراز اول در تاریخ سینمای ایران ماندگار شود.

جایگاه سازمان سینمایی باید تعاملی باشد نه تهاجمی یکشنبه 22 مهر 1403 17:07

جایگاه سازمان سینمایی باید تعاملی باشد نه تهاجمی

محمود گبرلو در یادداشتی خطاب به رییس جدید سازمان سینمایی نوشت: «رفتار مدیریتی به شکل گذشته دیگر کاربردی و موثر نیست! باید روش نوینی را جایگزین روش‌های قدیمی کرد. جایگاه وزارت ارشاد و یا سازمان سینمایی باید جایگاه تعامل و همدلی باشد نه تهاجمی».

آقایان چرا بیخیال جشنواره کودک نمی شوید! شنبه 21 مهر 1403 20:21

آقایان چرا بیخیال جشنواره کودک نمی شوید!

با يك نگاه سرانگشتی و توريستی نشان مي‌دهد فريادرس سينمای كودك و نوجوان جشنواره نيست.

آقای رئیس جدید سازمان سینمایی از مدیرانی که خودشان را «آقای» خطاب می‌کند دوری کنید شنبه 21 مهر 1403 20:17

آقای رئیس جدید سازمان سینمایی از مدیرانی که خودشان را «آقای» خطاب می‌کند دوری کنید

در جشنواره‌ای که بین المللی است و قرار است در حد و اندازه‌های استاندارد جهانی ظاهر شود چرا باید برای دبیر جشنواره از کلمه «آقای» استفاده شود آن هم دقیقا پشت سر خودش!

نقد فیلم زودپز؛ ترکیدن در نقطه جوش چهارشنبه 18 مهر 1403 21:35

نقد فیلم زودپز؛ ترکیدن در نقطه جوش

کمدی «زودپز» بسیار بیشتر از آن‌چه که تصور می‌کردیم، داده خوب در چنته دارد. ۲ بازی متفاوت به خود می‌بیند که در کارنامه بازیگرانشان، قابل‌اعتناست. کارگردانی هوشمندانه‌ای به خود می‌بیند که می‌تواند آغاز یک فصل جدید برای رامبد جوان باشد. شاخه‌های اجرایی اثر علی‌الخصوص فیلمبرداری، تدوین و جلوه‌های ویژه نیز از استانداردهایی بالایی برای یک فیلم کمدی پرمخاطب برخوردار هستند.

فستیوال‌های خانه به دوش سه شنبه 17 مهر 1403 01:35
جشنواره های سینمایی در ایران همیشه با معضل مکان برگزاری مواجه‌اند

فستیوال‌های خانه به دوش

در خبرها آمده بود که طبقه ششم مجتمع تجاری، فرهنگی چارسو تبدیل به نمایشگاه محصولات تجاری می‌شود و دیگر در اختیار سینمادوستان نخواهد بود. این خود نشانی نمادین از حاشیه بودن فرهنگ و هنر و تقدم تجارت و سود بر سینماست.

درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه شنبه 14 مهر 1403 20:17

درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه

در آشفته بازار امروز سینمای ایران، فیلم‌هایی که دغدغه سینما و دغدغه جامعه را دارند، کمتر بخت آن را پیدا می‌کنند که به مرحله پیش‌تولید برسند و برخی از صاحبان قدرت در داخل کشور، تقصیر را متوجه فیلمسازان می‌کنند، می‌توان به وضوح دید که آثار فیلمسازان ایرانی، به ویژه، آن دسته از فیلم‌هایی که با اتکا به حضور تهیه‌کنندگان مستقر در خارج از کشور ساخته شده است، نه تنها در جشنواره‌های بین‌المللی، که در جشن‌های بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا هم نقش آفرینی کرده‌اند.

بازخوانی مفهوم ضدجنگ در سینمای دفاع مقدس؛ فضیلت دفاع، کراهت جنگ جمعه 13 مهر 1403 01:00

بازخوانی مفهوم ضدجنگ در سینمای دفاع مقدس؛ فضیلت دفاع، کراهت جنگ

سینمای ضدجنگ در ستایش صلح است، در ستایش گفت‌‏وگو، همدلی و انسانیت. همچنین در دفاع از انسان. اگر فیلم‌‏های جنگی در ستایش میهن‌‏پرستی و قهرمانی‌‏های جنگ هستند، فیلم‌‏های ضدجنگ به وحشت و ویرانی حاصل از جنگ می‌‏پردازند.

درباره «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست جمعه 13 مهر 1403 00:00

درباره «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست

«مصائب شیرین ۲»، نشان می‌دهد ذهن، سلیقه و نگاه علیرضا داودنژاد برخلاف بسیاری از همنسلانش، جوان است.

درباره «قیف»؛ تحمل این فیلم از توهین هم سخت تر است جمعه 13 مهر 1403 00:35

درباره «قیف»؛ تحمل این فیلم از توهین هم سخت تر است

فیلم تازه محسن امیریوسفی با نقش‌آفرینی رضا عطاران، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت در رقابت گیشه، از نفس افتاد.

نقد فیلم «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ… جمعه 13 مهر 1403 00:24

نقد فیلم «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…

در میان خیل عظیمی از فیلم‌های گیشه‌پسند (مثلا) کمدی که بعضاً بسیار ناامیدکننده نیز هستند و حتی خنده‌دار هم نیستند، «شهسوار» یک طنز نسبتاً خوش‌ساخت و قابل‌احترام به حساب می‌آید.

نقد فیلم «در آغوش درخت» ار بابک خواجه پاشا احساسات‌گرایی به جای معناگرایی یکشنبه 8 مهر 1403 18:30

نقد فیلم «در آغوش درخت» ار بابک خواجه پاشا احساسات‌گرایی به جای معناگرایی

چرا برخی از منتقدان و تماشاگران تا این اندازه فیلم را دوست داشتند و به تمجید آن پرداختند؟ پاسخ های زیادی می توان به این سوال داد مثلا اینکه «در آغوش درخت» خارج از فضای مرسوم این روزهای سینمای ایران است نه مانند کمدی ها زرد و سطحی است و نه آثار اجتماعی و سیاه ژانر نکبت را تداعی می کند، از همین رو میتواند جذاب و تازه باشد.

درباره فیلم «بی‌بدن»؛ جعلی و ضداجتماعی شنبه 7 مهر 1403 18:24

درباره فیلم «بی‌بدن»؛ جعلی و ضداجتماعی

در دورانی که گویی قرار است در داخل کشور، تلاقی فیلم‌های سینمایی و مقولات اجتماعی و طرح هرگونه نقد جدی جرم‌انگاری شود، تولید فیلم‌هایی تاثیرگذار با دغدغه‌هایی اجتماعی که زمانی از بیشترین سهم در عرضه تجاری و فرهنگی در مجامع بین‌المللی برخوردار بودند، به امری بس دشوار مبدل می‌شود.

شباهت سینمای دولت سیزدهم به دوران میرسلیم جمعه 6 مهر 1403 23:17

شباهت سینمای دولت سیزدهم به دوران میرسلیم

می‌توان حاکميت دولت سيزدهم بر فرهنگ و سينما را از جهاتي با دوره ميرسليم مقايسه کرد.

ادامه تمرکز بر کمدی، چه بلایی سَر سینمای ایران می‌آورد؟ پنجشنبه 5 مهر 1403 17:46
فیلم‌های کمدی، ۷۵ درصد از فروش سینمای ایران!

ادامه تمرکز بر کمدی، چه بلایی سَر سینمای ایران می‌آورد؟

تمرکز بیش از حد بر فیلم‌های کمدی ممکن است به کاهش تنوع ژانرها و تضعیف سایر بخش‌های سینما منجر شود؛ اتفاقی که در ماه‌های اخیر باعث شده است که تمام گونه‌های دیگر به غیر از کمدی، در کل ۲۵ درصد از فروش گیشه سینما را شامل شوند! کاهش کیفیت کلی سینما، نارضایتی بخش قابل توجهی از سینماروها، احتمال تکراری شدن سوژه‌ها، افت خلاقیت در تولیدات کمدی، از بین رفتن نگاه جهانی به فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران و جایگزین شدن آن با فیلم‌های زیرزمینی می‌تواند از تبعات جایگزینی ژانر کمدی به جای همه ژانرهای دیگر باشد

«مفت‌بر» به مثابه یک پارودی سه شنبه 3 مهر 1403 12:55

«مفت‌بر» به مثابه یک پارودی

اشاره به اصطلاح و تعریف «پارودی» یک ویژگی و خصیصه­­­­­ جدی قابل ادعا برای بررسی فیلم «مفت‌بر» است. پارودی به زبان ساده، تمهیدی است که با تمسخر کاراکتر یا سکانسی از یک فیلم آشنای قدیمی­‌تر به نیت خنداندن تماشاگر مورد استفاده قرار می­‌گیرد. همان رویکرد و تمهیدی که اساسا عادل تبریزی فیلم خود را بر اساس آن بنا کرده است.

پری صابری از نخستین بازیگران زن سینمای روشنفکرانه ایران بود/ حضوری کوتاه اما ماندگار دوشنبه 2 مهر 1403 11:45

پری صابری از نخستین بازیگران زن سینمای روشنفکرانه ایران بود/ حضوری کوتاه اما ماندگار

پری صابری، نامی نامدار در تاریخ تئاتر ایران است و کارنامه‌اش گواهی ا‌ست بر شناخت توأمان او بر تئاتر جهان و تاریخ ایران؛ هر دو. اکثر آثار او نیز تلفیقی از این دو حوزه بود.

فرامرز قرییبان؛ شمایل یک قهرمان معترض شنبه 17 شهریور 1403 02:21

فرامرز قرییبان؛ شمایل یک قهرمان معترض

خاستگاه طبقاتی و تجربۀ زیستۀ تاریخی او هم در گرایش به سمت نقش‌های اعتراضی و عدالت‌طلبانه بی‌تاثیر نبوده از جمله هم‌محله‌ای بودن و همکاری با مسعود کیمیایی؛ کارگردانی که نماد سینمای اعتراضی است.

چند نکته درباره دست و دلبازی اخیر سازمان سینمایی چهارشنبه 14 شهریور 1403 01:35

چند نکته درباره دست و دلبازی اخیر سازمان سینمایی

دست و دلبازی مدیران گذشته در چند روز گذشته و دقیقه ۹۰ چند پرسش را مطرح کرده‌است.

درباره مهران مدیری به‌بهانه اکران فیلم جدیدش/ کمدین کاربلد و کارگردان نابلد سه شنبه 30 مرداد 1403 11:27

درباره مهران مدیری به‌بهانه اکران فیلم جدیدش/ کمدین کاربلد و کارگردان نابلد

اکران دومین فیلم سینمایی‌اش «ساعت ۶ صبح» که با یکی از شلوغ‌ترین رونمایی و اکران خصوصی در سینمای‌ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور تعداد زیادی از چهره‌های سینمایی برگزار شد، بار دیگر نام «مهران مدیری» را بر سر زبان‌ها انداخت و اجرای مسابقه جدید «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی هم موجب شد دوباره در مرکز توجه مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد.