سه شنبه , ۲۷ آبان, ۱۴۰۴
  • میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده،

    میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده، "سکوی نمایش" بدون استعلام برچیده شد

    مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با تکذیب شایعه تخریب حوض تئاتر شهر، اعلام کرد که آنچه در محوطه تخریب شده، "سکوی نمایش" بدون اصالت و افزوده شده در سال‌های اخیر بوده که در نقشه اصلی سردار افخمی موجود نیست. با این وجود، وی تأکید کرد که تخریب این سازه در عرصه اثر ثبت ملی، بدون اطلاع و استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است.

  • محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

  • علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    انتشار ویدیویی از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی بازیگر شناخته‌شده، بهنوش طباطبایی، در دانشگاه آزاد بابل، به دلیل حضور بادیگاردها و میزانسن نمایشی مراسم، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. این اتفاق پرسش‌هایی جدی را درباره کالا شدن علم، پیوند شهرت و منزلت اجتماعی و نقش دانشگاه در اجازه دادن به چنین صحنه‌آرایی‌هایی مطرح می‌کند.

  • کناره‌گیری دسته جمعی از شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ زنجان‌پور، نسیم ادبی و حمید آذرنگ انصراف دادند

    کناره‌گیری دسته جمعی از شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ زنجان‌پور، نسیم ادبی و حمید آذرنگ انصراف دادند

    در حالی که تنها دو ماه به برگزاری چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده، تعدادی از اعضای سرشناس شورای سیاستگذاری این رویداد از حضور در آن کناره‌گیری کردند. پس از انتصاب سید وحید فخر موسوی به عنوان دبیر، ابتدا اکبر زنجان‌پور و شهرام گیل‌آبادی انصراف دادند و اکنون نیز چهره‌هایی چون نسیم ادبی، مریم رحیمی، بهزاد آقاجمالی، ماهان عبداللهی و افرا افروز (به نمایندگی از نسل نو) کناره‌گیری خود را تأیید کرده‌اند

  • میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده،

    میراث فرهنگی: حوض اصلی تئاتر شهر تخریب نشده، "سکوی نمایش" بدون استعلام برچیده شد

    مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با تکذیب شایعه تخریب حوض تئاتر شهر، اعلام کرد که آنچه در محوطه تخریب شده، "سکوی نمایش" بدون اصالت و افزوده شده در سال‌های اخیر بوده که در نقشه اصلی سردار افخمی موجود نیست. با این وجود، وی تأکید کرد که تخریب این سازه در عرصه اثر ثبت ملی، بدون اطلاع و استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است.

  • محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

  • علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    علم زیر سایه محافظان؛ وقتی مدرک دکتری، آخرین ابزار تبلیغات سلبریتی‌ها می‌شود

    انتشار ویدیویی از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی بازیگر شناخته‌شده، بهنوش طباطبایی، در دانشگاه آزاد بابل، به دلیل حضور بادیگاردها و میزانسن نمایشی مراسم، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. این اتفاق پرسش‌هایی جدی را درباره کالا شدن علم، پیوند شهرت و منزلت اجتماعی و نقش دانشگاه در اجازه دادن به چنین صحنه‌آرایی‌هایی مطرح می‌کند.

  • کناره‌گیری دسته جمعی از شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ زنجان‌پور، نسیم ادبی و حمید آذرنگ انصراف دادند

    کناره‌گیری دسته جمعی از شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ زنجان‌پور، نسیم ادبی و حمید آذرنگ انصراف دادند

    در حالی که تنها دو ماه به برگزاری چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده، تعدادی از اعضای سرشناس شورای سیاستگذاری این رویداد از حضور در آن کناره‌گیری کردند. پس از انتصاب سید وحید فخر موسوی به عنوان دبیر، ابتدا اکبر زنجان‌پور و شهرام گیل‌آبادی انصراف دادند و اکنون نیز چهره‌هایی چون نسیم ادبی، مریم رحیمی، بهزاد آقاجمالی، ماهان عبداللهی و افرا افروز (به نمایندگی از نسل نو) کناره‌گیری خود را تأیید کرده‌اند

  • جشن خانه سینما پس از ۵ سال بازمی‌گردد ۲۶ آبان ۱۴۰۴

    جشن خانه سینما پس از ۵ سال بازمی‌گردد

    فرهاد توحیدی، مشاور فرهنگی خانه سینما، از احتمال برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران در سال آینده خبر داد. این رویداد مهم سینمایی پس از ۵ دوره وقفه، با بازگشت داوری احیا خواهد شد.

    تحسین ناظرزاده کرمانی از  نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد» ۲۶ آبان ۱۴۰۴

    تحسین ناظرزاده کرمانی از نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد»

    اجرای پانزدهم نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد» به نویسندگی و کارگردانی الناز ملک، به فرهاد ناظرزاده کرمانی، پیشکسوت برجسته هنرهای نمایشی، تقدیم شد. ناظرزاده کرمانی پس از تماشای این اثر در تماشاخانه ملک، اجرای آن را «درست، سنجیده و با فکر» توصیف کرد و سادگی نهفته در اجرا را مهم‌ترین ویژگی آن دانست. در این شب، رضا بنفشه‌خواه، بازیگر سینما و تئاتر، نیز دیگر مهمان ویژه این نمایش بود.

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات ۲۵ آبان ۱۴۰۴

    محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

    حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

    محمود کریمی: «بچه مردم» شوخی و شنگی را جایگزین کلیشه‌های ترحم‌برانگیز کرد ۱۴ آبان ۱۴۰۴

    محمود کریمی: «بچه مردم» شوخی و شنگی را جایگزین کلیشه‌های ترحم‌برانگیز کرد

    «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و نویسندگی مشترک او با فائزه یارمحمدی، که این روزها در حال اکران است، به دلیل روایت بصری و ساختار جذابش، به عنوان یک فیلم متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم پرانرژی که از زاویه‌ای شاداب و شوخ به زندگی پرفراز و نشیب بچه‌های پرورشگاه می‌پردازد، توانست جوایز متعددی از جمله سیمرغ بهترین فیلم‌نامه و سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول را از جشنواره فیلم فجر کسب کند.

    چرا شانس برد اسکار برای فیلم One Battle After Another کمتر از انتظار است؟ ۲۷ آبان ۱۴۰۴

    چرا شانس برد اسکار برای فیلم One Battle After Another کمتر از انتظار است؟

    فیلم One Battle After Another به کارگردانی پل توماس اندرسون، به یکی از مهم‌ترین مدعیان فصل جوایز ۲۰۲۶ تبدیل شده و بسیاری آن را یکی از گزینه‌های اصلی اسکار بهترین فیلم می‌دانند. با این حال، باوجود تحسین گسترده منتقدان و استقبال تماشاگران، یک جایزه مهم احتمالاً از دسترس این فیلم دور می‌ماند. دلایل این موضوع، به تاریخچه اسکار و نوع نقش‌آفرینی بازیگران اصلی بازمی‌گردد.

    نمایش «در سایه سرو» در اولین برنامه انیمیشن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران ۱۹ آبان ۱۴۰۴

    نمایش «در سایه سرو» در اولین برنامه انیمیشن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران

    سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دوره‌ای فیلم‌های انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز می‌کند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمی‌آید

    چرا مهران مدیری اجازه بازخوانی «سوغاتی» را داشت ولی ناصر چشم‌آذر خیر؟ ۲۶ آبان ۱۴۰۴

    چرا مهران مدیری اجازه بازخوانی «سوغاتی» را داشت ولی ناصر چشم‌آذر خیر؟

    اجرای ترانه «سوغاتی» توسط مهران مدیری در یک استیج در دبی، بار دیگر بحث‌های کهنه پیرامون ورود سلبریتی‌ها به حوزه موسیقی و نادیده گرفته شدن حقوق خالقان اصلی آثار را داغ کرد. این تحلیل با مرور تاریخچه سخت‌گیری‌های هنری در دهه‌های پیشین، به این پرسش می‌پردازد که چرا مدیری با اتکا به یک اجازه تلفنی از اردلان سرفراز، توانست این اثر را بازخوانی کند، درحالی‌که ناصر چشم‌آذر (تنظیم‌کننده و یکی از پایه‌های اصلی قطعه) از اجرای نسخه باکلام آن در کنسرت‌های داخلی محروم بود. این وضعیت، لزوم بازنگری در قانون ۵۶ ساله حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را بیش از پیش نمایان می‌سازد.