سه شنبه , ۲۷ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 2
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

آیا کمیسیون فرهنگی مجلس مسیر را اشتباه می‌رود؟ از «پیرپسر» تا بحران‌های ریشه‌ای فرهنگ جمعه 10 مرداد 1404 13:15

آیا کمیسیون فرهنگی مجلس مسیر را اشتباه می‌رود؟ از «پیرپسر» تا بحران‌های ریشه‌ای فرهنگ

در حالی که کمیسیون فرهنگی مجلس پرونده فیلم سینمایی «پیرپسر» را برای بررسی به دلیل «زیر سوال بردن ولایت پدر و مفهوم خانواده» در دستور کار خود قرار داده، بسیاری از منتقدان و کارشناسان فرهنگی معتقدند این کمیسیون از مسائل بنیادین و بحران‌های عمیق‌تر حوزه فرهنگ و هنر کشور غافل مانده است. تمرکز بر یک فیلم خاص در شرایطی که بلاتکلیفی شبکه نمایش‌خانگی، بی‌عدالتی در بودجه‌های فرهنگی و مشکلات معیشتی هنرمندان همچنان پابرجاست، سوالاتی جدی درباره اولویت‌بندی‌های این نهاد کلیدی مطرح می‌کند.

نقد فیلم «پیر پسر»: فیلمی نمادین با جسارت هنجارشکنانه در سینمای ایران دوشنبه 6 مرداد 1404 14:59

نقد فیلم «پیر پسر»: فیلمی نمادین با جسارت هنجارشکنانه در سینمای ایران

فیلم «پیر پسر»، اثر اکتای براهنی، از زمان اکران نخست در جشنواره تا نمایش عمومی، با دو موج متضاد روبرو بوده است: تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران در ابتدا، و سپس موجی از انتقاد و هجمه ناروا پس از اکران پرفرازونشیب ناشی از جنگ ۱۲ روزه. با این وجود، این فیلم با وجود برخی ایرادات ساختاری، به دلیل رویکرد جسورانه، پرداخت روانشناسانه عمیق و بازی‌های درخشان، به عنوان یکی از آثار نمادین و شاخص سینمای ایران شناخته می‌شود.

تحلیل فیلم «پیرپسر» از منظر فلسفی؛ روایت مرگ تخیل در یک نسل سه شنبه 24 تیر 1404 13:34

تحلیل فیلم «پیرپسر» از منظر فلسفی؛ روایت مرگ تخیل در یک نسل

فیلم «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی، فراتر از یک درام خانوادگی، تصویری تلخ از سرگردانی و شکست یک نسل است. با استفاده از چارچوب نظری «پل ریکور» و مفاهیم «تخیل تولیدی» و «استعاره زنده»، این نقد به تحلیل چگونگی تبدیل آرزوهای بزرگ به یک واقعیت خشن و پدرکشی می‌پردازد. فیلم نه تنها به عنوان یک اثر سینمایی، بلکه به عنوان یک سند اجتماعی و فلسفی برای درک درد یک نسل بررسی می‌شود.

نقد فیلم «پیرپسر»؛ متفاوت در فرم و محتوا سه شنبه 24 تیر 1404 13:26

نقد فیلم «پیرپسر»؛ متفاوت در فرم و محتوا

فیلم «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی، اثری متفاوت در سینمای ایران است که از الگوهای رایج دوری کرده و با الهام از آثار کلاسیک اروپایی، به‌ویژه «برادران کارامازوف» داستایفسکی، به واکاوی فساد در یک خانواده می‌پردازد. این فیلم به دلیل طراحی صحنه و فیلم‌برداری منحصربه‌فرد و بازی خیره‌کننده حسن پورشیرازی، به اثری ماندگار تبدیل شده، هرچند که در شخصیت‌پردازی و ریتم داستانی با چالش‌هایی روبرو است.

نقد فیلم «پیرپسر»؛ واکاوی شر در جامعه‌ای پدرسالار و نمادین سه شنبه 24 تیر 1404 12:50

نقد فیلم «پیرپسر»؛ واکاوی شر در جامعه‌ای پدرسالار و نمادین

فیلم «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی، اثری پر از نماد و استعاره است که جامعه‌ای پدرسالار و سرکوبگر را به تصویر می‌کشد. این فیلم که به گفته منتقد، نوعی اقتباس آزاد از «برادران کارامازوف» داستایوفسکی است، در به تصویر کشیدن شر و تباهی موفق عمل می‌کند اما در شخصیت‌پردازی و درام‌پردازی دچار ضعف‌هایی است. با این حال، بازی خیره‌کننده حسن پورشیرازی در نقش پدر و استفاده هوشمندانه از نمادها، آن را به اثری برجسته تبدیل کرده است.

نقد فیلم «بی داد»؛ قصه دختری که در برابر سانسور ایستاد شنبه 21 تیر 1404 16:30

نقد فیلم «بی داد»؛ قصه دختری که در برابر سانسور ایستاد

فیلم «بی داد» به کارگردانی سهیل بیرقی، داستان دختری جوان را روایت می‌کند که در جامعه‌ای محدودکننده و سرکوبگر، سرسختانه تلاش می‌کند صدای خود را آزاد کند و برای حق خواندن زنان می‌جنگد.

نقد فیلم «زیبا صدایم کن»؛ نبش‌قبر خاطره‌ای مدفون در روان پدری سرگردان پنجشنبه 22 خرداد 1404 15:50

نقد فیلم «زیبا صدایم کن»؛ نبش‌قبر خاطره‌ای مدفون در روان پدری سرگردان

«زیبا صدایم کن» با بازی در مرز باریک میان گناه، پشیمانی و جبران، قصه پدری را روایت می‌کند که در تلاش برای ترمیم گذشته‌ای شکست‌خورده، به درون آتش تناقضات درونی خود شیرجه می‌زند. فیلمی انسانی از رسول صدرعاملی که پرده از شکنندگی انسان در برابر خاطرات و رابطه پدر-دختری پاره‌پاره‌شده برمی‌دارد.

بازخوانی «غریبه و مه»: سفری به اعماق کابوس‌های بهرام بیضایی دوشنبه 19 خرداد 1404 20:41

بازخوانی «غریبه و مه»: سفری به اعماق کابوس‌های بهرام بیضایی

نسخه ترمیم‌شده فیلم «غریبه و مه» (۱۳۵۲) بهرام بیضایی، فرصتی دوباره فراهم آورده تا به یکی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران بازگردیم. این فیلم، در کنار «رگبار»، از جمله آثار مرمت‌شده توسط بنیاد سینمای مارتین اسکورسیزی است که اهمیت حفظ و بازسازی کلاسیک‌های سینمای ایران را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

«بی‌سروصدا»: فریادی در سکوت، نقدی بر زخم‌های پنهان جامعه سه شنبه 13 خرداد 1404 12:04

«بی‌سروصدا»: فریادی در سکوت، نقدی بر زخم‌های پنهان جامعه

«بی‌سروصدا»، تازه‌ترین اثر مجیدرضا مصطفوی، فراتر از یک روایت خطی، تصویری بی‌پرده و عمیق از فرسایش و خشونت پنهان در لایه‌های جامعه ایرانی است. این فیلم که با حضور پیمان معادی، مهران غفوریان و هانیه توسلی، پس از تحسین در جشنواره سائو پائولو، در سینماهای کشور اکران شد، از طریق سکوت و نمادها، دردهای ناگفته را فریاد می‌زند.

نقد فیلم- «بی‌سروصدا»: هیاهویی از کلیشه‌ها در قامت فیلمی مستقل! پنجشنبه 8 خرداد 1404 12:31

نقد فیلم- «بی‌سروصدا»: هیاهویی از کلیشه‌ها در قامت فیلمی مستقل!

«بی‌سروصدا»، سومین ساخته مجیدرضا مصطفوی، برخلاف عنوانش، فیلمی پرحاشیه و پرهیاهو است؛ از توقیف و سانسور گرفته تا ساختاری که از همان ابتدا با سروصدا آغاز می‌شود. این فیلم که تلاش دارد به معضلات طبقه فرودست بپردازد، گرفتار کلیشه‌های رایج سینمای ایران، از الگوبرداری از آثار موفق تا دیالوگ‌های تکراری، شده و نتوانسته به ادعای استقلالش جامه عمل بپوشاند.

چگونه یک نقد فیلم حرفه‌ای بنویسیم؟ | ۱۰ نکته کلیدی برای منتقدان تازه‌کار پنجشنبه 8 خرداد 1404 02:07

چگونه یک نقد فیلم حرفه‌ای بنویسیم؟ | ۱۰ نکته کلیدی برای منتقدان تازه‌کار

نوشتن نقد فیلم چیزی فراتر از گفتن اینکه «خوب بود» یا «دوست نداشتم» است. یک نقد خوب، ترکیبی است از تحلیل، مشاهده، دانش سینمایی و البته لحن شخصی. اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه مثل منتقدان حرفه‌ای درباره فیلم‌ها بنویسید، این ۱۰ نکته‌ی اساسی را از دست ندهید.

نقد- فیلم «بی‌سر و صدا»: ایده‌ای جسورانه که در اجرا گم شد شنبه 3 خرداد 1404 17:51

نقد- فیلم «بی‌سر و صدا»: ایده‌ای جسورانه که در اجرا گم شد

فیلم «بی‌سر و صدا» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی، با وجود ایده‌ای خلاقانه در به تصویر کشیدن واقعیت‌های اجتماعی قشر کم‌بضاعت، در بسط درام و حفظ منطق روایی دچار ضعف‌هایی شده است که مانع از تاثیرگذاری کامل آن می‌شود.

نقد فیلم «زن و بچه»؛ زن علیه مرد، جامعه علیه زن جمعه 2 خرداد 1404 01:43

نقد فیلم «زن و بچه»؛ زن علیه مرد، جامعه علیه زن

در چهارمین فیلم بلندش، سعید روستایی تصویری تلخ، پرتنش و در مواردی گیج‌کننده از مادری تنها در برابر جامعه‌ای مردسالار ارائه می‌دهد؛ تصویری که هرچند با جسارت آغاز می‌شود، در نهایت در بن‌بست‌های روان‌شناختی و روایت غیرمنسجم گیر می‌افتد.

«زیبا صدایم کن»: کالبدشکافی جامعه مدرن و تلاش برای بازیابی هویت در میان بی‌هنجاری شنبه 27 اردیبهشت 1404 12:19

«زیبا صدایم کن»: کالبدشکافی جامعه مدرن و تلاش برای بازیابی هویت در میان بی‌هنجاری

فیلم «زیبا صدایم کن» ساخته رسول صدرعاملی، با نگاهی جامعه‌شناختی، شکاف عمیق میان فرد و جامعه در جهان مدرن را به تصویر می‌کشد؛ جایی که انسان‌ها در ساختارهای بی‌روح و نقش‌های تحمیلی، معنا و هویت خود را از دست داده‌اند. تلاش یک پدر برای برقراری ارتباط با دخترش، بارقه‌ای از امید برای بازیابی انسانیت در دل جامعه‌ای فراموشکار را روایت می‌کند.

سینما علیه استبداد» | چگونه فیلم‌ها آینه‌ای برای دوران تاریک ما شده‌اند شنبه 13 اردیبهشت 1404 20:25

سینما علیه استبداد» | چگونه فیلم‌ها آینه‌ای برای دوران تاریک ما شده‌اند

در جهانی که سایه‌های اقتدارگرایی بر دموکراسی سنگینی می‌کند، سینما بیش از همیشه نقش خود را به عنوان ابزار آگاهی، مقاومت و روایت حقیقت ایفا می‌کند. از Z کوستا گاوراس تا وی مثل وندتا، فیلم‌ها نه‌تنها هشدار می‌دهند، بلکه راهی برای اندیشیدن و ایستادگی در برابر سرکوب به ما نشان می‌دهند.

کاسبان کمدی و سینمای منفعل ایران جمعه 12 اردیبهشت 1404 13:05
نگاهی انتقادی به کمدی‌های سخیف سال ۱۴۰۳؛

کاسبان کمدی و سینمای منفعل ایران

یکی از مشکلات اساسی سینمای ایران، نابرابری در اکران فیلم‌هاست. سازندگان فیلم‌های اجتماعی همواره از عدم دسترسی به سالن‌های مناسب و سانس‌های خوب گلایه دارند، در حالی که سالن‌ها بیشتر به فیلم‌های کمدی اختصاص داده شده‌اند. این موضوع باعث شده تا فرصت نمایش آثار با کیفیت اجتماعی محدود شود و سینما به محلی برای تجارت و کسب درآمد تبدیل شود.

نقد فیلم «رها»؛ نمایشی از فقر، بدون زیستن در آن پنجشنبه 11 اردیبهشت 1404 10:14

نقد فیلم «رها»؛ نمایشی از فقر، بدون زیستن در آن

فیلم «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، با هدف نمایش واقعیت‌های تلخ جامعه پا به عرصه سینما گذاشته است، اما در مسیر روایت خود، به‌جای ترسیم تجربه‌ای انسانی و ملموس از فقر و بحران، به مجموعه‌ای از کلیشه‌ها و تمهیدات سطحی تن می‌دهد. این فیلم، با وجود سکانسی آغازین پرظرفیت و موضوعی قابل‌توجه، در ادامه اسیر آشفتگی روایی و ضعف در شخصیت‌پردازی می‌شود.

علت توقیف «قاتل و وحشی» چیست؟/ بررسی ابهامات و سکوت سازمان سینمایی دوشنبه 8 اردیبهشت 1404 01:13
نگاهی به چرایی عدم اکران «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله

علت توقیف «قاتل و وحشی» چیست؟/ بررسی ابهامات و سکوت سازمان سینمایی

فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله با وجود وعده‌های اکران، باز هم توقیف شد. چرا این فیلم مجوز نگرفت؟ بررسی دلایل، حواشی، و سکوت مسئولان سینمایی را اینجا بخوانید.

بازگشت سعید روستایی به سینمای ایران با «زن و بچه یکشنبه 7 اردیبهشت 1404 23:46

بازگشت سعید روستایی به سینمای ایران با «زن و بچه

شاید اگر روستایی حجم استقبال از متری شیش و نیم را تجربه نمی‌کرد، به مانند جعفر پناهی و رسول‌اف بار سفر از کشور را می‌بست، اما مسئله اینجاست که به نظر می‌رسد روستایی فیلمساز زیرزمینی نیست. روستایی می‌داند که اگر می‌خواهد سینمایش دیده شود، الان وقت خوبی برای حضور در اروپا نیست.

درباره فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری؛ تلخ اما صادق سه شنبه 2 اردیبهشت 1404 20:53

درباره فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری؛ تلخ اما صادق

فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، در ظاهر روایتی ساده از یک ماجرای خانوادگی است: پدری که برای حفظ آبروی خانواده‌اش، تلاش می‌کند کاناپه‌ای کهنه اما قابل استفاده را به خانه بیاورد تا مبادا در جلسه خواستگاری دخترش، نبود این وسیله‌ رایج، مایه‌ی شرم شود.