کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای رسمی به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، خواستار برچیده شدن شورای پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامهها شد. این کانون با تأکید بر اینکه «نگاه محدودکننده به خلاقیت زیانبار است»، تهدید کرد که در صورت تداوم روند فعلی ممیزی، نماینده خود را از شورای پروانه ساخت خارج خواهد کرد.
داریوش مهرجویی یکی از مهمترین و جریانسازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نهتنها سینما را از سلطه فیلمفارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجارهنشینها» است که آینه بازتابدهنده بحران هویت انسان ایرانی بودهاند.
تبلیغات در پلتفرمهای نمایش خانگی از حالت تیزرهای ابتدایی فراتر رفته و به بخشی جداییناپذیر از اقتصاد محتوا تبدیل شدهاند. با توجه به هزینههای سنگین تولید و رقابت بالا، این پلتفرمها برای تأمین درآمد، مدلهای پیچیدهای بر اساس جایگاه پخش و نوع محتوا تعریف کردهاند. در فیلیمو گرانترین نقطه تبلیغاتی (میانبرنامه یک سریال پربیننده) هر ثانیه ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که نماوا با سریال «سووشون» بستههای چندقسمتی ارائه میدهد، فیلمنت تمرکز اصلی خود را بر ارزش کل و تأثیرگذاری تبلیغ گذاشته است.
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، از کشف مهم ۳۱ حلقه فیلم خام دارای تصویر از دوره قاجار در جریان عملیات ساماندهی آلبومخانه این کاخ خبر داد. این آثار شامل ۲۸ حلقه فیلم ۳۵ میلیمتری و ۳ حلقه فیلم ۱۶ میلیمتری هستند که میتوانند «اطلاعات ارزشمند و تازهای از شناخت دوره قاجار» و «تاریخ آغازین سینمای ایران» در اختیار پژوهشگران قرار دهند.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با اکران ۲ فیلم جدید موافقت کرد. فیلمهای «دختران باد» به تهیهکنندگی محمد احمدی و کارگردانی فریدون نجفی، و «برای آوا» به تهیهکنندگی فرانک فروتن و کارگردانی محسن سراجی، موفق به کسب پروانه نمایش شدند.
دبیر هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، فاتح بادپروا، از افزوده شدن بخش «فراگیر» (ویژه هنرمندان معلول) به این دوره از جشنواره خبر داد.
داریوش مهرجویی یکی از مهمترین و جریانسازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نهتنها سینما را از سلطه فیلمفارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجارهنشینها» است که آینه بازتابدهنده بحران هویت انسان ایرانی بودهاند.
عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
فیلم جدید کاترین بیگلو با نام «A House of Dynamite» تلاش میکند مخاطب را از احتمال وقوع جنگ هستهای بترساند، اما با داستانی اغراقآمیز و متناقض، بیش از آنکه هشداردهنده باشد، به اثری استثماری و هیجانی شبیه است.
نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی، روایتی معاصر و التقاطی از داستانهای فلکلور ایرانی است که با هدف نقد تقدیرگرایی و مردسالاری به صحنه رفته است. این اجرا با تلفیق آواز، رقص و امر دراماتیک در فضایی هیبریدی، تلاش میکند تا از دل سنتهای هزینهزا، راهی به سوی همبستگی و رهایی جامعه پیدا کند.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، فهرست ۱۵ فیلم کوتاه با محوریت هوش مصنوعی را که به بخش بینالملل این دوره راه یافتهاند، اعلام کرد. در این فهرست که با حضور چشمگیر فیلمسازان چینی همراه است، سه فیلم از ایران به نامهای «شبان» (البرز پورصیاد)، «آخرین جرم» (محمد امین صمدی) و «پست اکستینشنیسم» (محمد امین طروقی) نیز دیده میشوند.
مستند بلند «اوزاک یوللر» (راههای دور) به کارگردانی سارا خاکی و محمدرضا عینی، موفق به کسب جایزه معتبر نتپک (NETPAC) چهل و یکمین جشنواره فیلم ورشو شد. این فیلم که پیشتر برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره ساندنس شده، روایتگر داستان زنی مدافع حقوق دیگران است که با موتور، در انتخابات روستایی دورافتاده در ایران رأی اهالی را جلب میکند.
انیمیشن کوتاه «گلهای کاغذی» به کارگردانی رامک امین کاظمی و تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به بخش مسابقه هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تامپا در ایالت فلوریدای آمریکا راه یافت.
روژه بینارشتهای «هپنینگ آرت» (هنر اتفاق) برای نخستین بار در ایران با خط داستانی مشخص و تجربهای تعاملی، از چهارشنبه ۳۰ مهر تا جمعه ۲ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. این رویداد گسترده، با ایدهپردازی و کارگردانی برکه فروتن و کیوریتوری مهران زاغری، ترکیبی از هنرهای تجسمی (مانند سرامیک آرت و نقاشی)، موسیقی، پرفورمنس، حرکات موزون و نمایش را به مخاطب ارائه میکند؛ به گونهای که تماشاگر بخشی از رویداد هنری خواهد بود.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
داوران بخش مسابقه ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کوتاه کیش از سوی دبیر این جشنواره، عباس نجاری، معرفی شدند. رویا میرعلمی، مجتبی پیرزاده و سروش جمشیدی مسئولیت ارزیابی آثار را بر عهده خواهند داشت.