شنبه , ۵ خرداد, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 12
عناوین تازه کتب تئاتری در نمایشگاه کتاب تهران جمعه 21 اردیبهشت 1397 17:02
اقبال هنرهای نمایشی در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

عناوین تازه کتب تئاتری در نمایشگاه کتاب تهران

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه همزمان با نیمه شعبان آغاز به کار کرد و اکنون در حالی که تنها دو روز به پایان آن باقی‌ست به گفته ناشران، استقبال خوبی از نمایشنامه‌ها در این نمایشگاه شده است

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 10:22

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

حضور چهره هایی چون نوید محمدزاده، امیر آقایی، صابر ابر، مهدی پاکدل و افشین هاشمی روی صحنه تئاتر تضمین کننده فروش نمایش‌ها است.

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 19:14
زمان‌بندي معرفي دبير جشنواره تئاتر فجر از دست نرود

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

در حالي كه انتظار مي‌رفت انتخاب دبير سي‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در ادامه رويكرد سه سال گذشته و انتصاب حداقل دو ساله دبيران پيگيري شود، به نظر مي‌رسد شهرام كرمي پيش‌بيني ديگري در سر دارد و نبايد چشم‌انتظار ادامه فعاليت فرهاد مهندس‌پور براي دومين سال پياپي بود. اين تصميم زماني جدي‌تر به نظر مي‌رسد كه حواشي ايجاد شده براي دوره گذشته جشنواره را از نظر بگذرانيم و از سوي ديگر آخرين اظهارات مديركل هنرهاي نمايشي را پيرامون انتخاب دبير مرور كنيم.

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي» سه شنبه 28 فروردین 1397 17:11
محمدرضا خاكي و كوروش نريماني درباره افت كيفي آثار نمايشي مي‌گويند

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي»

«مدير سالن نمايش خطاب به شاعر/ نويسنده: شكوه و غناي دكورهاي ما را به نمايش درآريد، چنانكه منظره‌هاي گوناگون از پي هم بيايند و شما جهاني را به تماشاگران شگفت‌زده عرضه داريد... مردم براي چه مي‌آيند؟‌ براي ديدن. مي‌خواهند به هر قيمت كه باشد ببينند. پس بكوشيد تا با شگردهاي‌تان تحسين‌شان را به دست آوريد، و آن‌وقت در چشم‌شان شاعري والا خواهيد بود.»

وضعيت امروز تئاتر تفاوت چنداني با پرده نخست نمايشنامه «فاوست» ندارد. نويسنده و كارگردان تئاتر از يك‌سو با خواست مدير سالن مواجه است «اجاره‌بهاي روزانه»، از سوي ديگر با پيشنهادهاي گاه و بيگاه تهيه‌كننده و تازه در اين بين سليقه نازل تماشاگر نيز بر گرده‌اش سنگيني مي‌‌كند و هم‌زمان بايد پاسخگوي نظارت‌هاي مرئي و نامرئي‌ نيز باشد. اما آيا وجود موانع متعدد ياد شده، مجوز ساده‌انگاري هنگام خلق نمايش را در اختيار ما قرار مي‌دهد؟

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است سه شنبه 21 فروردین 1397 17:50
گزارشی از لزوم شفاف‌سازي در گردش بودجه هنرهاي نمايشي

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

حتي ‌٤ سال بعد از حضور سرسنگي، اين رحمت اميني، دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر بود كه در گفت‌وگوي سال ٩١ خود با همان خبرگزاري گفت: «حتي در دوره گذشته كه ما دو ميليارد تومان بودجه در اختيار داشتيم، كافي نبود و بايد حداقل ٤ برابر مي‌شد، چه برسد به اين دوره كه با افزايش تورم باز هم ميزان بودجه جشنواره تغيير نكرده است.

خصوصی‌سازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟ سه شنبه 29 اسفند 1396 05:03

خصوصی‌سازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟

به نظر می‌رسد در طی این سال‌ها دولت به طور سیستماتیک به نام «خوداتکایی تئاتر»، از وظایف ذاتی حمایتی-مالی‌اش در قبال تئاتر کاسته است بی‌آنکه از نظارت و ارزشیابی محتوی و شکل اجراها کوتاهی داشته باشد. بخش قابل توجهی از سهم تحقق‌یافته بودجه اندک تخصیصی تئاتر هم به دلیل رشد کمی تئاترها عموما مصروف کنترل و ارزیابی نمایش‌ها می‌شود.

پیروزی در نبرد گیشه سه شنبه 8 اسفند 1396 02:10
نگاهی به بازار داغ اقتباس، بازخوانی و بازآفرینی نمایشنامه‌های خارجی در تئاتر ایران

پیروزی در نبرد گیشه

شاید اگر چند سال قبل حدود ساعت یازده شب شبکه چهار تلویزیون را تماشا می‌کردید، گاهی می‌توانستید تله‌تئاترهایی را ببینید که بازیگرانش در فضایی غریبه، جغرافیایی ناآشنا و با اسم‌های اروپایی داستانش را جلو می‌بردند. گروهی که امروز دهه سوم زندگی را پشت سر می‌گذارند اغلبشان شاید با همان تله‌تئاترهای شبکه چهار با مفهوم کلی هنر نمایش آشنا شده باشند. این تصویر اما نمای آن روزهای تئاتر در ایران نبود. هرچند تلویزیون تمایل زیادی به ضبط و پخش تله‌تئاترهای ایرانی نداشت و تئاتر برایش با خارجی بودن معنا می‌شد اما فعالان عرصه تئاتر می‌دانستند تصویر ارائه شده از هنر نمایش در رسانه ملی همه آنچه واقعیت و امکانات انسانی ایران آن روز است، نیست. امروز اما اوضاع با آن روزها تفاوت کرده است. اغلب نمایش‌های روی صحنه یا چندمین اجرا از نمایشنامه‌‌ای خارجی است یا با عناوینی همچون بازخوانی، بازنویسی یا بازآفرینی آثار غربی به اجرا می‌رسند. فعالان عرصه تئاتر هم با این گزاره که جریان غالب این روزها در تئاتر چنین راهی را در پیش گرفته موافقت دارند اما دلایل شکل‌گیری این نگاه از نظر آنان با هم تفاوت دارد.

مزایا و معایب بیمه تکمیلی هنرمندان یکشنبه 6 اسفند 1396 12:18
.

مزایا و معایب بیمه تکمیلی هنرمندان

بیمه تکمیلی هنرمندان در سال جاری انتقادهایی را در پی داشته و تعدادی از اعضای صنوف هنری معتقدند این بیمه نتوانسته انتظاراتشان را برآورده کند و در مواقع ضروری به کمک شان نیامده است.

مثلث بحران در مديريت بودجه تئاتر دوشنبه 30 بهمن 1396 15:08
از انحلال «انجمن نمايش» تا شكل‌گيري «موسسه توسعه هنرهاي معاصر»

مثلث بحران در مديريت بودجه تئاتر

تئاتر در دهه ۸۰ بودجه قابل توجهي نداشت اما با تلاش مسوولان و هنرمندان در سال‌هاي ابتدايي دهه ٩٠ به‌ويژه بعد از آغاز به‌كار دولت يازدهم رقم بودجه به ٧٨ ميليارد و ٤٠٠ ميليون تومان براي سال ٩٧ افزايش يافته است. گرچه هزينه توليد آثار نمايشي در همين بازه زماني به شكلي سرسام‌آور افزايش يافت ولي با در نظر گرفتن رقم برآورد فعلي، پرسش اين است كه اداره‌كل هنرهاي نمايشي چه سازوكاري براي توزيع متناسب اعتبار و توسعه پايدار تئاتر در استان‌هاي سراسر كشور در اختيار دارد. آيا روزآمدسازي سازوكار موجود در حال حاضر يك ضرورت نيست؟ چه عامل يا عواملي منجر به انحلال «انجمن نمايش» در دهه ٨٠ و شكل‌گيري «انجمن هنرهاي نمايشي ايران» شد و از چه زمان «موسسه توسعه هنرهاي معاصر» بين «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» و «انجمن هنرهاي نمايشي» قرار گرفت.

چرا چند موضوع و مسئله در نمایش نامه ی یه کلیک کوچولو مطرح می شود؟ دوشنبه 30 بهمن 1396 14:25
در هشتمین نشست تئاتر کاغذی با حضور محمدرضا کوهستانی، مصطفی محمودی و بهزاد صدیقی عنوان شد:

چرا چند موضوع و مسئله در نمایش نامه ی یه کلیک کوچولو مطرح می شود؟

هشتمین نشست تئاتر کاغذی با حضور محمدرضا کوهستانی، مصطفی محمودی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه ی افرامانا عصر روز شنبه 28 بهمن ماه 96 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

چطور تئاتر ایران روی خوش به سایمون نشان داد؟ شنبه 28 بهمن 1396 10:23
.

چطور تئاتر ایران روی خوش به سایمون نشان داد؟

شهرام زرگر می‌گوید با توجه به شرایط اقتصادی‌، برایش طبیعی و پذیرفتنی است که یک گروه بخواهد یک ماه، یک ماه و نیم تمرین کند و مطمئن باشد که 30 یا 40 شب هم می‌تواند روی صحنه برود و کارش که تمام شد بابت سه، چهار ماهی که در مجموع تمرین و اجرا کرده منتفع باشد و این ماجرا به شکل تقریبی با آثار نیل سایمون برآورده می‌شود.

درخشش تئاتری‌ها در جشنواره فیلم فجر چهارشنبه 25 بهمن 1396 12:30
.

درخشش تئاتری‌ها در جشنواره فیلم فجر

22 فیلم جدید سینمایی در جشنواره فیلم فجر امسال در حالی به عنوان تولیدات تازه سینمای ایران رونمایی شدند که سهم بازیگران کهنه کار تئاتر در این فیلم‌ها چشمگیر بود.

نگاهی به حضور سیاسیون در صحنه تئاتر یکشنبه 8 بهمن 1396 12:08
.

نگاهی به حضور سیاسیون در صحنه تئاتر

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به روز پایانی خود رسید که حضور پررنگ مردان عرصه سیاست از ویژگی‌های قابل توجه آن بوده است.

روایتی از 15 سال قول و قرارها برای «تئاتر نصر» شنبه 9 دی 1396 10:51
.

روایتی از 15 سال قول و قرارها برای «تئاتر نصر»

بعد از گذشت حدود 15 سال، اعلام شد قرار است بنای تاریخی 100 ساله‌ی «تئاتر نصر» هم بالاخره روی خوش ببیند، اتفاقی که می‌تواند دیگر بناهای قدیمی و تاریخی خیابان لاله‌زار را که بخش زیادی از آن‌ها به نوعی به تاریخ و فرهنگِ کشور متصل‌ هستند برای نجات امیدوار کند.

هنرمندان از ضعف ريشه‌اي ٣٥ دوره برگزاري جشنواره ‌تئاتر فجر مي‌گويند سه شنبه 5 دی 1396 16:06
سراب «چشم‌انداز عالي تئاتر»

هنرمندان از ضعف ريشه‌اي ٣٥ دوره برگزاري جشنواره ‌تئاتر فجر مي‌گويند

نه تنها اين روزها كه اگر يك دهه قبل هم نظر اهالي تئاتر درباره حركت جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به سوي نقطه آرماني را جويا مي‌شويد، «تشكيل گروهي از كارشناسان جهت شناسايي نقاط قوت و ضعف و آسيب‌شناسي كارشناسانه و در نهايت رسيدن به اساسنامه اجرايي متناسب» را بهترين راهكار براي برون رفت از وضعيت كيفي اين رويداد مي‌دانستند. ضرورت اين تغيير در گفت‌وگو با مسعود دلخواه، منيژه محامدي، افسانه ماهيان، منوچهر شجاع و حميدرضا نعيمي با «اعتماد» مطرح شده است.

وقتی به اسم کارشناسی، سیاسی‌کاری می‌کنند دوشنبه 4 دی 1396 13:23
گزارش آنا از چشم‌انداز سرد جشنواره تئاتر فجر؛

وقتی به اسم کارشناسی، سیاسی‌کاری می‌کنند

در حالی که جشنواره فیلم فجر هر سال پر‌هیجان تر از قبل برگزار می‌شود سال به سال از رونق جشنواره تئاتر فجر کاسته می‌شود و هنر‌مندان کمتری برای شرکت در آن اقبال نشان می‌دهند.

یک نشست تشریفاتی بدون دستاورد برای جشنواره تئاتر فجر شنبه 18 آذر 1396 13:35
انتقادها از کیفیت بخش استان‌های جشنواره تئاتر فجر ادامه دارد؛

یک نشست تشریفاتی بدون دستاورد برای جشنواره تئاتر فجر

انتقاد از نحوه برگزاری دومین همایش برگزیدگان جشنواره‌های استانی برای معرفی آثار منتخب به سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، موارد مختلفی را دربرمی‌گرفت که مهم‌ترین آنها حذف رویداد تماشای آثار از سوی گروه‌ها بود. منتقدان می‌گویند حذف جشنواره منطقه‌ای پروسه‌ای را کلید زد که باعث شد بخش استان‌ها هر سال گامی رو به عقب باشد.

جزییات چالش‌های کانون نمایشگران خیابانی با جشنواره سه شنبه 14 آذر 1396 12:48
چرا اصغر همت نامه فرهاد مهندس‌پور را بی‌جواب گذاشت؟

جزییات چالش‌های کانون نمایشگران خیابانی با جشنواره

حمید پورآذری، مدیر «بخش‌ خارج ‌از صحنه (Offstage)» جشنواره سی و ششم ضمن تشریح جزئیات اختلاف کانون نمایشگران خیابانی با جشنواره از نامه بی‌جواب فرهاد مهندس‌پور به اصغر همت گفت.

تئاتر تهیه‌کننده حرفه‌ای می‌خواهد سه شنبه 23 آبان 1396 15:07
.

تئاتر تهیه‌کننده حرفه‌ای می‌خواهد

«تهيه‌كننده مي‌تواند در تئاتر مؤثر باشد درصورتي كه تنها تمركزش روي بازگشت سرمايه نباشد. اما هم‌اكنون تهيه‌كنندگان مختلفي در تئاتر حضور دارند كه نگاهشان به تئاتر و حتي هنر، كالايي است يعني يك مسير انحرافي، گويا اراده‌اي هم براي جلوگيري از ورود اين افراد وجود ندارد».

سهم هنرمندان از بنرهای تهران چقدر است؟ یکشنبه 7 آبان 1396 15:03
.

سهم هنرمندان از بنرهای تهران چقدر است؟

تبلیغات حمایتیِ واحد تبلیغات فرهنگی و مشارکت‌های مردمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دو قالب انجام می‌شود؛ یکی اطلاع‌رسانی در مورد اتفاقات فرهنگی مانند تئاترها و دیگری کمپین‌های فرهنگی مثل «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر»، «سبک زندگی» و غیره اما نسبت‌ها چگونه تعیین می‌شود؟