شنبه , ۱ دی, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 3
نگاهی به نمایش «مالی سویینی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی؛ شادمانه زیستن میان بینایی و نابینایی

نگاهی به نمایش «مالی سویینی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی؛ شادمانه زیستن میان بینایی و نابینایی

مرتضی میرمنتظمی در مسیری که برای به صحنه بردن مالی سویینی انتخاب کرده، نسبت به گذشته، ریسک‌پذیرتر و تجربی‌تر شده است. جسارت او را باید ستود و این تغییرات را به فال نیک گرفت. اما از طرف دیگر می‌توان این انتظار را داشت که متن نمایشنامه بدون حذفیات بر صحنه آید و زمان طولانی اجرا، موجب عقب‌نشینی گروه اجرایی نشود.

درباره نمایش جدید حسین پارسایی/ نبرد رستم و سهراب؛ باشکوه، تراژیک و لاکچری پنجشنبه 8 شهریور 1403 22:16

درباره نمایش جدید حسین پارسایی/ نبرد رستم و سهراب؛ باشکوه، تراژیک و لاکچری

حسین پارسایی در این پروژه دشوار و پرهزینه، تلاش دارد داستان رستم و سهراب را از منظری اخلاقی، از نو روایت کند. در این مسیر پر سنگلاخ، نویسنده‌ جوانی چون متین ایزدی، نوشتن نمایشنامه را برعهده گرفته و کمابیش تمنای این قضیه را پرورانده که رستم با تمامی تردیدهایش در قبال کشتن سهراب بر صحنه حاضر شود و از خود اعاده حیثیت کند.

درباره نمایش «مادر و افلیج» به کارگردانی محیا مهدی‌زاده؛ یک امنیت نه‌چندان پایدار گورستانی پنجشنبه 8 شهریور 1403 22:11

درباره نمایش «مادر و افلیج» به کارگردانی محیا مهدی‌زاده؛ یک امنیت نه‌چندان پایدار گورستانی

به مانند نمایشنامه «در انتظار گودو» بکت، اینجا هم با اثری در باب مفهوم «انتظار» روبه‌رو هستیم که یکی از مضامین مرکزی‌اش بی‌شک «سیاستِ انتظار» است.

درباره نمایش «خاطره تحمل‏‌ناپذیر یک همهمه نامفهوم» به نویسندگی و کارگردانی الهام کردا؛ تمنای نه‌چندان ممکن ساختن یک اجتماع تئاتری معاصر جمعه 2 شهریور 1403 20:33

درباره نمایش «خاطره تحمل‏‌ناپذیر یک همهمه نامفهوم» به نویسندگی و کارگردانی الهام کردا؛ تمنای نه‌چندان ممکن ساختن یک اجتماع تئاتری معاصر

جایی از اجرای «خاطره تحمل‌ناپذیر یک همهمه نامفهوم» و در آن دقایق پایانی نمایش، تصویر ویدئویی یکی از اجراگران بر محفظه توری‌شکل جلوی صحنه پدیدار می‌شود تا مانیفست «هانتکه‌ای» اجرا، خطاب به تماشاگران قرائت ‌شود.

درباره نمایشنامه «هتل پناهجویان» نوشته‌ کارمن اَگیره؛  چهره تابناک فیگور پناهجویی جمعه 2 شهریور 1403 20:17

درباره نمایشنامه «هتل پناهجویان» نوشته‌ کارمن اَگیره؛ چهره تابناک فیگور پناهجویی

«هتل پناهجویان» نشان می‌دهد که چگونه دیکتاتوری می‌تواند اخلاق مبارزه را زوال بخشیده و نیروهای سیاسی تحت فشار را نسبت به یکدیگر بدگمان کند. گفتگویی که مابین مانوئلیا و خوزه‌لیتو در باب پدر و مادرشان، یعنی جورج‌چاقه و فِلاکا درمی‌گیرد حقیتاً بصیرت‌افزا است.

نگاهی به نمایش «شبیهِ شبیهِ آنتیگون» به کارگردانی ندا شاهرخی و نسیم ادبی؛ امکان یا امتناع سیاسی شدن مردم معمولی سه شنبه 30 مرداد 1403 11:36

نگاهی به نمایش «شبیهِ شبیهِ آنتیگون» به کارگردانی ندا شاهرخی و نسیم ادبی؛ امکان یا امتناع سیاسی شدن مردم معمولی

نمایش در ایده مرکزی خود با «شبیه» دیدن مردم معمولی به فیگورهای اساطیری می‌کوشد عبور از جباریت کرئون و رسیدن به آزادگی آنتیگونه را بشارت دهد.

پریسا نوروزی؛ و نگاهی انتقادی به «سمنوپزان»ِ آل‌احمد در «نه ماه پس از تولید»؛ بازتولید مناسبات مردسالارانه در یک جمع زنانه! شنبه 27 مرداد 1403 16:04

پریسا نوروزی؛ و نگاهی انتقادی به «سمنوپزان»ِ آل‌احمد در «نه ماه پس از تولید»؛ بازتولید مناسبات مردسالارانه در یک جمع زنانه!

پریسا نوروزی در «نه ماه پس از تولید»، ترجیح داده از فضای سنتی جلال آل احمد تا حدودی فاصله گرفته و یک فضای زنانه غیرطبیعی را بازنمایی کند که شبیه بعضی آثار تئاتر و سینمای معاصر ما است. طعنه‌ها، پنهان‌کاری‌ها، سکوت‌ها و اطوارها، به خوبی نشان از محافظه‌کاری درازدامن این قبیل جمع‌های زنانه است.

درباره نمایش خون‌مُردگی به کارگردانی مهدی جلینی؛ ماجرای عجیب بیمار اتاق ۱۳ شنبه 20 مرداد 1403 19:48

درباره نمایش خون‌مُردگی به کارگردانی مهدی جلینی؛ ماجرای عجیب بیمار اتاق ۱۳

شاید بتوان مهم‌ترین برگ برنده نمایش «خون‌مُردگی» را قصه‌ای باورپذیر با تعلیقی تماشایی دانست که «محسن سنگ ‌سفیدی» در جایگاه نمایشنامه‌نویس در طول روایت می‌پروراند و شخصیت‌ها را حول یک وضعیت واقعی که بتدریج بحرانی می‌شود سامان می‌دهد.

نقدی بر نمایش «در جستجوی بازیگر هملت» به کارگردانی مسعود دلخواه و نگاهی به امر معاصر در بوطیقای فرهنگی؛ هملت‌هایی که تبدیل به اشباح شدند چهارشنبه 17 مرداد 1403 23:30

نقدی بر نمایش «در جستجوی بازیگر هملت» به کارگردانی مسعود دلخواه و نگاهی به امر معاصر در بوطیقای فرهنگی؛ هملت‌هایی که تبدیل به اشباح شدند

مسعود دلخواه به‌عنوان دراماتورژ نمایش در جستجوی بازیگر هملت، می‌تواند فُرمی نظام‌مند با ساختار قصه‌گو را ایجاد کند؛ اما او ژانر هملت را تغییر می‌دهد و آن را به یک نمایش مستند معاصر از تمرین خود با شاگران واقعی‌اش تبدیل می‌کند.

نگاهی به نمایش‌های «تاری» و «دموکراسی با طعم همبرگر»؛ اجراهایی در حال و هوای اقتباس و بازخوانی دوشنبه 15 مرداد 1403 01:24

نگاهی به نمایش‌های «تاری» و «دموکراسی با طعم همبرگر»؛ اجراهایی در حال و هوای اقتباس و بازخوانی

حامد شفیعی‌خواه برای مواجهه با داستان کوتاه و خواندنی «هلیمِ جان‌سخت» وانگ مِنگ، به چینی‌زدایی از مناسبات متن مبادرت ورزیده و یک خانواده کمابیش انتزاعی، اما ملموس را به صحنه آورده است.

نقدی بر نمایشنامه‌ «مارش پیروزی و دو نمایشنامه‌ دیگر» نوشته‌ بهزاد صدیقی دوشنبه 15 مرداد 1403 01:22

نقدی بر نمایشنامه‌ «مارش پیروزی و دو نمایشنامه‌ دیگر» نوشته‌ بهزاد صدیقی

این سه نمایش‌نامه‌ی پیوسته‌مضمون و در عین حال مستقل، کنکاشی واقع‌بینانه در باب مقوله‌ای است که رد تاریخی آن را به‌کرات در زنده‌گی انسان‌ها دیده‌ایم و متأسفانه تضمینی برای تکرار‌نشدن آن هم وجود ندارد.

 درباره نمایش تاری اثر محمد برهمنی؛ بر آستانه ‎ی مرگ شنبه 13 مرداد 1403 00:22

درباره نمایش تاری اثر محمد برهمنی؛ بر آستانه ‎ی مرگ

اجرای «تاری» قابلیت تفسیر و اندیشه‌ورزی را دارد و گفتمانی را برای علاقمندان به تئاتر و تفکر مهیا می‌کند.

درباره نمایش «شکستن خط فرضی» به کارگردانی رسول کاهانی؛ مصائب اینجا و اکنونِ یک خانواده مدرن ایرانی جمعه 12 مرداد 1403 13:51

درباره نمایش «شکستن خط فرضی» به کارگردانی رسول کاهانی؛ مصائب اینجا و اکنونِ یک خانواده مدرن ایرانی

رسول کاهانی در نمایش «شکستن خط فرضی» توانسته با مهارت، روایتی از یک خانواده مدرن ایرانی ارائه دهد که در آستانه فروپاشی است اما برای گریز از آن تقلا می‌کند و بی‌وقفه دست و پا می‌زند حتی اگر نتیجه مثبتی به دست نیاید. گویی این خانواده، بیش از تداوم می‌بایست به پایان فکر کرده و خود را آماده جنگ و جدال‌های آتی در قبال تقسیم میراث خانوادگی کند.

درباره نمایش «وی ای آر»؛ درماندگی آموخته شده چهارشنبه 10 مرداد 1403 21:00

درباره نمایش «وی ای آر»؛ درماندگی آموخته شده

نمایش «وی ای آر» اثری چند لایه است که با بازی یک دست بازیگرانش که نشان از کارگردانی صحیح اثر داشته آدمی را در پی شناخت مفهوم زندگی در جهانی که در حال تهی شدن از معناست به چالش می‌کشاند.

وقتی زیگموند، تقابل فروید و یونگ را جدی نمی‌گیرد دوشنبه 8 مرداد 1403 23:02

وقتی زیگموند، تقابل فروید و یونگ را جدی نمی‌گیرد

نمایش زیگموند که این روزها در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، مخاطبانِ تئاتر را راضی کرده تا هر روز بر تعداد مخاطبانش اضافه شود.

تکرار یک پرسش استراتژیک در نمایش‌ «شاه لیر»؛ کدام شکسپیر با کدام سیاست اجرایی؟! شنبه 6 مرداد 1403 17:16

تکرار یک پرسش استراتژیک در نمایش‌ «شاه لیر»؛ کدام شکسپیر با کدام سیاست اجرایی؟!

شاه‌لیر کاوه مهدوی تلاشی است قابل اعتنا اما ناکافی در خوانشی تازه و معاصر از متن شکسپیر. اما همچنان برای فراتر رفتن از ملال‌انگیزی اجراهای منتسب به نمایشنامه‌های شکسپیری، می‌بایست تمهیدات خلاقانه‌تری تدارک دید.

درباره پرفورمنس «هفده دقیقه صحنه خالی» نصیر ملکی‌جو؛ ضیافتی در هفده دقیقه سه شنبه 2 مرداد 1403 00:44

درباره پرفورمنس «هفده دقیقه صحنه خالی» نصیر ملکی‌جو؛ ضیافتی در هفده دقیقه

ازاین‌منظر اجرایی که ملکی‌جو بر صحنه آورده، مازاد چندانی تولید نکرده، ما تماشاگران این روزهای تئاتر را شگفت‌زده نمی‌کند و به‌نظر می‌آید در آینده هم به خاطره‌ای ماندگار و خوشایند بدل نشود. نصیر ملکی‌جو به گواه آثاری که بر صحنه آورده، کارگردانی پیشرو و خلاق بوده و بعضی از اجراهای ماندگار سال‌های اخیر را به کمک دوستان خویش بر صحنه آورده است.

نگاهی کوتاه به نمایش افیلا؛ افلیای تصویر ساز جمعه 29 تیر 1403 21:26

نگاهی کوتاه به نمایش افیلا؛ افلیای تصویر ساز

شقایق فتحی به درستی فهمیده عالم برزخ افلیا برای مخاطب حی و حاضر با سورئالیسم همخوان است.

درباره نمایش «صداهایی ورای تاریکی»؛ سرکوب‌شدگانی که مشق دموکراسی و دادخواهی می‌کنند جمعه 29 تیر 1403 20:34

درباره نمایش «صداهایی ورای تاریکی»؛ سرکوب‌شدگانی که مشق دموکراسی و دادخواهی می‌کنند

می‌توان نمایش «صداهایی واری تاریکی» را یکی از اجراهای به نسبت خوب امسال فرض گرفت که با ترکیب بازیگران محدود حرفه‌ای و اکثر جوانان آماتور توانسته چه به لحاظ زیباشناسی و چه از منظر هستی‌شناسی، حرف تازه‌ای برای تئاتر ما به ارمغان بیاورد.

نقد نمایش «تایتان»؛ آخر بازی آخرالزمانی پنجشنبه 28 تیر 1403 00:43

نقد نمایش «تایتان»؛ آخر بازی آخرالزمانی

نمایش «تایتان» را می‌توان با جهان سینمایی شده فیلم‌هایی چون «مکس دیوانه» (Mad Max) به‌لحاظ شورش و ضدعاطفی شدن و شورش طبقات مختلف در آخرالزمان که در این نمایش جلوه‌گاهی از گردهمایی‌های یاغی‌گرایانه خدایان است، «هانیبال» از منظر خوردن مغز انسان مومیایی شده و «جوکر» با رویکردی جنون‌زدگی در پس انزوا در میان جماعات انسانی، تطبیق دارد.

نگاهی به نمایش‌های «در انتهای گلو» و « گورکن» شنبه 23 تیر 1403 11:33

نگاهی به نمایش‌های «در انتهای گلو» و « گورکن»

شاید بزرگترین کاستی اجرایی چون «گورکن» را بتوان در نسبتی که با «رئالیسم» برقرار می‌کند دانست.