شنبه , ۳ آبان, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 23
نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پست‌دراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمی‌خیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربه‌ای متفاوت رقم بزند.

واگویه‌های تنهایی یک بازیگر تنها/ «این یک اعتراف است» دوشنبه 21 مرداد 1398 00:00

واگویه‌های تنهایی یک بازیگر تنها/ «این یک اعتراف است»

نمایش این یک اعتراف است به کارگردانی شادی اسدپور و با بازی فرزین محدث این شب‌ها در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

درباره نمایش «مثل هیچ‌کس» / رها در آسمان بی‌نیازی دوشنبه 21 مرداد 1398 00:00

درباره نمایش «مثل هیچ‌کس» / رها در آسمان بی‌نیازی

نمایش، تقابلی گزینشی بین جسم و روح یک انسان است. انتخابی است بین جسم و شخصیت معشوق مینا، بین وحید یا فرید. مینا در گیجی بین انتخاب وحید یا فرید، در فضایی شانزده ساله از توهمات خود، رفت و برگشت می‌کند. آنچه مینا را به این درجه از بدگمانی رسانده است آن است که او در ناخودآگاه خود، سال‌ها این تردید را پرورانده‌است که جسد مدفون در زیر خاک، به راستی وحید بوده‌است یا فرید؟

نقد و بررسی نمایش «اَتینا» به کارگردانی حسین دیردار / ابتذال عوام‌زدگی در سایه‌ی تئاتر نکبتی شنبه 19 مرداد 1398 00:00

نقد و بررسی نمایش «اَتینا» به کارگردانی حسین دیردار / ابتذال عوام‌زدگی در سایه‌ی تئاتر نکبتی

تکلیف نمایش آن جایی حتمی و مشخص می‌شود که در ترا‌ژیک‌ترین لحظاتش نیز مخاطب دست از خنده برنداشته و گویی عوامل و بازیگران را به سخره می‌گیرد. البته که دوستان متخصص در امر خنده گرفتن از مخاطب به خود غرّه نشوند چرا که اساسا تکلیف این مخاطبان مثل روز روشن است. در فضایی که مردمانش هیچ ارتباطی بین خود و مساله شادی و نشاط حس نمی‌کنند.

به بهانه اجرای نمايش B5-6 در سالن هامون/ اقتصاد سياسی مرگ و انتحار چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

به بهانه اجرای نمايش B5-6 در سالن هامون/ اقتصاد سياسی مرگ و انتحار

اين سرخوشي پسامدرنيستي، آن‌ هم در شكل بازتوليد، بعد از اجراي سال نود و چهار در سالن اصلي مولوي، آيا قدمي به پيش است يا پس‌نشستني ناگزير. هر چه هست، به صراحت مي‌توان گفت كه نظام زيباشناسي اين روزهاي تئاتر، حال و هواي
ديگري را مي‌طلبد. ‌

مگس/ غروب سرگرد در جنگل‌های کاج مجارستان چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

مگس/ غروب سرگرد در جنگل‌های کاج مجارستان

توحید معصومی با تکیه بر قدرت کمیک بازیگرانش، نمایش خوش‌ریتمی از متن نویسنده مجاری پدید می‌آورد؛ اما در این میان برخی مناسبات سیاسی و اجتماعی زمانه ایشتوان اِرکنی از میان می‌رود.

نوشته‌ای بر اژدهای طلایی / تهوع بقا در کاسه‌ی سوپ دوشنبه 14 مرداد 1398 00:00

نوشته‌ای بر اژدهای طلایی / تهوع بقا در کاسه‌ی سوپ

اجرای اژدهای طلایی ایرانشهر با وجود بهرهمندی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر ، توانسته کارکترها را بفهمد و بازآفرینی کند و وجه طنز را حفظ نماید. اگرچه به هماهنگی و پیوند منسجم‌تری نیازست که نقش‌ها به پختگی بیشتر با فاصله گرفتن از انقطاع‌هایی که موجب از ریتم افتادن اجرا می‌شود، دست یابند.

نگاهی به درون‌مایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین سه شنبه 8 مرداد 1398 00:00

نگاهی به درون‌مایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین

مهران رنجبر در نمایش «مارلون براندو» این سوال اساسی را مطرح کرده است که ما چقدر مارلون براندو واقعی را می شناسیم؟ وقتی از مارلون براندو حرف می زنیم از چه کسی حرف می زنیم؟ نحوه روبرو شدن ما با زندگی و زمانه مارلون از چه نظرگاهی رقم می خورد؟ مخاطب در قبال چهره ها و رخدادها چه میزان دایره آزادی برای قضاوت و تحلیل دارد؟ چه میزان دست و پا بسته باید با این موقعیت روبرو شود؟ و …

بانوی آوازه‌ خوان| زوال و مرگ را نمی‌توان از روبه‌رو دید سه شنبه 8 مرداد 1398 00:00

بانوی آوازه‌ خوان| زوال و مرگ را نمی‌توان از روبه‌رو دید

علیرضا کوشک‌جلالی در نمایش جدیدش سقوط کرده است. نمایشی که یک سرهم‌بندی بیش نیست و خوانشی دم‌دستی از یک واقعه تاریخی مهم است.

نگاهی به نمايش لانچر پنج/ ذبح استعاره‌گویی دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

نگاهی به نمايش لانچر پنج/ ذبح استعاره‌گویی

«لانچر 5» نمايش سادگي است. همه‌چيز از يك خودكشي و دو قتل در يك پادگان آغاز مي‌شود. افسر واحد بازرسي مجبور به كشف معماي سه مرگ ناگهاني است. سر نخش شكاكيت به يكي از افسرهاست و انتهاي اين نخ تسبيح پرده برداشتن از يك فاجعه انساني است. بدون هيچ ديالوگ شاعرانه‌اي، بدون هيچ مونولوگ احمقانه‌اي. همه‌چيز در خدمت داستاني است كه پويا سعيدي و مسعود صرامي روايتش مي‌كنند. دو ساعت ميخكوب‌وار براي مخاطب محصول سادگي است و البته اين سادگي نتيجه‌اش نوعي پيچيدگي است.

به بهانه نمايش «مگس» كاری از توحيد معصومی/ از ملال و بطالت دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

به بهانه نمايش «مگس» كاری از توحيد معصومی/ از ملال و بطالت

دراماتورژي و بازنويسي ايوب آقاخاني و توحيد معصومي از نمايشنامه ايشتوان اركني، به اجرايي قابل اعتنا و تماشاگرپسند منجر شده، اما مناسبات تاريخي مردمان مجارستان در جنگ جهاني دوم را به نوعي به محاق برده. حذف شخصيت‌هايي چون پستچي، تومايي كشيش و سيپرياني پروفسور و... به همراه تقليل دادن تمام مكان‌ها به فضاي اندروني خانواده تُت، به اجرايي ميدان داده كه بازنمايي‌كننده يك مجارستان تاريخ‌زدايي ‌شده است.

به بهانه نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست»، به کارگردانی مهران مرادی / کنش حقیقی پیرمرد سوزنبان دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

به بهانه نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست»، به کارگردانی مهران مرادی / کنش حقیقی پیرمرد سوزنبان

گروه اجرائی نگاهی هم به فیلم هامون دارد. مواجهه پوریا شکیبایی با اکبر مشکاتی، یادآور مواجهه علی عابدینی با حمید هامون است. اکبر مشکاتی چه در مقام سوزنبان و چه در نقش علی عابدینی، قرار است میل به زندگی را در شخصیت‌های فروپاشیده و در آستانه انتحار بار دیگر احیا کند.

نقد نمایش «اسب چشمه» به کارگردانی کرم‌اله سلیمانی / در گیر و دار محافظه‌کاری شنبه 5 مرداد 1398 00:00

نقد نمایش «اسب چشمه» به کارگردانی کرم‌اله سلیمانی / در گیر و دار محافظه‌کاری

محافظه‌کاری نویسنده کار دست خود و قلم و اثرش داده است. او یا به ناچار مجبور به خودسانسوری شده و یا هنوز به عمق پردازش عصیان و نشان دادنش در صحنه واقف نشده است (البته من امیدوارم که بخش دوم درست بوده باشد چرا که با مطالعه و بررسی قابل حل است). همین احتیاط اثر را در حد و اندازه یک ایده خام داستانی نگه داشته و حالتی ایستا به خود گرفته است. ایده‌ای که می‌توانست جان‌مایه‌ی یک درام بومی و اصیل متعلق به جنوب کشور باشد، به ضد خود تبدیل شده و مانند خودسوزی احمد، به نابودی خود اقدام کرده است. وضعیت حاکم نیز از این اختگی تئاتر به نفع خود استفاده کرده و از حضور چنین آثاری در جشنواره‌های مختلف پفکی خود استقبال می‌کند.

نگاهی به نمایش «دروغ»/ دروغ‌ می‌گوییم، پس در امانیم شنبه 5 مرداد 1398 00:00

نگاهی به نمایش «دروغ»/ دروغ‌ می‌گوییم، پس در امانیم

نمایش خود یک «دروغ» است و خود بازتاب‌دهنده شرایط «دروغ» و حال با یک پرسش روبه‌رو می‌شویم که یک «دروغ» می‌تواند در تقبیح «دروغ» باشد.

«بانوی آوازه‌خوان» متهم می کند؛ نفرین، عفریتِ جنگ چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00
نگاهی به نمایش «بانوی آوازه‌خوان» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی؛

«بانوی آوازه‌خوان» متهم می کند؛ نفرین، عفریتِ جنگ

مخاطب طی ۷۰ دقیقه روایت هولناک علیرضا کوشک جلالی از بانوی آوازخوان هر صحنه و در هر آینه با سیلی های سختی مواجه می شود که ولو به عنوان مخاطب در پاره‌ای از موارد تاب تحمل آنرا ندارد. سیلی هایی که تماماً مزه حقیقت می دهند و چه خوش مثالی است این ضرب المثل که حقیقت تلخ است!

نگاهی به نمایش «وانیک»/ دغدغه‌های نامشخص دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

نگاهی به نمایش «وانیک»/ دغدغه‌های نامشخص

ود آنکه «وانیک» یکی از پرطرفدارترین و پراجراترین نمایش‌نامه‌های روز دنیاست، برخی اشکالات در نحوه اجرا و شاید اهمال در پرداختن به زیرلایه‌های متن و کشف ابعاد مهم و پنهان‌مانده آن اجرای جدید آن را به اجرائی بسیار معمولی بدل کرده که قطعا جای کار بیشتری داشت؛ اجرائی که کار را در اندازه یک نمایش سرگرم‌کننده نگه می‌دارد.

تئاتر «جنایات و مکافات» رضا ثروتی / اقتباسی موفق و اجرائی ماندگار دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

تئاتر «جنایات و مکافات» رضا ثروتی / اقتباسی موفق و اجرائی ماندگار

«جنایات و مکافات» آینه زشتی‌ها و پلیدی‌های یک شهر بزرگ و بازتاب‌دهنده رنج‌های انسان‌هاست؛ انسان‌هایی شکست‌خورده و مغموم، به‌گونه‌ای که مخاطب را میان خوب و بد، میان عمل درست و نادرست، به قضاوت می‌خواند؛ قضاوتی که برای آن دسته از مخاطبان که به اصول اخلاقی و مذهبی اهمیت بیشتری می‌دهند، دشوارتر و جدی‌تر خواهد بود‌.

نگاهی به نمایش «فرشته تاریخ»/ نشانه‌ای به رهایی دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

نگاهی به نمایش «فرشته تاریخ»/ نشانه‌ای به رهایی

اجرای رضایی‌راد از زندگی سراسر تلخی و رنج و محنت این نامدارترین منتقد و تحلیلگر روزگار یادشده، یکی از حیرت‌آورترین اجرا‌های سال‌های اخیر است؛ نمایشی در سه ساعت که جز چند لحظه کوتاه، از ریتم نمی‌افتد و تماشاگرش را بر روی صندلی‌های نسبتا خوب سالن چهارسوی تئاتر شهر میخکوب می‌کند.

مولن روژ ؛ لایه‌های پنهان اثر و شلیک خنده‌هایی که تراژدی می‌آفریند شنبه 29 تیر 1398 00:00

مولن روژ ؛ لایه‌های پنهان اثر و شلیک خنده‌هایی که تراژدی می‌آفریند

محسن تنابنده در نقش قنبر با لهجه ی قمی کنار آمده و با این که تماشاگر او را با لهجه مازنی می شناسد آرام آرام این لهجه (قمی ) را از او می پذیرد.

نقد نمایش «مگس» به دراماتوژی ایوب آقاخانی و کارگردانی توحید معصومی / آشِ کشکِ مرکز هنرهای نمایشی شنبه 29 تیر 1398 00:00

نقد نمایش «مگس» به دراماتوژی ایوب آقاخانی و کارگردانی توحید معصومی / آشِ کشکِ مرکز هنرهای نمایشی

عجایب این روزهای تئاتر ما تمامی ندارد. این نیز پدیده عجیبی است که همه در تئوری صاحب‌نظر و صاحب‌سبک هستند اما در عمل و در صحنه هیچ چیز برای عرضه ندارند. فقط کافی است از دوستان بپرسید که گروتسک یعنی چه. از سیر تا پیازش برایتان تعریف کرده و آباء و اجدادش را برایتان بیرون می‌ریزند اما در پیاده‌سازی‌اش به شدت لنگ می‌زنند. این روزها هم مد شده که بلاتکلیفی‌مان در مواجه با اثر را با کمی چاشنی کمدی لاله‌زاری و کمی ترس و اضطراب مدرن شبه‌روشنفکری قاطی کرده و به اسم گروتسک به مخاطب‌مان تحویل دهیم.

نقدی بر نمایش فرشته تاریخ به کارگردانی: محمد رضایی راد / «ژستی در میانه‌ی تاریخ» سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

نقدی بر نمایش فرشته تاریخ به کارگردانی: محمد رضایی راد / «ژستی در میانه‌ی تاریخ»

بنیامین ژستی در میانه‌ی تاریخ‌ست . تاریخی که از سویی برملاکننده‌ی فجایع عقاید فاشیستی‌ست که دست به قتل و حذف روشنفکران مخالفش می‌زند و خرد و نخبه‌گری را ولو تنها به دلیل پایبندی‌های عقیدتی و مذهبی، به کام مرگ می‌کشاند و ایدئولوژی برتر را نه از راه گفتمان و عقلانیت بلکه از منظر قدرت و سرکوب‌گری خشونت‌طلب، مسلط می‌کند