فهرست نامزدهای هشتاد و سومین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب ۲۰۲۶ اعلام شد. در بخش سینمایی، فیلم «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون با کسب ۹ نامزدی پیشتاز شد و در بخش تلویزیونی، سریال «نیلوفر سفید» (The White Lotus) با ۶ نامزدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، موفق به کسب چهار نامزدی مهم در شاخههای بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بینالمللی و بهترین فیلمنامه شد.
در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیلها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایهگذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف میکند.
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵، نشریه معتبر «کایهدوسینما» و «مجله تایم»، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را منتشر کردند. در فهرست کایهدوسینما، فیلم «بعدازظهرهای تنهایی» ساخته آلبرت سرا، در صدر قرار گرفت و پس از آن «یک نبرد پس از دیگری» (پل توماس اندرسن) دوم شد. در مقابل، مجله تایم فیلم «موج نو» از ریچارد لینکلیتر را در رتبه نخست قرار داد، که لینکلیتر با «ماه آبی» نیز در این فهرست رتبه سوم را کسب کرده است. این دو فهرست مجموعهای متنوع از آثار جشنوارهای و فیلمهای جریان اصلی را در بر میگیرد و برتری خود را در میان برترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ اعلام کردند.
سیوپنجمین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام (نیویورک) با اعطای جایزه بهترین فیلم بلند به «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن به پایان رسید. در شبی پر از رقابت میان آثار مستقل و استودیویی، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی یک موفقیت بزرگ کسب کرد و در هر سه رشته نامزدی خود شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی برنده شد.
روش هفتگی سینماهای کشور به رکورد ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید و بیش از ۵۰۷ هزار مخاطب را جذب کرد. در هفتهای بدون اکران جدید، «آقای زالو» (مهران احمدی) با فروش ۱۱.۵ میلیارد تومان صدرنشین شد و «کفایت مذاکرات» و «طهران ۵۷» در رتبههای بعدی قرار گرفتند. این گزارش گیشه، کنتراست شدید در آمار فروش را نیز نشان میدهد؛ جایی که انیمیشن «پسر دلفینی ۲» تنها موفق به فروش ۳۳۰ هزار تومان شد، در حالی که «یوز» پرفروشترین فیلم غیرکمدی هفته لقب گرفت.
نمایش «باستی هیلز» به نویسندگی مشترک رامین معصومیان و حامد مهراندیش و کارگردانی رامین معصومیان، با موضوعی جنایی-اجتماعی، بهزودی روی صحنه میرود
در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیلها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایهگذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف میکند.
هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «کج پیله» (با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت)، در گفتوگویی درباره حواشی و محتوای فیلمش صحبت کرد. او اعلام کرد که علیرغم داشتن پروانه نمایش، فیلمش به دلیل فشارهای خارج از وزارت فرهنگ دچار «توقیف خاموش» شده و سانسهای آن در بسیاری از شهرها ناجوانمردانه حذف شده است. علیمردانی ماهیت فیلم را تجربهای در ژانر فانتزی با هدف نقد طبقه بورژوایی خودخواه دانسته و تأکید کرد که یکی از کانسپتهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن شرافت و نجابت مردان، برخلاف جریان رایج در سینما، بوده است.
فیلم The Family Plan 2 بازگشتی است به همان مسیر اشتباه قسمت اول؛ یک اکشن–کمدی خانوادگی بیروح که نه هیجان دارد، نه تعلیق، نه حتی لبخندی واقعی بر لب مخاطب مینشاند. مارک والبرگ بار دیگر در قالب پدری سابقاً جاسوس ظاهر میشود، اما این بار نتیجه یک روایت کشدار، بیمزه و تهی از هرگونه پرداخت شخصیت است؛ فیلمی که بیش از آنکه تجربهای سینمایی باشد، شبیه یک تبلیغ طولانیمدت و پرخرج است.
رای جدید نمایش «زندگی در تئاتر» با متن طعنهآمیز دیوید ممت و کارگردانی حبیبالله دانش، فراتر از یک بازاجرای ساده است و بهعنوان نامهای عاشقانه به تئاتر و چالشی علیه "مرگ تدریجی تئاتر تهران" شناخته میشود. دانش در این اجرا، به جای تمرکز بر ظاهر تقابل، به درونیات و مشکلات روحی رابرت (بازیگر مسن) میپردازد و با استفاده از دو بازیگر برای نقش جان (حسام زرنوشه و محمود سالاریه) و بازنمایی سایههای شخصیتی یونگی در طراحی صحنه، رابطه معلم و شاگردی را به چالش میکشد.
فیلم کوتاه «حفره» به کارگردانی محمدرضا حسنی رنجبر و نویسندگی رضا فهیمی (برداشتی آزاد از داستان «خانه باباعلی») آماده نمایش و پخش بینالمللی شد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، مجموعه نشستهای علمی و تخصصی خود را با هدف بررسی مفاهیم و موضوعات مدنظر سینمای مستند، با حضور متخصصان و استادان دانشگاهی اعلام کرد.
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دورهای فیلمهای انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز میکند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمیآید
آهنگ Like a Rolling Stone نهتنها نقطه عطفی در کارنامه باب دیلن بود، بلکه یکی از مهمترین لحظات تاریخ موسیقی راک را رقم زد. این قطعه از آلبوم Highway 61 Revisited با شکستن قواعد رایج زمان خود، نشان داد موسیقی میتواند فراتر از ساختارهای کوتاه و تجاری حرکت کند و همزمان جریان صنعت را دگرگون سازد. همین ویژگیها باعث شده Like a Rolling Stone حتی ۶۰ سال پس از انتشار، همچنان بهعنوان بهترین آهنگ باب دیلن و یکی از بزرگترین قطعات تاریخ موسیقی جهان شناخته شود.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
نمایش تحسینشده «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت و کارگردانی امیرحسین جوانی، پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۵۰۰ اجرای موفق در شهرهایی چون تهران (۶ دوره)، رشت، تبریز و اصفهان، این بار در شهر کرمان به روی صحنه میرود.
۱۹ آذر ۱۴۰۴
۱۹ آذر ۱۴۰۴
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱ آذر ۱۴۰۴
۲۰ آذر ۱۴۰۴
۱۸ آذر ۱۴۰۴
۱۷ آذر ۱۴۰۴
۱۸ آذر ۱۴۰۴
۱۹ آبان ۱۴۰۴
۲۰ آذر ۱۴۰۴
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۴ آذر ۱۴۰۴