یکشنبه , ۲۳ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 7
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

 نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»/ وقتی زن تبدیل به «ناموس» می‌شود چهارشنبه 30 آبان 1403 00:59

نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»/ وقتی زن تبدیل به «ناموس» می‌شود

ویژگی هایی هست که خورشید آن ماه را قابل تامل می سازد. مهمترین آن، نقد فرهنگی است که زنان را در برابر هم می شوراند و مردانی که می توانند تبدیل به خونریزانی متحرک شوند. گلوله هایی که می توانند هر کجا را به آتش بکشند.

نقد فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ خماری، لیسانسه‌ها، هامون و دیگران سه شنبه 29 آبان 1403 19:48

نقد فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ خماری، لیسانسه‌ها، هامون و دیگران

یک عنصر دیگر که دارد در کارهای صحت به کلیشه تبدیل می‌شود، استفاده از موسیقی است. در «صبحانه با زرافه‌ها» اسم شخصیت عروس، مریم است. صحت برای میان‌پرده‌های فیلمش چند ترانه قدیمی که یک مریمی تویش دارد، انتخاب کرده است که به جز علاقه صحت به استفاده از ترانه و موسیقی در کارهایش هیچ توجیه دیگری ندارد.

«در آغوش درخت»؛ تعادل میان غم و امید یکشنبه 27 آبان 1403 19:56

«در آغوش درخت»؛ تعادل میان غم و امید

رودریگو گوتیرز مدیر وب‌سایت نقد فیلم‌های خارجی به مرور فیلم «در آغوش درخت» پرداخت.

نقد فیلم «کیک محبوب من»/ پیام بهداشتی یکشنبه 27 آبان 1403 10:39

نقد فیلم «کیک محبوب من»/ پیام بهداشتی

«کیک محبوب من» متریال داستانی‌اش به اندازه یک فیلم کوتاه است و با اضافه کردن بیهوده سکانس مواجه گشت ارشاد با کاراکتر مهین، می‌خواهد این زن مسن محافظه‌کار را تبدیل به پرسوناژی معترض کند.

درباره فیلم «ترس از اشک‌های واقعی»؛ بازیگری به‌مثابه زیستن چهارشنبه 23 آبان 1403 16:29

درباره فیلم «ترس از اشک‌های واقعی»؛ بازیگری به‌مثابه زیستن

«ترس از اشک‌های واقعی» که اکنون در حال اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه است، می‌توان تجربه‌گرایی امیراحمد قزوینی به‌عنوان بازیگر در مقام یک کارگردان دانست و این با درونمایه خود فیلم هم نسبتی معنادار دارد که قصه آن درباره یک بازیگر است که تجربه بازیگری را نه به‌عنوان یک حرفه که به‌مثابه شکلی از زیستن تجربه می‌کند و گویی بحران‌ها و تضادهای درونی او به‌عنوان یک انسان در مرز بین بازیگری و زندگی مماس شده و بازنمایی می‌شود.

نقد فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»/ تیغ بر طبقه متوسط چهارشنبه 23 آبان 1403 15:41

نقد فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»/ تیغ بر طبقه متوسط

مشکل اساسی صبحانه با زرافه‌ها دقیقا همین است که می‌خواهد هستی و چیستی مرگ و زندگی را در قالب یک «استونرمووی»، به‌عنوان یکی از ساب‌ژانرهای کمدی به تماشاگرش انتقال دهد، درحالی‌که مخاطب برای دیدن فیلمی از ‌سروش صحت‌ با آن سابقه درخشان در امر سریال‌سازی و تجربه موفق در ساخت آثار کمدی پا به سالن سینما گذاشته و از او انتظار «خلق موقعیت» و ساخت لحظات خنده‌دار دارد.

درباره فیلم «زودپز»؛ زود از روی اجاق برداشتی آقای جوان دوشنبه 21 آبان 1403 18:01

درباره فیلم «زودپز»؛ زود از روی اجاق برداشتی آقای جوان

همه چیز در «زودپز»، خیلی زود از روی اجاق برداشته شده و ناپخته است؛ از موقعیت‌هایی که با شتاب‌زدگی موشک‌های درون فیلم پشت سر هم ردیف می‌شوند تا خلق رابطه بین دو کاراکتر اصلی که بار آن را به تمامی، خودِ تنابنده به دوش می‌کشد.

دلواپسان فرهنگی کجا هستند؟! دوشنبه 21 آبان 1403 13:48
در این سال‌های حاکمیت ابتذال بر سینما حتی دریغ از یک یادداشت انتقادی از سوی منتقدان ارزشی

دلواپسان فرهنگی کجا هستند؟!

طی چند سال اخیر آنچه از محصولات ارزشی این دلواپسان فرهنگی در حوزه سینما دیدیم همه لودگی و ابتذال بود و آنچه ندیدیم کمترین دلواپسی جماعتی که در گذشته به طرفه‌العینی خون‌شان به جوش می‌آمد که حتی نه تنها لب به گلایه باز نکردند که خود به نوعی تبدیل به چیزی شدند که عمله طرب خطاب می‌کردند.

درباره فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی؛ یک غافلگیری بد و ناخوشایند! یکشنبه 20 آبان 1403 00:14

درباره فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی؛ یک غافلگیری بد و ناخوشایند!

برای مخاطبان حرفه‌ای سینما که کارنامه محسن امیر یوسفی، سعید ملکان و رضا عطاران را می‌دانند چنین ترکیبی از سازندگان نویدبخش یک اثر خاص و خلاقانه بود و از ماه‌ها پیش خبرهای تولید و اکران آن را دنبال می‌کردند، انتظاری که با تماشای فیلم به غافلگیری تبدیل شد، رشد برق‌آسای فروش در روزهای اول پخش و سقوط ناگهانی گیشه نتیجه همین غافلگیری است.

به بهانه انتخاب منوچهر شاهسواری؛ یک فرصت برای احیای یک هویت پایدار شنبه 19 آبان 1403 20:20

به بهانه انتخاب منوچهر شاهسواری؛ یک فرصت برای احیای یک هویت پایدار

محمود گبرلو: انتخاب منوچهر شاهسواری به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر یک انتخاب درست و با تدبیر و درایت برای احیای ماهیت دوباره جشنواره فیلم فجر است.

نگاهی به فیلم «پول و پارتی»، ساخته سعید سهیلی؛ اوج ابتذال و تداوم الگوی فیلمفارسی پنجشنبه 17 آبان 1403 21:31

نگاهی به فیلم «پول و پارتی»، ساخته سعید سهیلی؛ اوج ابتذال و تداوم الگوی فیلمفارسی

پول و پارتی بیش از آنکه فیلم باکیفیت و ماندگاری باشد، فیلم مهم و قابل‌تاملی است. اهمیت این فیلم بدان جهت است که نشان می‌دهد تا چه اندازه روح فیلمفارسی در سینمای این سال‌های ایران زنده است.

نگاهی به فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول‌اف؛ داستانی مطول و ملال آور چهارشنبه 16 آبان 1403 18:56

نگاهی به فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول‌اف؛ داستانی مطول و ملال آور

بخش قابل توجهی از فضای فیلم‌‌های رسول‌اف و به‌طور ویژه فیلم دانه انجیر معابد به نمادگرایی‌ها و فضای استعاری مربوط می‌شود. از قضا، این تمهید فیلمساز به مذاق بسیاری از هواداران فیلم خوش آمده و آن را یکی از امتیازات هنری و ادبی بودن آن عنوان می‌کنند و از سویی به اعتباری برای فیلم بدل شده، اما آنچه مشخص است، این است که کارکرد دراماتیک این نمادگرایی چقدر بوده و تا چه حد توانسته به درک بهتر و ماندگاری آن کمک کند؟

نقد فیلم «زودپز»؛ ضد نوستالژی! چهارشنبه 16 آبان 1403 18:50

نقد فیلم «زودپز»؛ ضد نوستالژی!

فیلم رامبد جوان نمی‌تواند رسالت و هدف اصلی خود را به عنوان یك اثر كمدی به انجام برساند.

معضل مهم کمدی‌های ایرانی چیست؟ پنجشنبه 10 آبان 1403 12:07

معضل مهم کمدی‌های ایرانی چیست؟

ظرافت، گمشده اصلی سینمای کمدی ماست. فیلم‌های کمدی ایرانی عمدتا زمخت‌اند و برای خنداندن به دم‌دستی‌ترین چیزها متوسل می‌شوند.

یک مسئولیت برای پولدارها و پولسازهای سینما سه شنبه 8 آبان 1403 12:27

یک مسئولیت برای پولدارها و پولسازهای سینما

یک کارشناس سینما خطاب به پولدارها و پولسازان سینما گفت:‌ مسئولیت اجتماعی شما در این برهه تاریخی سینما، حمایت و کمک به سینمایی است که اگر چراغی در آن همچنان روشن است مرهون همان سینمای متفکر است.

آقای معتمدی لطفا عذرخواهی کنید! یکشنبه 6 آبان 1403 17:47

آقای معتمدی لطفا عذرخواهی کنید!

در بعضی از داوری‌ها و قضاوت‌ها ترازوی عدالت برابر نیست. به سمت هم‌خونان، همبستگان، هم‌پیاله‌ها، همراهان، هم‌حزبی‌ها و هم… سنگین‌تر شده است. گمانم این مورد اخیر می‌تواند آغازی برای بازنگری در روند و روش و منشی باشد که آگاهانه و ناآگاهانه به باور مردم، روش قضاوت، مسیر درست و… ضربه سختی زده است.

«کیک محبوب من» و ایرادهای همیشگی شبه‌ژانر اعتراضی یکشنبه 6 آبان 1403 17:31

«کیک محبوب من» و ایرادهای همیشگی شبه‌ژانر اعتراضی

«کیک محبوب من» یک تیزر تبلیغاتی کش ‌آمده است. فیلمی که حتی در انتخاب شخصیت اصلی‌اش دچار اشتباه فاحش شده است. پیرزنی که به شکلی مفروض احساس تنهایی می‌کند، با پیرمردی آشنا می‌شود و در شب وصالشان، مرد بر اثر تداخل دارویی شراب و قرص ویاگرا می‌میرد.

درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد چهارشنبه 2 آبان 1403 00:55

درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد

فیلمی مانند «شهر خاموش» احمد بهرامی برآیند این درهم‌آمیختگی انسان و محیط و نمونه‌ای جذاب و منحصر به‌فرد از عجین‌شدگی شخصیت‌های درام با مکان رخداد است.

«کاناپه» عیاری هنوز در برزخ است یکشنبه 29 مهر 1403 17:08

«کاناپه» عیاری هنوز در برزخ است

«کاناپه»ی عیاری در برزخ میان زیست رسمی و غیررسمی سینمای ایران گرفتار شده است. تنها اندکی شجاعت و عقلانیت مدیران سینمایی لازم است تا این فیلم بتواند در ایران به نمایش عمومی درآید و جایگاهی که شایسته‌ی آن است هرچند با تأخیر، در تاریخ سینمای ایران کسب کند. تاریخ نشان داده که فیلم‌ها بالاخره راه خود را به سوی مخاطب پیدا می‌کنند، اما امیدوارم این گشایش بدون تضییع حقوق مادی و معنوی عوامل فیلم رخ دهد.

نقد و بررسی فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان/ موشک با چاشنی آبگوشت! شنبه 28 مهر 1403 17:36

نقد و بررسی فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان/ موشک با چاشنی آبگوشت!

نوستالژی یک مرهم یا مکانیسم دفاعی در برابر اختلالات روانی و مسکنی برای آرام شدن دل‌های نگران است. آنها که نمی‌توانند گره از مشکلات خود در دنیای کنونی باز کنند به حریم امن نوستالژی پناه می‌برند تا به خیال خویش از گزند حادثه دور بمانند و با دل دادن به لحظات خوش گذشته در خوابی عمیق و لذت‌بخش فرو بروند.