انتخاب «ژان دیلمان» از سوی نشریه سایت اند ساوند در سال 2022 به عنوان بهترین فیلم منتقدان، بدون شک یکی از پرچالشترین و بحثبرانگیزترین گزینشهایی بود که از سوی منتقدان سینما در یک دهه اخیر اتفاق افتاده و همچنان و بعد از گذشته دو سال از این انتخاب، همچنان اما و اگرها و بحث و نظرها درباره این انتخاب جمعی ادامه دارد.
«پسر جهان را میکشد» شبیه یک همبرگری نوپا است که محصول خود را از رقیبی که به خوبی تبلیغ میشود کپی میکند. این یعنی همان مواد، همان دستور پخت، تبلیغات شیک، حتی نوعی سس. اما شما نمیتوانید تنها با یک سبک چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید. در نتیجه مشکلات مربوط به جهانسازی و شخصیتهای مسطح، سؤالاتی را در ذهن مخاطب خلق میکند که شما را از غوطهور شدن کامل در فیلم باز میدارد، حتی زمانی که آماده امتیاز دادن بیشتر به آن هستید.
طرح The Fall Guy قوی ترین نقطه فیلم نیست، چرا که داستان فاقد «پیچش» عمده یا حداقل مدلی از داستانگویی تکان دهنده است. با این حال، خود فیلم در درجه اول به دلیل شیمی باورنکردنی بین شخصیتهای اصلی، به خوبی ریتم خود را حفظ میکند.
فیلم «ماده» (The Substance) ساختهی کورالی فارگیت ۱۹ می ۲۰۲۴ در جشنواره فیلم کن برای اولین بار به نمایش درآمد. این فیلم بادی هارر با بازی دمی مور، دنیس کواید و مارگارت کوالی در اولین نقدهای خود بسیار خوش درخشیده است و تا کنون بهترین فیلم این دوره از رقابتها شناخته میشود. در ادامه با نقدها و نمرات فیلم «ماده» همراه باشید.
علی عباسی «کارآموز» را فیلمی انسانی خوانده و گفته است: «باید به خاطر داشته باشیم که اینها همه انساناند. پستترین هیولا، سزاوار ِسرزنشترین چهره تاریخ هم در زندگیاش به سگی علاقه داشته، کسی را دوست داشته یا جایی در زندگیاش با کسی مهربانی کرده. بنابراین، اگر این فیلم یک ایدئولوژی داشته باشد، یک ایدئولوژی انساندوستانه است.»
فیلم Arcadian اثری محصول ۲۰۲۴ و در ژانر هیجانانگیز و اکشن و با تم آشنای آخرالزمانی میباشد که نام بازیگر آشنایی نیز در آن به چشم میخورد.
یکی دیگر از خصائصی که ویلنوو را به انتخاب ایدهآلی برای کارگردانی این اثر بدل میکند، توانایی او در حفظ طرح فیلمسازیاش، از اولین فیلمش تا کنون است. به بیان دیگر، از فیلم اولش تا کنون، او جلوههای مینیمالیستی خود را در فیلمسازی و دکوپاژها حفظ کرده است.
شاه آرتور (Arthur the King) فیلمی براساس واقعیت است که دوستی تکاندهندهای را میان انسان و حیوان بهتصویر میکشد. رابطهای که از اعماق جنگل آغاز میشود و تا مایلها دورتر نیز ادامه مییابد.
فیلم خون در برابر غبار (Blood for Dust)، اثری جنایی با بازی کیت هرینگتون است که بیش از هر چیز روی عناصر سبک بصری سرمایهگذاری میکند.
فیلم بهترینها، ایدهی جالبی دارد دربارهی توانایی موسیقی در پرتاب کردن انسان به دل گذشته؛ اما ند بنسون، موفق نمیشود که این ایده را در قالب یک جهان داستانی باورپذیر، بپردازد.
فیلم IF ساخته جان کرازینسکی و با هنرنمایی رایان رینولدز در نقش اصلی نتوانسته نمرات چندان خوبی از منتقدان دریافت کند.
انیمیشن The Garfield Movie اثری با صداپیشگی کریس پرت در نقش اصلی است که نتوانسته تحسین منتقدان را به دست بیاورد.
«افق: حماسه آمریکایی» (Horizon: An American Saga) اولین ساختهی کوین کاستنر پس از دو دهه بازنشستگی است؛ کارگردانی که در دههی ۹۰ میلادی با «رقصنده با گرگها» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به خانه برد و پس از اکران «چراگاه آزاد» (۲۰۰۳) از فیلمسازی کنارهگیری کرد. فیلم «افق: حماسه آمریکایی» که در بخش از خارج از مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۴ به نمایش درآمد، متاسفانه نتوانسته امتیازات و نقدهای مثبتی دریافت کند.
فیلم موزیکال جنایی «امیلیا پرز» (Emilia Pérez) ساختهی ژاک اودیار برای اولین بار ۱۸ می ۲۰۲۴ در بخش اصلی رقابتهای جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با تشویق و تحسین منتقدان مواجه شد. کارگردانی اودیار و نقشآفرینی درخشان بازیگران فیلم از نکات برجستهای بودند که منتقدان به آن اشاره کردند. در ادامه با نقدهای فیلم «امیلیا پرز» در هفتادوهفتمین جشنواره کن همراه باشید.
فیلم «اوه، کانادا» (Oh, Canada) درباره کارگردانی است که درست وقتی درحال دست و پنجه نرم کردم با مرگ است، از آمریکا به کانادا میگریزد و مجاب میشود یک فیلم اعترافآمیز بسازد؛ این داستان قطعهقطعه پل شریدر است که با وجود نقدها و نمرات منفی، با پایان خلاف انتظار خود بینندگان را به فکر وامیدارد.
فیلم «انواع مهربانی» (Kinds of Kindness) جدیدترین ساختهی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی برای اولین بار ۱۷ می ۲۰۲۴ در جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم در اولین نمایش خود با بازخوردهای خوبی مواجه شد و منتقدان کارگردانی و بازی بازیگران آن را ستودند. در ادامه با نقدها و نمرات فیلم «انواع مهربانی» در هفتادوهفتمین جشنواره کن همراه باشید.
فیلم «اسیر امواج» -یا گرفتار جزر و مد- (Caught by the Tide)، ساختهی جدید فیلمساز تحسینشدهی چینی، جیا ژانکو است که در جشنواره کن ۲۰۲۴ برای نخل طلا رقابت میکند و تا اینجا نقدهای مثبتی کسب کرده است.
طی ۲۰ سال گذشته در جشنواره کن چند فیلم رومانیایی برجسته از موج نو رومانیایی به نمایش درآمده است. اما فیلم نئورئالیستی «سه کیلومتر تا پایان جهان»، نتوانسته در حد و اندازههای «مرگ آقای لازارسکو» (The Death of Mr. Lazarescu) یا «۴ماه، ۳ هفته و ۲ روز» (۴ Months, 3 Weeks and 2 Days) ظاهر شود.
«Sting» این است که اجزای خوبی دارد، از فیلمبرداری و عنکبوت ترسناک بگیرید تا بازیگران قابل قبول، اما نمیتواند کار جالبی با آنها انجام دهد. در ابتدا هیچ اتفاق جالبی در داستان نمیافتد، و سپس حتی فینال هم به نوعی خیلی پایان گویایی نیست. نمیدانم کمبود بودجه یا ایده وجود داشته، اما فیلم استینگ از آن دست تولیداتی است که اگر کاملا تشنه آثاری با محوریت موجودات ترسناک نباشید، میتوانید به راحتی از آن بگذرید.
فیلم «الماس وحشی» (Wild Diamond) به کارگردانی آگاته رایدینگر روز گذشته برای اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ به نمایش درآمد. این درام که حول داستان بلوغ دختری ۱۹ ساله میچرخد، اولین فیلم بلند رایدینگر، سینماگر فرانسوی محسوب میشود که توسط او نوشته و کارگردانی شده است. در ادامه با نقدهای فیلم «الماس وحشی» در هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن همراه باشید.
نقد فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» (Godzilla x Kong: The New Empire) را در این مطلب میخوانید.