پنجشنبه , ۲۹ آبان, ۱۴۰۴
  • «زمین بازی» در کاخ هنر

    «زمین بازی» در کاخ هنر

    نمایش «زمین بازی»، تازه‌ترین اثر گروه تئاتر «مکعب» به نویسندگی دامون نوروزی و کارگردانی ندا تمیمی، اجرای هفتگی خود را در پلتفرم کاخ هنر ادامه می‌دهد.

  • میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده،

    میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده، "سکوی نمایش" بدون استعلام برچیده شد

    مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با تکذیب شایعه تخریب حوض تئاتر شهر، اعلام کرد که آنچه در محوطه تخریب شده، "سکوی نمایش" بدون اصالت و افزوده شده در سال‌های اخیر بوده که در نقشه اصلی سردار افخمی موجود نیست. با این وجود، وی تأکید کرد که تخریب این سازه در عرصه اثر ثبت ملی، بدون اطلاع و استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است.

  • محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

  • علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    انتشار ویدیویی از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی بازیگر شناخته‌شده، بهنوش طباطبایی، در دانشگاه آزاد بابل، به دلیل حضور بادیگاردها و میزانسن نمایشی مراسم، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. این اتفاق پرسش‌هایی جدی را درباره کالا شدن علم، پیوند شهرت و منزلت اجتماعی و نقش دانشگاه در اجازه دادن به چنین صحنه‌آرایی‌هایی مطرح می‌کند.

  • «زمین بازی» در کاخ هنر

    «زمین بازی» در کاخ هنر

    نمایش «زمین بازی»، تازه‌ترین اثر گروه تئاتر «مکعب» به نویسندگی دامون نوروزی و کارگردانی ندا تمیمی، اجرای هفتگی خود را در پلتفرم کاخ هنر ادامه می‌دهد.

  • میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده،

    میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده، "سکوی نمایش" بدون استعلام برچیده شد

    مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با تکذیب شایعه تخریب حوض تئاتر شهر، اعلام کرد که آنچه در محوطه تخریب شده، "سکوی نمایش" بدون اصالت و افزوده شده در سال‌های اخیر بوده که در نقشه اصلی سردار افخمی موجود نیست. با این وجود، وی تأکید کرد که تخریب این سازه در عرصه اثر ثبت ملی، بدون اطلاع و استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است.

  • محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

  • علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    انتشار ویدیویی از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی بازیگر شناخته‌شده، بهنوش طباطبایی، در دانشگاه آزاد بابل، به دلیل حضور بادیگاردها و میزانسن نمایشی مراسم، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. این اتفاق پرسش‌هایی جدی را درباره کالا شدن علم، پیوند شهرت و منزلت اجتماعی و نقش دانشگاه در اجازه دادن به چنین صحنه‌آرایی‌هایی مطرح می‌کند.

  • بازگشت مرتضی عقیلی و ابوالفضل پورعرب به سینما با «های‌کپی» ۲۸ آبان ۱۴۰۴

    بازگشت مرتضی عقیلی و ابوالفضل پورعرب به سینما با «های‌کپی»

    فیلم سینمایی «های‌کپی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ثقفی، از روز ۱۲ آذر در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز می‌کند. این فیلم یک اثر کمدی است که با حضور بازیگران باسابقه همچون مرتضی عقیلی و ابوالفضل پورعرب ساخته شده است. مرتضی عقیلی در این فیلم در دو نقش متفاوت ایفای نقش کرده است. آناهیتا درگاهی، یوسف صیادی و آرش نوذری از دیگر بازیگران این پروژه هستند.

    اعلام اسامی آثار راه‌یافته به سی‌اُمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ۲۸ آبان ۱۴۰۴

    اعلام اسامی آثار راه‌یافته به سی‌اُمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

    ستاد خبری سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اسامی آثار راه‌یافته به بخش‌های مختلف این رویداد را اعلام کرد. هیئت‌های انتخاب در چهار بخش «کودک»، «نوجوان»، «نمایش خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی» و «خردسال»، پس از ارزیابی آثار، فهرست نهایی نمایش‌های پذیرفته‌شده را مشخص کردند.

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات ۲۵ آبان ۱۴۰۴

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

    محمود کریمی: «بچه مردم» شوخی و شنگی را جایگزین کلیشه‌های ترحم‌برانگیز کرد ۱۴ آبان ۱۴۰۴

    محمود کریمی: «بچه مردم» شوخی و شنگی را جایگزین کلیشه‌های ترحم‌برانگیز کرد

    «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و نویسندگی مشترک او با فائزه یارمحمدی، که این روزها در حال اکران است، به دلیل روایت بصری و ساختار جذابش، به عنوان یک فیلم متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم پرانرژی که از زاویه‌ای شاداب و شوخ به زندگی پرفراز و نشیب بچه‌های پرورشگاه می‌پردازد، توانست جوایز متعددی از جمله سیمرغ بهترین فیلم‌نامه و سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول را از جشنواره فیلم فجر کسب کند.

    فیلم کینگ کونگ؛ اولین بلاک‌باستر واقعی تاریخ سینما ۲۸ آبان ۱۴۰۴

    فیلم کینگ کونگ؛ اولین بلاک‌باستر واقعی تاریخ سینما

    فیلم کینگ کونگ ۱۹۳۳، که ۴۲ سال پیش از آرواره‌ها ساخته شد، در واقع نخستین بلاک‌باستر واقعی تاریخ سینما محسوب می‌شود. این اثر افسانه‌ای با جلوه‌های ویژه انقلابی، مقیاس بی‌سابقه و رکوردشکنی در گیشه، مسیر را برای شکل‌گیری ژانر فیلم‌های هیولایی و بلاک‌باسترهای مدرن هموار کرد. تاثیری که کینگ کونگ بر سینما گذاشت، چنان عمیق است که هنوز هم در آثار عظیم قرن بیست‌ویکم دیده می‌شود.

    اعضای شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند ۲۸ آبان ۱۴۰۴

    اعضای شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند

    با حکم رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» معرفی شدند. در این شورا، رائد فریدزاده به عنوان رئیس و افرادی چون محسن برمهانی (معاون سیما)، مهدی شفیعی (معاون توسعه سازمان سینمایی)، محمدحسین حقیقی (کارگردان) و محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره) حضور دارند.

    نمایش «در سایه سرو» در اولین برنامه انیمیشن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران ۱۹ آبان ۱۴۰۴

    نمایش «در سایه سرو» در اولین برنامه انیمیشن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران

    سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دوره‌ای فیلم‌های انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز می‌کند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمی‌آید

    چرا مهران مدیری اجازه بازخوانی «سوغاتی» را داشت ولی ناصر چشم‌آذر خیر؟ ۲۶ آبان ۱۴۰۴

    چرا مهران مدیری اجازه بازخوانی «سوغاتی» را داشت ولی ناصر چشم‌آذر خیر؟

    اجرای ترانه «سوغاتی» توسط مهران مدیری در یک استیج در دبی، بار دیگر بحث‌های کهنه پیرامون ورود سلبریتی‌ها به حوزه موسیقی و نادیده گرفته شدن حقوق خالقان اصلی آثار را داغ کرد. این تحلیل با مرور تاریخچه سخت‌گیری‌های هنری در دهه‌های پیشین، به این پرسش می‌پردازد که چرا مدیری با اتکا به یک اجازه تلفنی از اردلان سرفراز، توانست این اثر را بازخوانی کند، درحالی‌که ناصر چشم‌آذر (تنظیم‌کننده و یکی از پایه‌های اصلی قطعه) از اجرای نسخه باکلام آن در کنسرت‌های داخلی محروم بود. این وضعیت، لزوم بازنگری در قانون ۵۶ ساله حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را بیش از پیش نمایان می‌سازد.