سه شنبه , ۱۵ آبان, ۱۴۰۳
نقد فیلم های خارجی | صفحه 16
درباره فیلم «رفقای عزیز» به كارگردانی آندری كونچالفسكی/ دوران خوش و خونین خروشچف چهارشنبه 3 شهریور 1400 19:04
نقد فیلم های خارجی

درباره فیلم «رفقای عزیز» به كارگردانی آندری كونچالفسكی/ دوران خوش و خونین خروشچف

آندری كونچالفسكی با روایتِ گسست ایدئولوژیك لیودا، این نكته را گوشزد می‌كند كه سوژه‌های سیاسی حتی در یك ساختار اقتدارگرایانه هم می‌توانند سربرآورند. درست نقطه‌ای كه انقلابیون دست به تشكیل حكومت زده و هر نوع انقلاب را ضدانقلاب معرفی می‌كنند.

درباره‌ فیلم« باكره‌ ماه اوت»/ پرسه‌ قدیسان چهارشنبه 3 شهریور 1400 18:35
نقد فیلم های خارجی

درباره‌ فیلم« باكره‌ ماه اوت»/ پرسه‌ قدیسان

باكره ماه اوت مبتنی بر به‌تصویر كشیدن تجربه اوا است كه هم مشمول تجربه محیطی و مادی او از جهان می‌شود و هم جهان درون و عاطفی‌اش. پرسه‌زنی در زمان و مكان، پر كردن حفره‌های فضا، تجارب درونی و بیرونی را به هم پیوند می‌دهد و نتیجه یك بدن اجتماعی معلق در زمان و مكان است.

نگاهی به فیلم «زنی پشت پنجره» آخرین ساخته جو رایت/ فضولی موقوف! دوشنبه 4 مرداد 1400 09:57
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «زنی پشت پنجره» آخرین ساخته جو رایت/ فضولی موقوف!

«زنی پشت پنجره» را نمی‌توانیم فیلم كاملی بدانیم چون تعلیق، كشش و هیجان به عنوان عناصر اصلی یك تریلر روانشناختی در آن دیده نمی‌شود و با تمام قدرت فرمی، به لحاظ مفهومی و محتوایی فیلم غنی نیست و مخاطب را راضی نمی‌كند، خصوصا اینكه در لحظاتی «سرگیجه» و «پنجره‌ عقبی» هیچكاك در ذهن تداعی می‌شود ولی كارگردان در گرته‌برداری كاملا ناموفق و ناتوان پیش می‌رود.

نقد فیلم خشم مردانه به كارگردانی «گای ریچی»/ تیپ‌سازی‌های بی‌پایان شبه ابرقهرمانانه سه شنبه 15 تیر 1400 15:59
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم خشم مردانه به كارگردانی «گای ریچی»/ تیپ‌سازی‌های بی‌پایان شبه ابرقهرمانانه

«خشم مردانه» یا در خوانشی اصولی‌تر «خشم انسان» دوازدهمین فیلم بلند «گای استوارت ریچی» فیلمساز انگلیسی، تریلری در ژانر اكشن و سرقت است كه مانند آثار پیشین او سراسر آغشته به اغراقی پس‌زننده است. این بزرگنمایی در دو رسته بازی‌ها و دیالوگ‌ها به شكلی هجوآلود در فیلم ریشه دوانده تا جایی كه باورپذیری مخاطب را در مقاطعی با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو می‌كند.

تأملاتی زنانه‌نگر بر فیلم «توت‌ فرنگی‌ های وحشی» ساخته اینگمار برگمان/ بلوغی مهرورزانه در روزهای كهنسالی پنجشنبه 3 تیر 1400 14:00
نقد فیلم های خارجی

تأملاتی زنانه‌نگر بر فیلم «توت‌ فرنگی‌ های وحشی» ساخته اینگمار برگمان/ بلوغی مهرورزانه در روزهای كهنسالی

توت‌فرنگی‌های وحشی درباره پیرمردی است كه در سن 78 سالگی قرار است برای دریافت دكترای افتخاری در پنجاهمین سالگرد فارغ‌التحصیلی‌اش به لوند برود. پروفسور بورگ پزشك حاذقی است و تمام زندگی‌اش را وقف كارهای علمی كرده است.

نقد فیلم «کجا می روی آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیچ/ رؤیای جهانِ بدون جنگ پنجشنبه 3 تیر 1400 08:09
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «کجا می روی آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیچ/ رؤیای جهانِ بدون جنگ

فیلم «کجا می‌روی آیدا؟» به‌عنوان یک یادآوری دهشتناک به تماشاگر امروز گوشزد می‌کند که پدیده جنگ در هر صورت و شکلی، نشانی از میل ذاتی انسانِ قدرت‌طلب است و این خلق‌وخوی مبهم انسانی منحصر به زمان، مکان و ایدئولوژی خاصی نیست.

نقد فیلم «قرنطینه» به كارگردانی داگ لیمان /  جزییات ملال‌آور فاصله‌گذاری اجتماعی پنجشنبه 20 خرداد 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «قرنطینه» به كارگردانی داگ لیمان / جزییات ملال‌آور فاصله‌گذاری اجتماعی

فیلم هیچگاه پاسخ واضحی به چگونگی پیدایش روابط آشفته لیندا و پكستون نمی‌دهد كه آیا منوط و وابسته به عامل روانی است یا اقتصادی یا حتی مربوط به دوران پیشاكروناست یا خیر! و در نهایت قصه فیلم همچون جوجه‌تیغی سكانس ابتدایی است كه خود را ناكجا‌آبادی می‌بیند كه باید سلانه‌سلانه مسیری بی‌هدف را طی كند و بی‌دفاع‌تر از آن است كه خارهای خود را به موقعیت‌های پیش‌نیامده به كار بندد!

نقد فیلم «مردی كه پوستش را فروخت» ساخته كوثر بن هنیه/ ناسیونالیسم پنهانِ قهرمان امروزی پنجشنبه 20 خرداد 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «مردی كه پوستش را فروخت» ساخته كوثر بن هنیه/ ناسیونالیسم پنهانِ قهرمان امروزی

«مردی كه پوستش را فروخت» درد سال‌ها خودكامگی را برای مهاجران سراسر دنیا زنده و تماشاگر را با رنج نا تمامی مواجه می‌كند كه گویی تا سازمان ایدئولوژیك نظام‌های خودكامه به حیات خود ادامه دهند، در به همین پاشنه خواهد چرخید.

نقد فیلم «هیچ‌ كس» ساخته ایلیا نایشولر/ لذت آبكش كردن! سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «هیچ‌ كس» ساخته ایلیا نایشولر/ لذت آبكش كردن!

خشونت‌های حاضر در بطن جامعه آنقدر ترسناك است كه هیچ فیلمسازی نمی‌تواند به ‌تمامی نشانش بدهد و اگر هم این كار را بكند، آن فیلم قطعا هیچگاه به نمایش در نخواهد آمد. در واقع فیلم‌ها از واقعیت‌ها نشأت می‌گیرند و نه برعكس. در نتیجه تاثیر گرفتن یك قاتل از نوع قتلی كه در فلان‌فیلم اتفاق می‌افتد، حرف بیهوده‌ای است. شاید كمی تحریكش كند، اما باعثش نمی‌شود.

نقد فيلم« زن جوان نويد دهنده»، ساخته امرالد فنل / شرارت و معصوميت سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نقد فيلم« زن جوان نويد دهنده»، ساخته امرالد فنل / شرارت و معصوميت

فیلم «زن جوان نویددهنده» فیلمی است كه تلاش صادقانه‌ای را ایفا می‌كند تا وجهی از زن را بدون دستكاری‌های غلو شده ارایه كند. در این فیلم جنس اغواگری زنی كه می‌تواند عاشق پیشه هم باشد، متفاوت است و همزمان بین شرارت و معصومیت‌های جایگزین‌شده در حال بندبازی است.

نگاهی به فیلم «تكه‌ های یك زن»ساخته كورنل موندروتسو / فمینیسم سیستماتیك سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «تكه‌ های یك زن»ساخته كورنل موندروتسو / فمینیسم سیستماتیك

با وجود اینكه تلاش كاتا وبر و كورنل موندروتسو در فیلم «تكه‌های یك زن» برای ایجاد ارتباط نزدیك تماشاگر و مارتا تحسین‌برانگیز است، اما این محصول هزار رنگ نمونه روشنی است از تكثیر روایت‌های جعلی درباره حقوق زنان كه نه تنها خواسته «مادران مجرد» را بی‌ارزش نشان می‌دهد، بلكه زمینه لازم برای مستعمل ساختن روایت‌های نوین و زیست اجتماعی شخصیتی مثل مارتا را فراهم می‌سازد.

درباره فیلم«موریتانیایی» به كارگردانی «كوین‌ مك‌ دونالد» / كورسوی عدالت چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

درباره فیلم«موریتانیایی» به كارگردانی «كوین‌ مك‌ دونالد» / كورسوی عدالت

فیلم در كنه ذاتی خود به نقد سیاست‌های خارجی دولت وقت (بوش پسر و اوباما) در ایالات متحده در محدوده سال‌های 2002 تا 2016 می‌پردازد و در‌صدد است تا با نمایش سكانس‌هایی مبنی بر خشونت و نقض آشكار حقوق بشر و سردرگمی برای عدم شناسایی مجرمین، دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی را به ضعف و ناكارآمدی در زمان شكل‌گیری بحران متهم كند؛ اتهامی كه در این محل با سوژه قرار دادن فاجعه ملّی یازده سپتامبر 2001 به تشدید موضوعیت مطروحه دست می‌زند، فاجعه‌ای در سطح كلان در روزی روشن كه برای آرام كردن اذهان عمومی جامعه امریكایی به دنبال سوزنی در انبار كاه است.

نگاهی به فیلم «پدر»/ شاه‌ لیر نسیان‌زده سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «پدر»/ شاه‌ لیر نسیان‌زده

پدر را می‌توان از حالا تا اطلاع ثانوی یک الگوی استاندارد و مرجع از فیلمی با موضوع «فراموشی» به شمار آورد.

نگاهی به فیلم «میناری» ساخته لی ایزاک چانگ/ پارادایم هنجار و خاک دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 11:45
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «میناری» ساخته لی ایزاک چانگ/ پارادایم هنجار و خاک

انتخاب‌های لی ایزاک چانگ در طراحی پیرنگ و به‌خصوص هدایت تماشاگر به برخی از موقعیت‌های کلیدی فیلم مبهم است. در‌واقع واضح نیست که توالی رویدادها به دنبال چه وجهی از داستان مهاجرت و رابطه رو به اضمحلال آدم‌های بازی است.

نگاهی به فیلم «آغاز» ساخته دئا کلومبگاشویلی / متابولیسم شک و امر طبیعی یکشنبه 22 فروردین 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «آغاز» ساخته دئا کلومبگاشویلی / متابولیسم شک و امر طبیعی

اگر‌چه تبعیت کارگردان از وضعیت پیرامون شخصیت اصلی فیلمش رویکرد او نسبت به مختصات یک جامعه دو‌قطبی را نشان می‌دهد‌ اما گویی در فراخوانی این موضوع گامی فراتر از مطرح‌کردن یک پرسش بر‌نمی‌دارد. او سنت و مدرنیته‌ای را به میز محاکمه می‌کشاند که از لبه تیز و تند نقد نظریه‌های رایج در این باب در امان است.

نقد فیلم «پدر» به كارگردانی «فلورین زلر» 2020 / سوار بر امواج نسیان چهارشنبه 18 فروردین 1400 00:00
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «پدر» به كارگردانی «فلورین زلر» 2020 / سوار بر امواج نسیان

فلورین زلر نمایشنامه «پدر» به عنوان هفتمین اثر نمایشی وی كه آن را در سال 2012 نگاشت و برایش موفق به كسب جوایز متعددی از جمله مولیر اواردز فرانسه در آوریل 2014 (اردیبهشت 1393) شد را به عنوان هسته اصلی فیلم خود در نظر گرفته است، فیلمنامه‌ای كه آن را با كمك «كریستوفر همپتون» نویسنده و مترجم كهنه‌كار انگلیسی پایه‌ریزی كرده تا به مدیوم سینمایی بسط دهد.

نگاهی به فیلم «هرگز-به ندرت- گاهی-همیشه»/ سوختن به آتش ادراک شنبه 23 اسفند 1399 00:00
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «هرگز-به ندرت- گاهی-همیشه»/ سوختن به آتش ادراک

الیزا هیتمن در بازگویی لحظات دشوار زندگی شخصیت آتام، چالش معرفت‌شناسی زنان و ایده‌های نظری موجود را به‌نوعی بازنگری عمومی هدایت می‌کند؛ زمینه‌هایی نظری که تفکیک عقل زنانه و مردانه را در پی دارد و تبیین هویت اجتماعی زنان را به گردهمایی‌های نظریه‌پردازانه تقلیل می‌دهد.

اقامت در خانه‌ای به پهنای زندگی چهارشنبه 6 اسفند 1399 10:55
نقدی بر فیلم Nomadland ساخته كلویی ژائو

اقامت در خانه‌ای به پهنای زندگی

فرن در انتها، جهانِ عینی خود را پشتِ سر می‌گذارد و به سوی هرآنچه او را به سمتِ «خود» می‌كشاند می‌رود؛ رها و بی‌ترس از بیگانگی، از سفر و از عینیت.

بی‌پناهی تکثیرشده در «سرزمین آواره‌ها» پنجشنبه 30 بهمن 1399 21:35
نقد فیلم های خارجی

بی‌پناهی تکثیرشده در «سرزمین آواره‌ها»

سرزمین آواره‌ها به جای برجسته‌کردن چهره فقر و اغراق در نشان‌دادن تبعیضات اجتماعی در طبقه فرودست یا بیانیه‌هایی انتقادی درباره معیشت مردم، با سکون و آرامشی درونی فیلمش و فضاسازی‌های بکر تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌هایی می‌شود که بدون هیچ‌گونه نگاه مسلط و پیش‌داوری تصویری واقعی از زندگی مردم عادی را به مخاطب خود ارائه می‌دهد.

نگاهی به فیلم «سرزمین آواره‌ها» / شکفتن در پایین جاده پنجشنبه 30 بهمن 1399 00:00

نگاهی به فیلم «سرزمین آواره‌ها» / شکفتن در پایین جاده

فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» در خلق موقعیتی تأمل‌برانگیز موفق است و ناگفته پیداست که برای نگریستن به سویه‌های انتقادیِ حضور کلویی ژائو، تماشاگر و فرن در روایتی تازه از جداافتادگان شهر، نیاز به فراخوانی قالب‌های از پیش آماده سینمایی مثل «ژانر جاده» یا «کنش وسترن‌گونه» احساس نمی‌شود.